Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Kindergarten --- kleuteronderwijs --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Belgium --- #PBIB:1999.2 --- #SBIB:316.334.1O130 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- #SBIB:316.334.1O212 --- #SBIB:316.356.2H5300 --- 373.2 <493> --- 316.356.2 --- #A0003A --- 771 Kleuteronderwijs --- Instapleeftijd: kleuters --- Methoden van onderwijsonderzoek --- Onderwijsbeleid: nationaal --- Gezinssociologie: consultatie en therapie: algemeen --- Kleuteronderwijs --- Instap --- Overgang kinderopvang - kleuteronderwijs --- Peuters --- Kleuters --- 2,5-jarigen --- Aansluiting kinderopvang - kleuteronderwijs --- Peuter --- Kleuter --- 2,5-jarige --- Basisonderwijs
Choose an application
Door het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind(UNO, 1989) worden de kinderrechten juridisch bindend gemaakt,ook in Vlaanderen waar het verdrag sedert 15 januari 1992 effectief in werking is. Overheid, school en leraar moeten ditverdrag dan ook toepassen. Maar gebeurt dit wel? En zo ja, wordt het dan op een intentionele en systematische wijze toegepast? De school moet de belangen van het kind, zoals vastgesteld in dit verdrag, dienen en het zelfbeschikkingsrecht van elk kind respecteren. Maar is dit zo? Hoever reikt bijvoorbeeld de participatie van de leerlingen op school? Worden de kinderen voldoende vertrouwd gemaakt met het verdrag?
Human rights --- Teaching --- kinderrechten --- mensenrechten --- Burgerlijk recht --- Droit civil --- Enfants --- Enseignement --- Kinderen --- Onderwijs --- Children's rights --- Educational law and legislation --- Education --- Droits --- Droit --- Rechten van het kind --- Onderwijs en rechten van het kind --- 37.013 --- -Educational law and legislation --- -Students --- -341.9:347.63 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- onderwijs --- 390.9 --- Mensbeelden --- Rechten van de jeugd --- Kinderrechten --- Pupils --- School life --- Student life and customs --- Students --- Persons --- Compulsory school attendance --- Education, Compulsory --- Education, Elementary --- Law, Educational --- Public schools --- School law --- Schools --- Public institutions --- Child rights --- Children --- Children's human rights --- Rights of children --- Rights of the child --- Pedagogiek --(algemeen) --- Legal status, laws, etc --- -Internationaal kinderrecht --- gewoonterecht, grondrechten, mensenrechten en privacy --- Bijzondere onderwerpen uit de algemene rechtswetenschap --- Law and legislation --- Civil rights --- Legal status, laws, etc. --- Sociale agogiek --- jeugdbescherming en kinderrechten --- 341.9:347.63 Internationaal kinderrecht --- Internationaal kinderrecht --- 37.013 Pedagogiek --(algemeen) --- jeugdbescherming en kinderrechten. --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- 341.9:347.63 --- 37.013 Pedagogy --- Pedagogy
Choose an application
In een eerste deel wordt nagegaan hoe allochtonen te Brussel aankijken tegen concentratiescholen, wat Turkse en Marokkaanseouders denken over lessen moedertaal voor hun kinderen en of cultuurmenging bij kinderen verwarring sticht of rechtlijnigheid bevordert. De delen twee en drie staan stil bij het onderwijs eigen taal en cultuur respectievelijk in Vlaanderen en Brussel. De auteurs, meestal praktijkmensen, vertellen over wat het OETC eigenlijk moet zijn, hoe met het Nederlands, met het interculturalisme en met de ouders wordt omgegaan. In een laatste hoofdstuk evalueert Johan Leman de toepassing van de non-discriminatieverklaring en schetst hij de positieve bijdrage van het OETC binnen dit kader.
