Narrow your search

Library

UCLouvain (2)

ULB (2)

ARB (1)

CaGeWeB (1)

EHC (1)

KBR (1)

KU Leuven (1)

MSK (1)

UGent (1)

ULiège (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

English (1)

French (1)


Year
From To Submit

2006 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
The ideology of Burgundy
Authors: ---
ISSN: 09208607 ISBN: 9789004153592 9004153594 9047418492 9789047418498 Year: 2006 Volume: 145 Publisher: Leiden ;Boston Brill

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book is a collection of eight essays on the ideology of Burgundy, dealing with the body of ideas, images, institutions and narrative fictions produced at the behest of the Valois dukes to create and maintain their incipient domanial state in the period from roughly 1364 to the 1560s. Nation building requires an ideological framework and the successive dukes, their officers and their court intellectuals all contributed to a self-determinative image of Burgundy which became visible in their literature, in their quest for a regal title, in the foundation of the Order of the Golden Fleece and in their propaganda. The essays approach the themes of the collection from the perspective of several disciplines, and together present a well-rounded picture of Burgundian nation-building. Contributors include: D’A.J.D. Boulton, Jan Dumolyn, Malte Prietzel, Graeme Small, Robert Stein, Bernhard Sterchi, Jan R. Veenstra, and David J. Wrisley.


Book
Berlin, les années vingt : art et culture, 1918-1933 : peinture, architecture, design, mode, musique, danse, littérature, photographie, cinéma, publicité
Authors: ---
ISBN: 2754101128 9782754101127 Year: 2006 Publisher: Paris: Hazan,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

C'est la République de Weimar au cours des années 1918 à 1933 qui propulsa Berlin au zénith. Ainsi, le Berlin des années vingt a donné naissance à une culture qui a totalement vécu de la politisation. Il y germait des utopies qui, en cette époque de crise, traçaient des perspectives de progrès. La communication prenait son essor dans les sphères populaires par le biais de la photo, du cinéma, des affiches, de l'agit-prop, du cabaret et des variétés. Grâce à ces techniques, ces millions de Berlinois ne formaient plus une masse mais des citoyens : ils acquéraient à la fois un accès et une dignité à la culture. Ces évolutions venaient de la masse, mais il y avait une avant-garde pour les faire entrer dans les pratiques et les prémices des beaux-arts. Il suffit d'aligner quelques noms, George Grosz, Otto Dix, Raoul Hausmann, John Heartfield, Hannah Höch pour l'aventure Dada ; Fritz Lang, Ernst Lubitsch pour le cinéma et la photographie ; Mies van der Rohe, Moholy-Nagy, Lissitzky pour les grandes conquêtes utopistes ou fonctionnelles de l'architecture, du design et de l'œuvre d'art totale, pour prendre la mesure de ces années de révolutions et de créations tous azimuts. (Deuxième de couverture)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by