Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Doceren en studeren
Authors: ---
ISBN: 902745258X Year: 1974 Volume: 512 Publisher: Utrecht Antwerpen Het Spectrum


Book
Supervisie in opleiding en beroep : verzameling van tijdschriftartikelen uit de periode 1983-2002
Authors: ---
ISBN: 9031346659 Year: 2005 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum


Book
Tematische interaktie : een metode voor hulpverlening, vorming en onderwijs
Author:
ISBN: 9024410320 Year: 1979 Publisher: Bloemendaal Nelissen


Book
Scholen voor het leven : kleine didactiek van de hoop in zeven stappen
Author:
ISBN: 9789033484858 9033484854 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat is een goede leraar? Iemand die zijn of haar vak beheerst, vlot communiceert met de klas en mee verantwoordelijkheid draagt voor het reilen en zeilen van de school? Ongetwijfeld, maar ook meer dan dat. Een goede leraar is doorheen dit alles ook een voorbeeld voor kinderen en jongeren en moet daarom verbonden zijn met morele en spirituele bronnen. In dit boek wordt het leerproces in zeven stappen ontrafeld en wordt onderzocht hoe de leraar als persoon, met een eigen professionaliteit en spiritualiteit, in elke stap aanwezig kan zijn. Een leerproces vraagt om volgehouden aandacht in voorbereiding en uitvoering, maar ook om de kunst van het loslaten. Kinderen en jongeren 'leren' hun eigen weg te gaan, ondanks de consequente planning en het beheer van de leraar. Nieuwe inzichten uit de wereld van de (godsdienst-) didactiek en onderwijskunde komen aan bod en worden concreet doorvertaald naar het dagelijkse handelen van de leraar als oriëntatiebaken voor kinderen en jongeren. (Bron: covertekst)


Book
De terugkeer van het lesgeven
Author:
ISBN: 9789490120290 9490120294 Year: 2018 Publisher: Culemborg Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het hedendaagse onderwijs lijkt de rol van leraren geminimaliseerd te zijn. Ze moeten een ?coach? zijn of een ?lerende onder lerenden? en leerlingen moeten vooral ?autonoom leerstof tot zich kunnen nemen?. Aan de hand van zijn invloedrijke drieslag kwalificatie, socialisatie en subjectificatie laat onderwijspedagoog Gert Biesta zien dat de rol van lesgeven, en daarmee die van de leraar, niet uitgespeeld is. Hij pleit hiermee niet voor een terugkeer van de traditionele leraar, in plaats daarvan houdt hij een pleidooi voor een ?derde weg? waarin het werk van leraren integraal onderdeel van het onderwijs blijft.Gert Biesta is als Professor of Education werkzaam in het Department of Education van Brunel University London en Onderwijs, Opleiding en Vorming op de nivoz-leerstoel aan de Universiteit voor Humanistiek. Daarnaast is hij visiting professor bij nla University College, Bergen, Noorwegen.Hij is sinds 2015 geassocieerd lid van de Onderwijsraad. (Bron: https://phronese.vrijeboeken.com/book/9789490120290-de-terugkeer-van-het-lesgeven.html)


Book
De groep in actie : praktijkboek samenwerkingsvaardigheden
Author:
ISBN: 9033450712 Year: 2002 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur is ervan overtuigd dat scholen en vormingsorganisaties een rol kunnen spelen bij het aanleren van samenwerkingsvaardigheden. In dit boek wordt een leerroute uitgetekend voor het aanleren van deze vaardigheden. Centraal daarbij staat een reeks gevarieerde oefeningen, die telkens focussen op specifieke vaardigheden. Daarnaast beschrijft de auteur de verschillende werkvormen die leerkrachten kunnen gebruiken om hun leerlingen of studenten te leren samenwerken bij de verwering van leerinhouden. De praktische tips en de praktijkvoorbeelden illustreren dat het voor elke leerkracht een haalbare kaart is om de groep in actie te krijgen. (Bron: covertekst)


Book
Speel je vrij! 2 : praktijkboek balspelen
Author:
ISBN: 9789462925489 9789033469206 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Speel je vrij! 2 is een vervolg op Speel je vrij! Praktijkboek balspelen. Het bevat veel nieuwe spelideeën voor de derde graad van de lagere school en het secundair onderwijs. Kio Rahi, Kho kho, eenvoudig flagball e.a. worden in spelreeksen aangeboden, van eenvoudig naar complex. Bij het samenstellen van dit praktijkboek stond de bekommernis om spelplezier en actieve deelname steeds voorop. Net zoals in het eerste spelenboek kiezen de auteurs voluit voor een SpelenderWijs-aanpak, waarin beter leren spelen een centrale plaats inneemt. Ze promoten het spelen in vaste heterogene teams en voorzien een didactisch kader om spelvormen zelf op maat te kunnen maken van de spelers. Ze houden de technische vereisten binnen de verschillende spelen zo toegankelijk mogelijk. Hierdoor komt het accent tijdens het leerproces onmiddellijk op spelacties te liggen. Ze opteren voor noodzakelijke interventies in de spelomgeving en passen spelregels aan zodat spelers voldoende tijd of ruimte krijgen om de gepaste keuze te maken bij het oplossen van een speluitdaging.Speel je vrij! 2 is vooral bedoeld voor leerkrachten LO en toekomstige leerkrachten LO, maar het bevat zeker ook voldoende leuke spelvormen voor de trainer in een club, jeugdbewegingen en elke spelliefhebber. Spel laat zich immers niet begrenzen.Bron: www.acco.be

