Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Participatie in het onderwijs gaat over ‘onderzoek met en door leerlingen’ in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Het betreft onderzoek naar de visies die zij hebben op aspecten van hun leefwereld binnen, maar ook buiten de school of opleiding, zoals musea en bibliotheken. Het doel hiervan is hen te betrekken bij het begrijpen en vormgeven van omgevingen waarin zij leren. Dat gebeurt door hen daar zelf systematisch informatie over te laten verzamelen op basis waarvan zij aanbevelingen ter verbetering kunnen doen. Er wordt in dit boek onder andere antwoord gegeven op de vraag wat bedoeld wordt met ‘onderzoek met en door leerlingen’, waar dit idee vandaan komt en wat het belang ervan is. Eén en ander wordt geïllustreerd aan de hand van voorbeelden uit de reguliere en speciale onderwijspraktijk in Nederland en Australië. Ook worden concrete aanwijzingen gegeven aan de hand waarvan professionals aan de slag kunnen. De onderwijspraktijk staat hierbij centraal, maar de gepresenteerde ideeën zijn ook makkelijk te vertalen naar andere pedagogische contexten, zoals de jeugdhulpverlening en de zorg.
onderwijsparticipatie --- onderwijspraktijk --- onderwijsonderzoek --- actieonderzoek --- Research on teaching --- praktijkonderzoek --- participatie --- Onderzoekend leren --- Basisonderwijs --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- Leerlingenparticipatie --- Netherlands --- Onderwijsonderzoek --- Participatie --- Actieonderzoek --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijsmodellen --- Onderwijsmodel
Choose an application
Het praktisch georiënteerde boek, toegesneden op actieonderzoek in zorg en welzijn, geeft handreikingen aan wie wil kennismaken met actieonderzoek en dit zelf doen. Het boek biedt een overzicht aan opvattingen, ideeën en richtlijnen voor het opzetten, uitvoeren en begeleiden van deze vorm van onderzoek. Komen eveneens aan de orde: achtergronden, grondslagen, modellen, methoden en technieken van actieonderzoek en casuïstiek
Gezondheidsbeleid --- Gezondheidszorg --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Sociale welzijnszorg --- Nederland. --- welzijnswerk --- wetenschappelijk onderzoek --- verpleegkundig onderzoek --- praktijkonderzoek --- actieonderzoek --- Methods in social research (general) --- 300.6 --- gezondheidszorg --- sociaal wetenschappelijk onderzoek --- sociale welzijnszorg --- welzijnszorg --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- #SBIB:303H34 --- #SBIB:316.8H30 --- Actieonderzoek --- Welzijnswerk --- maatschappelijk werk --- methodiek --- zorgverlening --- Zorgverlening --- Wetenschappelijk onderzoek --- S20080235.JPG --- sociaal onderzoek --- Kwalitatieve methoden: grondige gevallenstudie, casework, social work --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- 301.08 --- PXL-Social Work 2015 --- maatschappelijke zorg --- onderzoeksmethoden --- Verpleegplan --- Onderzoek --- Diagnose --- Methodologisch onderzoek --- actieonderzoek. --- gezondheidszorg. --- sociaal wetenschappelijk onderzoek. --- sociale welzijnszorg. --- welzijnszorg. --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap) --- Diagnostiek
Choose an application
Hebt u zich ook al afgevraagd hoe u de betrokkenheid van uw leerlingen kunt vergroten tijdens de lessen? Of hoe u in een grote, drukke klas een betere werksfeer tot stand kunt brengen? Of nog, hoe u tijdens een vergadering tot betere resultaten kunt komen? In dit boek vindt u niet meteen het antwoord op deze vragen, maar wel een manier om een antwoord te vinden: door actief uw onderwijspraktijk te onderzoeken en bij te sturen. Dit boek focust op actieonderzoek als methodiek voor leerkrachten om aan kwaliteitsontwikkeling te doen. Heel wat leerkrachten en scholen komen regelmatig in contact met kwaliteitszorg via allerlei methodieken en instrumenten. De boomgaard van de kwaliteitszorg is dus al erg rijk en werpt in vele scholen zijn vruchten af. Toch vinden de samenstellers van dit boek het zinvol om het Vlaamse onderwijsveld te laten kennismaken met nog een andere fruitboom, namelijk die van het actie-onderzoek. Op lange termijn vergt goede kwaliteitszorg immers een variatie aan methodieken Invalshoeken en domeinen. Tot die noodzakelijke verscheidenheid draagt actieonderzoek alvast bij. Belangrijker nog misschien is dat actieonderzoek een grote meerwaarde biedt door de flexibele toepasbaarheid ervan. U kunt deze methodiek namelijk alleen of in groep gebruiken, voor een heel beperkt subdomein van uw eigen handelen (bv. het zelfstandig werken van de leerlingen van klas 5A verbeteren) of voor een groter domein van handelen van de school (bv. het strategisch denken en handelen van de school versterken). Actieonderzoek levert vlot resultaten op die u zelf kunt analyseren en die tot bijsturing van uw eigen handelen kunnen leiden. Zo brengt het kwaliteitszorg nog dichter bij uw dagelijks handelen op school! Dit boek is geschreven vanuit de praktijk en bedoeld voor de praktijk. Het bundelt bijdragen van de volgende auteurs: Geert Kelchtermans, Gerd Cornelissen, Gilbert Deketelaere, Mia Lodewijckx, Willy Claes en Carlos van Kan. Vier ervan zijn verhalen van hoe actieonderzoek in de concrete Lesen schoolpraktijk bijdraagt tot kwaliteitszorg. Achtergrond en ondersteuning vindt u in de meer theoretische bijdragen van Kelchtermans en Van Kan. Al deze denkers n praktijkmensen hebben samen gezorgd voor een nieuwe bloeiende boom in de boomgaard van uw kwaliteitsvol onderwijs.
