Narrow your search

Library

Hogeschool West-Vlaanderen (29)

UCLL (29)

VIVES (28)

Arteveldehogeschool (27)

Hogeschool Gent (27)

Odisee (27)

Thomas More Mechelen (27)

Thomas More Kempen (26)

KDG (12)

PXL (12)

More...

Resource type

book (29)

object (4)

audio (2)

digital (1)

image (1)

More...

Language

Dutch (29)


Year
From To Submit

2022 (1)

2021 (1)

2019 (1)

2014 (1)

2012 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 29 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Begrijpend lezen : Taal & Didactiek
Author:
ISBN: 9789001810139 Year: 2011 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek, speciaal geschreven voor Pabo-studenten, geeft een uitgebreide didactiek van het begrijpend lezen voor de basisschool. Er is veel aandacht voor de wijze waarop begrijpend lezen een plaats kan krijgen in het leven en denken van kinderen zodat ze bewust en verantwoord met teksten leren omgaan. Ook de manier waarop je met allerlei tekstsoorten kunt werken en begrijpend lezen een plaats kunt geven in andere vakken (bijv. bij thematisch onderwijs) krijgt aandacht. Met dit boek heb je niet alleen een overzicht van wat er kom kijken bij begrijpend lezen, maar kun je ook zelf aantrekkellijke lessen ontwerpen die doelgericht werken aan het vergroten van de leesvaardigheden van de kinderen. Daarmee kun je je in competenties voor het verzorgen van onderwijs in begrijpend lezen op een niveau brengen van een competente leraar basisonderwijs. De volgende onderwerpen komen onder meer aan de orde: -leerstofordening en doelstellingen - toetsen en zorgverbreding - kleuters en begrijpend lezen - thematisch werken . Bij elk hoofdstuk zijn opdrachten geformuleerd en zijn voorbeelden opgenomen om de stof te verduidelijken. Begrijpend lezen sluit naadloos aan op de landelijke kennisbasis en de verplichte kennistoets. Het boek maakt onderdeel uit van de serie Taal & Didactiek (Bron: covertekst)


Book
AVI binnenstebuiten : veelgestelde vragen over de nieuwe AVI-procedure in Vlaanderen
Author:
ISBN: 9789059327009 Year: 2010 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In AVI Binnenstebuiten vind je de meest gestelde vragen over de nieuwe AVI-procedure in Vlaanderen, mét antwoorden. De antwoorden leren je hoe de puzzel in elkaar zit en hoe je best kunt omgaan met de vernieuwde DMT en AVI-toetskaarten en met de toetsen Technisch lezen. Het nieuwe systeem wordt hier op een heldere en objectieve manier ontrafeld.


Book
Begrijpend lezen op de basisschool : de tekst centraal
Author:
ISBN: 9789463713948 Year: 2022 Publisher: Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het belang van goed kunnen begrijpend lezen is groot, zowel voor de toekomst van de leerlingen als voor de samenleving. In de praktijk is begrijpend lezen een complexe vaardigheid waarmee veel kinderen in Nederland en Vlaanderen moeite hebben. Toch is het een vaardigheid die ze later nodig hebben om goed te kunnen functioneren in het dagelijks leven.Dit boek biedt leraren en scholen handvatten om het leesonderwijs in kaart te brengen en te verbeteren. Belangrijke vragen zijn:- Krijgt (begrijpend) lezen voldoende en op een goede manier aandacht in onze school?- Hoe kan het beter?- Komt kennisontwikkeling in onze school voldoende aan bod?Verder wordt ingegaan op factoren die het begrijpend lezen als proces sterk beïnvloeden, zoals de rol van vloeiend lezen, woordenkennis, tekstkennis en het kunnen monitoren van het proces van begrijpend lezen. Ook wordt stilgestaan bij de rol van de tekst, want leerlingen hebben uitdagende niet te gemakkelijke teksten nodig. Naast leesinhoudelijke zaken is er ook aandacht voor hoe het beste expliciet en motiverend onderwijs in het begrijpen van teksten kan worden gegeven.Dit boek is geschikt voor het verbeteren van de praktijk van begrijpend lezen in scholen, maar kan ook gebruikt worden in opleidingen en bij nascholingsactiviteiten.https://gompel-svacina.eu/product/begrijpend-lezen-op-de-basisschool


