Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Werkboek voor intercultureel werken in de kinderopvang en het basisonderwijs.Jannetta van der ZeeEen werkboek over intercultureel werken in de kinderopvang en het basisonderwijs. De kern bestaat uit activiteiten voor peuters en kleuters. De activiteiten hebben als uitgangspunt: kinderen helpen om zich bewust te worden van zichzelf, zich goed te voelen bij wie ze zijn en respect op te brengen voor wie 'anders' is. Anders is: met een ander uiterlijk of gewoontes of levend in een andere gezinssituatie dan de 'traditionele'. De activiteiten zijn onderverdeeld in de rubrieken/thema's: het eigen lichaam, voeding, muziek, boeken/prenten, poppen en kunst. De activiteiten worden uitgebreid beschreven en er wordt aangegeven hoe de kinderleid(st)er of leerkracht de groep kinderen kan begeleiden. De auteurs - respectievelijk leidster in een kinderdagverblijf/trainer in een vormingscentrum en wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit van Gent - laten de beschrijving van de activiteiten vooraf gaan door een aantal hoofdstukken met hun visie en uitgangspunten ten aanzien van 'opvoeden in diversiteit'. Elk van die hoofdstukken eindigt met discussiepunten waarmee teams hun eigen vooroordelen kunnen opsporen en de activiteiten kunnen voorbereiden. Het boek is uitgevoerd met een spiraal in de rug.© NBD BiblionSpiegeltje, spiegeltje aan de wand 'Mag ik er zijn, zoals ik ben?' is een vraag waar jonge kinderen erg mee bezig zijn. De voorschoolse leeftijd is immers dé leeftijd bij uitstek waarin de identiteit gevormd wordt. Het is echter ook de leeftijd waarin de eerste vooroordelen opduiken.Dit werkboek biedt concrete suggesties om peuters en kleuters te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun identiteit en bij het leren respectvol om te gaan met anderen. Daarbij gaat het om een reeks praktische en eenvoudige activiteiten, die zijn uitgetest in diverse kindercentra, zowel kinderdagverblijven als buitenschoolse opvang. De in Spiegeltje, spiegeltje beschreven activiteiten worden theoretisch onderbouwd en in samenhang gebracht binnen een heldere visie over opvoeden in diversiteit. De afronding van de activiteiten met oefeningen en besprekingen maakt deze uitgave tot een handzaam werkboek voor teambegeleidingen en opleidingen. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789066653610/spiegeltje-spiegeltje
Intercultureel onderwijs. --- Kinderopvang. --- Kleuteronderwijs. --- peuterscholen --- ouders --- kinderopvang --- intercultureel onderwijs --- kleuteronderwijs --- meertaligheid --- Didactics of Kindergarten --- peuterspeelzalen --- spelactiviteiten --- Intercultureel onderwijs ; kleuteronderwijs --- Interculturele opvoeding ; kinderdagverblijven --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- 441 ) * OPVOEDING VAN JONGE KINDEREN --- jonge kinderen --- opvoeden --- zelfbeeld --- Kinderopvang --- Persoonlijkheid ; ontwikkeling --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Zelfbeeld --- Identiteit --- Respect --- 322.4 --- 471.44 --- 471.45 --- Anders zijn --- Boeken --- Familie --- Gezin (Ouders) --- Hoekenwerk --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Intercultureel onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Kunstzinnige vorming(Beeldende vorming, esthetische opvoeding) --- Lichaam (Menselijk lichaam) --- Muziek --- Peuters --- Poppen --- Voeding --- Vooroordelen --- Kinderdagverblijven --- Sociale en emotionele opvoeding --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Kleuters --- Kinderen --- 441 --- Didactics of social education --- identiteit --- Opvoedkunde
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|