Kwaliteitszorg --- Leraren --- Onderwijs. --- Professionalisering. --- School management --- onderwijsmanagement --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- onderwijskwaliteit --- 371.012 --- actieonderzoeken --- didactiek --- kwaliteitszorg --- onderwijsonderzoek --- 450.4 --- 450.7 --- Actieonderzoeken --- Beginnende leraren --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- actie-onderzoek --- actieonderzoek --- gratis exemplaar --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- 458.1 --- Actieonderzoek --- Onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Professionalisering --- Schoolmanagement --- 454 --- kwaliteitsontwikkeling --- Kwaliteitsontwikkeling --- Onderwijs ; didactiek --- 450.49 --- Onderwijsstrategieën --- Leraren ; professionalisering --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijskunde --- Opleiding en bijscholing --- Organisatie - Management --- departement Algemeen 07
Choose an application
Een compleet en actueel handboek voor het doen van praktijkgericht onderzoek in zorg, welzijn, werken en wonen. Het boek sluit aan bij de opvattingen van lectoren in het hbo en de Vereniging Hogescholen. Dit handboek beschrijft alle facetten van praktijkgericht onderzoek: achtergronden, methoden & technieken en processen. De voorbeelden uit de beroepspraktijk, de handvatten en de praktische aanwijzingen maken het boek meteen geschikt voor het doen van praktijkgericht onderzoek.Op de ondersteunende website www.onderzoekzorgenwelzijn.nl vindt u extra handreikingen en handvatten om met het boek aan de de slag te gaan, zoals vragen en opdrachten, aanvullende verdiepende informatie en onderwijsmateriaal voor docenten.
Gezondheidszorg ; sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Sociale welzijnszorg ; sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Gezondheidszorg --- Sociale welzijnszorg --- 300.6 --- actieonderzoek --- kwantitatief onderzoek --- kwalitatief onderzoek --- gegevensverzameling --- handelingsonderzoek --- onderzoeken --- welzijnszorg --- wetenschappelijk onderzoek --- praktijkonderzoek --- zorg --- sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Praktijkonderzoek --- Wetenschappelijk onderzoek --- Onderzoeksvaardigheden --- Onderzoeksmethoden --- Welzijnszorg --- Onderzoeksvaardigheid --- Onderzoeksmethode --- Zorg- en welzijnssector --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Hoewel er talrijke studieboeken over onderzoek bestaan, zijn de meeste daarvan in het bijzonder bestemd voor het universitair onderwijs en vallen hogescholen uit de boot. Dit boek wil in die lacune voorzien (Bron: covertekst)
489.4 --- wetenschappelijk onderzoek --- hoger onderwijs --- professionalisering --- praktijkonderzoek --- onderzoeksvaardigheden --- hogescholen --- Onderzoeksvaardigheden --- Praktijkonderzoek --- Hogescholen --- Actieonderzoek --- Onderzoeks --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- 001.818 --- 300.6 --- onderzoeksmethoden --- sociaal wetenschappelijk onderzoek --- opleiding --- Wetenschappelijk onderzoek --- Hoger onderwijs --- Professionalisering --- 001.818 Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Science --- Methods in social research (general) --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Higher education --- Teaching --- Handbooks, manuals, etc.
