Listing 1 - 10 of 103 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek geeft tips voor de uitwerking van gezamelijke activiteiten van de oudste kleuters en de kinderen van het eerste leerjaar. Daarnaast worden een aantal praktijkvoorbeelden beschreven van thema's en projecten die in dit kader kunnen worden uitgewerkt. Met volgende uitgewerkte activiteiten : in de winkel, de postbode, wegen, de grote schoonmaak, in de keuken, ogen en oren, het circus, geluid, auto's, verkeer, sprookjes (Doornroosje), lezen en de markt.
Overgangsproblematiek k.o. - l.o. --- overgang kleuter lager --- speelleerklassen --- speelleervormen --- speelleermiddelen --- 470.1 --- aansluiting kleuteronderwijs-lager onderwijs --- integratie --- Overgang 3ᄚ kleuter-1ᄚ lj. --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Handboek/cursus --- Integratie kleuteronderwijs-lager onderwijs --- kleuterschool: aansluiting lagere school --- aansluiting kleuteronderwijs-lager onderwijs, schoolrijpheid --- Kleuteronderwijs en basisonderwijs --- Schoolrijpheid --- aansluiting --- Schoolrijpheid. --- aansluiting. --- Aansluiting. --- Overgangsproblematiek k.o. - l.o
Choose an application
Samen over de drempel nodigt schoolteams uit om een visie te ontwikkelen en te communiceren over de overgang van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar. Deze publicatie is een werkinstrument om: de gelijkenissen en verschillen tussen de derde kleuterklas en het eerste leerjaar in kaart te brengen; de opvattingen van de ouders over dit onderwerp te leren kennen; het klasaanbod beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de kleuters ; een individuele kleuter te bespreken bij de overgang van kleuterschool naar lagere school.
Kleuteronderwijs en basisonderwijs --- Aansluiting. --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs --- Kindergarten --- Primary education --- 470.1 --- aansluiting kleuteronderwijs-lager onderwijs --- schoolrijpheid --- Leerplannen --- Ontwikkelingsdoelen --- Overgang kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Overgang 3e kleuter-1e lj. --- kleuteronderwijs --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Overgang kleuterschool-basisschool. --- Overgang kleuterschool - lagere school --- 120146.jpg --- Kleuteronderwijs en basisonderwijs ; aansluiting --- aansluiting kleuteronderwijs-lager onderwijs, schoolrijpheid --- Schoolbooks - Didactic material --- Overgang 3e kleuter-1e lj --- Overgang kleuterschool-basisschool --- Kleuteronderwijs --- Basisonderwijs --- E-books
Choose an application
Schoolloopbaanbegeleiding is een continu begeleidingsproces in de hele basisschool. Daartoe zijn een aantal essentiële randvoorwaarden nodig rond keuzerijpheid, zelfbeeld, informatie over onderwijs enz. Sommige aspecten moeten aandacht krijgen vanaf de kleuterschool. Maar een cruciale fase is de derde graad, vooral het zesde leerjaar. De school moet de leerlingen en hun ouders helpen om, met kennis van zaken en op basis van realistische verwachtingen, een bewuste keuze te maken. Hoe pakt de school deze opdracht het beste aan, samen met de ouders en het CLB-Centrum voor leerlingenbegeleiding? Dit boek biedt een handreiking.
#PBIB:+105.43 --- #KVHB:Schoolloopbaan --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Studie- en beroepsorientering --- aansluiting lager onderwijs-secundair onderwijs --- secundair onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- 480.1 --- 474.23 --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Basisonderwijs --- Schoolloopbaan --- Studiekeuze --- aansluiting basisonderwijs : s.o. (ler) --- 430.8 --- 450.6 --- Overgangsproblematiek basisonderwijs-secundair onderwijs --- leerlingbegeleiding --- studiekeuze: secundair onderwijs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Oriëntering : Studiekeuze --- aansluiting lager onderwijs-secundair onderwijs, overgangsproblematiek --- Didactische principes
Choose an application
'Latijn is 't moeilijkste.' 'Ze hadden toch wel graag dat ik een "hoge" richting ging volgen.' 'TSO is iets voor jongens.' De overgang tussen de basisschool en het secundair onderwijs blijft een scharniermoment voor jongeren. Niet alleen moeten leerlingen dan een middelbare school kiezen, ze selecteren ook een pakket optie-uren die een sterke impact kunnen hebben op hun schoolloopbaan. Is dat iets voor mij, juf? onderzoekt die overstap, ontrafelt de initiatieven die basisscholen nemen om leerlingen en ouders erbij te begeleiden en gaat in op de ervaringen van leerlingen, leerkrachten en ouders. Welke rol spelen ze in het keuzeproces? Welke kansen en drempels ervaren ze? Welke (stereotiepe) ideeën leven er en hebben die een effect op het zelfbeeld van de leerling? Dit boek reikt concrete handvatten en aanbevelingen aan om de school- en studiekeuze zo vlot mogelijk te maken en het welbevinden van alle betrokkenen te verhogen. Zo werpt het boek een dam op tegen enkele pijnpunten, zoals het hardnekkige watervaldenken en de vaststelling dat leerlingen en ouders met de grootste noden zich te weinig ondersteund voelen.
