Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
#GBIB:SMM --- #gsdb9 --- 264-13 --- 243 =393 --- #GGSB: Liturgie --- 264-13 Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria --- Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria --- Gebeden. Gebedenboeken--Nederlands --- C1 --- gebedenboek --- Kerken en religie --- Christian special devotions --- Liturgie
Choose an application
Psalters --- Psautiers --- Manuscripts, Medieval --- Manuscripts. --- Manuscripts --- 264-13 --- #GROL:SEMI-264.020.2 --- #GROL:SEMI-264<08> Spic 27 --- #GGSB: Bijbel --- #GGSB: Liturgie (historische werken) --- Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria --- 264-13 Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria --- Liturgies --- Medieval manuscripts --- Bijbel --- Liturgie (historische werken) --- Psalters - Manuscripts --- Manuscripts, Medieval - Switzerland - Basel
Choose an application
091 <493 BRUSSEL> --- 091:264-13*2 --- 264-13 --- 091.31 <493> --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--België--BRUSSEL --- Getijdenboeken--(handschriften) --- Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria --- Verluchte handschriften--België --- 091.31 <493> Verluchte handschriften--België --- 264-13 Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria --- 091:264-13*2 Getijdenboeken--(handschriften) --- 091 <493 BRUSSEL> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--België--BRUSSEL --- Livres d'heures --- Enluminure médiévale. --- Enluminure médiévale.
Choose an application
Het Brevier van de Sint Adriaansabdij in Geraadsbergen ( nu bewaard in de Benedictijnen Abdij Saint-Benoit van Maredsous) kwam omstreeks 1450 tot stand toen Vlaanderen onder het Bourgondische gebied viel. Deze periode bracht in de Vlaamse steden een bijzondere artistieke bloei tot stand in de schilder- en miniatuurkunst. Ateliers van schrijvers en miniaturisten vervaardigden hoogkwalitatieve handschriften, waarbij Gent befaamd werd voor de productie van rijk geïllustreerde manuscripten. In deze context kan het grote vierdelig Brevier van meer dan 1200 bladen worden gesitueerd, een werk van twee jaar voor de kopiist Willem de Predio en verschillende teams van miniaturisten. Het Brevier voor de liturgie in de Adriaansabdij is opmerkelijk uitgebreid, de teksten zijn neergeschreven in vier grote en zware volumes. Volumes 1 en 2 (bibliotheeknummer van de Abdij van Maredsous: F°/3/1 en F° /3/2) met alle teksten voor de cyclus van Kerstmis tot Pinksteren vormen een geheel, en volumes 3 en 4 (F°/3/3 en F°/3/4) bevatten de officies vanaf tweede pinksterdag tot de advent. Eén groep miniaturisten was verantwoordelijk voor het verluchten van de eerste twee volumes, voor de twee volgende volumes kwam een tweede groep miniaturisten en decorateurs aan zet. De eerste twee delen zijn subtiel en sober versierd en werden uitgevoerd door een actieve groep van Gentse verluchters, bekend onder de noodnaam ‘Meesters van Guillebert de Mets’, een atelier die geregeld voor de hertogen van Bourgondië werkten. Een tweede miniaturist die het later in het volume het penseel overneemt heeft de noodnaam ‘Hand A van het Brevier’. Dit atelier verzorgde de verluchting van de rest van volume 1 en 2. De tweede verluchtingscampagne die start vanaf volume 3 is duidelijk ambitieuzer. De ‘Meester van Gerard Brilis’, een miniaturist die in het derde kwart van de vijftiende eeuw in Brussel en Gent actief was, voert hier de boventoon met prachtige randversieringen en medaillons die de legendes van de heilige Adriaan en heiligenlevens in beeld brengen, omringt door draken en virtuoze pentekeningen. Ook deze miniaturist was werkzaam in de kringen van boekenmakers die werkten voor Filips de Goede, hertog van Bourgondië, de vermaarde bibliofiel met één van de meest prestigieuze bibliotheken van zijn tijd in Europa. Na de eerdere publicatie in wetenschappelijke tijdschriften over het Brevier brengt dit boek voor het eerst een rijk geïllustreerde studie van het handschrift voor iedere liefhebber van middeleeuwse kunst en verluchte manuscripten uit Bourgondische periode. Het ontstaan, de rijkdom en variatie van de miniaturen wordt geïllustreerd met beschrijvingen en detailopnames. Het onderzoek in het laboratorium doorgrond de geheimen van de ingrediënten en kleurstoffen waarmee de middeleeuwse miniaturisten aan de slag gingen voor het verluchten van de vier volumes. Deze publicatie werd voorbereid tussen 2018-2021, wanneer het Brevier werd overgebracht van de Benedictijnen Abdij Saint-Benoit van Maredsous naar de Universiteit van Leuven en het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium voor conservatie en onderzoek. Met de steun van de Koning Boudewijnstichting en het Fonds Baillet Latour werd het manuscript volledig gedigitaliseerd, geconserveerd en ontsloten. Het Brevier van de Sint Adriaansabdij in Geraardsbergen is ontegensprekelijk een hoogtepunt in de Vlaamse Middeleeuwse miniatuurschilderkunst uit het midden van de 15de eeuw.
