Narrow your search
Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Beknopte handleiding bij de diagnostische criteria van de DSM-IV-TR.
Authors: ---
ISBN: 9026517319 Year: 2003 Publisher: Lisse : Swets en Zeitlinger,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

nopte handleiding bij de diagnostische criteria van de DSM-IV-TR awnr: 2004/477 en siso: 606.2.


Book
Handboek persoonlijkheidsstoornissen : diagnostiek en behandeling van de DSM-IV en ICD-10 persoonlijkheidsstoornissen.
Author:
ISBN: 903521482X Year: 1993 Publisher: Utrecht : De Tijdstroom,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Een persoonlijkheidsstoornis: feit of fictie? 2. DSM-IV en ICD-10 persoonlijkheidsstoornissen 3. Theoretische benaderingen 4. Management van de persoonlijkheidsstoornissen in de klinische praktijk 5. Sociaal-culturele en economische achtergronden van persoonlijkheidsstoornissen 6. Personnlijkheidsstoornissen in de toekomst


Book
Beknopte handleiding bij de diagnostische criteria van de DSM-IV : bureau-editie
Author:
ISBN: 9026516967 Year: 2004 Publisher: Lisse Swets en Zeitlinger

Diagnostic and statistical manual of mental disorders
Author:
ISBN: 0890420629 0890420610 9780890420614 9780890420621 Year: 1994 Publisher: Washington (D.C.): American psychiatric association,


Book
Beknopte handleiding bij de Diagnostische Criteria van de DSM-IV
Author:
ISBN: 9026513941 Year: 1996 Publisher: Lisse Swets & Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een beknopte handleiding bij de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. In een waarschuwend woord wordt nog eens benadrukt dat dit geen boek is dat door iedereen kan gebruikt worden om etiketten te gaan plakken op mensen: alleen geschoolde mensen (lees: psychiaters, psychologen, geschoold personeel, ...) mogen dit boek met de nodige voorzichtigheid gebruiken en moeten zich heel de tijd natuurlijk aan de beroepsethiek houden.

Diagnostic and statistical manual of mental disorders : DSM-IV-TR.
Author:
ISBN: 0890420254 0890420246 9780890420256 Year: 2000 Publisher: Washington, DC : American Psychiatric Association,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Since the DSM-IV® was published in 1994, we’ve seen many advances in our knowledge of psychiatric illness. This Text Revision incorporates information culled from a comprehensive literature review of research about mental disorders published since DSM-IV® was completed in 1994. Updated information is included about the associated features, culture, age, and gender features, prevalence, course, and familial pattern of mental disorders.The DSM-IV-TR® brings this essential diagnostic tool up-to-date, to promote effective diagnosis, treatment, and quality of care. Now you can get all the essential diagnostic information you rely on from the DSM-IV® along with important updates not found in the 1994 edition.Stay current with important updates to the DSM-IV-TR®:* Benefit from new research into Schizophrenia, Asperger’s Disorder, and other conditions* Utilize additional information about the epidemiology and other facets of DSM conditions* Update ICD-9-CM codes implemented since 1994 (including Conduct Disorder, Dementia, Somatoform Disorders)


Book
Het einde van de psychotherapie
Author:
ISBN: 9789023442028 Year: 2009 Publisher: De Bezige Bij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beleven we het einde van de psychotherapie? Heeft Freud afgedaan? Tegenwoordig wordt verondersteld dat alle psychische problemen een neurologisch-genetische basis hebben en dat ze met behulp van medicijnen bestreden kunnen worden. Pillen in plaats van praten. We lijken terug bij af: er worden meer mensen gedwongen opgenomen dan ooit, patiënten krijgen steeds vaker medicatie voorgeschreven en behandeling met elektroshocks stuit niet meer op protest. Kortom, psychotherapie is out. Wat is er misgegaan? Paul Verhaege toont aan hoe de psychotherapie en het vak psychiatrie teloorgaan door de corrumperende werking van de farmaceutische industrie. Mensen gaan met andere problemen naar de psychiater, zijn veel minder dan voorheen geneigd tot introspectie en reflectie, maar verwachten zonder enige persoonlijke inspanning direct van hun problemen verlost te kunnen worden


