Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Met evaluatie-onderzoek wordt gewoonlijk bedoeld het onderzoek naar het effect van een beleidsmaatregel. Dit boek behandelt het onderwerp echter veel completer. Ook het met behulp van wetenschappelijke theorieën ontwerpen van een interventie (een beleidsmaatregel, een therapie) en het op de voet volgen van een interventie (proces-evaluatie) krijgen uitvoerig aandacht. En bij effect-evaluatie gaat het om niet één, maar vaak om vele effecten; ook de onbedoelde... De auteur brengt de veelheid aan termen en opvattingen terug tot overzienbare proporties. De nadruk ligt op de basismethodologie: wat willen we eigenlijk weten, welke vragen kunnen we oplossen, en op welke manier, en op welke vragen moeten we het antwoord voorlopig schuldig blijven. Het boek vermijdt de bekende valkuil van de keuze voor een kwalitatieve of een kwantitatieve aanpak. In het boek klinkt de boodschap door dat bij vrijwel elk evaluatieprobleem in de maatschappelijke praktijk niet één aanpak of techniek afdoende is, maar dat het object van onderzoek tegelijkertijd vanuit diverse invalshoeken en met uiteenlopende databronnen moet worden benaderd. Richtinggevend is het centrale methodologische thema dat onderzoek, mits goed ontworpen en uitgevoerd, kan leiden tot een grotere plausibiliteit van uitspraken over effecten van beleidsinstrumenten. Recensie Evaluatieonderzoek is momenteel de meeste gebruikte vorm van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. De snelle groei op veel verschillende terreinen heeft inmiddels geleid tot zeer uiteenlopende benaderingen. In dit boek maakt de auteur de lezer wegwijs in de wirwar van evaluatiemethoden en -technieken. De auteur heeft een gevestigde naam in de wereld van de methoden en technieken van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. De hoofdstukken gaan in op de driedeling tussen plan-, proces- en productevaluatie, typen interventies, de rol van verschillende actoren en hun belangen, causale interpretatie, representativiteit en generaliseerbaarheid en bruikbaarheid. Bevat een uitgebreide literatuurlijst van zo'n driehonderd titels. Verschillende hoofdstukken zijn voorzien van een groot aantal noten waarmee men de weg in de vakliteratuur over een specifiek onderwerp kan vinden. Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een lijst van kernbegrippen. Een gezaghebbend methodologisch handboek voor empirisch evaluatieonderzoek. Aan te bevelen aan sociaal-wetenschappelijke onderzoekers en beleidsmedewerkers.
Choose an application
Kwalitatieve analyse is nauwelijks nog voor te stellen zonder de hulp van een softwareprogramma. Een goed inzicht in de mogelijkheden van een kwalitatief softwareprogramma helpt om tijd vrij te maken voor de analyse zelf. In dit boek wordt een inleiding gegeven tot het softwareprogramma NVivo, een van de meest gebruikte programma's in het Nederlandstalige gebied. Het is een veelzijdig programma met een uitgebreid gamma aan toegankelijke analyse-instrumenten die heel flexibel in de diversiteit aan kwalitatieve analysebenaderingen ingezet kan worden. NVivo wordt in dit boek benaderd vanuit een onder-zoekerperspectief. Het boek wil meer zijn dan een knoppencursus en vanuit de praktijk ingaan op de mogelijkheden van NVivo. Om die reden wordt steeds vertrokken van de theorie van de kwalitatieve analyse om nadien te tonen hoe die theorie in NVivo is uitgewerkt. We gaan in op basisvaardigheden zoals het beheren van gegevens, het werken met memo's en het coderen van kwalitatieve data. Daarbij behandelen we zowel tekstuele gegevens (interviews en focusgroepen) als audiovisueel materiaal (geluid, video, beelden). Na de basis komen ook meer gevorderde analyse-instrumenten als queries, matrices en modellen aan bod.
