Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Geen sportievere vrouw dan Marieke Vervoort. Basketbal, diepzeeduiken, zwemmen, triatlon, spurt: ze heeft het allemaal gedaan. Ze nam in 2007 zelfs deel aan de Iron Man in Hawaï, de zwaarste en meest prestigieuze sportwedstrijd van de wereld. Maar de kroon op haar werk was zonder meer de zilveren medaille op de tweehonderd meter en de gouden medaille op de honderd meter op de Paralympics 2012. Marieke zit sinds 2000 in een rolstoel, verlamd door een zeldzame spierziekte. Iedere dag opnieuw verkent ze haar slinkende mogelijkheden en zoekt ze nieuwe grenzen op. Uit de diepste vezels van haar lichaam put ze met een ijzeren geest en onnoemelijk veel doorzettingsvermogen de kracht om boven zichzelf uit te stijgen. Wielemie. Sporten om te leven is het verhaal van een jonge vrouw die getroffen wordt door het noodlot maar weigert te berusten. In dit boek vertelt ze openhartig over de impact van de ziekte op haar jonge leven en de sportieve uitdagingen die ze aangaat.
sport --- personen met een beperking --- Vervoort, Marieke --- SMV:België --- SMV:geschiedenis --- SMV:psychologie --- SMV:psychomotorische therapie --- SMV:sociologie --- Sports for people with disabilities --- Personal narratives --- PHL-Central Office 12 --- triatlon --- non-fictie --- spierziekten
Choose an application
The definitive work on occupational therapy for physical dysfunction returns in its Sixth Edition, with distinguished co-editors and clinical, academic, and consumer contributors. This text provides a current and well-rounded view of the field& from theoretical rationale to evaluation, treatment, and follow-up. Through the Occupational Functioning Model, this edition continues to emphasize the conceptual foundation of practice. New features include Evidence Tables summarizing the evidence supporting each intervention and Assessment Tables summarizing the pros and cons of key assessment tools. A brand-new companion DVD contains video clips demonstrating range of motion, manual muscle testing, construction of hand splints, and transferring patients.
Occupational therapy --- People with disabilities --- Occupational Therapy --- Disabled Persons --- Rehabilitation --- rehabilitation --- Ergotherapie --- Orthopedie --- Handorthese --- Rolstoel --- Cerebrovasculair accident --- Hersentrauma --- Reumatoïde artritis --- Brandwonden --- Amputaties --- Lichamelijk gehandicapten --- Revalidatie --- Occupational therapy. --- Occupational Therapy. --- Rehabilitation. --- rehabilitation. --- Physiotherapy. Alternative treatments --- handvaardigheid --- handtrauma's --- personen met een motorische beperking --- ergotherapie --- departement Gezondheidszorg 11 --- ergotherapie bij fysische stoornissen
Choose an application
Psychoanalyse en verstandelijke beperking vormen een allesbehalve vanzelfsprekend koppel. Ze lijken mekaar zelfs uit te sluiten. Aan die wederzijdse uitsluiting liggen heel wat verschillende theoretische en praktische factoren ten grondslag met ondermeer de van oudsher ambivalente verhouding van pedagogiek en psychoanalyse, het centraal staan van cognitieve processen en leertheoretische concepten in de pedagogiek, de verstandelijke handicap als een organisch gegeven dat niet voor behandeling zeker niet voor een psychoanalytische behandeling vatbaar is enz. En toch in tijden van inclusie blijkt overduidelijk dat een psychoanalytische benadering van verstandelijke handicap wel eens inclusief avant la lettre kan zijn. Die benadering maakt immers concreet werk van haar inclusief adagio: Niets menselijks is mij vreemd, hoe vreemd die mens ook moge lijken.Dit boek zet aan om zelf werk te maken van je verlangen om mensen met een verstandelijke beperking te ondersteunen als volwaardig subject van verlangen, hoe gewoon of ongewoon dat ook gestalte mag krijgen ... al is het luisteren naar fluisteren.(https://www.acco.be/nl-be/items/9789044133936/Verstandelijke-beperking-en-psychoanalyse)
psychoanalyse --- mensen met een verstandelijke beperking --- Adultes handicapés --- Déficients --- Infirmes --- Mensen met een handicap --- Mutilés --- Personnes dépendantes (handicapés) --- Personnes handicapées --- personen met een mentale beperking --- personen met een meervoudige beperking --- gedragsstoornissen --- psychotrauma's --- Depth psychology --- Psychoanalysis --- People with disabilities --- People with mental disabilities --- Dieptepsychologie --- PXL-Healthcare 2016 --- creatieve therapie --- mentaal gehandicapten --- mensen met een verstandelijke beperking. --- psychoanalyse. --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Psychoanalyse --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Het boek is de neerslag van een ethische reflectiegroep rond de fundamentele maatschappelijke rechten van personen met een handicap. Praktijkmensen en theoretici toetsen hun bevindingen en gaan een kritische dialoog aan over basiswaarden, normatieve kaders en implicaties voor een inclusief burgerschapsbeleid
