Narrow your search

Library

KU Leuven (3)

UCLouvain (3)

UNamur (3)

UGent (2)

ULiège (2)

Belgian Parliament (1)

EHC (1)

KBR (1)

UAntwerpen (1)

ULB (1)

More...

Resource type

book (2)

periodical (1)


Language

English (1)

French (1)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2017 (1)

2016 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Solving antinomies between peremptory norms in public international law
Author:
ISBN: 9783725585991 3725585997 Year: 2016 Publisher: Genève: Schulthess,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ius cogens has been a subject of great interest in international law studies. But the inquiry into the collision between peremptory norms has been virtually non-existent. This book aims at addressing this particular doctrinal gap. Antinomies between ius cogens norms may arise in the conflicting simultaneous application of the peremptory norms on human rights, the non-use of force and self-determination. In order to determine how norms of ius cogens might be applied in situations of normative conflict - either apparent or real ones -, the author suggests the use of “weighing and balancing” techniques. After analysing the main theories on the issue, and describing the most commonly accepted peremptory norms in current international law, this work approaches the problem of antinomies between peremptory norms by applying “weighing and balancing” techniques to two case studies. First, the apparent conflict between the prohibition of the use of force and the prohibition of the most serious violations of human rights and international humanitarian law, as embodied in the notion of “humanitarian intervention”. Second, the real conflict between the prohibition of the use of force and the right to self-determination as conveyed by a hypothetical Israeli-Palestinian peace agreement entailing the partial cession of occupied territories. Norms of ius cogens are known for regulating sensitive and highly axiological matters, as shown by these two case studies. As a result, finding answers to the problem of conflicting peremptory norms is important not only as regards the doctrinal advancement in the field of international law, but also for the purpose of reaching lawful solutions to central concerns of the international community at large.


Periodical
Kürschners deutscher Gelehrten-Kalender.
Author:
ISSN: 03418049 Publisher: Berlin : de Gruyter,


Book
Les grands arrêts du droit de l'enseignement
Authors: --- ---
ISBN: 9782804477776 2804477770 Year: 2017 Publisher: Bruxelles : Larcier,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aucune matière n’est autant ancrée dans la Constitution belge que l’enseignement. Cet ancrage est le fruit de près de 150 ans de conflits idéologiques et linguistiques. Il traduit la méfiance réciproque des protagonistes des luttes scolaires. Au moment de confier l’enseignement aux communautés, ceux-ci ont non seulement bétonné dans la Constitution les règles de répartition des compétences et les principes de la paix scolaire – liberté, neutralité, gratuité, égalité, légalité –, mais ont également innové en donnant à ces principes une protection juridictionnelle. Les droits en matière d’enseignement se sont également enrichis de l’apport du droit international des droits de l’homme (Convention européenne des droits de l’homme, Pacte international relatif aux droits économiques, sociaux et culturels ou Convention relative aux droits de l’enfant). Face à tant de principes quasi inamovibles, le juge chargé d’en assurer le respect doit également veiller à ce qu’ils n’empêchent pas une adaptation de l’enseignement aux mutations de la société. Les différentes juridictions compétentes (Cour constitutionnelle, Conseil d’État, Cour européenne des droits de l’homme…) ont effectivement joué, et parfois même surjoué, ce rôle. Quoi de plus normal qu’un volume de la collection des « Grands arrêts » soit dès lors consacré à l’enseignement. Il est l’œuvre de juristes spécialistes de la matière provenant des divers horizons professionnels, idéologiques et communautaires, réunis à cet effet par le Centre interdisciplinaire de recherches constitutionnelles (CIRC) de l’Université Saint-Louis – Bruxelles. Il montre l’apport exceptionnel de la jurisprudence à la construction et à l’évolution du droit de l’enseignement

Keywords

BPB1708 --- STRADALEX --- Jurisprudence --- Organisation de l'enseignement --- Enseignement général --- almen undervisning --- všeobecné školství --- enseñanza general --- опште образовање --- ensino geral --- szkolnictwo ogólnokształcące --- arsim i përgjithshëm --- všeobecné vzdelávanie --- învățământ general --- allgemein bildender Unterricht --- γενική εκπαίδευση --- општо образование --- splošno izobraževanje --- oideachas ginearálta --- edukazzjoni ġenerali --- общо образование --- opće obrazovanje --- vispārīgā izglītība --- istruzione generale --- allmän undervisning --- general education --- általános oktatás --- üldharidus --- yleinen opetus --- bendrasis ugdymas --- algemeen onderwijs --- bendrasis lavinimas --- гимназија --- všeobecně vzdělávací škola --- allmän utbildning --- гимназиско образование --- všeobecné vzdělávání --- ugdymo organizavimas --- õpetamise korraldamine --- organisering av skolväsendet --- organizim i mësimdhënies --- οργάνωση της εκπαίδευσης --- учителска организация --- organizace školství --- mācību organizēšana --- organizarea învățământului --- opetuksen järjestäminen/organisointi --- organização do ensino --- oktatásszervezés --- organisation af undervisning --- organisation of teaching --- organizacija šolstva --- organisatie van het onderwijs --- organizacija nastave --- organizácia výučby --- organizzazzjoni tat-tagħlim --- организација на настава --- organizzazione scolastica --- eagrú teagaisc --- Organisation des Unterrichtswesens --- организација наставе --- organización de la enseñanza --- organizacja kształcenia --- organizzazione degli studi --- оранизација на предавања --- organization of teaching --- Organisation des Hochschulwesens --- organizace vyučování --- mokymo organizavimas --- организација на студии --- Organisation des Schulwesens --- cásdlí --- sodna praksa --- судска пракса --- case-law --- giurisprudenza --- jurisprudență --- съдебна практика --- судска практика --- każistika --- jurisprudência --- soudcovské právo --- Rechtsprechung --- prípadové právo --- pretsedendiõigus --- retspraksis --- jurisprudentie --- νομολογία --- orzecznictwo --- praktikë gjyqësore --- sudska praksa --- esetjog --- rättspraxis --- teismų praktika --- oikeuskäytäntö --- jurisprudencia --- tiesu prakse --- teismų teisė --- case law --- преседан --- precedents --- ítélkezési gyakorlat --- jurisprudencija --- Juridical aspects --- Belgique --- Éducation --- Droit --- Jurisprudence. --- Educational law and legislation --- Education --- EPUB-ALPHA-G EPUB-LIV-FT LIVDROIT STRADA-B --- Enseignement général

Listing 1 - 3 of 3
Sort by