Keywords

Balspelen ; didactiek --- 477.8 --- Spel --- Doelspelen --- Frisbee --- Voetbal --- Terugslagspelen --- kaatsenballen --- Tikspelen --- Loopspelen --- Balspelen --- Basisonderwijs --- balspelen --- basisonderwijs : didactiek : bewegingsopvoeding (ler) --- 619 --- Lichamelijke opvoeding --- bewegingsopvoeding --- spelend leren --- sport --- bewegingsonderwijs --- 371.3:796.3 --- 371.3:796.3 Didactics of ball games in general --- Didactics of ball games in general --- Bewegingsopvoeding --- Schoolbooks - Didactic material --- 796.3 --- Academic collection --- lichamelijke opvoeding --- 619.9 --- lager onderwijs --- lerarenopleiding --- secundair onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Afwerpspelen --- Secundair onderwijs --- Slagbalspelen --- Spelen --- Sport --- balvaardigheid (ler) --- Spelregels --- Tactiek --- 082122.jpg --- balsporten --- 796.3 Balspelen--(algemeen) --- Balspelen--(algemeen) --- Overige balspelen --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- Didactiek. --- Balspelen ; didactiek. --- Didactics of sports and games --- sportbeleid --- Didactics of primary education --- spelactiviteiten --- sport op school --- SO (secundair onderwijs) --- PXL-Education 2017 --- basisonderwijs --- didactiek van sport en spel --- Didactics of secundary education --- Spelbegeleiding --- Didactiek --- Lichamelijke opvoeding en sport --- Bewegingsspelen --- Balsporten --- Bewegen --- Lager onderwijs --- PXL-Education 2020 --- Bewegingsspel --- Balspel --- Balsport --- Beweging --- Plezier --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid


Book
Holebi's in beweging : praten over homoseksualiteit in onderwijs en vormingswerk.
Authors: ---
ISBN: 9033446294 Year: 2000 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt heldere en kritische achtergrondinformatie voor opvoeders, vormingswerker, leerkrachten en ouders over homo's, lesbiennes en biseksuelen. De informatie wordt aangeboden onder de educatieve werkvorm van het stellingenspel, die toelaat om een boeiende dialoog met de deelnemers aan te gaan. Bovendien is, als bijlage, het overzichtelijke werkstramien zodanig weergegeven dat het makkelijk als transparant kan worden gebruikt.


Book
Handboek voor gesprekstraining : programmeren, werkwijzen, hulpmiddelen, procedures en oefeningen
Author:
ISBN: 9060091922 Year: 1984 Publisher: Meppel Boom


Book
Projectonderwijs : leren en werken in groep
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9033443481 Year: 1999

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Projectonderwijs is een vaste waarde in het hoger en universitair onderwijs, zowel om zelfsturend teamwerk te leren toepassen als om probleemoplossend te leren werken. Begeleiders van studenten moeten bij projectonderwijs echter over andere vaardigheden beschikken dan bij doceerwerkvormen.Dit handboek combineert een theoretisch kader voor projectonderwijs en voor het leren en werken in groep met een praktisch pakket van taken en vaardigheden die in projectonderwijs aan bod komen. De structuur van dit praktisch pakket is tweeledig; enerzijds de verschillende aspecten chronologisch behandeld: voorbereiden, oriënteren en plannen, taken en vaardigheden tijdens projectwerk, eindevaluatie en afronden van een project. Anderzijds maken de auteurs onderscheid tussen taak- en groepsaspecten. Zo vallen kennismaken, communiceren, feedback geven en ontvangen onder het groepsgerichte terwijl doelstellingen bepalen, taken verdelen, afspraken maken, plannen en evalueren bij taakgerichte aspecten behoren. Elk aspect wordt kort theoretisch toegelicht en de relevantie voor projectonderwijs wordt aangegeven. Daarnaast reiken de auteurs instrumenten, oefeningen en checklists aan die kunnen helpen om de verschillende aspecten voor projecten in het projectonderwijs op een goede manier te laten verlopen.

Keywords

Lerarenopleiding --- Projectonderwijs --- Algemeen. --- Hoger onderwijs. --- Universitair onderwijs. --- HO (hoger onderwijs) --- groepen --- projectonderwijs --- Didactics of higher education --- Social welfare methods --- higher education --- Didactic strategies --- didactiek --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Projectonderwijs ; hoger onderwijs --- 371.314.6 --- #PBIB:2001.4 --- Academic collection --- Apprentissage Leerproces --- Conflits (gestion) Conflicthantering --- Enseignement Onderwijs --- Groupes Groepen --- Objectifs (formation) Doelstellingen (opleiding) --- Plans de formation Opleidingsplannen --- Projet (enseignement) Project (onderwijs) --- Qualités (formateurs) Eigenschappen (opleiders) --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Projectonderwijs --- hoger onderwijs --- 454.21 --- 489.4 --- teamwork --- 37.02 --- 37.04 --- 378(05) --- cases --- groepswerk --- leren --- literatuuronderzoek --- oefeningen --- presentaties --- rapporten --- sociale pedagogiek --- universitair onderwijs --- 37 --- 371.3 --- Hoger onderwijs --- Onderwijs --- Universitair onderwijs --- leermethoden (gez) --- projectonderwijs (ler) --- 371.31 --- E100049.jpg --- Groepswerk --- Hoger onderwijs: projectonderwijs --- 371.314.6 Projectonderwijs --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Leerprocessen --- Projectwerking --- Studiebegeleiding --- Zelfgestuurd onderwijs --- 370.02 --- Qualités (formateurs) Eigenschappen (opleiders) --- Leerproces --- Zelfsturend leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Hoger en universitair onderwijs

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by