Kwalitatieve analyse --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Sociale wetenschappen --- Nvivo. --- research --- methodologie. --- 303 --- #SBIB:303H30 --- #SBIB:303H4 --- 300.6 --- kwaliteit --- kwaliteitszorg --- onderzoeksmethoden --- sociaal wetenschappelijk onderzoek --- software --- wetenschappelijk onderzoek --- maatschappijwetenschappen, methoden --- softwarepakketten --- Kwaliteitszorg --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- NVivo --- Onderzoek en ontwikkeling --- Software --- #KVHB:Wetenschappelijk onderzoek --- #KVHB:Methodologie --- 303 Methoden bij sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Methoden bij sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Kwalitatieve methoden: algemeen --- Informatica in de sociale wetenschappen --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- kwalitatief onderzoek --- kwalitatieve analyse --- Qualitative methods in social research --- Computer architecture. Operating systems --- Qualitative Research --- analysis [Subheading] --- Handbooks --- H 62.A5-Z Social Sciences (General) - Study and teaching. Research - - General works --- Research --- Methodologie. --- PXL-Social Work 2015 --- Kwalitatief onderzoek --- Analyse --- Verpleegkunde --- Informatica
Choose an application
'Basisboek Kwalitatief Onderzoek' is een onmisbare leidraad als u efficiënt en adequaat geïnformeerd wil worden over de ins en outs van kwalitatief empirisch onderzoek. Al snel kunt u overgaan tot het daadwerkelijk opzetten en uitvoeren van een kwalitatief onderzoek. Aan de didactische opbouw van dit boek is veel aandacht besteed. Uitgangspunt vormt een schematisch overzicht van alle fasen die u in een kwalitatief onderzoek doorloopt. Elke onderzoeksfase is in een apart hoofdstuk uitgewerkt aan de hand van een beslissingsschema. Deze schema's passen goed bij het cyclische karakter dat kenmerkend is voor veel kwalitatief onderzoek. Inhoudsopgave : 1. Wat is mijn doelstelling en wat mijn vraagstelling? 2. Hoe zoek ik informatie? 3. Onderzoekstypen 4. Wat voor kwalitatieve onderzoeksopzetten zijn er? 5. Welke situatie, groep of persoon kies ik? 6. Kwalitatieve dataverzamelingsmethoden 7. Het gebruik van bestaande gegevens bij dataverzameling 8. Interviewen, hoe doe ik dat? 9. Observeren, hoe doe ik dat? 10. Hoe prepareer ik mijn kwalitatieve gegevens? 11. Hoe analyseer ik mijn kwalitatieve gegevens? 12. Hoe rapporteer en evalueer ik mijn onderzoek?
Methoden en technieken --- Speciale methoden. --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Wetenschappelijk onderzoek. --- 303 --- #SBIB:303H30 --- #KVHB:Methodologie --- #KVHB:Wetenschappelijk onderzoek --- 001 --- 301.081 --- 300.6 --- kwalitatief onderzoek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- 003 --- interview --- onderzoeken --- onderzoeksmethoden --- rapporteren --- statistiek --- wetenschappelijk onderzoek --- 001.891 --- Research (onderzoek) --- 001 )* Wetenschappelijke onderzoeksmethoden --- 303.100 --- Interviewen --- Kwalitatief onderzoek --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Wetenschappelijk onderzoek --- Methodiek --- S20080046.JPG --- sociaal onderzoek --- 303 Methoden bij sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Methoden bij sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Kwalitatieve methoden: algemeen --- Wetenschap --- Kwalitatieve sociologische onderzoeksmethoden --- sociaal wetenschappelijk onderzoek --- Wetenschappelijk onderzoek; algemeen --- 301.08 --- Science policy --- Qualitative methods in social research --- interviewtechnieken --- Study methods --- W 20.5 Medical research (General) --- Research methods --- Research Design --- Research --- Education --- Social sciences --- Wetenschapsbeleid --- Studiemethodiek --- #KVHA:Methodologie --- #KVHA:Onderzoeksmethodologie --- #KVHA:Statistiek --- methodologie --- Professionalisering --- kunstonderwijs --- onderzoek in de kunsten --- onderzoek --- onderwijs --- 001.8 --- dissertaties --- essays --- heuristiek --- papers --- kwalitetitszorg --- scripties --- verhandelingen --- Methodologie --- Technieken --- Onderzoek --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
An introduction to codes and coding -- Writing analytic memos -- First cycle coding methods -- After first cycle coding -- Second cycle coding methods -- After second cycle coding -- Post-coding and pre-writing -- Appendix A. A glossary of coding methods -- Appendix B. A glossary of analytic recommendations -- Appendix C. Field note, interview transcript, and document samples for coding -- Appendix D. Exercises and activities for coding and qualitative data analytic skill development. An in-depth guide to each of the multiple approaches available for coding qualitative data. In total, 32 different approaches to coding are covered, ranging in complexity from beginner to advanced level and covering the full range of types of qualitative data from interview transcripts to field notes.
