Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Wanneer een kind thuis komt te zitten van school, start voor het kind en zijn ouders soms een jarenlange zoektocht naar oorzaak en oplossing. Er is vaak hulp op de weg die afgelegd wordt, maar op sommige momenten kan het ook voelen alsof je wordt tegengewerkt. Diagnoses en de daarbij behorende ?etiketjes? openen deuren die anders gesloten blijven.Aan de andere kant worstelen scholen met de problematiek rondom leerlingen die om uiteenlopende redenen thuisblijven. Docenten en zorgcoördinatoren lopen soms hard tegen de grenzen aan van wat hun school kan inzetten om een leerling op school te houden en goede ondersteuning te bieden.In De achterkant van het onderwijs wordt de thuiszittersproblematiek in kaart gebracht en vervolgens van verschillende kanten belicht. Zorgcoördinatoren en onderwijsinspectie komen aan het woord, en vooral ook jongeren die zelf deze moeilijke route hebben afgelegd, met vaak een positieve uitkomst. Hoe hebben zíj het thuiszitten en de hulpverlening daaromheen ervaren? Uit deze interviews wordt duidelijk wat werkt en wat niet.De lessen en tips voor jongeren, hun ouders, scholen, hulpverleners en gemeentes kunnen handvatten bieden voor de discussie rond en verdere aanpak van dit onderwerp. De auteurs wijzen geen vinger naar waar het fout gaat, maar doen aanbevelingen voor de verschillende doelgroepen. Het geeft ons allemaal stof tot nadenken.https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2246/de-achterkant-van-het-onderwijs
leerlingen --- 371.21 --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- schoolmoeheid --- absenteïsme --- schoolverlaters --- zorgbeleid --- schoolverzuim --- Vroegtijdige schoolverlater --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- Probleemgedrag --- Spijbelen --- Ontwikkelingspsychologie --- Nederland --- Schoolverzuim --- Thuisblijven --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- books
Choose an application
Choose an application
School management --- onderwijsinspectie --- Europe --- Europa --- Inspection scolaire --- Schoolinspectie --- Education --- -Education and state --- -Educational evaluation --- -#PBIB:2001.3 --- #A0206A --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- 450.2 --- Kwaliteitszorg --- Onderwijsinspectie --- Educational assessment --- Educational program evaluation --- Evaluation research in education --- Instructional systems analysis --- Program evaluation in education --- Self-evaluation in education --- Evaluation --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Standards --- -Politiek, wetgeving en organisatie --- (zie ook: Inspectie) --- Government policy --- Education and state --- Educational evaluation --- Vergelijkende pedagogiek --- monografieën --- Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid --- monografieën. --- onderwijsbeleid. --- -Lerarenopleiding : CVO --- onderwijsinspectie . Europa --- #PBIB:2001.3 --- Onderwijsbeleid. --- Onderwijs : kwaliteitszorg --- Onderwijsevaluatie --- 37.014.6 --- Monografieën. --- Lerarenopleiding : CVO --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Éducation comparée --- Éducation --- Planification --- Inspection des écoles --- School supervision.
Choose an application
leerlingenbegeleiding --- actieonderzoek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- SO (secundair onderwijs) --- Russian Federation --- United States --- Netherlands --- England --- Amerika --- Amérique --- Fédération de Russie --- Grande-Bretagne --- Groot-Brittannië --- Nederland --- Onderwijssystemen --- Pays-Bas --- Russische Federatie --- Systèmes d'enseignement --- Pedagogiek en onderwijskunde --- psychologische pedagogiek --- secundair onderwijs --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- 371.212 --- Leerlingbegeleiding --- leerlingenbegeleiding: secundair onderwijs --- psychologische pedagogiek. --- Russia --- 370.040 --- Psychologische pedagogiek. --- United States of America
Choose an application
orthodidactiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- Didactic strategies --- Netherlands --- Flanders --- Encadrement des élèves --- Leerlingbegeleiding --- 371.048 --- 371.01 --- #A0406A --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze
Choose an application
In deze publicatie behandelen Annechien van Buurt en haar collega’s, allen begeleiders van scholen, op een erg praktische, waarderende en toegankelijke manier een actueel onderwijskundig thema dat leerkrachten dagelijks bezighoudt, namelijk: ‘hoe kun je het beste uit alle leerlingen – hun talenten en motivatie – naar boven halen en verder ontwikkelen? De auteurs zijn op zoek gegaan naar wat werkt in de praktijk bij jongeren. Zij zijn daar wonderlijk goed in geslaagd. Ze vertrekken vanuit zes inspirerende en leidende principes: waarderen wat is, versterken wat werkt, uitgaan op onderzoek, energie losmaken, inzetten op de relatie en kleine stappen zetten. Het boek is zeer klantvriendelijk opgebouwd. Ieder deeltje start met het uitleggen van de belangrijkste inzichten uit de wetenschap over het thema. Daarna volgen heel wat mooi uitgewerkte en onmiddellijk bruikbare werkvormen. Voor de leerkrachten die verdere informatie wensen, verwijzen ze naar recente boeken, artikelen, videofragmenten en websites. Een boek dat in het voortgezet onderwijs zeker zijn plaats verdient. Zeer praktisch en breed inzetbaar.