Choose an application
What do we know about how people learn? How do young people’s motivations and emotions influence their learning? What does research show to be the benefits of group work, formative assessments, technology applications, or project-based learning and when are they most effective? How is learning affected by family background? These are among the questions addressed for the OECD by leading researchers from North America and Europe. This book brings together the lessons of research on both the nature of learning and different educational applications, and it summarises these as seven key concluding principles. Among the contributors are Brigid Barron, Monique Boekaerts, Erik de Corte, Linda Darling-Hammond, Kurt Fischer, Andrew Furco, Richard Mayer, Lauren Resnick, Barbara Schneider, Robert Slavin, James Spillane, Elsbeth Stern and Dylan Wiliam. The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice is essential reading for all those interested in knowing what research has to say about how to optimise learning in classrooms, schools and other settings. It aims, first and foremost, to inform practice and educational reform. It will be of particular interest to teachers, education leaders, teacher educators, advisors and decision makers, as well as the research community
Pedagogische psychologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Didactische werkvormen --- lerarenopleiding --- onderwijskunde --- leerprocessen --- 371 --- 37 --- didactiek --- groepswerk --- leeromgevingen --- onderwijs --- pedagogie --- Actieonderzoek --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsvernieuwing ; basisonderwijs --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- Lerarenopleiding : CVO --- Leerpsychologie --- Onderwijsinnovatie --- Didactiek --- 159.95 --- Onderwijskunde --- 120043.jpg --- PXL-Education 2018 --- onderzoek --- Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Wetenschappelijk onderzoek --- Internationalisering --- Onderwijspraktijk --- Leerprocessen --- Innovatie --- Education --- Learning --- Research. --- Research --- Methodology. --- Evaluation. --- Educational research --- Leerproces --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Participatief Actieonderzoek (PAO) is een benadering die ons in staat stelt complexe problematiek aan te pakken met datgene wat we in overvloed hebben op aarde: mensen. Wanneer al die mensen vanuit intrinsieke motivatie bijdragen aan een betere wereld op een manier die bij hen past, kunnen we enorme sprongen vooruit maken. Met PAO onderzoeken we waar die energie in de samenleving zit en laten we mensen ontdekken hoe ze met die energie kunnen samenwerken. Zij maken hun eigen actieplannen en voeren die samen uit.Het Handboek Participatief Actieonderzoek. Samen werken aan een betere wereld biedt praktische handvatten voor het uitvoeren van PAO, of dat nu is op het gebied van gezondheidszorg, natuurbescherming, sociale problematiek of een ander domein. Het is gebaseerd op de nieuwste inzichten en ervaringen uit de praktijk. Diverse PAO-methoden worden stap voor stap toegelicht en het is aan de lezer om er een combinatie van methoden uit te halen, die het best aansluit bij de lokale context.(https://www.swpbook.com/boek/2214/handboek-participatief-actieonderzoek)
Qualitative methods in social research --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- sociaal onderzoek --- 301.08 --- 300.6 --- 770.7 --- educatieve master --- 454.2 --- social design --- participatory design --- participatief onderzoek --- interaction design, participatory design, social design --- Onderwijsstrategieën --- Methodiek --- Participatiesamenleving --- Sociaal werk --- Actieonderzoek --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Methodologisch onderzoek --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Leraren zijn tijdens hun loopbaan voortdurend op zoek naar oplossingen voor uitdagingen in hun school- of klaspraktijk. Omgaan met een moeilijke klasdynamiek, diversiteit of digitalisering zijn maar enkele voorbeelden. Meestal volgen leraren daarbij hun buikgevoel. Ze zoeken naar antwoorden in de literatuur of proberen zelf iets uit, vaak met wisselend succes. Onderzoekende leraren wil leraren (in opleiding) ondersteunen om op een systematische manier hun onderwijspraktijk te verbeteren. Het boek beschrijft de onderzoekscompetenties die daarvoor nodig zijn en bevat technieken, instrumenten en voorbeelden die onmiddellijk toepasbaar zijn in de praktijk. Op die manier kan de leraar zelf of in teamverband de meest geschikte oplossing creëren voor elk specifiek probleem. Via het gratis platform eCAMPUS biedt Onderzoekende leraren heel wat digitale mogelijkheden: - Schema's en stappenplannen om de theorie naar praktijk om te zetten - Digitale aantekeningen die gedeeld kunnen worden met docenten en medestudenten - Extra achtergrondinformatie als pop-ups in de tekst.
