Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Didactic evaluation --- Onderwijsinspectie --- Evaluatie --- Onderwijsinspectie ; Europa --- Kwaliteitszorg ; onderwijs ; Europa --- Inspectie --- Europa --- Kwaliteitszorg --- Onderwijs --- Visitaties --- Nederland --- Tsjechië --- Zweden --- Duitsland --- Catalonië --- Wales --- Vlaanderen --- Visitatie (Onderzoek) --- Crisis --- Cultuur --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Literatuur
Choose an application
Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk is al jarenlang een standaard werk voor medisch specialisten, co-assistenten, aios en huisartsen. Het vormt de praktische rode draad door alle lijvige stukken en ambtelijke nota?s over het nieuwe opleiden. De afgelopen decennia is de gezondheidszorg veel complexer geworden. Talloze ontwikkelingen in de geneeskunde en de maatschappij hebben daaraan bijgedragen. Dat heeft ook zijn weerslag op het landschap van medische vervolgopleidingen. Van het traditionele meester-gezel-model is er een overgang geweest naar een gemengd model waarbinnen veel aandacht is voor competentiegericht leren. Elke medisch specialist wordt tegenwoordig volgens dit nieuwe stramien opgeleid en ook de bachelor- en masteropleidingen van medisch studenten zijn op deze leest geschoeid.Al sinds 2010 dient Klinisch onderwijs en opleiden in de praktijk als praktisch handboek over het nieuwe opleiden. Het geeft een overzicht van de nieuwste kennis en bevat talloze praktische adviezen voor het succesvol toepassen ervan in de drukke dagelijkse klinische praktijk.In deze vierde druk zijn de bestaande hoofdstukken aangepast aan de huidige tijd en er zijn maar liefst vijftien nieuwe hoofdstukken toegevoegd. Ieder rijk geïllustreerd hoofdstuk heeft een vaste structuur die goed aansluit bij de wensen van opleiders:* Leerdoelen* Casuïstiek* Achtergronden en theorie* Praktijkadvies
kwaliteitsbewaking --- evaluatie (onderwijs) --- Didactics of medicine --- werkplekleren --- leerdoelen --- solliciteren --- onderwijsinspectie --- evidence-based methodiek --- klinisch onderwijs --- competenties --- functioneringsgesprekken --- Klinisch onderwijs
Choose an application
Wanneer een kind thuis komt te zitten van school, start voor het kind en zijn ouders soms een jarenlange zoektocht naar oorzaak en oplossing. Er is vaak hulp op de weg die afgelegd wordt, maar op sommige momenten kan het ook voelen alsof je wordt tegengewerkt. Diagnoses en de daarbij behorende ?etiketjes? openen deuren die anders gesloten blijven.Aan de andere kant worstelen scholen met de problematiek rondom leerlingen die om uiteenlopende redenen thuisblijven. Docenten en zorgcoördinatoren lopen soms hard tegen de grenzen aan van wat hun school kan inzetten om een leerling op school te houden en goede ondersteuning te bieden.In De achterkant van het onderwijs wordt de thuiszittersproblematiek in kaart gebracht en vervolgens van verschillende kanten belicht. Zorgcoördinatoren en onderwijsinspectie komen aan het woord, en vooral ook jongeren die zelf deze moeilijke route hebben afgelegd, met vaak een positieve uitkomst. Hoe hebben zíj het thuiszitten en de hulpverlening daaromheen ervaren? Uit deze interviews wordt duidelijk wat werkt en wat niet.De lessen en tips voor jongeren, hun ouders, scholen, hulpverleners en gemeentes kunnen handvatten bieden voor de discussie rond en verdere aanpak van dit onderwerp. De auteurs wijzen geen vinger naar waar het fout gaat, maar doen aanbevelingen voor de verschillende doelgroepen. Het geeft ons allemaal stof tot nadenken.https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2246/de-achterkant-van-het-onderwijs
leerlingen --- 371.21 --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- schoolmoeheid --- absenteïsme --- schoolverlaters --- zorgbeleid --- schoolverzuim --- Vroegtijdige schoolverlater --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- Probleemgedrag --- Spijbelen --- Ontwikkelingspsychologie --- Nederland --- Schoolverzuim --- Thuisblijven --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- books
Choose an application
In deze publicatie behandelen Annechien van Buurt en haar collega’s, allen begeleiders van scholen, op een erg praktische, waarderende en toegankelijke manier een actueel onderwijskundig thema dat leerkrachten dagelijks bezighoudt, namelijk: ‘hoe kun je het beste uit alle leerlingen – hun talenten en motivatie – naar boven halen en verder ontwikkelen? De auteurs zijn op zoek gegaan naar wat werkt in de praktijk bij jongeren. Zij zijn daar wonderlijk goed in geslaagd. Ze vertrekken vanuit zes inspirerende en leidende principes: waarderen wat is, versterken wat werkt, uitgaan op onderzoek, energie losmaken, inzetten op de relatie en kleine stappen zetten. Het boek is zeer klantvriendelijk opgebouwd. Ieder deeltje start met het uitleggen van de belangrijkste inzichten uit de wetenschap over het thema. Daarna volgen heel wat mooi uitgewerkte en onmiddellijk bruikbare werkvormen. Voor de leerkrachten die verdere informatie wensen, verwijzen ze naar recente boeken, artikelen, videofragmenten en websites. Een boek dat in het voortgezet onderwijs zeker zijn plaats verdient. Zeer praktisch en breed inzetbaar.