Multi
VTBL : Vlaamse Test Begrijpend Lezen : tests + verhalen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789038216171 9789038226453 Year: 2010 Publisher: Gent Academia Press


Book
Beter leren lezen. De directe systeemmethodiek
Authors: ---
ISBN: 9789033479397 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek stellen de auteurs hun 'Directe systeemmethodiek' (kortweg: DSM) voor. In deel 1 schetsen de auteurs het ontstaan en de invloed van hun methodiek voor het aanvankelijk lezen (in Vlaanderen in het 1ste leerjaar, in Nederland in groep 3). Zo maakt de lezer meteen ook kennis met de basisprincipes van de DSM. Deel 2 brengt een diepgaande analyse van de leesmethodes doorheen de tijd. Dat lijkt een interessante invalshoek te zijn om te begrijpen hoe de methodes van vandaag tot stand zijn gekomen en hoe ook de DSM schatplichtig is aan eeuwen ervaringswijsheid. In deel 3 beschrijven Feys en Van Biervliet meer uitvoerig hun directe systeemmethodiek. Ze presenteren dan o.a. recente wetenschappelijke studies die de DSM-visie ondersteunen en beter helpen begrijpen (neuropsychologische bevindingen, de connectionistische visie, theorieën over letterclustering enz.). De DSM kent al enkele succesvolle toepassingen in methodes voor het aanvankelijk lezen: Leessprong (Van In), mol en beer (die Keure) en de verbeterde Leessprong-versie: ik lees met hup (Van In). De DSM-principes worden ook met succes toegepast bij de leeshulp die door remedial teachers, logopedisten e.a. aan leeszwakke of dyslectische kinderen wordt gegeven.


Book
Moeilijke letters lezen : oefenbladen dyslexie
Author:
ISBN: 9789033489471 9789033491832 9789033495779 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen met zeer ernstige dyslexie hebben de ganse basisschool nodig om te leren lezen, terwijl alle leesniveaus normaliter in het 4de leerjaar (groep 6) verworven zijn.Dit boek richt zich tot logopedisten, remedial teachers, zorgcoördinatoren& die deze kinderen op een zinvolle, speelse manier willen begeleiden. Kinderen met dyslexie hebben ontzettend veel herhaling nodig vooraleer het automatisatieproces voor letterherkenning en -producering op gang komt. Dit boek reikt werkblaadjes aan die kinderen op een leuke manier op weg zetten naar deze automatisatie en doorbreekt zo het klassieke woordenrijen en tekstjes lezen. De aangereikte spelvormen en therapie-ideeën hebben de voorbije 30 jaar hun nut bewezen in de logopediepraktijk van de auteur. Zij heeft vastgesteld dat met deze oefeningen zowel de motivatie voor de therapie als de progressie in de leestechniek aanzienlijk verhogen.


Book
De beste lezers zitten in mijn klas! 12 kenmerken van begrijpend lezen
Author:
ISBN: 9782509039514 Year: 2021 Publisher: Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

SamenvattingUit het internationaal vergelijkende onderzoek PIRLS 2016 blijkt dat Vlaanderen relatief zwak scoort voor begrijpend lezen in het vierde leerjaar, in vergelijking met eerdere resultaten en in vergelijking met andere landen.Uit ander onderzoek blijkt dat leerkrachten een aanzienlijke bijdrage kunnen leveren aan de leerlingenprestaties op het vlak van begrijpend lezen. Maar leraren die het verschil willen maken moeten beschikken over de kennis van effectieve leesdidactiek en de wijze waarop dat wordt geïmplementeerd in de klas. Scholen zoeken daarom naar toepasbare informatiebronnen om hun leesonderwijs effectief te verbeteren en van leerlingen gemotiveerde en betere lezers te maken.In deze publicatie brengt de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) 12 kenmerken van effectief leesonderwijs in beeld. Het richt zich tot het kleuteronderwijs, lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. Deze content bevat zowel theoretische achtergronden als praktische toepassingsmogelijkheden. Deze publicatie levert een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de leesprestaties van de leerlingen in jouw school.Bron: uitgever