Burgerschap --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Gehandicapten ; integratie --- sociale ongelijkheid --- 301.17 --- Inclusieve samenleving. --- Law --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- burgerschap --- personen met een beperking --- mensenrechten --- Citizen participation --- People with disabilities --- Civil rights --- Moral and ethical aspects --- PXL-Healthcare 2014 --- sociale ethiek --- burgerrechten --- samenleving --- fysiek gehandicapten --- geestelijk gehandicapten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Inclusie --- Rechten --- Ethiek --- Beleid --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Analyse --- Evaluatie --- Digitale kloof --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Ondersteuning --- Samenleving --- Man --- Oudere --- Gemeenschap --- Leerling --- School --- Buurt --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Emotionele ontwikkeling evolueerde gedurende de voorbije drie decennia tot een sleutelbegrip binnen de ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking. Toch leefden binnen diezelfde praktijk heel wat vragen en onduidelijkheden rond het inschatten van een emotioneel ontwikkelingsniveau en de vertaling naar de ondersteuningspraktijk. Het Vlaamse project SEN-SEO trachtte op deze vragen antwoorden te formuleren.Deze publicatie, onder de vlag van het Steunpunt Expertisenetwerken (SEN vzw), bundelt de verschillende producten van dit project rond (de Schaal voor) Emotionele Ontwikkeling (SEO) bij personen met een verstandelijke beperking. De inleiding schetst het proces en de producten van dit project.In een eerste deel worden belangrijke begrippen in de emotionele ontwikkeling en de recentste wetenschappelijke inzichten hieromtrent geconceptualiseerd. Daarnaast wordt het model van Anton Doaen toegelicht. Een tweede deel biedt een zelfevaluatie-instrument om deze dimensie te verankeren in een organisatie. Het derde deel maakt de vertaling van een inschatting van emotionele ontwikkeling naar ondersteuning. Ten slotte zet het besluit enkele rode draden op een rijtje en wordt kort vooruitgeblikt naar de toekomst
Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- emotionele ontwikkeling --- orthopedagogiek --- Affective and dynamic functions --- ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- ontwikkelingspsychologie --- 326 --- mentaal gehandicapten --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 376.3 --- Emotionele ontwikkeling --- Gehandicaptenzorg --- Ondersteuning --- verstandelijk gehandicapten --- Personen met een mentale handicap --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- People with disabilities --- Emotional intelligence --- Handbooks, manuals, etc. --- Didactic evaluation --- meetinstrumenten (psychologie) --- PHL-Healthcare 12 --- psychologische ontwikkeling --- Emotionele problemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Orthopedagogiek --- Verstandelijke handicap --- Ontwikkelingspsychologie --- Ergotherapie --- Emotioneel probleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Developmental psychology --- personen met een beperking --- Ontwikkelingsstoornis
Choose an application
Het handboek 'Samen aan de slag: naar volwaardig partnerschap in een persoonsgericht ondersteuningsproces' is geschreven voor iedereen die ondersteuning geeft aan personen met een beperking, zowel binnen als buiten de context van een voorziening. Het vertrekt vanuit de nood aan meer duidelijkheid omtrent de fases, stappen en rollen in een persoonsgericht ondersteuningsproces. De stap van theorie naar praktijk vertaalt zich in praktische tips en concrete richtlijnen. Een aantal 'what if'- situaties trachten een antwoord te bieden op concrete en in de praktijk vaak voorkomende problemen. Een hulp voor trajectbegeleiders, casemanagers, orthopedagogen, begeleiders, persoonlijk assistenten, familieleden en vrienden van personen met een beperking, maar ook voor managers of leidinggevenden van voorzieningen. Dit handboek maakt deel uit van een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek aan de Faculteit Mens en Welzijn van de Hogeschool Gent met als titel 'Kwaliteit van Bestaan en ondersteuning: een studie naar hoe informatie gericht kan ingezet worden binnen persoonlijke ondersteuningsplannen'. Het onderzoek werd mogelijk gemaakt dankzij de financiële steun van de Hogeschool Gent en werd gecoördineerd door promotor Claudia Claes, co-promotor Stijn Vandevelde en externe co-promotor Jos van Loon. De resultaten verkregen uit dit onderzoek bepaalden mee de uiteindelijke vorm en inhoud van dit handboek en betekenen een meerwaarde voor de verdere kennisontwikkeling en -verspreiding van E-QUAL, het expertisecentrum van de Hogeschool Gent met betrekking tot Quality of Life. (Bron: covertekst)