454.23 --- Leerlingenbegeleiding --- Secundair onderwijs --- Zelfvertrouwen --- groepsd --- Welbevinden --- Geluk --- Didactische principes --- PXL-Education 2017 --- secundair onderwijs --- leerlingenbegeleiding --- talentontwikkeling --- motiveren --- Leerlingbegeleiding --- Nederland --- Motivatie --- Onderwijs --- Talenten --- Mindset --- Groepsdynamiek --- Didactic strategies --- Secondary education --- actief leren --- motivatie --- leren leren --- leren --- Talent --- Mentaliteit --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Literatuur --- books --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie
Choose an application
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- begeleidingsmethodieken --- groepswerk --- Pupil counseling. Pupil guidance --- klasgroepen --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- begeleidend onderwijs --- zorgverbreding --- onderwijs --- begeleiding --- werkvormen --- legpuzzelmethode --- groepsproject --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Coöperatief leren --- Groepering van leerlingen --- Leerlingbegeleiding --- Leren --- Onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Opvoeding --- Schoolorganisatie --- Studiemethoden --- Teamwerk --- Actieve methode --- Leerlingenbegeleiding ; didactiek --- Probleemgedrag ; leerlingen --- Zelfontdekkend leren --- zelfstudie --- 454.2 --- Onderwijs : groepsgrootte --- leerlingenbegeleiding --- 691 --- Didactische principes --- (zie ook: Leren leren) --- Pedagogie en didactiek --- Onderwijskunde --- Didactische werkvormen --- Schoolmanagement --- Didactische werkvorm --- Methodologie
Choose an application
Brede scholen zijn in het afgelopen decennium een begrip geworden in Nederland en niet meer weg te denken uit onze samenleving. Ze spelen in op veranderende behoeften van kinderen, ouders en wijkbewoners. Organisaties voor onderwijs, kinderopvang, welzijn, sport, cultuur en zorg bieden samen antwoorden op maatschappelijke vraagstukken die scholen alléén niet meer aankunnen. Tot voor kort lag het accent in het ontwikkelingsproces op het treffen van voorbereidingen, visie-ontwikkeling en besluitvorming. Inmiddels maken steeds meer brede scholen de overstap naar de uitvoering.Die overstap brengt merkbaar extra élan te weeg, met name binnen de betrokken organsatiesIn Brede scholen in uitvoering komt de werkvloer aan het woord. Een groot aantal pioniers uit de praktijk heeft de ervaringen met diverse facetten van brede scholen opgetekend. Aan bod komen ontwikkelingen rondom dagarrangementen, sociale competentie en de opkomst van sport, kunst en ICT.