Secondary education --- schoolkeuze --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- 480.1 --- Overgang basis-sec. onderwijs --- Aansluiting --- Onderwijsonderzoek --- Overgang lager onderwijs - secundair onderwijs --- Basisonderwijs en secundair onderwijs ; aansluiting --- aansluiting basisonderwijs : s.o. (ler) --- overgangsproblematiek l.o. - s.o --- #PBIB:+105.43 --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Oriëntering : Studiekeuze --- PXL-Education 2018 --- onderwijsniveaus --- secundair onderwijs --- studiekeuzes --- Basisonderwijs --- Onderwijsbeleid --- Leerlingbegeleiding --- Studiekeuze --- Studiekeuzebegeleiding --- Schoolkeuze --- Leraren --- Pupil counseling. Pupil guidance --- studentenbegeleiding --- studiekeuze --- onderwijsonderzoek --- Leraar --- Nederland --- Kust --- Directie
Choose an application
Werkboek voor het basisonderwijs dat praktische instrumenten biedt om een nieuwe richting binnen de eigen schoolorganisatie uit te werken.
kleuters --- leefgroepen --- combinatieklassen --- Kleuteronderwijs --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- School management --- Teaching --- basisonderwijs --- didactiek --- onderwijsvernieuwing
Choose an application
prentenboeken --- tellen --- wiskunde --- JB ANNO --- Wiskunde --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Telboeken --- Tellen ; kleuters --- Voorbereidend rekenen --- Wiskundige initiatie ; kleuteronderwijs --- Asian literature
Choose an application
Informatie en tips voor ouders en leerkrachten om te bepalen of een kleuter toe is aan de basisschool.Redactie Vlabin-VBCIn dit boek gaat Marc Litière, psychomotorisch systeemtherapeut en begeleider van kinderen met schoolrijpheidsproblemen, dieper in op de problematiek van schoolrijpheid. In de eerste twee hoofdstukken belicht Litière de overgang van de kleuterschool naar het eerste leerjaar/groep 3. Vervolgens bespreekt hij de voorwaarden waaraan een kleuter moet voldoen om schoolrijp te zijn, en staan er diverse metaforen over schoolrijpheid centraal. Daarna wordt besproken hoe men schoolrijpheid kan bepalen en meten, en worden er enkele maatregelen bekeken voor een vlotte overgang. In dit deel vind je ook een veertigtal oefenblaadjes voor het kind. Verder krijgen ouders en leerkrachten tips en adviezen om alarmsignalen te herkennen die erop wijzen dat de kleuter nog niet schoolrijp is. In het laatste hoofdstuk wordt een aantal misvattingen in verband met schoolrijpheid ontkracht. Dat alles wordt ondersteund door figuren, kaders met allerlei gedachten en citaten, een bibliografie en voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Een aanrader voor zowel leerkrachten en leerlingenbegeleiders als voor ouders.© NBD Biblion
Schoolrijpheid --- Kleuters --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Schoolrijpheid. --- overgang kleuteronderwijs - lager onderwijs --- schoolrijpheid --- aansluiting kleuteronderwijs-lager onderwijs --- Schoolrijpheid(Schoolgeschiktheid) --- schoolrijpheid (ler) --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Overgangsproblematiek k.o. - l.o. --- 082506.jpg --- kleuteropvoeding --- aansluiting kleuteronderwijs-lager onderwijs, schoolrijpheid --- (zie ook: Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs) --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Schoolrijpheid --- eerste leerjaar --- 470.1 --- Overgang kleuteronderwijs - lager onderwijs --- kleuters --- overgang kleuterschool - basisschool --- onderwijs --- 37 --- 371 --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs --- Didactics of primary education --- Orthopedagogics --- Toddlers --- Study and teaching --- Belgium --- Overgangsproblematiek k.o. - l.o --- Kleuter
Choose an application
Waarom zijn sommige leerlingen succesvol terwijl anderen struikelen in de hordeloop van het onderwijs? Wat is het geheim van een succesvolle schoolloopbaan? Is dat alleen talent of is dat een mythe van mensen die 'het gemaakt' hebben? We volgen leerlingen van 10 tot 21 jaar in hun schoolcarrière. Zij vertellen zelf hoe hun schoolloopbaan is verlopen en wat hun dromen voor de toekomst zijn. Daarbij komen ook hun ouders en leraren aan het woord. Het resultaat is een reeks levensechte 'portretten' van leerlingen. De persoonlijke verhalen van de direct betrokkenen worden vergeleken met scores van deze leerlingen op een reeks objectieve toetsen. Hoe presteerden zij op de leeftijd van tien en twaalf jaar? En hoe is het daarna verder gegaan? Hebben de leerlingen hun ambities gerealiseerd en zijn de voorspellingen van hun leraren uitgekomen? Wat was de rol van hun ouders? Waren vrienden en medeleerlingen een stimulans of een bedreiging voor hun succes op school? Was de uitslag van de Citotoets een valide maat voor de latere loopbaan of was het een self-fulfilling prophecy?