454.23 --- Leerlingenbegeleiding --- Secundair onderwijs --- Zelfvertrouwen --- groepsd --- Welbevinden --- Geluk --- Didactische principes --- PXL-Education 2017 --- secundair onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- talentontwikkeling --- motiveren --- Leerlingbegeleiding --- Nederland --- Motivatie --- Onderwijs --- Talenten --- Mindset --- Groepsdynamiek --- Didactic strategies --- Secondary education --- actief leren --- motivatie --- leren leren --- leren --- Talent --- Mentaliteit --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Literatuur --- books --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie
Choose an application
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- begeleidingsmethodieken --- groepswerk --- Pupil counseling. Pupil guidance --- klasgroepen --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- begeleidend onderwijs --- zorgverbreding --- onderwijs --- begeleiding --- werkvormen --- legpuzzelmethode --- groepsproject --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Coöperatief leren --- Groepering van leerlingen --- Leerlingbegeleiding --- Leren --- Onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Opvoeding --- Schoolorganisatie --- Studiemethoden --- Teamwerk --- Actieve methode --- Leerlingenbegeleiding ; didactiek --- Probleemgedrag ; leerlingen --- Zelfontdekkend leren --- zelfstudie --- 454.2 --- Onderwijs : groepsgrootte --- leerlingenbegeleiding --- 691 --- Didactische principes --- (zie ook: Leren leren) --- Pedagogie en didactiek --- Onderwijskunde --- Didactische werkvormen --- Schoolmanagement --- Didactische werkvorm --- Methodologie
Choose an application
Brede scholen zijn in het afgelopen decennium een begrip geworden in Nederland en niet meer weg te denken uit onze samenleving. Ze spelen in op veranderende behoeften van kinderen, ouders en wijkbewoners. Organisaties voor onderwijs, kinderopvang, welzijn, sport, cultuur en zorg bieden samen antwoorden op maatschappelijke vraagstukken die scholen alléén niet meer aankunnen. Tot voor kort lag het accent in het ontwikkelingsproces op het treffen van voorbereidingen, visie-ontwikkeling en besluitvorming. Inmiddels maken steeds meer brede scholen de overstap naar de uitvoering.Die overstap brengt merkbaar extra élan te weeg, met name binnen de betrokken organsatiesIn Brede scholen in uitvoering komt de werkvloer aan het woord. Een groot aantal pioniers uit de praktijk heeft de ervaringen met diverse facetten van brede scholen opgetekend. Aan bod komen ontwikkelingen rondom dagarrangementen, sociale competentie en de opkomst van sport, kunst en ICT.
jeugdbeleid --- brede school --- onderwijssociologie --- Sociology of education --- School management --- Netherlands --- Brede school ; Nederland --- Nederland --- Brede school --- Onderwijssociologie --- Samenwerking scholen - externe instellingen --- Organisatie --- Onderwijsbeleid --- 741 Schoolorganisatie --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- #SBIB:316.334.1O220 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #KVHB:Onderwijs --- 458.1 --- Bibliotheekbezoek --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Kinderopvang --- Kwaliteitszorg --- Pedagogiek --- Schoolgebouwen --- Sociale vaardigheden --- Sport --- 452.9 --- onderwijsbeleid (ler) --- multidisciplinaire samenwerking (ler) --- 070011.jpg --- Organisatie van het onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Organisatie - Management --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
De bereidheid van leerlingen om te leren is al decennia lang de docus van veel en gedegen onderzoek. De aanpak van onderzoekers heeft echter niet altijd bijgedragen tot de transfer van deze inzichten naar de onderwijspraktijk. Die kloof wordt in dit boek gedicht. Het geeft een overzicht van wat er over leerbereidheid geweten is en vertaalt dit in contrete tips voor onder meer leerkrachten, leerlingbegeleiders en schoolleiders. Een verdieping in het boek maakt de lezer vertrouwd met verschillende zienswijzen en bestaande evidentie omtrent (het gebrek aan) leerbereidheid en omtrent wat leren (wel en niet) leuk en boeiend maakt. Daarmee raken we aan de kern van onderwijs, met name de kunst om met leerlingen een zodanige pedagogische en didactische relatie aan te gaan dat zij op een gemotiveerde manier tot leren bereid zijn.
leermotivaties --- Teaching --- motivatie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- leren leren --- Motivatie ; onderwijs --- 371.012 --- 371.3 --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- #KVHB:Studiemethode --- #KVHB:Studiebegeleiding --- #KVHB:Motivatie --- #KVHB:Didactiek --- leerdoelstellingen --- leeromgevingen --- onderwijskunde --- 454.21 --- didactiek --- didactische werkvormen --- studiebegeleiding --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Onderwijsonderzoek --- student-tutoring --- motivatie (ler) --- studiemethode --- 454.23 --- onderwijs --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Didactische werkvormen --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijskunde --- didactische modellen --- Leren --- Motivatie
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|