264-13 --- 091 <493 GERAARDSBERGEN> --- 091 <493 MAREDSOUS> --- 091 <493 MAREDSOUS> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--België--MAREDSOUS --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--België--MAREDSOUS --- 091 <493 GERAARDSBERGEN> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--België--GERAARDSBERGEN --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--België--GERAARDSBERGEN --- 264-13 Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria --- Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria --- Book history --- Graphic arts --- Manuscripts. Epigraphy. Paleography --- breviaries --- illuminated manuscripts --- anno 1400-1499 --- Grammont --- Academic collection --- Kunstgeschiedenis (15e eeuw) --- Liturgie --- Handschriften
Choose an application
Painting --- Book history --- Manuscripts. Epigraphy. Paleography --- illuminated manuscripts --- books of hours --- Art --- Tavernier, Jan --- Royal Library of Belgium [Brussels] --- #GGSB: Religieuze kunst --- 091 <493 BRUSSEL> --- 091:264-13*2 --- 264-13 --- 091.31 <493> --- C1 --- 264-13 Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria --- Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria --- 091.31 <493> Verluchte handschriften--België --- Verluchte handschriften--België --- 091:264-13*2 Getijdenboeken--(handschriften) --- Getijdenboeken--(handschriften) --- 091 <493 BRUSSEL> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--België--BRUSSEL --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--België--BRUSSEL --- Kerken en religie --- 09131 <493> --- GGSB: Religieuze kunst. --- Handschriftenkunde Handschriftencatalogi--België--BRUSSEL. --- Verluchte handschriften--België. --- Getijdenboeken--(handschriften). --- Brevieren Getijdenboeken Psalteria. --- Kerken en religie. --- getijdenboek --- gebed --- manuscripten --- verluchtingen --- miniaturen --- gebed voor de levenden en de doden --- Religieuze kunst --- getijdenboek. --- gebed voor de levenden en de doden. --- manuscripten. --- verluchtingen. --- miniaturen. --- Tavernier, Jan. --- glasramen. --- Frankrijk.
Choose an application
Manuscripts. Epigraphy. Paleography
---
Psautier de Genève
---
Bibliography
---
Exhibitions.
---
264-13
---
284.5
---
094.1 <494 GENEVE>
---
284.5 Hugenoten. Calvinisme in Frankrijk--(1550-1685)
---
Hugenoten. Calvinisme in Frankrijk--(1550-1685)
---
Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria
---
Oude drukken: bibliografie--
Choose an application
Manuscripts. Epigraphy. Paleography --- Master of the Grandes Heures de Rohan --- #gsdbA --- 75.057 --- 091 <44 PARIS> --- 091 =71 --- 264-13 --- 091.31 <44> --- Boekverluchtingen --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Frankrijk--PARIS --- Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Latijn --- Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria --- Verluchte handschriften--Frankrijk --- Books of hours. --- Illumination of books and manuscripts, French. --- Illumination of books and manuscripts, Gothic --- Meester van Rohan, --- Rohan Master, --- 091.31 <44> Verluchte handschriften--Frankrijk --- 264-13 Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria --- 091 =71 Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Latijn --- 091 <44 PARIS> Handschriftenkunde. Handschriftencatalogi--Frankrijk--PARIS --- 75.057 Boekverluchtingen --- 091.3 --- 091 --- Painting --- initialen --- miniaturen --- handschriften --- liturgie
Choose an application
Breviaries
---
Savonarola, Girolamo,
---
Library
---
091 SAVONAROLA, GIROLAMO
---
264-13
---
093.1 <45 VENEZIA>
---
093.2 <45 FIRENZE>
---
#BIBC:ruil
Choose an application
In the second half of the 18th century, the aesthetics of sensibility was the motivation for organized opposition to the 'cold' rationalism bound up with the name of Johann Christoph Gottsched. With recourse both to ancient and humanistic concepts of love, friendship, and sensibility and to medical and anthropological theorems on sensualism, there developed after 1740 a body of writings that have traditionally been designated as representing a 'culture of sensibility' referred to in German as Empfindsamkeit. In 14 studies, the contributors to this collection investigate the concepts behind the
Psautier de Genève --- 830 "18" --- Duitse literatuur--19e eeuw. Periode 1800-1899 --- 264-13 --- 264.042 --- Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria --- Protestants-gereformeerde liturgie --- Emotions in literature --- Sentimentalism in literature --- Sentimentalism --- 830 "18" Duitse literatuur--19e eeuw. Periode 1800-1899 --- 264.042 Protestants-gereformeerde liturgie --- 264-13 Brevieren. Getijdenboeken. Psalteria --- Enlightenment --- Sentimentality --- Emotions --- Poetry --- German literature --- anno 1500-1799 --- Church music --- Reformed Church --- Psautier de Genève --- Appreciation --- History --- Congresses --- Music --- Music, Dance, Drama & Film --- Music History & Criticism, Vocal --- Church music - Reformed Church - Congresses --- Church music - Germany - Congresses --- Church music - Switzerland - Congresses --- Church music - Benelux countries - Congresses
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|