Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (4)

Thomas More Kempen (4)

UCLL (4)

VIVES (4)

AP (3)

Hogeschool Gent (3)

KDG (3)

KU Leuven (3)

Odisee (3)

Hogeschool West-Vlaanderen (2)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2000 (1)

1998 (1)

1996 (1)

1991 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
De vliegende papa's : filosoferen met kinderen
Author:
ISBN: 9055730653 9789055730650 Year: 2000 Publisher: Leende Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het actief samen nadenken -of filosoferen- is de afgelopen jaren op steeds meer basisscholen waarneembaar. 
Deze bundel geeft de leraar steun bij het filosoferen met kinderen en bevat 15 nieuwe korte verhaaltjes met filosofische thematiek, gespreksvragen en opdrachten. Daarnaast zijn enkele gesprekken met groepen kinderen opgenomen die ook nabesproken worden. 
Dit boek biedt een goed overzicht van het filosoferen met kinderen en veel materiaal waarmee men meteen kan beginnen. 
Waarom gaan kinderen 5 dagen naar school en 2 dagen niet? Marie wil altijd naar school! 
Kasper krijgt een cadeau. Het is een beestje dat zich elke dag in tweeën splitst. Hoe lang kan dat doorgaan en moet Kasper wat doen? 
Holle wil naar morgen rennen. Waarom kan dat niet? Kunnen kleuters een ongewone stoel tekenen? Wil Marie echt geen hand als ze achter de kist van haar moeder loopt? 
Enkele verhalen zijn in acht talen vertaald en op basisscholen in heel Europa getest. 
´De vliegende papa´s´ is het vervolg op het succesvolle ´Klein maar dapper´ van dezelfde auteur. Fraai geïllustreerd (in kleur).

 Deze bundel bevat 15 korte verhaaltjes om met kinderen te filosoferen. Naast de verhalen zijn enkele teksten opgenomen die een goed beeld geven van de opbouw van een filosofische les op school en hoe je een filosofisch gesprek met kinderen opzet. Het doel van de verhaaltjes is de verwondering over hoe iets zit te activeren, zodat vervolgens samen nagedacht kan worden over de betreffende vraag.


Book
Klein maar dapper : filosoferen met jongere kinderen
Authors: ---
ISBN: 9055732516 Year: 1996 Publisher: Best Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is in eerste instantie een bundel verhalen die kinderen prikkelt tot nadenken over fundamentele vragen. Door de toevoeging van verwerkingsvragen en toelichtingen is dit boek teven te gebruiken als een methode die een verband legt tussen de natuurlijke kinderlijke interesse in verschillende levensvragen en het belang van het beter denken en communiceren. De karakters in de verhalen worden geboeid door het anders denken, het classificeren van de dingen, het uitvinden van woorden en het spelen met taal. Zonder er erg in te hebben treft de lezer zichzelf in gedachten aan, in verwondering. Hoe snel zijn gedachten? Wat is omkeerbaar en wat niet? Is het mogelijk om een nieuw betekenisvol woord uit te vinden? Hoe komt het dat een deel van mij iets wil en een ander deel iets anders? Wat kan wel en wat kan niet geteld worden? Kunnen we beloond worden voor het feit dat we geboren zijn? Waarom vergeten we dingen die we willen onthouden en herinneren we de dingen waar we niet om geven of die we willen vergeten?


Book
Kinderen filosoferen : leerlingenboek
Authors: ---
ISBN: 9055732435 9055731935 Year: 1998 Publisher: Leende Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pjoki Teer schrijft problemen op ballonnen, prikt ze door, dan zijn ze opgelost. Is dat een oplossing? Wanneer niet en wanneer wel? Boy sorteert mensen? Kan dat? Mag dat? Wie was de oudste vragensteller? Wat zijn jouw eigen ontdekkingen? Hoe zie jij de dood? Een leerlingenboek met een kloeke handleiding. 

Dit boek kan beschouwd worden als een vervolg op ´Klein maar dapper´ : verhalen en opdrachten om met kinderen (vanaf 10 jaar) te filosoferen. De verhalen vertonen een doorlopende lijn. Het boekje is geheel geïllustreerd (kleur). Bij het boekje is een aparte handleiding leverbaar.



Book
Filosoferen is een soort wereldverkenning
Authors: --- ---
ISBN: 9027620504 Year: 1991 Volume: vol 332 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Filosoferen met kinderen is een nieuw verschijsel. Praktijkvoorbeelden geven aan hoe het gestimuleerd en gestructureerd kan worden. Kinderen kunnen op verschillende niveaus denken over hun wereldbeeld en hun eigen denken. Filosoferen met kinderen betekent het bespreken van vragen waarop ook de leerkracht het antwoord niet weet. De kinderen moeten zelf nadenken en ontwikkelen daarmee hun denken en hun vermogen tot zelfstandig oordelen.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by