Listing 1 - 10 of 56 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Didactic strategies --- Objectives of teaching --- Depth psychology --- creativiteit
Choose an application
Ontwikkelingsgericht passend onderwijs baseert zich op de ontwikkeling van leerlingen met hun grote onderlinge verschillen op biologisch, neurologisch, sociaal en psychologisch vlak. Dit onderwijs is meer dan alleen zorgen voor de juiste plaatsing van de leerling met een beperking. Het gaat ook om een verandering van aspecten zoals doelen, middelen, ruimtes en normering. Ontwikkelingsgericht passend onderwijs is ook het voorportaal van inclusief onderwijs en ingebed in het streven naar een inclusieve samenleving waar iedereen erbij hoort. Dit essay wil een aanzet geven tot een duurzaam ontwikkelingsgericht onderwijssysteem met belangrijke voorstellen voor wijziging, zoals het vervangen van de Centrale Examens door maatwerkdiploma’s gebaseerd op certificaten op niveau met zorg voor de civiele effecten. Daarnaast moeten het zittenblijven, afstromen en voorwaardelijk overgaan bij wet verboden worden. Elke leerling is welkom en verdient een doorgaande ontwikkeling.
Objectives of teaching --- Netherlands --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- ontwikkelingsgericht onderwijs
Choose an application
Steeds meer basisscholen gaan werken vanuit leerlijnen en/of doelen om zoveel mogelijk aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Dit vraagt gedegen kennis van vakspecifieke leerlijnen en een sterke organisatiestructuur. Keer op keer blijkt dat de basis stevig op orde moet zijn om welke ontwikkeling dan ook door te kunnen maken. In deze TIBtool bieden de auteurs vanuit praktijkervaring en onderbouwde kennis handvatten om scholen beredeneerd doelgericht te laten werken, passend bij de schoolpopulatie, schoolweging en bijhorende schoolambitie. Deze manier van werken heeft zich in de praktijk bewezen om o.a. leerlingresultaten omhoog te krijgen.(bron: covertekst)
Objectives of teaching --- Didactics --- leerdoelen --- basisonderwijs --- leerdoelstellingen --- lesgeven
Choose an application
Dit boek vertelt hoe ontwikkelingen in onderwijs en samenleving een wereldwijde onderwijscompetitie hebben aangewakkerd. Hoe het Nederlandse onderwijsstelsel hopeloos achterloopt op deze ontwikkelingen, wat de druk op leerlingen en ouders onnodig opvoert. De bijlesgeneratie toont waarom het zo lastig is om aan de onderwijscompetitie te ontkomen, ook al nemen ouders zich voor om niet die vader of moeder te worden die er met hangen en wurgen een hoger niveau uit probeert te slepen.
Onderwijs ; Nederland --- Studievaardigheden --- Bijlessen --- Primary education --- Secondary education --- Netherlands --- Sociology of education --- Objectives of teaching
Choose an application
Leer Lokaal is het nieuwe leerplan van OVSG voor de hele basisschool en het doelenkader voor de buitengewone basisschool. Aan de hand van dit leerplan maak je werk van hedendaags, kwaliteitsvol en zorgzaam lokaal onderwijs dat al je leerlingen optimale kansen geeft. Vijf bouwstenen vormen het fundament: totale persoonlijkheidsontwikkeling, kenniscreatie, samenhang via geïntegreerd werken, continue ontwikkeling en leerlingenbegeleiding. Via het leerplan kunnen schoolteams de ontwikkelingsdoelen en eindtermen met hun leerlingen bereiken. Leer Lokaal werkt het curriculum voor de basisschool uit in negen herkenbare leergebieden: ik en de wereld, Nederlands, Frans, wiskunde, kunst en cultuur, gezondheid, digitale competenties, sociaal-relationele competenties en leercompetenties. Elk leergebied wordt uitgewerkt in thema’s en leerlijnen. De leerlijnen beschrijven stapsgewijs hoe de leerling groeit. Leer Lokaal werkt volgens de principes van een spiraalcurriculum: er is veel aandacht voor herhaling, nieuwe leerstof wordt gekoppeld aan eerder gegeven leerstof en de complexiteit neemt toe. Om optimaal te kunnen werken met de diversiteit binnen je klasgroep en elke leerling te bieden wat die nodig heeft, zijn er naast de basisleerlijnen en attitudes ook ondersteunings- en verdiepingsleerlijnen. Aan scharniermomenten (zoals overgang van kleuter- naar lager onderwijs) besteden we specifieke aandacht. Dat alles biedt teams de mogelijkheid om het leerplan af te stemmen op hun eigen pedagogisch project en de lokale context. De verzamelmap Leer Lokaal brengt alle materiaal samen in een handige map: de visietekst, de volledige leerlijnen (basis, attitudes, ondersteuning en verdieping) en een handige poster die in één oogopslag een overzicht biedt. Daarnaast zijn de leerlijnen ook online raadpleegbaar (www.ovsg.be).