Qualitative methods in social research --- Methods in social research (general) --- Qualitative Research --- Social sciences --- Methods --- Handbooks --- H 62.A5-Z Social Sciences (General) - Study and teaching. Research - - General works --- Recherche qualitative --- Sciences sociales --- Informatique --- Recherche --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Kwalitatief onderzoek --- Qualitative research. --- Qualitative research --- Data processing. --- Research. --- #SBIB:303H30 --- #SBIB:39A2 --- Kwalitatieve methoden: algemeen --- Antropologie: methoden en technieken --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Kwalitatief onderzoek. --- Social science research --- Qualitative analysis (Research) --- Qualitative methods (Research) --- Research --- Data processing --- Informatique. --- Recherche.
Choose an application
Dit handboek wil studenten en onderzoekers een overzicht bieden van wat kwalitatieve onderzoeksbenaderingen te bieden hebben en hoe onderzoek vanuit een kwalitatieve benadering opgezet en uitgevoerd kan worden. De invalshoek van het boek is praktijkgeoriënteerd met een speciale aandacht voor startende onderzoekers en studenten. De theoretische benadering van de onderwerpen wordt afgewisseld met voorbeelden uit gepubliceerd werk en materiaal uit de dagelijkse onderzoekspraktijk. De voorbeelden zijn gekozen uit Nederlandstalig en internationaal onderzoek, uit hedendaagse studies en klassiekers uit de kwalitatieve onderzoekstraditie. Voor studenten wordt elk hoofdstuk afgerond met korte zelftesten die toelaten om zelf je vorderingen in de verwerking van het boek na te gaan. Het handboek is verdeeld in vier grote delen. Het eerste deel situeert de kwalitatieve onderzoeksmethode historisch en vergelijkt de eigenheid van het kwalitatieve met de eigenheid van kwantitatief onderzoek. Het tweede deel kijkt naar de start van het onderzoek: het schrijven van de probleemstelling, het nemen van cruciale beslissingen bij het opzetten van het onderzoek en het werken met kwalitatieve steekproeven. Deel drie behandelt de verschillende dataverzamelingsmethoden die regelmatig terugkomen in kwalitatieve onderzoeken. Meer bepaald wordt ingegaan op het diepte-interview, de focusgroep en het wetenschappelijk observeren. Het laatste deel gaat dieper in op de verwerking van kwalitatieve gegevens. Hoe kwalitatieve data analyseren en wat met de kwalitatieve rapportage ? Ook wordt ingegaan op kwaliteitsvereisten binnen kwalitatief onderzoek Inhoudsopgave : 1. Wat is kwalitatief onderzoek 2. Geschiedenis van het kwalitatief onderzoek 3. Paradigma's in het kwalitatief onderzoek 4. De kwalitatieve probleemformulering 5. Kwalitatief onderzoek opzetten 6. Kwalitatieve databronnen 7. Interviewen 8. Observeren 9. Focusgroepen 10. Kwalitatieve analyse 11. Kwaliteitsvereisten bij kwalitatief 12. Rapporteren
Sociale wetenschappen --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Geografie. Ruimtelijke analyse. Algemeen. --- Geografie --- Research --- Methodologie. --- Ruimtelijke analyse --- Algemeen. --- Social Sciences and Humanities. Social Sciences --- Research Methodology. --- onderzoeksmethoden --- kwalitatief onderzoek --- Qualitative methods in social research --- sociaal-cultureel werk --- sociaal werk --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Handbooks --- Methods --- Research methods --- Qualitative Research --- H 62.A5-Z Social Sciences (General) - Study and teaching. Research - - General works --- 82:3 --- #KVHB:Methodologie --- #KVHB:Wetenschappelijk onderzoek --- sociaal wetenschappelijk onderzoek --- onderzoekstechnieken --- 300.6 --- 001.891 --- #SBIB:303H30 --- 82:3 Literatuur en maatschappijwetenschappen --- Literatuur en maatschappijwetenschappen --- 001.891 Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Kwalitatieve methoden: algemeen --- probleemstelling --- onderzoeksontwerp --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Kwalitatieve sociologische onderzoeksmethoden --- Interviews Interviews --- Méthodes Methoden --- Méthodes de recherche Onderzoekstechnieken --- #KVHA:Interviewtechnieken --- #KVHA:Kwalitatief onderzoek --- 301.081 --- interview --- rapporteren --- Integrale kwaliteitszorg (IKZ, kwaliteitskringen, kwaliteitszorg) --- Sociologisch onderzoek (methodologie in sociaal onderzoek, onderzoek, sociaal onderzoek, sociaal-wetenschappelijk onderzoek) --- Onderzoek --- Onderzoeksmethode --- 303.1 --- Kwalitatief onderzoek --- Onderzoeksmethoden --- Wetenschappelijk onderzoek --- S20080004.JPG --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- kwaliteit --- sociaal onderzoek --- 658.5 --- 301.08 --- Methods in social research (general) --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Collecting and Interpreting Qualitative Materials, Third Edition is the third volume of the