Listing 1 - 10 of 143 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Steeds meer basisscholen werken met geïntegreerde lesmethoden, waarbij de samenhang tussen de afzonderlijke vakken in relatie tot een onderwijsthema centraal staat. Het combineren van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek, taal en rekenen kan unieke en belangrijke invalshoeken bieden voor onderwerpen die op de basisschool worden behandeld. Door deze vakgebieden met elkaar te verbinden leren leerlingen om ontwikkelingen in de wereld beter te begrijpen en in een bredere context te plaatsen. Praktische didactiek voor geïntegreerd zaakvakonderwijs is het eerste boek dat (toekomstige) leerkrachten in het basisonderwijs helpt om een eigen visie te vormen op geïntegreerd zaakvakonderwijs en om zelf geïntegreerde lessen te ontwerpen. Het boek bestaat uit vier delen. Deel A behandelt opvattingen van onderwijsdenkers over de voor- en nadelen van geïntegreerd zaakvakonderwijs, terwijl in deel B de didactiek van de afzonderlijke zaakvakken en de integratie van taal en rekenen centraal staan. In deel C schetsen de auteurs verschillende praktische manieren om geïntegreerde lessen en projecten vorm te geven. Deel D bevat praktische aanwijzingen en punten ter overweging voor leerkrachten die kiezen voor geïntegreerd zaakvakonderwijs. Dit boek is geschreven voor pabostudenten en voor leerkrachten in het basisonderwijs.
Didactics --- didactiek --- basisonderwijs --- Vakkenintegratie --- Didactic strategies --- Basisonderwijs ; didactiek --- onderwijspraktijk
Choose an application
Leraren ; evaluatie --- Leraren ; professionalisering --- Feedback --- PXL-Education 2017 --- onderwijskunde --- persoonlijke vaardigheden --- feedback --- leerlingenbegeleiding --- Onderwijspraktijk --- Schoolmanagement --- Schoolcultuur
Choose an application
Is de deugd van het geduld uit de opvoeding en uit het onderwijs aan het verdwijnen? Vanuit deze vraag, waarin een zorg wordt verwoord, verkent Joop Berding de vele betekenissen van geduld en zijn tegenbeeld ongeduld. De taalkunde, de theologie en de filosofie bieden prikkelende inzichten. Ook de praktijk komt aan de orde én aan het woord, in verhalen over opvoeding en onderwijs en in diepte-interviews met ouders en leraren. Zij spreken openhartig over hun worsteling tussen geduld en ongeduld, tussen afwachten en ingrijpen, tussen verdragen en opstaan-tegen. De hectiek van alledag stelt het geduld soms danig op de proef, maar zonder dat gaat het niet.Een open zoektocht naar wat geduld en ongeduld in onze steeds snellere tijd betekenen voor opvoeding en onderwijs.Joop Berding is pedagoog. Hij werkte vele jaren in en rond het onderwijs, onder andere als onderwijzer, beleidsmedewerker, praktijkonderzoeker, hogeschooldocent en auteur. Eerder publiceerde hij een aantal boeken en artikelen over Korczak, Dewey en Arendt.bron: https://www.boek.be/boek/opvoeding-en-onderwijs-tussen-geduld-en-ongeduld
opvoeding --- 37 --- School management --- pedagogiek --- onderwijsvernieuwing --- onderwijspraktijk --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoeding --- Onderwijs --- 700 Pedagogie
Choose an application
Leren staat tegenwoordig in het teken van een leven lang leren. Wat betekent een leven lang leren voor de eindtermen van het middelbaar en hoger onderwijs? Inhoudelijke kennis en specifieke vaardigheden hebben in de praktijk vaak een beperkte houdbaarheidsdatum. Leren gaat niet alleen over het oplossen van concrete problemen, de ontwikkeling van de hard skills. Leren gaat ook over de ontwikkeling van een breed probleemoplossend vermogen, de soft skills. Welke competenties heeft een leerling nodig om ook na zijn schoolloopbaan te blijven leren? Wat is de bijdrage die onderwijsprofessionals kunnen leveren aan de ontwikkeling van dit vermogen? Leren wordt in dit boek beschouwd als een betekenisvol bouwproces waar de leerling de eigenaar van is en de eindverantwoordelijkheid voor draagt. Het onderwijs heeft de taak leerlingen en studenten te begeleiden bij het steeds beter nemen van de regie over dit leerproces. Het