KHK --- leerplanontwikkeling --- Objectives of teaching --- Curriculum development --- Primary education --- basisonderwijs --- leerplannen --- leerdoelstellingen --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs
Choose an application
Bestselling author Peter Fleming uncovers the dark underbelly of the modern university to reveal cracks in the ivory tower.
Objectives of teaching --- Higher education --- Organization theory --- Universities and colleges --- Neoliberalism --- Faculty --- Psychology --- Education
Choose an application
In een school als professionele leergemeenschap onderzoeken de teamleden samen hun onderwijspraktijk, met de expliciete bedoeling deze te verbeteren. Drie basale capaciteiten worden theoretisch en praktisch beschreven: de persoonlijke capaciteit om refelectief te handelen, de interpersoonlijke capaciteit om collectief te leren en de oraganisatorische capaciteit om het samen leren te organiseren. De rol van de schoolleider bij de ontwikkeling van deze capaciteiten komt uitgebreid aan de orde. In het boek is ook een aantal vragenlijsten en praktische werkwijzen beschreven die schoolleiders kunnen hellpen bij het ontwikkelen van de school als professionele leergemeenschap. (Bron: covertekst)
Leergemeenschap --- Levenslang leren --- kwaliteitsverbetering --- School management --- professionaliteit --- Objectives of teaching --- schoolorganisatie --- 741 Schoolorganisatie --- 051031.jpg --- Professionele leergemeenschappen
Choose an application
Instructie en kennisoverdracht raakten uit de mode, eerst in de VS en uiteindelijk ook in Nederland en Vlaanderen. De leerling kon toch alles zelf googelen? Dat kon die meestal niet. Taal en rekenen gingen achteruit. In de VS en andere Angelsaksische landen is inmiddels al meer dan een eeuw met zelf ontdekkend leren geëxperimenteerd. Het gevolg: grotere ongelijkheid. Leerlingen werden afhankelijk van de kennis en welstand van hun ouders.Volgens de recente leerpsychologie zijn voor taal en rekenen instructie, kennis en oefening nodig. Maarten Huygen volgt leraren, trainers en wetenschappers die deze inzichten toepassen. Hij doet verslag van een klas van de Alan Turingschool die door systematische voorbereiding zelfs verhaaltjes van Tsjechov kan lezen. Hij bezoekt conferenties waar leraren de nieuwste toepassingen van de leerpsychologie doornemen. De herwaardering van kennis geeft leraren hun onafhankelijke rol terug.Nog wat geleerd vandaag? is een warm pleidooi voor kennisrijk onderwijs. Het laat zien dat ?het nieuwe leren? al eeuwen oud is en zet dat in internationaal perspectief. Dit boek richt zich op iedereen die zichzelf de vraag stelt: kan een leerling ?eigenaar zijn van het leerproces? of is dat slechts schijn?Maarten Huygen was verslaggever, commentator, onderwijsredacteur en chef opinie voor NRC Handelsblad en werkte elf jaar als correspondent in de Verenigde Staten.www.boomtestonderwijs.nl/alle-uitgaven/100-15025_Nog-wat-geleerd-vandaag
Onderwijsfilosofie --- Leerpsychologie --- Didactiek --- School management --- kennisoverdracht --- kennismaatschappij --- onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- Educational psychology --- Objectives of teaching --- Netherlands --- didactische processen
Choose an application
Een leidraad voor elke onderwijsgevende ... en voor al diegenen die belangstelling hebben in het overdragen van vaardigheden en kennis aan anderen.
leerdoelen --- Objectives of teaching --- leraren --- leerdoelstellingen --- 37.013.2 --- pedagogiek --- onderwijs --- 454.1 --- Leerdoelen ; formuleren --- Leerdoelen --- Pedagogiek: doelstellingen --- 37.013.2 Pedagogiek: doelstellingen
Choose an application
Objectives of teaching --- onderwijs --- didactiek --- leerdoelstellingen --- #GSDBP --- 454.1 --- Doelen --- Leerdoelen --- 37.02 --- Didactiek --- Doelstellingen --- 111982.jpg --- C6 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap
Listing 1 - 10 of 56 | << page >> |
Sort by
|