Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (36)

UCLL (34)

VIVES (30)

Arteveldehogeschool (28)

Thomas More Kempen (27)

Odisee (26)

AP (21)

Thomas More Mechelen (21)

KBR (18)

KDG (17)

More...

Resource type

book (36)

audio (3)

object (1)


Language

Dutch (36)


Year
From To Submit

2017 (1)

2010 (1)

2008 (4)

2007 (1)

2006 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 36 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Voorlezen in de praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9054831308 Year: 1997 Publisher: Den Haag NBLC


Book
Vertellen in kleine kring : Een handboek
Authors: ---
ISBN: 9054831847 Year: 1999 Publisher: Den Haag Gits Biblion Dominiek Savio Instituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

04


Book
Naar meer leesplezier :leesbevordering : een eigenwijze aanpak
Authors: ---
ISBN: 9789058384461 Year: 2008 Publisher: Wielsbeke De Eenhoorn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leesbevordering in het basisonderwijs is meer dan ooit een absolute noodzaak. De afwezigheid van een echte brede leescultuur in Vlaanderen vraagt een meer resultaatgerichte aanpak. Lezen is een onmisbare basisvaardigheid in het dagelijks leven van kinderen (en volwassenen) en bovendien een boeiende bezigheid eens je deze vaardigheid onder de knie hebt. Leesbevordering dient daarom aantrekkelijk gebracht te worden via een brede waaier van activiteiten waarin steeds een ruim aanbod van hedendaagse kinderboeken centraal staat. Hierbij komen de kinderen altijd op de eerste plaats, waarbij vooral de zwakkere lezers en de niet-lezers voorrang krijgen. Dit boek is het resultaat van een jarenlang opgebouwde onderwijservaring in de leesbevordering. Het resultaat is een vak- en klasoverschrijdende leesbevordering waarbij het leesplezier van alle kinderen centraal staat. (Bron: covertekst)


Book
Vertel mij wat : kinderen helpen met verhalen
Author:
ISBN: 9031343307 9789031343300 Year: 2004 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen luisteren graag naar verhalen. Verhalen vertellen is daarom een goede manier om kinderen die het moeilijk hebben te helpen. Ook (psycho)therapeuten ontdekken hiervan steeds meer de mogelijkheden. Dit boek laat zien hoe verhalen op verschillende niveaus een rol kunnen spelen in de hulpverlening aan jonge kinderen - aan kinderen die bepaalde gebeurtenissen niet kunnen verwerken, een negatief zelfbeeld ontwikkelen, faalangstig, teruggetrokken of juist agressief zijn. Het vertellen van met zorg uitgezochte verhalen kan kinderen helpen anders te kijken naar ingewikkelde zaken op hun levenspad. Daardoor ontstaat nieuwe speelruimte en kunnen effectievere oplossingen voor problemen worden gevonden. Kinderen kunnen actief worden betrokken bij het creëren van een eigen verhaal. De karakters in dat verhaal - fantasiefiguren of dieren - scheppen voldoende afstand om ook taboe-onderwerpen bespreekbaar te maken. Het eerste deel van dit boek gaat nader in op de theoretische achtergronden en beoogt inzicht te geven in de werking, de functies en het gebruik van helende verhalen. Het tweede deel laat het doelgerichte gebruik van verhalen in een therapeutische setting zien. De rode draad wordt hier gevormd door het verhaal van het jongetje David, een casusbeschrijving uit de praktijk. In het laatste deel geeft de auteur een uitgebreide praktische handleiding waarmee de lezer zelf aan de slag kan. Ze geeft ook tips over hoe de verhalen in (psycho)therapie kunnen worden verwerkt. De verhalen die zij rondom verschillende thema´s op maat heeft gemaakt, kunnen daarbij als leidraad en inspiratiebron dienen. Vertel mij wat is geschreven voor psychotherapeuten, (ortho)pedagogen en andere hulpverleners of leerkrachten die hun behandelwijze willen verbreden. Het is ook een geschikt zelfhulpboek voor ouders en andere opvoeders die kinderen actief willen ondersteunen bij het oplossen van problemen en het aanleren van ander gedrag.