paperback versions of The SAGE Handbook of Qualitative Research, Third Edition. This portion of the handbook considers the tasks of collecting, analyzing, and interpreting empirical materials, and comprises the Handbook's Parts IV (Methods of Collecting and Analyzing Empirical Materials) and V (The Art and Practices of Interpretation, Evaluation, and Presentation).Collecting and Interpreting Qualitative Materials, Third Edition introduces the researcher to basic methods of gathering, analyzing and interpreting qualitative empirical materials. Part I moves from interviewing to observing, to the use of artifacts, documents and records from the past; to visual, and autoethnographic methods. It then takes up analysis methods, including computer-assisted methodologies, as well as strategies for analyzing talk and text.Key Feature of the Third Edition Contains a new Reader's Guide prepared by the editors that helps students and researchers navigate through the chapters, locating the different methodologies, methods, techniques, issues, and theories relevant to their work. Presents an abbreviated Glossary of terms that offer students and researchers a ready resource to help decode the language of qualitative research. Offers recommended Readings that provide readers with additional sources on specific topic areas linked to their research.Intended AudienceThis text is designed for graduate students taking classes in social research methods and qualitative methods as well as researchers throughout the social sciences and in some fields within the humanities.
H 62.A5-Z Social Sciences (General) - Study and teaching. Research - - General works --- Research --- Social sciences --- Methods --- Qualitative reasoning --- 82:3 --- 82:316 --- 300.6 --- data-analyse --- onderzoeksmethoden --- Literatuur en maatschappijwetenschappen --- Literatuursociologie --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- 82:316 Literatuursociologie --- 82:3 Literatuur en maatschappijwetenschappen --- Behavioral sciences --- Human sciences --- Sciences, Social --- Social science --- Social studies --- Civilization --- Artificial intelligence --- Reasoning --- Research&delete& --- Methodology
Choose an application
This book provides a timely and novel contribution to understanding and enhancing evidence use. It builds on and complements the popular and best-selling "What Works?: Evidence-based policy and practice in public services" (Davies, Nutley and Smith, Policy Press, 2000), by drawing together current knowledge about how research gets used and how this can be encouraged and improved. In particular, the authors explore various multidiscipliary frameworks for understanding the research use agenda; consider how research use and the impact of research can be assessed; summarise the empirical evidence from the education, health care, social care and criminal justice fields about how research is used and how this can be improved and draw out practical issues that need to be addressed if research is to have greater impact on public services. "Using evidence" is important reading for university and government researchers, research funding bodies, public service managers and professionals, and students of public policy and management. It will also prove an invaluable guide for anyone involved in the implementation of evidence-based policy and practice.
#SBIB:35H410 --- #SBIB:32H3 --- Beleidscyclus: algemene werken --- Politieke wetenschappen: inleidende werken, handboeken, methoden --- Political planning --- Public administration --- Social policy --- Methods in social research (general) --- Great Britain --- Beleid. --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek. --- Evidence-Based Practice --- JN 318 Political institutions and public administration (Europe) --- Organisation and Administration --- Public Policy
Choose an application
Drawing on more than 40 years of experience conducting applied social science research and program evaluation, author Michael Quinn Patton has crafted the most comprehensive and systematic book on qualitative research and evaluation methods, inquiry frameworks, and analysis options available today. Now offering more balance between applied research and evaluation, this Fourth Edition illuminates all aspects of qualitative inquiry through new examples, stories, and cartoons; more than a hundred new summarizing and synthesizing exhibits; and a wide range of new highlight sections/sidebars that elaborate on important and emergent issues. For the first time, full case studies are included to illustrate extended research and evaluation examples. In addition, each chapter features an extended "rumination," written in a voice and style more emphatic and engaging than traditional textbook style, about a core issue of persistent debate and controversy.