Book
Integratieve kinder- en jeugdpsychotherapie
Author:
ISBN: 9789023240990 9023240995 Year: 2005 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De praktijk van de kinder- en jeugdpsychotherapie is al enkele decennia overwegend integratief. Hoewel er binnen het Nederlands taalgebied enkele boeken bestaan die separaat kinder- en jeugdpsychotherapie behandelen, gebeurt dit in de regel vanuit n referentiekader, te weten psychoanalytisch, clintgericht of gedragstherapeutisch, of verbreed, gericht op het systeem. Integratieve kinder- en jeugdpsychotherapie slaat een brug tussen de oude theoretische kaders en de integratieve psychotherapie. De psychotherapie-integratie zoals beschreven in dit boek is namelijk een volgende stap in de evolutie van dit praktijkveld en staat niet diametraal tegenover de oude theoretische orintaties. De oude theorien boden zoekschema's die waardevol zijn in de integratieve psychotherapeutische praktijk. In dit boek wordt expliciet ingegaan op allerlei praktische zaken rond kinder- en jeugdpsychotherapie en krijgen kind, jeugdige, gezin en bredere context alle de gewenste aandacht. Het boek is opgezet Als leerboek en biedt ruimschoots de gelegenheid om de weg te vinden naar oorspronkelijke publicaties Inhoudsopgave : 1 De historie van de kinder- en jeugdpsychotherapie 2 Het psychoanalytisch kader 3 Het experintile kader 4 Het cognitief-gedragstherapeutisch kader 5 Het systeemtheoretisch 6 Naar een integratief metatheoretisch referentiekader 7 Over aspecifieke en specifieke werkzame factoren in psychotherapie 8 Het specifieke van kinder- en jeugdpsychotherapie 9 Ontwikkelingsdoelen aan de hand van inzicht en interpretatie van onbewuste processen of nieuwe (corrigerende) ervaringen 10 Leren van nieuw gedrag door actieve interventies 11 Leren van nieuwe cognities door actieve interventies 12 Interactionele groei door actieve participatie in een meerpersonencontext 13 Overgang van onderzoeks- naar behandelingsfase 14 Overeenstemming oftewel behandelingsplanning 15 Specifieke context: kerngezin en familie 16 Specifieke context: professioneel netwerk met diversiteit 17 Specifieke context: Diversiteit aan werksituaties 18 Psychotherapie & ruimte 19 Psychotherapie & middelen 20 Psychotherapie & rollen 21 Psychotherapie & regels 22 Attitude en relationele stijl in een op ontwikkeling gerichte werkrelatie 23 Attitude en relationele stijl in een op leren gerichte werkrelatie 24 Attitude en relationele stijl bij interactieve benvloeding van een meerpersonencontext 25 Psychoeducatie centraal 26 Counseling centraal 27 Mediatietherapie centraal 28 Ouderschapsverandering centraal 29 Gezinsverandering centraal 30 Overdracht en tegenoverdracht 31 Bescherming en weerstand 32 Onderbreking, zwangerschap, afwezigheid en/of vakantie 33 Veranderen door inzicht en interpretatie van onbewuste processen (met internaliserende problematiek als voorbeeld) 34 Veranderen door het aanbieden van corrigerende ervaringen (met 'child maltreatment' als voorbeeld) 35 Veranderen door het aanleren van nieuw gedrag (met pervasieve ontwikkelingsstoornissen als voorbeeld) 36 Veranderen door het aanleren van Nieuwe cognities (met aandachtstekort-/hyperactiviteitsstoornissen als voorbeeld) 37 Veranderen door actieve participatie in een meerpersonencontext (met anorexia nervosa als voorbeeld) 38 Beindiging, beoogd of 39 Nazorg 40 Ethische dilemma's 41 Gender 42 Cultuur 43 Supervisie 44 Effectiviteit van psychotherapie bij kinderen en jeugdigen Register Over de auteurs


Book
Over normaliteit en andere aandoeningen : handboek klinische psychodiagnostiek
Author:
ISBN: 9033451395 9789033451393 Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De centrale stelling van dit boek is dat de psychische identiteit verworven wordt in verhouding tot de Ander, zodat een eventuele pathologie ook gediagnosticeerd moet worden op grond van die verhouding. Het feit dat elke vorm van behandeling een flink stuk van haar werkzaamheid ontleent aan de therapeutische relatie, maakt een dergelijke diagnostiek des te bruikbaarder. In het eerste deel wordt een kritische evaluatie gemaakt van de hedendaagse DSM-diagnostiek. In het tweede deel wordt een dergelijke achtergrondtheorie geschetst, op basis van een freudiaans-lacaniaans denkkader in combinatie met hedendaags empirisch onderzoek.

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by