Secondary education --- Research on teaching --- Higher education --- Netherlands --- Education --- Case studies --- School-to-work transition --- #SBIB:316.334.1O410 --- #SBIB:316.334.1O310 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #KVHB:Schoolloopbaan --- #KVHB:Schoolpsychologie --- Schoolloopbaan --- 37.04 --- Leerlingen --- Toekomstbeeld --- Onderzoek --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- Sociologisch onderzoek i.v.m. doelstellingen in het onderwijs (onderwijssystemen) --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Schoolresultaten --- Resultaten --- Aansluiting onderwijsniveaus --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Aansluiting secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Studiebegeleiding --- Provincie West-Vlaanderen --- Schoolprestatie --- Resultaat
Choose an application
Emma vindt wiskunde maar saai. Ingewikkelde berekeningen, vreemde formules: daar heb je toch helemaal niks aan? Als mevrouw Hermans merkt dat Emma en haar beste vriend David niet zitten op te letten tijdens de wiskundeles, stuurt ze hen via een geheime deur in het lokaal naar Het Rekenrijk. Ze kunnen pas terugkeren als ze piramidebouwer Piet hebben geholpen bij het terugvinden van gestolen stenen. Emma en David doorkruisen het hele Rekenrijk: van de Meetwoestijn tot de Spelvallei, en van het Grafenwoud tot de Eeuwige Achtbaan. Lukt het hun om de stenen terug te vinden? En belangrijker: komen ze ooit weer thuis? In **Het Rekenrijk** is wiskunde verre van saai! In een spannend achtervolgingsavontuur leren Emma en David alles over speltheorie, functies, kansberekening, cryptografie en nog veel meer. Wan als er één ding duidelijk wordt, is het dit wel: wiskunde is echt overal!
Wiskunde --- Avonturenverhalen --- JB BUIJ --- jeugdliteratuur --- wiskunde --- filosofie --- Mathematics --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- toegepaste wiskunde --- cryptografie --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- functies (wiskunde) --- speltheorie --- Dutch literature
Choose an application
Met deze cd-rom kunnen leerlingen en studenten werken aan hun studievaardigheden om hun kansen op een diploma hoger onderwijs te verhogen. Daartoe zijn elf belangrijke thema's leervriendelijk en aantrekkelijk uitgewerkt. De cd-rom biedt ook overstapmogelijkheden naar interessante en leerrijke websites. Het geheel is samengebracht in een leuk ogend en volledig interactief geheel. De cd-rom is bedoeld voor de leerlingen van de derde graad secundair onderwijs en voor de beginnende studenten van het hoger onderwijs. Ze kunnen er volledig zelfstandig mee werken. Een aantal onderwerpen leent zich ook tot klassikaal gebruik.Ook leraars en studiekeuzebegeleiders vinden er inspiratie in en bruikbaar materiaal om hun leerlingen nog efficiënter te begeleiden.
Hoger onderwijs --- Iatrogene ziekte --- Studiemethode --- Didactic strategies --- Secondary education --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- studiekeuze --- studievaardigheden --- Secundair onderwijs en hoger onderwijs --- Studiebegeleiding --- Studievaardigheden --- Aansluiting. --- Hoger onderwijs.
Listing 1 - 10 of 103 | << page >> |
Sort by
|