Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (2)

AP (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

KU Leuven (1)

Odisee (1)

Thomas More Mechelen (1)

UCLL (1)

UGent (1)

VIVES (1)

VUB (1)


Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2007 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
De psychologie van het enneagram : de 9 typen en hun drijfveren
Author:
ISBN: 9789021536590 Year: 2007 Publisher: Utrecht/Antwerpen Servire

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het enneagram is een bekende en veel gebruikte typologie. De auteur ontrafelt in dit vernieuwende boek de diepere psychologische drijfveren van de 9 enneagramtypen, en stelt voor ieder daarvan de typerende V-circel vast: wat is de Verleiding, de Vermijding, de Verdediging en de Verslaving van elk type? Zo beschouwd wordt het enneagram een dynamisch psychologisch model. Ieder mens wordt aangestuurd, veelal onbewust, door een van de 9 'overlevingsstrategieën'. In intervieuws vertellen de 9 enneagramtypen openhartig, soms ontroerend en altijd herkenbaar, over hun drijfveren, hoe ze hun ideaalbeeld najagen, en hoe dat uiteindelijk nooit lukt. De auteur laat zien hoe mensen zichzelf onbewusr geprogrammeerd hebben volgens een van deze 9 strategieën, maar ook hoe ze die conditionering kunnen doorbreken. Wie zijn of haar V-cirkel in dit boek leert kennen, ontdekt waardoor hij wordt gemotiveerd, hoe hij zich staande houdt in het leven, en hoe hij vermijdt waar hij bang voor is. Wie zich daarvan bewust is, kan zijn strategie aanpassen en leeft zijn leven krachtig en voluit, in plaats van enkel te 'overleven'


Book
Beter voor de klas : werken aan je persoonlijke professionaliteit
Author:
ISBN: 9789024417698 Year: 2007 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door zelfkennis zal de leraar zicht krijgen op de a-specifieke factoren van lesgeven en zal hij beter met zichzelf omgaan. Dit is van groot belang in een tijd, waarin het onderwijs maatschappelijk onder druk staat en de manier van lesgeven meer en meer verandert van docentgericht naar leerlinggericht. Een groot deel van het boek bestaat uit uitleg over de opbouw van onze persoonlijkheid. De auteur belicht uitvoerig de biografische en de systemische kant van deze ontwikkeling. De eerste gaat over de aanpassing aan de omgeving. De systemische kant heeft te maken met het feit dat we als mens leven in grotere gehelen (systemen) en dat de dynamieken in een systeem veel invloed hebben op hoe we in het leven staan. Overal worden deze inzichten onderbouwd met voorbeelden uit de praktijk en via onderzoeksvragen wordt de lezer tot reflectie gestimuleerd. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by