boek geeft een heldere uiteenzetting over de inhoud van het concept regie, welke competenties ermee gemoeid zijn en hoe deze verder ontwikkeld kunnen worden. De competenties zijn nodig om de opgedane kennis en vaardigheden echt eigen te maken, door te ontwikkelen en adequaat in te zetten nu en in de toekomst. André Baars is afgestudeerd in de onderwijspsychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (RU), waar hij sinds 1997 ook werkzaam is als onderwijspsycholoog. Hij begeleidt studenten in hun studievoortgang, adviseert studieadviseurs en docenten en ondersteunt opleidingen bij de ontwikkeling van begeleiding voor hun studenten. Naast zijn werkzaamheden aan de RU geeft hij lezingen, workshops en cursussen aan leerlingen, ouders, docenten en andere professionals in het middelbaar en hoger onderwijs. André Baars is coördinator van de professionaliseringscursussen voor de Landelijke Vereniging van Studieadviseurs (LVSA). Voor meer informatie zie www.andrebaars.com. (flaptekst)
Levenslang leren --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- studenten --- leren --- onderwijsorganisatie --- onderwijspraktijk
Choose an application
Leerkrachten brengen niet alleen kennis en vaardigheden over, maar vormen, bewust of onbewust, ook de persoonlijkheid, het karakter en de identiteit van kinderen. Dit boek laat zien wat dit betekent voor jou als leerkracht in het basisonderwijs. Het startpunt daarbij is jouw ervaring voor de klas; want dat is waar persoonsvorming plaatsvindt. De ruzie op het plein die je oplost, de knipoog die je geeft aan het onzekere jongetje, de discussie die ontstaat naar aanleiding van het nieuws. Het zijn momenten waarop kinderen gevormd worden. In dit nieuwe boek Meesterlijk met mensen bieden we verschillende instrumenten aan om deze momenten te leren herkennen en benutten. Ook worden verschillende laagdrempelige manieren besproken om als leerkracht en als team na te denken over je handelen op deze momenten. Tenslotte worden veel praktische ideeën besproken die kunnen helpen vormingsmomenten doelbewust in te zetten bij verschillende vakken. Meesterlijk met mensen is een praktisch handboek voor leerkrachten die persoonsvorming in het basisonderwijs belangrijk vinden en aan de slag willen gaan met hun eigen stijl op dit gebied. Het boek slaat een brug tussen de soms ingewikkelde, maar belangrijke theoretische ideeën op dit gebied (zoals Bildung, karakterontwikkeling en subjectificatie) en de dagelijkse praktijk van het basisonderwijs.
Developmental psychology --- Personality development --- Teaching --- onderwijsfilosofie --- basisonderwijs --- sociale pedagogiek --- onderwijspraktijk --- leraren-leerling relatie --- lager onderwijs --- lesgeven
Choose an application
Pedagogiek in de onderwijspraktijk biedt ondersteuning bij het ontwikkelen van een eigen visie en een geïntegreerde benadering van pedagogisch handelen in het onderwijs. Het boek bespreekt drie dimensies van de pedagogische visie: de pedagogische opdracht, het pedagogisch klimaat en het pedagogisch perspectief op de leeromgeving. Hierbij is er specifieke aandacht voor passend onderwijs, omgaan met diversiteit en voor het samenwerken met ouders en met andere educatieve professionals in en rond de school. In de laatste hoofdstukken plaatst de auteur de geïntegreerde pedagogische aanpak in een breder maatschappelijk kader. Met behulp van de geboden theorie en de illustratieve voorbeelden kunnen (aankomende) leraren een goed onderbouwde visie op pedagogisch handelen vormen. (Bron: www.epo.be)