Mentaal gehandicapten ; hulpverlening - Kwaliteitszorg ; gehandicaptenzorg. --- Orthopedagogics --- levenskwaliteit --- orthopedagogiek --- zorg voor personen met een beperking --- maatschappelijk welzijn --- Social policy and particular groups --- Mentaal gehandicapten ; hulpverlening --- Kwaliteitszorg ; gehandicaptenzorg --- Public welfare --- Law and legislation --- Belgium --- People with disabilities --- PXL-Social Work 2015 --- kwaliteitszorg --- mentaal gehandicapten --- hulpverlening --- mensen met een beperking --- trajectbegeleiding --- persoonsgericht welzijnswerk --- 326 --- 361.2 --- 361.12 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Begeleiding --- Persoonlijke assistentie --- Trajectbegeleiding --- Familie --- Teamwerk --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Zorgassistent --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Zorgbegeleiding
Choose an application
Mensen met een handicap worden vanuit verschillende perspectieven bestudeerd. Diverse disciplines treden op de voorgrond zowel binnen de onderzoekswereld als in de praktijk. Als reactie op het 'defectdenken' werden 'sociale modellen ' ontwikkeld. Een handicapsituatie wordt hierin toegeschreven aan barrières in de omgeving en de ruimere samenleving. In dit boek worden de kracht en de mogelijkheden, maar ook de valkuilen van diverse perspectieven beschreven. Theoretische inzichten worden afgewisseld met onderzoeksgegevens en praktijkvoorbeelden. In het bijzonder wordt gerefereerd naar de praktijk van de ambulante revalidatiecentra in Vlaanderen. Dit boek wil een kader bieden waar onderzoekers, professionelen en studenten uit kunnen putten in hun zoektocht naar het omgaan met de complexiteit van 'handicap' in onze hedendaagse samenleving.
Geografie --- Sociale geografie --- Politieke Geografie. --- Gehandicapten. --- medische sociologie --- zorg voor personen met een beperking --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- Geopolitics --- Asia [Central ] --- Physically handicapped --- Rehabilitation --- Flanders (Belgium) --- Social aspects --- People with disabilities --- Social conditions --- gehandicapten --- 667 Gehandicapten --- toegankelijkheid --- 325 --- sociale verpleegkunde --- welzijnswerk --- 303.4 --- sociale ongelijkheid --- sociologisch onderzoek --- fysiek gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- sociale problemen --- stigmatisering --- Gehandicapten ; integratie --- 094618.jpg --- Gehandicapten --- sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichaamlijk gehandicapten --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- (zie ook: instellingen voor gehandicapten) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- 362.3 --- Sociale ongelijkheid --- Toegankelijkheid --- Integratie --- Maatschappij --- Orthopedagogiek --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Samenleving --- Asia [Central] --- Persoon met een handicap --- ouder --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Lieve Blancquaert met het fascinerende verhaal achter het tv-programma Voorbij de grens In maart 2008 trok Lieve Blancquaert, gewapend met niet meer dan haar fototoestel en haar notitieboekje, samen met tien fysiek gehandicapte mensen door de jungle van Nicaragua, op zoek naar een antwoord op de vraag hoe het is om te leven in een lichaam met fysieke beperkingen. Het resultaat is het programma Voorbij de grens, dat te zien was op Eén. Een ontroerend en eerlijk boek, waarin Lieve Blancquaert uitgebreid op zoek gaat naar wat haar tochtgenoten ondanks alle beperkingen drijft, en diep graaft in hun ziel. Uitvoerig geïllustreerd met tientallen foto's, gemaakt tijdens de tocht en in hun eigen situatie thuis Dit is het verhaal van de drie weken durende tocht door het barre Nicaragua die Lieve Blancquaert ondernam met tien mensen met een handicap. Deze unieke tocht verandert het leven van alle deelnemers definitief. Het is het verhaal van het verleggen van persoonlijke grenzen, 'voorbij de grens' van wat een mens in normale omstandigheden kan...
Gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapten. --- Trektochten. --- Voorbij de grens (televisieprogramma). --- Beeldvorming. --- Social policy and particular groups --- anno 2000-2009 --- Flanders --- People with disabilities --- Personal narratives --- Pictorial works --- 77 BLANCQUAERT, LIEVE --- 796.034 --- C6 --- 325 --- Fotografie --- Lichamelijk gehandicapten --- Trektochten --- gehandicapten --- fotoboeken --- reizen --- waar gebeurde verhalen --- 617.16 --- Personen met een handicap --- Teamwork (groepsarbeid, werken in groepsverband) --- 159.922 --- Biografieën --- Levenswijzen --- Reizen --- 796.034 Aangepast sporten. Adapted physical activity --- Aangepast sporten. Adapted physical activity --- 77 BLANCQUAERT, LIEVE Fotografie--BLANCQUAERT, LIEVE --- Fotografie--BLANCQUAERT, LIEVE --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Sociale problemen van zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten --- 362.3 --- Gehandicapten en sport --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Trektocht --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- 990 --- Nicaragua verhalen --- reisverhalen --- récits de voyages
Choose an application
Kinderen en volwassenen met ernstige meervoudige beperkingen stellen ons voor bijzondere uitdagingen. Het tegemoet komen aan hun complexe ondersteuningsnoden is vaak een zoektocht, met vallen en opstaan. Dit boek wil ouders, familie en (toekomstige) professionele hulpverleners houvast bieden in deze zoektocht. Houvast kunnen we vinden door in eerste instantie stil te staan bij visie en uitgangspunten. Wie zijn mensen met ernstige meervoudige beperkingen? Wat is belangrijk voor hen om een kwaliteitsvol leven te kunnen leiden? Wat zijn belangrijke criteria om tot optimale ondersteuning te komen? In een eerste deel van dit boek gaan verschillende auteurs dieper in op principes die centraal staan in de ondersteuning van deze mensen. In het tweede deel van dit boek maken andere auteurs de vertaling naar hoe die visie waar gemaakt kan worden in het dagelijkse handelen: in het vorm geven aan communicatie en interactie met deze mensen, het bieden van onderwijs en dagbesteding, de preventie en aanpak van hun gezondheidsproblemen& Zowel huidige kennis vanuit onderzoek en praktijk als concrete handelingsadviezen komen daarbij aan bod
Meervoudig gehandicapten. --- personen met een meervoudige beperking --- psychosociale hulpverlening --- motorische ontwikkeling --- communicatievaardigheden --- levenskwaliteit --- socio-emotionele stoornissen --- Social policy and particular groups --- Academic collection --- gehandicapten --- mensen met meervoudige beperkingen --- 326 --- meervoudig gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- Personen met een meervoudige handicap (meervoudig gehandicapten) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 376.3 --- Dagbesteding --- Levenskwaliteit --- Personen met een meervoudige handicap --- Zorg --- Meervoudig gehandicapten --- S20110188.jpg --- communicatie in de hulpverlening --- gedragsproblemen --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 361.2 --- 376 --- 362.3 --- Quality of life --- People with disabilities --- Care --- hulpverlening --- sociale problemen van en zorg voor verstandelijk gehandicapten --- Functiebeperkingen --- Gehandicapten --- Begeleiding --- Orthopedagogiek --- Ondersteuning --- Communicatie --- Onderwijs --- Kinderopvang --- Gezondheidszorg --- Participatie --- Passend onderwijs --- Gedragsproblemen --- graduaat orthopedagogie --- meervoudige gehandicapten --- kinderen --- volwassenen --- Functiebeperking --- Persoon met een handicap --- ouder --- Persoon met een meervoudige handicap --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Handicap
Choose an application
