Narrow your search

Library

Royal Museums of Art and History (10)

KBR (7)

UGent (7)

UAntwerpen (6)

UCLouvain (6)

EHC (5)

KU Leuven (5)

ULB (5)

AP (4)

KMSKA (4)

More...

Resource type

book (10)


Language

English (7)

Dutch (2)

French (1)


Year
From To Submit

2009 (1)

2005 (1)

2003 (1)

1999 (2)

1998 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Between flops : a biography of Preston Sturges
Author:
ISBN: 0879100265 0879100273 9780879100278 9780879100261 Year: 1991 Publisher: New York: Limelight,


Book
Het Mortier-tijdperk : kroniek van een krachtmeting
Author:
ISBN: 9072411854 Year: 1991 Publisher: Zellik Roularta Books

A biographical dictionary of actors, actresses, musicians, dancers, managers and other stage personnel in London, 1660-1800
Authors: --- ---
ISBN: 0809305186 0809306921 080930693X 0809308320 0809308339 0809309181 080930919X 0809311291 0809311305 0809312808 0809312816 0809315254 0809315262 0809318024 0809318032 9780809305186 Year: 1993 Publisher: Carbondale (Ill.): Southern Illinois University Press,

Twilight of the Wagners : the unveiling of a family's legacy
Authors: ---
ISBN: 0312264046 9780312264048 0312199570 9780312199579 Year: 1999 Publisher: New York, N.Y. Picador


Book
Ast Fonteyne, 1906-1991 : een kwestie van stijl
Authors: --- ---
ISBN: 9061869692 9789061869696 Year: 1999 Volume: 4 Publisher: Leuven: Universitaire pers Leuven,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie kent Ast Fonteyne nog? Hij was een eigenzinnig voordracht- en toneelkunstenaar. Na zijn humaniora aan het kleinseminarie van Hoogstraten studeerde hij aan de Sociale School in Heverlee voor maatschappelijk assistent, en volgde met succes hoger kunstonderwijs in Gent. Hij werkte als acteur en decor- en kostuumontwerper bij het Vlaamsche Volkstoneel (1930-1932) en Van Onzen Tijd (1932-1933). Na een "Wendepunkt" rond 1933 verliet hij als plastisch kunstenaar het expressionisme om naar een "hyper-realisme" te evolueren. Van dan af tot 1971 ontpopte hij zich ook als toonaangevend leraar dictie en voordracht aan 27 scholen uit het katholiek middelbaar en normaalonderwijs. Het was zijn betrachting Vlaanderen te esthetiseren door de jeugd een verzorgde lichaamshouding en taalgebruik aan te leren. Zijn vooroorlogs geheim lidmaatschap en zijn functie van jeugdleider van het Verdinaso (1940-1941) braken hem samen met zijn medewerking aan Zender Brussel in de repressietijd zuur op. Zijn docentschap aan het Koninklijk Muziekconservatorium in Gent wist hij te behouden. Fonteyne werd na 1945 in katholieke kringen een veelgevraagd regisseur voor toneelstukken, openlucht- en televisiespelen. Zijn grootste faam dankte hij aan het schooltoneel. Fonteynes levensverhaal illustreert op indringende wijze de zoektocht van een generatie Vlaamse intellectuelen en kunstenaars in het België van na de Eerste Wereldoorlog: het openstaan voor een veelheid aan invloeden, zowel op politiek gebied als op het gebied van de kunsten, de evolutie van anarchistische bohémien naar "communist" en "adept van de Nieuwe Orde", om ten slotte weer tot het katholicisme te komen. Een multidisciplinair team van historici, een taalkundige en een geriater brengen een levendig portret van deze bijwijlen paradoxale maar intrigerende figuur aan de hand van o.m. zijn uitgebreide brievenverzameling, dag- en reisboeken, regienota's, tekeningen en kunstfoto's. De totaalbiografie brengt bouwstenen aan voor de Vlaam