Educational sciences --- onderwijspraktijk --- pedagogiek --- 120048.jpg --- Pedagogie --- Didactiek --- competenties --- Brede school --- Ouderparticipatie --- Leraren --- Pedagogisch klimaat --- Adaptief onderwijs --- ouderparticipatie --- opvoedkunde --- burgerschapsvorming --- pedagogisch handelen --- Onderwijspraktijk --- 450.4 --- Lager onderwijs --- Pedagogiek --- Passend onderwijs --- Relatie ouder - school --- Diversiteit --- Relatie school - ouder --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Leraren worden tegenwoordig geconfronteerd met tal van uitdagingen en zelfs bedreigingen. Denk maar aan administratieve verplichtingen, de druk om voortdurend verantwoording af te leggen en de digitale vervreemding. Velen ervaren dat ze niet meer ten volle de rol van leraar kunnen vervullen.Wat een leraar tot leraar maakt schetst een portret van de leraar dat de waarde van het leraarschap positief benadrukt. Het vat leraar zijn op als een specifieke manier om in het leven te staan. Pas als we deze zijnswijze goed begrijpen en een rijke taal ontwikkelen om het leraarschap te beschrijven, kunnen we de genoemde uitdagingen aanpakken die leraren belemmeren in waar het in lesgeven werkelijk om draait.Dit boek brengt een aantal kernideeën bijeen die nodig zijn om te verhelderen waarin het leraar zijn zich onderscheidt van andere beroepen. Het gaat meer bepaald over vorming, educatieve gelijkheid, zaakgericht onderwijzen en het belichamen van liefde voor een gedeelde wereld.https://www.lannoocampus.be/nl/wat-een-leraar-tot-leraar-maakt
Onderwijs --- Leraar --- Beroepsprofiel --- Professionele houding --- Onderwijspraktijk --- Vakmanschap --- Expertise --- Beeldvorming --- Kennisontwikkeling --- Autonomie --- Authenticiteit --- Pedagogiek --- Didactiek --- Digitale didactiek --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- lerarenberoep --- didactiek --- coaching --- onderwijspraktijk --- leraren --- leraren-leerling relatie --- lerarenbegeleiding
Choose an application
Wat echt werkt bij kinderen met autisme is een praktische gids waarin je ontdekt wat autisme precies is, wat de belangrijkste tien behoeften van deze kinderen zijn en hoe je ze daarin kunt ondersteunen. Het boek biedt concrete tools en eenvoudige strategieën aan, zodat je als (groot)ouder, leerkracht, therapeut of (bege)leider anders en beter kunt leren omgaan met deze kinderen.Als je de specifieke eigenschappen, mogelijkheden, beperkingen en behoeften van een kind met autisme beter leert kennen, zie je hun gedrag in een ander daglicht. Hierdoor kun je het kind beter snappen, meer begrip opbrengen voor als het moeilijk gaat en gerichter strategieën inzetten om positieve momenten te creëren, thuis of in de klas. Deze kinderen kunnen dan (opnieuw) een fijne relatie ontwikkelen met zichzelf, met jou en met andere belangrijke mensen in hun leven.https://www.standaardboekhandel.be/p/wat-echt-werkt-bij-kinderen-met-autisme-9789464011531
Autismespectrumstoornis --- Kind --- Social psychology --- Didactics --- leermoeilijkheden --- inclusief onderwijs --- gedragsstoornissen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- onderwijspraktijk --- leraren-leerling relatie --- zorgverbreding --- Orthopedagogics --- Autismespectrumstoornissen ; kinderen
Choose an application
Provides strategic talking points, conversation starters, and ready-made tools needed to explain how formative assessment improves student learning and achievement, and guides school leaders in working with teachers to make formative assessment an integral part of their classrooms.
Didactic evaluation --- assessments (onderwijs) --- evaluatie (onderwijs) --- onderwijspraktijk --- lerarenopleiding --- United States --- Teachers --- In-service training. --- Educational evaluation --- Group work in education
Choose an application
Een fijne sfeer op school en in de klas is een voorwaarde voor goed onderwijs. Lessen in orde laat zien hoe (toekomstige) docenten een vriendelijke en veilige omgeving kunnen creëren waarin leerlingen optimaal kunnen leren. Het praktische handboek maakt ze bewuster van de eigen rol bij het ontstaan van bepaald gedrag van leerlingen en reikt instrumenten aan om lessen in orde te krijgen en te houden.https://www.coutinho.nl/nl/lessen-in-orde-9789046908051
Didactiek --- Basisonderwijs --- Gedragsproblemen --- Klassenmanagement --- Klasmanagement --- Initial didactic situation --- Didactic strategies --- klassenmanagement --- lerarenberoep --- onderwijspraktijk --- didactische werkvormen --- lerarenopleiding --- Tucht --- Gedragsprobleem
Listing 1 - 10 of 143 | << page >> |
Sort by
|