Hoe ging men vroeger met gehandicapte en zieke mensen om? Verschilde dit per tijdperk en per cultuur? De historicus Ben Wuyts maakte een verkenningstocht door de geschiedenis om de vragen over dit onderwerp te kunnen beantwoorden. Het resultaat is een uitvoerig en minutieus overzicht van de Oudheid tot nu. Elk tijdperk wordt nauwkeurig beschreven. De stelling 'hoe primitiever de samenleving, hoe negatiever de omgang met zieken en gehandicapten' gaat niet op. Beeldvorming, sociale omgang en houdingen ten opzichte van gehandicapten evolueerden in de loop der eeuwen zowel positief als negatief. Wuyts stelt dat in de huidige tijd correcte informatie via onderwijs, opvoeding en media van wezenlijk belang blijft om misverstanden, stereotype denkbeelden en vooroordelen bij het brede publiek te ontzenuwen. Met dit boek geeft hij al heel veel informatie. Ben Wuyts studeerde geschiedenis aan de Universiteit Gent en werkte meer dan dertig jaar in een school voor motorisch en meervoudig gehandicapte kinderen. In 1996 verscheen van hem 'Anders, maar niet minder. Leven met een handicap'*. © NBD Biblion
People with disabilities --- History. --- gehandicapte --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- History --- Social medicine --- sociale geschiedenis --- zorg voor personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- personen met een beperking --- voorzieningen voor personen met een beperking --- Gehandicapten ; geschiedenis --- BPB0601 --- C3 --- eugenetica (x) --- gehandicapten --- gehandicaptenzorg (x) --- geschiedenis --- integratie (x) --- middeleeuwen (x) --- nieuwe tijd (x) --- nieuwste tijd (x) --- oudheid (x) --- 325 --- Gehandicapten --- Geschiedenis --- 906.9 --- bewegingsstoornissen --- blindheid (slechtziendheid) --- doofheid --- fysiek gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- Sociale geschiedenis --- stigmatisering --- S2006246.JPG --- 326 --- 904.9 --- economische geschiedenis --- #GGSB: Geschiedenis --- #gsdb8 --- 364.65 --- 667 Gehandicapten --- 364.65 Bijstandtrekker. Hulpbehoevende --(maatschappelijke zorg) --- Bijstandtrekker. Hulpbehoevende --(maatschappelijke zorg) --- Cripples --- Disabled --- Disabled people --- Disabled persons --- Handicapped --- Handicapped people --- Individuals with disabilities --- People with physical disabilities --- Persons with disabilities --- Physically challenged people --- Physically disabled people --- Physically handicapped --- Persons --- Disabilities --- Sociology of disability --- Kunst en cultuur --- Sociale problemen van zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten --- (zie ook: instellingen voor gehandicapten) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- 362.3 --- 308 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Gehandicaptenzorg --- Gehandicapte kinderen --- Auditief gehandicapten --- Visueel gehandicapte kinderen --- Lichamelijk gehandicapten --- Integratie --- Prehistorie --- Oudheid --- Middeleeuwen --- Nieuwste tijd --- Beeldvorming --- Nederland --- Vlaanderen --- West-Europa --- Blinden --- Doven --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Samenleving --- Kinderen met een auditieve beperking --- Kinderen met een lichamelijke beperking --- Kind met een handicap --- Persoon met een handicap --- Persoon met een auditieve handicap --- Kind met een visuele handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Nieuwste Tijd --- Blinde --- Dove --- ouder --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Atlas --- Museum --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Filosofie --- Oudere --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Gemeenschap --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Dier --- School --- Buurt --- Tekenkunst --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Kind met een auditieve handicap --- Kind met een lichamelijke handicap
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|