jeugdbeleid --- brede school --- onderwijssociologie --- Sociology of education --- School management --- Netherlands --- Brede school ; Nederland --- Nederland --- Brede school --- Onderwijssociologie --- Samenwerking scholen - externe instellingen --- Organisatie --- Onderwijsbeleid --- 741 Schoolorganisatie --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- #SBIB:316.334.1O220 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #KVHB:Onderwijs --- 458.1 --- Bibliotheekbezoek --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Kinderopvang --- Kwaliteitszorg --- Pedagogiek --- Schoolgebouwen --- Sociale vaardigheden --- Sport --- 452.9 --- onderwijsbeleid (ler) --- multidisciplinaire samenwerking (ler) --- 070011.jpg --- Organisatie van het onderwijs: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Organisatie - Management --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
De bereidheid van leerlingen om te leren is al decennia lang de docus van veel en gedegen onderzoek. De aanpak van onderzoekers heeft echter niet altijd bijgedragen tot de transfer van deze inzichten naar de onderwijspraktijk. Die kloof wordt in dit boek gedicht. Het geeft een overzicht van wat er over leerbereidheid geweten is en vertaalt dit in contrete tips voor onder meer leerkrachten, leerlingbegeleiders en schoolleiders. Een verdieping in het boek maakt de lezer vertrouwd met verschillende zienswijzen en bestaande evidentie omtrent (het gebrek aan) leerbereidheid en omtrent wat leren (wel en niet) leuk en boeiend maakt. Daarmee raken we aan de kern van onderwijs, met name de kunst om met leerlingen een zodanige pedagogische en didactische relatie aan te gaan dat zij op een gemotiveerde manier tot leren bereid zijn.
leermotivaties --- Teaching --- motivatie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- leren leren --- Motivatie ; onderwijs --- 371.012 --- 371.3 --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- #KVHB:Studiemethode --- #KVHB:Studiebegeleiding --- #KVHB:Motivatie --- #KVHB:Didactiek --- leerdoelstellingen --- leeromgevingen --- onderwijskunde --- 454.21 --- didactiek --- didactische werkvormen --- studiebegeleiding --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Onderwijsonderzoek --- student-tutoring --- motivatie (ler) --- studiemethode --- 454.23 --- onderwijs --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Didactische werkvormen --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijskunde --- didactische modellen --- Leren --- Motivatie
Choose an application
In dit boek wordt voor ouders de werking en de structuur van de Centra voor Leerlingenbegeleiding overzichtelijk uitgelegd. Er werd naar gestreefd om dit boek net-neutraal te schrijven. Ouders met kinderen uit alle onderwijsnetten vinden hier informatie. Waar nuttig en nodig werden de verschillen tussen de onderwijsnetten aangegevn en besproken (vooral m.b.t. beheersstructuren en de medezeggingschap). (Bron: covertekst)
Pedagogiek en onderwijskunde --- Psychologische pedagogiek. --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Flanders --- schoolmaatschappelijk werk --- CLB --- #PBIB:+107.10 --- Communicatie --- C6 --- Centrale voor Studie-en Beroepsoriëntering / Centre Libre d'Orientation Scolaire et Professionelle (1938-1956) --- Vlaamse confederatie van ouders en ouderverenigingen --- onderwijs --- ouders --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- Centrum voor leerlingenbegeleiding --- 430.8 --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- CLB-centra --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingenbegeleiding --- Opvoeden --- Ouders --- leerlingenbegeleiding --- pedagogiek --- studiebegeleiding --- Opvoeding --- 450.7 --- clb leerlingenbegeleiding (ler) --- Centra voor Leerlingenbegeleiding --- 371.21 --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Beroeps- en Studievoorlichting --- Beroeps- en studievoorlichting ; algemeen --- Pedagogiek --- Buitengewoon onderwijs --- Kinderen --- Leerproblemen --- Schoolloopbaan --- Gezondheidszorg --- Participatie --- Kind --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gesprek --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- schoolpsychologie --- opvoeden
Choose an application
Inhoudsopgave 1 De dynamische driehoek: ouders - kind - school 2 Loyaliteit 3 Loyaliteit onder druk 4 Gespleten loyaliteit 5 Onzichtbare loyaliteit 6 Overbelaste loyaliteit 7 Aanspraak maken op erkenning 8 De leerling in zijn context 9 Contextuele leerlingbegeleiding in de praktijk: een geval van faalangst 10 Contextuele leerlingbegeleiding in de praktijk: een verhaal over pesten 11 Meerzijdige partijdigheid 12 Erkennen 13 De dialoog 14 Risico's bij gescheiden ouders 15 De bijzondere situatie van allochtonen 16 Contextueel verwijzen