Book
Un théâtre pour la vie : réflexions, entretiens, notes de travail
Authors: --- --- ---
ISBN: 2213007942 9782213007946 Year: 1980 Publisher: Paris: Fayard,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Giorgio Strehler occupe, incontestablement, une place de premier plan dans le théâtre contemporain. Depuis trente ans, ses réalisations ont suscité autant de polémiques, que d'admiration. Certaines comme Arlequin, serviteur de deux maîtres ont triomphé dans le monde entier. C'est que, tout en prenant en compte les changements fondamentaux intervenus dans la mise en scène théâtrale au cours des dernières années, Strehler est resté profondément fidèle à sa conception d'un théâtre "clair et limpide" qui peut nous aider à mieux comprendre la vie. II manquait un livre sur Strehler ou écrit par lui. Un théâtre pour la vie, qui fait la somme des expériences de Strehler, à la fois comme metteur en scène, comme directeur du Piccolo Teatro et comme homme, politique mais non partisan, de notre temps, comble cette lacune. II s'organise selon deux grands axes: la volonté de faire au théâtre une place dans notre société et le souci de conserver sa spécificité, sa fascination et sa beauté. La première partie reprend ainsi les interventions de Strehler sur le rôle social du théâtre: s'y retracent son histoire et celle du Piccolo Teatro : étroitement mêlées depuis plus de trente ans. La seconde est consacrée au travail scénique de Strehler, à ses rapports avec les acteurs, aux modes de collaboration de tous les facteurs du spectacle à la fonction capitale, qu'il donne à la musique... Elle nous permet de saisir, dans le détail, la façon dont Strehler conçoit et élabore un spectacle au théâtre et à l'Opéra. Dans ses notes sur ses principales réalisations, nous pouvons lire aussi l'évolution d'un metteur en scène qui, parti du naturalisme italien et d'une stylisation à la française (Copeau et, surtout, Jouvet figurent parmi ses " maîtres ") en est arrivé, à travers une longue expérience du " théâtre épique " selon Brecht, à une synthèse des principaux styles du théâtre contemporain. Sans doute Strehler se veut-il un interprète et non un créateur, mais Un théâtre pour la vie en témoigne avec passion: il existe bien, comme l'écrit Bernard Dort dans sa Préface, un " théâtre de la socialité " propre à Strehler et celui-ci reste un exemple

Art markets in Europe 1400 - 1800
Authors: ---
ISBN: 1840146303 9781840146301 Year: 1998 Publisher: Aldershot: Ashgate,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This group of essays focuses on three main issues: the demand for art, including the range of art objects purchased by various social groups; the conditions of artistic creativity and communication between different producing centres and artistic milieux; and the emergence of art markets which served to link the first two phenomena. The work draws on new research by art historians and economic and social historians from Europe and the United States, and covers the period from the late Middle Ages to the early nineteenth century.

Keywords

kunstmarkten --- 1400 - 1800 --- 15de eeuw --- 16de eeuw --- 17de eeuw --- 18de eeuw --- Europa --- 7.074 "14" --- 7.074 "15" --- 7.074 "16" --- 7.074 "17" --- 7.075 --- 7.078 --- Art --- -Art --- -Art, European --- -Art, Modern --- European art --- Nouveaux réalistes (Group of artists) --- Zaj (Group of artists) --- Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Arts --- Aesthetics --- Kunstverzameling. Activiteiten van verzamelaars--15e eeuw. Periode 1400-1499 --- Kunstverzameling. Activiteiten van verzamelaars--16e eeuw. Periode 1500-1599 --- Kunstverzameling. Activiteiten van verzamelaars--17e eeuw. Periode 1600-1699 --- Kunstverzameling. Activiteiten van verzamelaars--18e eeuw. Periode 1700-1799 --- Kunsthandel. Kunstbemiddeling. Activiteiten van promotors managers producers --- Kunstbescherming. Kunstbevordering --- Collectors and collecting --- -History --- -Marketing --- Art, European --- History --- Marketing. --- -Kunstverzameling. Activiteiten van verzamelaars--15e eeuw. Periode 1400-1499 --- 7.078 Kunstbescherming. Kunstbevordering --- 7.075 Kunsthandel. Kunstbemiddeling. Activiteiten van promotors managers producers --- 7.074 "17" Kunstverzameling. Activiteiten van verzamelaars--18e eeuw. Periode 1700-1799 --- 7.074 "16" Kunstverzameling. Activiteiten van verzamelaars--17e eeuw. Periode 1600-1699 --- 7.074 "15" Kunstverzameling. Activiteiten van verzamelaars--16e eeuw. Periode 1500-1599 --- 7.074 "14" Kunstverzameling. Activiteiten van verzamelaars--15e eeuw. Periode 1400-1499 --- -Nouveaux réalistes (Group of artists) --- Art, Modern --- -7.078 Kunstbescherming. Kunstbevordering --- art market --- congres / 1997 --- Economic relations. Trade --- Art européen --- Commercialisation --- Collectionneurs et collections --- Kunsthandel. Kunstbemiddeling. Activiteiten van promotors; managers; producers --- 7.075 Kunsthandel. Kunstbemiddeling. Activiteiten van promotors; managers; producers --- Art européen --- Marketing --- History of civilization --- anno 1500-1799 --- anno 1400-1499 --- Europe --- 15th-18th centuries --- kunsthandel --- Art, Primitive --- Art - Europe - Marketing --- Art, European - 15th century --- Art, European - 16th century --- Art - Collectors and collecting - Europe - History - 15th century --- Art - Collectors and collecting - Europe - History - 16th century --- 1400 - 1800. --- 15de eeuw. --- 16de eeuw. --- 17de eeuw. --- 18de eeuw. --- Europa. --- geschiedenis --- koopvaardij, scheepvaart --- havens --- economie --- Schelde. --- Antwerpen.