Multi
Op mij kun je rekenen 1 b : handleiding en oplossingen
Author:
ISBN: 9789086616343 9789048600106 9789086616404 9789086616381 9789048602445 9789086616824 9789088616099 9789048607143 9789048607150 9789048601134 9789048610648 9789048608935 9789048616961 9789048617067 9789048618217 9789048618767 9789048609383 9789048612888 9789048617371 9789048617401 9789048617418 9789048627349 9789048636327 9789048631315 Year: 2012 Volume: 3 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Differentiatiemateriaal

Keywords

Nederlands --- Spelling --- Basisonderwijs. --- Luisteroefeningen. --- Aanvankelijk lezen. --- Aanvankelijk schrijven. --- Lezen --- Tax law --- Belgium --- Criminal law --- 371.67 --- 373.3 --- aanvankelijk lezen --- lager onderwijs --- leerboeken --- 475.1 --- 475.2 --- schoolboeken --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk schrijven --- Handpoppen --- Schoolboeken --- Taal --- 1e leerjaar l.o --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 794.31 --- Didactisch materiaal --- Handboek --- Poppenspel --- Aanvankelijk lezen ; basisonderwijs --- Lezen ; basisonderwijs --- Luisteren ; basisonderwijs --- Poppenspel ; basisonderwijs --- Schrijven ; basisonderwijs --- 475.24 --- 837 --- Lezen; ba.o --- Schrijven; ba.o --- schrijven --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Lezen ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Luisteren ; basisonderwijs ; didactiek --- Luisteren ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Leren lezen --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - elementaire instrumentele vaardigheden, aanvankelijk lezen en schrijven --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Elementaire instrumentele vaardigheden --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- 351.713 --- fiscale procedure --- BE / Belgium - België - Belgique --- 348.5 --- 336.201 --- Belastingen ; België --- E110137.jpg --- 351.713 Fiscaal recht. Belastingsrecht. Overheidsfinancien. Belastingswezen--z.o.{336.2} --- Fiscaal recht. Belastingsrecht. Overheidsfinancien. Belastingswezen--z.o.{336.2} --- procedure fiscale --- Belastingsrecht. --- Fiscaal regime: structuur en evolutie. Fiscale hervorming. --- Belastingsrecht --- Fiscaal regime: structuur en evolutie. Fiscale hervorming --- didactisch materiaal --- Lager onderwijs --- Luisteren --- Spreken --- Schrift --- Aanvankelijk spellen --- Taalbeschouwing --- Schrijven --- Wiskunde --- Rekenen --- 1e leerjaar B secundair onderwijs --- 1e leerjaar secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Letters --- Woorden --- Woordenschat --- Basisonderwijs --- Samenleesboeken --- Engels --- 4e leerjaar secundair onderwijs --- Algemeen secundair onderwijs --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Gedrag --- Letter --- Woord --- Samenleesboek --- Handschrift (persoon) --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education --- Droit fiscal --- Impôt sur le revenu --- Établissements --- Impôt --- Déclarations d'impôt --- Contrôle fiscal --- Amendes fiscales --- Belgique --- Droit --- Recouvrement --- Administration et procédure --- Droit fiscal -- Belgique --- Établissements -- Droit --- Impôt -- Recouvrement --- Impôt -- Administration et procédure


Multi
Veilig leren lezen : werkboekje zon 01 : kern 1
Authors: --- ---
ISBN: 9027652503 9789027670151 9789027676252 9027676259 9027650012 9789027684875 9027684871 9789027650238 9027650233 9789027650351 9027650357 9789027670441 Year: 2003 Publisher: Tilburg Zwijsen


Book
Veilig leren lezen : werkboekje zon 07 : kern 7
Authors: --- --- ---
ISBN: 9027652597 9789027652591 902765056X 9027650071 9789027684943 9027684944 9789027650290 9027650292 9027650411 9789027670502 Year: 2003 Publisher: Tilburg Zwijsen

Listing 1 - 10 of 29 << page
of 3
>>
Sort by