Onderwijskunde. --- onderwijspraktijk --- onderzoeken --- 450.4 --- Onderzoek --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijspraktijk --- onderzoeksvaardigheden --- 450.4 Onderwijskunde --- onderwijsvernieuwing --- Onderzoeksvaardigheden --- 450.49 --- 450.7 --- onderzoek --- onderwijs --- lerarenopleiding --- Onderwijskunde --- wetenschappelijk onderzoek --- Teacher education. Teacher's profession --- actieonderzoek --- Methods in social research (general) --- praktijkonderzoek --- Onderwijsonderzoek --- kunsteducatie --- onderwijssystemen --- onderzoeksmethoden --- onderzoek in de kunsten --- onderzoeksproject --- onderzoeksontwerp --- Wetenschappelijk onderzoek --- scripties --- hoger onderwijs --- informatievaardigheden --- 489.59 --- 450.8 --- 300.6 --- Onderwijskunde (onderwijsfilosofie, -sociologie, -economie, theoretische onderwijsvernieuwing) --- Studie en studieresultaten, overige onderwerpen (hoger onderwijs) --- Methodiek van het studeren --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Onderzoeksvaardigheid --- Research on teaching
Choose an application
Hoewel er talrijke studieboeken over onderzoek bestaan, zijn de meeste daarvan in het bijzonder bestemd voor het universitair onderwijs en vallen hogescholen uit de boot. Dit boek wil in die lacune voorzien (Bron: covertekst)
hogescholen --- wetenschappelijk onderzoek --- praktijkonderzoek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- onderzoeksmethoden --- Methods in social research (general) --- Higher education --- Science --- Research --- Methodology --- Education [Higher ] --- 001.818 --- 300.6 --- onderzoeksvaardigheden --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- sociaal onderzoek --- 450.4 Onderwijskunde --- Onderwijsonderzoek --- Actieonderzoeken --- 808 --- Onderzoeksmethoden --- 001.818 Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- 301.08 --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- hoger onderwijs --- PXL-Central Office 2015 --- Wetenschappelijk onderzoek --- Hoger onderwijs --- Onderzoeksvaardigheden --- Praktijkonderzoek --- Hogescholen --- Actieonderzoek --- Onderzoeksvaardigheid --- Hogeschool --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Voor ieder in het onderwijs die echt wil weten welke didactische aanpak de resultaten van de leerlingen aantoonbaar verbetert, biedt dit boek zicht op research uitkomsten, overzichten en beschrijvingen van wat werkt. De auteurs zetten tientallen jaren wetenschappelijke informatie om in heldere actieplannen voor de praktijk. Er blijken 9 soorten didactische aanpak te zijn die het leren van de leerling op hoger niveau brengen. Van elk van deze negen didactische strategieën wordt uitgelegd wat de essentie ervan is en welke principes belangrijk zijn voor het goed toepassen van de aanpak, met voorbeelden uit de praktijk, schema's, indelingen, stappenplannen en andere hulpmiddelen om mensen uit het onderwijs te helpen de didactische strategieën direct toe te passen. Inhoudsopgave : 1. Resultaten van onderwijsresearch toepassen in het onderwijs: de tijd is er rijp voor 2. Identificeren van overeenkomsten en verschillen 3. Samenvatten en notities maken 4. Inspanningen bevestigen en erkenning geven 5. Huiswerk en oefening 6. Nonverbale representatie 7. Coöperatief leren 8. Doelen stellen en feedback geven 9. Vragen/hypotheses formuleren en hypotheses testen 10 Voorkennis activeren met vragen, aanwijzingen en kapstokken 11. Het onderwijzen van specifieke soorten kennis 12. De negen categorieën bij didactische planning gebruiken
Didactiek. --- Onderwijsonderzoek. --- onderwijsonderzoek --- Teaching --- onderwijssociologie --- onderwijsstrategieën --- schoolomgeving --- professionaliteit --- kwaliteit --- Research on teaching --- didactiek --- schoolorganisatie --- #PBIB:+110.10 --- 371 --- coöperatief leren --- didactische principes --- huiswerk --- 454.2 --- onderwijs --- 454.21 --- Didactische werkvormen --- Doelstellingen --- Leren --- Actieonderzoek --- Coöperatief leren --- Doelen --- Feedback --- Huiswerk --- Onderwijsonderzoek --- Praktijkonderzoek --- didactiek : algemeen (ler) --- Onderzoeksmethoden ; onderwijs --- 100788.jpg --- Didactiek --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijskunde --- PXL-Education 2013 --- onderwijskunde --- Wetenschappelijk onderzoek --- Pedagogiek --- Kwaliteitszorg --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvorm --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|