Book
Het bos : werken met boeken in de klas en de bib
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9077178260 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Stichting Lezen


Book
Voorlezen kan iedereen! : handboek met tips, interviews, voorbeelden en klassiekers
Authors: --- ---
ISBN: 9076830649 Year: 2005 Publisher: Leuven Leidschendam Davidsfonds/Infodok Biblion


Book
Spelen met prentenboeken
Authors: ---
ISBN: 9056370863 Year: 1997 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

J.H.J.B. BoelensDat de schrijfster (die veel onderzoek deed naar leesgedrag in de kinderopvang) is geslaagd in de opzet van haar boek, een inspiratiebron en hulpmiddel zijn bij het voorlezen, moge blijken uit deze herdruk. Na een onveranderde inleiding worden weer 25 prentenboeken, waaronder 7 nieuwe, volgens een vast stramien besproken. Eerst iets over de inhoud, uitvoerig gevolgd door tips bij het voorlezen. Gebaseerd op de verschillende thema?s in de boeken worden vervolgens gedetailleerde speelsuggesties gegeven, die de ontwikkeling van kinderen op vele vlakken kunnen stimuleren. Tot slot mogelijkheden tot parallelle activiteiten. De nieuwe boeken worden opgevrolijkt met nieuwe dartele, herkenbare en bespreekbare zwartwittekeningen. Dezelfde paginering is aangehouden. De lijst achterin met nog meer prentenboeken is komen te vervallen. Deze duidelijke, overzichtelijke, prettig leesbare en inspirerende handleiding bevat een schat aan tips om op speelse wijze met prentenboeken om te gaan. Voor ouders, leidsters, studenten en iedereen die voorleest aan peuters en kleuters.© NBD Biblion


Book
De zee, de zee! : werken met boeken in de klas en de bib
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9077178236 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Stichting Lezen


Book
Creatief met prentenboeken : muzische werkvormen voor peuters en kleuters
Author:
ISBN: 9789033482519 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Welke mogelijkheden zijn er om, ook op muzikaal gebied, met prentenboeken aan de slag te gaan? Met praktische tips voor 26 prentenboeken en zwart-witillustraties. Met kinderen vanaf ca. 2 t/m 5 jaar.Redactie Vlabin-VBCMet dit boek wil de auteur - een docente Nederlands en communicatieve vaardigheden aan de lerarenopleiding - kleuterleid(st)ers bijstaan bij het gebruik van prentenboeken in de klas. In een eerste deel schetst Ost een theoretische achtergrond. Ze geeft een beknopte geschiedenis van de jeugdliteratuur, staat stil bij de verschillende soorten prentenboeken en pleit ervoor om via het onderwijs zowel literaire smaak als het wereldbeeld van kinderen te verbreden. Dit deel wordt afgesloten met enkele bladzijden over vormgeving en illustratietechnieken. De theorie wordt verlucht met kadertjes waarin 'stemmen uit het prentenboek' of 'uit het vak' aan het woord komen. Het tweede deel biedt praktische tips voor het gebruik van het prentenboek in de kleuterklas. Eerst worden enkele algemene stelregels gegeven, daarna volgt een concrete uitwerking in puntjes voor een twintigtal prentenboeken, waaronder teksten en muziek van een aantal liedjes. De lezer krijgt vooral praktische tips; echt diepgaande informatie over de uitvoering en de didactiek ontbreken. Een laagdrempelig, maar ook vrijblijvend boek. Met enkele afbeeldingen in zwart-wit en een index. Voor een ieder die gaat werken of werkzaam is in de onderbouw van het basisonderwijs, kinderopvang, jeugdbibliotheek, enz.© NBD Biblion


Book
Vertel eens... een verhaal
Authors: ---
ISBN: 9027630089 Year: 1980 Volume: vol 289 Publisher: Tilburg Zwijsen

Listing 1 - 10 of 36 << page
of 4
>>
Sort by