Qualitative methods in social research --- Social sciences --- Methods --- Research methods --- Evaluation research (Social action programs) --- H 61 Theory. Method. Relation to other subjects - General works --- Sciences sociales --- Recherche évaluative (Programmes d'action sociale) --- Methodology. --- Méthodologie --- #SBIB:303H30 --- 303 --- 303.022 --- Qualitative research. --- #SBIB:303H32 --- Qualitative analysis (Research) --- Qualitative methods (Research) --- Research --- 303.022 Kwalitatieve methoden bij social research --(sociaal wetenschappelijk onderzoek) --- Kwalitatieve methoden bij social research --(sociaal wetenschappelijk onderzoek) --- 303 Methoden bij sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Methoden bij sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Kwalitatieve methoden: algemeen --- Waarneming en participerende waarneming, gecontroleerde observatie, groepsdiscussie (vragenlijsten, interviews, experimenten) --- Recherche évaluative (Programmes d'action sociale) --- Méthodologie --- Gezondheidszorg ; onderzoek --- Gezondheidszorg ; sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Kwalitatief onderzoek --- Onderzoeksmethoden --- Methodology --- Qualitative research --- 37.012 --- 37.012 Onderzoeksmethoden bij opvoeding en onderwijs --- Onderzoeksmethoden bij opvoeding en onderwijs --- Social sciences - Methodology
Choose an application
De laatste jaren duiken er meer en meer publicaties op die het belang van en de nood aan 'evidence-based practice' en 'evidence-based richtlijnen' in de verslavingszorg benadrukken. Naar analogie met de term 'evidence-based medicine' wordt hiermee verwezen naar het toepassen van interventies en het voorschrijven van medicatie waarvan men de effectiviteit 'wetenschappelijk bewezen' acht. Het vertalen van dit ideeëngoed uit de geneeskunde naar de verslavingszorg blijkt echter geen evidentie. In dit boek gaan we voor de doelgroep van personen met middelengerelateerde problemen na voor welke interventies er voldoende wetenschappelijk bewijs beschikbaar is en welke 'evidence-based' richtlijnen er momenteel voorhanden zijn. In het empirisch onderzoeksluik wordt de kennis over, de toepassing van en de houding tegenover 'evidence-based practice' en 'evidence-based' richtlijnen in ambulante en residentiële centra voor verslavingszorg in kaart gebracht. Tot slot wordt stilgestaan bij aan te bevelen 'evidence-based' richtlijnen voor de Belgische verslavingszorg en de manier waarop deze geïmplementeerd kunnen worden.
Evidence based practice --- Verslaving --- Hulpverlening. --- drugs --- evidence-based methodiek --- Social problems --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- verslaving --- Social welfare methods --- drughulpverlening --- methoden van het sociaal werk --- Evidence-Based Practice --- Street Drugs --- HV 5001 -- Alcoholism --- Substance-Related Disorders --- Alcohol-Related Disorders --- Narcotic addicts --- Belgium --- Rehabilitation --- Narcotic habit --- Treatment --- Evidence based onderzoek --- 677 Drugs --- Hulpverlening --- 178 --- Cannabis (marihuana) --- Cocaine --- Comazuipen (binge drinking) --- Drugs --- Medicamenteuze verslaving (geneesmiddelenverslaving) --- Toxicomanie (verslaving) --- Provincie West-Vlaanderen --- Evidence-based medicine --- Gokken --- Internet
Choose an application
Sociology of health --- Methods in social research (general) --- Social sciences --- Research --- Methodology --- Evaluation --- RESEARCH METHODOLOGY -- 370.40 --- RESEARCH EVALUATION -- 370.40 --- RESEARCH EVALUATION -- 343.901 --- 591 --- Onderzoek (algemene literatuur) --- #SBIB:303H12 --- Methoden en technieken: sociale wetenschappen --- Behavioral sciences --- Human sciences --- Sciences, Social --- Social science --- Social studies --- Civilization --- Research&delete& --- onderzoeksmethoden --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Evaluation. --- Methodology. --- H 62.A5-Z Social Sciences (General) - Study and teaching. Research - - General works --- Research methods --- Methods --- Evaluation research (Social action programs) --- Sciences sociales --- Recherche --- Méthodologie --- Social sciences - Research - Methodology --- Research - Evaluation --- Méthodologie --- Méthodes statistiques --- Méthodes statistiques
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|