Painting for the market : commercialization of art in Antwerp's Golden Age
Author:
ISBN: 2503513816 9782503513812 Year: 2003 Volume: 2 Publisher: Turnhout: Brepols,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

History --- art market --- Painting --- anno 1600-1699 --- Antwerp --- Economic relations. Trade --- anno 1500-1599 --- Painting, Flemish --- Art --- Peinture flamande --- Marketing --- Commercialisation --- Histoire --- kunsthandel --- economie --- 16de eeuw --- 17de eeuw --- Antwerpen --- Marketing. --- Economic aspects --- 7.075 <493> --- 709.4932 --- Kunsthandel. Kunstbemiddeling. Activiteiten van promotors; managers; producers--België --- Arts Europe Belgium Antwerp Limburg --- 7.075 <493> Kunsthandel. Kunstbemiddeling. Activiteiten van promotors; managers; producers--België --- Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Arts --- Aesthetics --- Antwerp (Belgium) --- Anṿerśah (Belgium) --- Anṭṿerpen (Belgium) --- Antwerpen (Belgium) --- Antuerpia (Belgium) --- Anvers (Belgium) --- Anversa (Belgium) --- Antwerpia (Belgium) --- Anwerpia (Belgium) --- Andowerpia (Belgium) --- Amberes (Belgium) --- Antverpia (Belgium) --- Ambivaritum (Belgium) --- Anderpus (Belgium) --- Andevorpum (Belgium) --- Andoverpis (Belgium) --- Andoverpum (Belgium) --- Antwerpha (Belgium) --- Antwerpium (Belgium) --- Antwerpo (Belgium) --- Antwerpum (Belgium) --- Handoverpia (Belgium) --- Andwerpa (Belgium) --- Antverpis (Belgium) --- Antverpo (Belgium) --- Antverpum (Belgium) --- Commerce --- Economische betrekkingen. Handel --- Schilderkunst --- Geschiedenis --- kunstmarkt --- gouden eeuw --- schilderijen --- golden age [mythology] --- easel paintings [paintings by form] --- אנטווערפען --- Blijde Intrede (Antwerpen, 1520) --- beeldenstorm --- cultuurgeschiedenis --- erotiek --- iconografie --- literatuur --- mythologie --- portretten --- retabels --- Floris, Frans --- Hogenberg, Nicolas --- Karel V (Keizer van het Heilig Roomse Rijk) --- Lanario, Francesco --- Mostaert, Jan --- 15de eeuw --- Brugge --- Zuidelijke Nederlanden --- Art, Primitive --- Art - Belgium - Antwerp - Marketing. --- Art - Economic aspects - Belgium - Antwerp - History - 16th century. --- kunsthandel. --- economie. --- 16de eeuw. --- 17de eeuw. --- Antwerpen. --- cultuurgeschiedenis. --- beeldenstorm. --- portretten. --- mythologie. --- Blijde Intrede (Antwerpen, 1520). --- retabels. --- literatuur. --- iconografie. --- erotiek. --- Karel V (Keizer van het Heilig Roomse Rijk). --- Hogenberg, Nicolas. --- Mostaert, Jan. --- Floris, Frans. --- Lanario, Francesco. --- 15de eeuw. --- Zuidelijke Nederlanden. --- Brugge. --- Floris, Frans I --- Floris, Frans I.

Listing 1 - 10 of 10
Sort by