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactische principes. --- Contextuele therapie. --- Leerlingbegeleiding. --- Didactic strategies --- leerlingenbegeleiding --- Leerlingbegeleiding --- #A0202A --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- contextuele therapie --- loyaliteit --- psychosociale hulpverlening --- onderwijs aan allochtone groepen --- 454.23 --- D30096.jpg --- leerlingbegeleiding --- onderwijs --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- #PBIB:+105.10 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- Leerlingen --- Ouders --- Relaties --- School --- 484.23 --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Allochtonen --- Echtscheiding --- Faalangst --- Gastarbeiders --- Kinderen --- Onderwijs --- Parentificatie --- Pesten --- Relatie leraar - leerling --- Relatie ouder - kind --- Relatie ouder - school --- Vluchteling --- Didactische principes --- (zie ook: teleonderwijs) --- opvoeding --- relaties --- Relatie leraar - ouder --- Relatie school - ouder
Choose an application
Onlangs heeft de Vlaamse regering, na tien jaar discussie, een politiek akkoord bereikt over hoe de zorg voor leerlingen met een beperking moet worden hervormd. De wetgeving over het buitengewoon onderwijs in Vlaanderen is immers al dertig jaar oud. Dit boek is een grondige syntheseoefening. Het brengt de huidige populatie van buitengewoon onderwijs-, GON- en ION-leerlingen in beeld en geeft inzicht in het hoe en waarom van de hervorming. Deze komt niet zomaar uit de lucht komt vallen, maar bouwt voort op bestaande praktijken en is ingebed in een internationaal kader. Het onderwijs voor kinderen met specifieke leer- en zorgbehoeften kampt momenteel met verschillende problemen. Meer dan vroeger willen ouders dat hun kinderen met een beperking les volgen in een gewone school. Soms heeft het doorverwijzen van leerlingen naar het buitengewoon onderwijs, vooral te maken met de ondersteuning die de oorspronkelijke school kan of wil bieden, of met de mogelijkheden van het buitengewoon onderwijs In de buurt. Ook het onderwijstype waarin een kind belandt heeft gevolgen. Sommige types worden maar in een beperkt aantal scholen aangeboden, waardoor kinderen lang op de bus moeten of op internaat gaan. De Verenigde Naties hebben intussen een wereldwijde conventie voorbereid om de deelname van personen met een handicap in alle domeinen van de samenleving mogelijk te maken. Het breder openstellen van het gewoon onderwijs voor leerlingen met een handicap, is hiervan een belangrijk onderdeel, en een agendapunt van de Vlaamse regering. Dit boek legt uit hoe dit kan worden gerealiseerd. De voorgestelde hervorming creert samenhang tussen bestaande en nieuwe maatregelen van zorg. Het laat de scholen voor buitengewoon onderwijs toe 'hun poorten iets breder open te stellen', zonder dat hierdoor mr leerlingen binnenkomen. Ook de scholen voor gewoon onderwijs kunnen hun poorten iets breder kunnen openstellen, zodat mr leerlingen die nu aangewezen zijn op buitengewoon onderwijs toch de nodige Zorg krijgen om in het gewoon onderwijs te blijven. Naast die verbreding laat het leerzorgkader ook meer verfijning toe door de intensiteit van de zorg preciezer af te stemmen op de behoeften. Hierbij wordt vertrokken van de actuele definitie op beperkingen als een probleem van afstemming tussen het individu en zijn omgeving Inhoudsopgave : Leerzorg: een nieuw debat? (De aandacht voor leerlingen met specifieke behoeften in het onderwijsbeleid - Wetenschappelijk onderzoek - Een blik over de grenzen - Besluit) - Cijfers en vaststellingen in het onderwijs (Gewoon en buitengewoon onderwijs becijferd - Vaststellingen in het onderwijs - Besluit) - Voorstel voor een nieuw referentiekader (Doelstellingen - Referentiekader voor leerzorg) - Naar een volgende fase (Deelprocessen van leerzorg - Gemeenschappelijke beleidsontwikkeling).
Onderwijs --- Zorgverbreding. --- Vlaanderen. --- onderwijsbeleid --- zorgverbreding --- zorgbeleid --- Orthopedagogics --- School management --- Flanders --- Special education --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- Students --- Accompaniment --- 451.2 --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Inclusief onderwijs --- Leerzorg --- Zorgleerlingen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- #KVHB:Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- GOK --- GON --- buitengewoon onderwijs --- geïntegreerd onderwijs --- leerproblemen --- 454.23 --- leerzorg --- onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Zorgverbreding --- 3 71 --- Beleid --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- Leerstoornissen --- Onderzoek --- 464 --- Leermoeilijkheden --- Leerstoornissen; kinderen --- 073401.jpg --- Buitengewoon onderwijs ; Vlaanderen --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Leerproblemen --- Leerlingbegeleiding --- Vlaanderen --- Gehandicapte kinderen --- Onderwijsbeleid --- Leerprobleem --- Kind met een handicap --- Nederland --- Kust --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|