Minorities --- Multicultural education --- Native language --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Intercultureel onderwijs. --- Migranten --- Migrantenkinderen --- Education --- Study and teaching --- Onderwijsbeleid --- Vlaanderen. --- Onderwijs --- concentratiescholen --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- moedertaalonderwijs --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Intercultureel onderwijs --- 376.7 --- Concentratiescholen --- Cultuur --- Geïntegreerd onderwijs --- Integratie --- Intercultureel onderwijs ; Brussel --- Intercultureel onderwijs ; materialen --- Taal --- 475.36 --- Allochtonen --- Brussel --- Intercultureel --- Moedertaal --- Nederlands --- Non-discriminatiebeleid --- OETC --- Taalbeschouwing --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- migranten --- onderwijs aan allochtone groepen --- Nederlands: didactiek anderstaligen --- allochtonen --- cultuur --- didactiek --- taal --- Academic collection --- #PBIB:+105.30 --- #PBIB:+107.31 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Moedertaal --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 734 Multicultureel onderwijs --- Onderwijs eigen taal en cultuur OETC --- Mother tongue --- Vernacular language --- Language and languages --- Intercultural education --- Culturally relevant pedagogy --- Ethnic minorities --- Foreign population --- Minority groups --- Persons --- Assimilation (Sociology) --- Discrimination --- Ethnic relations --- Majorities --- Plebiscite --- Race relations --- Segregation --- Onderwijs in eigen taal en cultuur --- (zie ook: roldoorbrekend onderwijs) --- (zie ook: teleonderwijs) --- didactiek basisonderwijs - onderwijs in eigen taal en cultuur --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Opvang anderstalige leerlingen --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijs in de Eigen Taal en Cultuur (OETC) --- Nederlands als tweede taal --- Allochtone leerlingen --- Migrantenproblematiek --- Linguïstiek --- Taalverwerving --- Concentratieschool --- NT2 --- Allochtone leerling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Culturally sustaining pedagogy --- Leerling met een migratieachtergrond --- Native language - Study and teaching - Belgium --- Minorities - Education - Belgium --- Multicultural education - Belgium --- Taalkunde --- Immigratie
Choose an application
Overal ter wereld voeren kinderen met een handicap, samen met hun ouders, leerkrachten en andere professionelen, een dagelijkse strijd om volwaardig te worden opgenomen in een gewone klas. Maar 'inclusie' boezemt velen nog angst in of botst op tal van vooroordelen. Dit boek geeft meer uitleg over de filosofie waarin de inclusiegedachte is ingebed, en plaatst inclusie en inclusief onderwijs in een theoretisch én praktijkgericht kader. Naast de bespreking van het literatuuraanbod, komen vooral een aantal ouders van kinderen met een verstandelijke handicap aan het woord. Zij vertellen hun verhaal: hun eenzame strijd om inclusief onderwijs in de praktijk om te zetten, de talrijke hindernissen die ze hierbij ondervinden, maar ook de grote voldoening die zij én hun kind ervaren. Stuk voor stuk zijn het boeiende verhalen, met telkens één centraal motief: samen werken aan een goede school voor alle kinderen. Respect voor elke mening en respect voor diversiteit staan hierbij voorop. Aan de hand van deze verhalen distilleert de auteur de noodzakelijke voorwaarden waarbinnen inclusief onderwijs mogelijk wordt. Hij wijst hierbij uitdrukkelijk op de maatschappelijke keuze van solidariteit en engagement die daadwerkelijk dient gemaakt te worden. Ten slotte worden de getuiggenissen van deze ouders en de opmerkingen van de auteur geconfronteerd met de ervaringen van professionele onderzoekers op dit terrein.
Geïntegreerd onderwijs. --- Orthopedagogiek --- Handboeken en inleidingen. --- Orthopedagogics --- School management --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- kinderen met een beperking --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- 376 --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O410 --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- gehandicapte kinderen --- inclusief onderwijs --- orthopedagogiek --- 37.014 --- Inclusief onderwijs --- Methodiek --- Onderwijs --- Personen met een handicap --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- #A9906A --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Rechten van het kind --- 454.9 --- gehandicapten: in onderwijs --- mentaal gehandicapten --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- inclusie --- mentaal gehandicapte kinderen --- onderwijs --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Opvoeding en onderwijs --- Integratie --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Opvoeding --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport --- Children's rights --- Education --- Schools --- Gehandicapten
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|