Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Education permanente
Author:
ISBN: 9001918417 9789001918415 Year: 1975 Publisher: Groningen H. D. Tjeenk Willink

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1-7


Book
Professionele identiteitsontwikkeling van leraren als dialogisch proces : een narratieve studie in een masteropleiding in speciale onderwijszorg en loopbaanbegeleiding van leerlingen
Author:
ISBN: 9789044132984 Year: 2015 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

uitgave is de handelseditie van het gelijknamige proefschrift, Universiteit voor Humanistiek te Utrecht, 21 september 2015


Book
Wiens verhaal telt? : naar een narratieve en dialogische loopbaanbegeleiding
Author:
ISBN: 9789044129137 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Stand van zaken wat betreft theorie over, het onderzoek naar en de praktijk van de moderne loopbaanbegeleiding.Veel mensen ervaren een tekort aan richting en identiteit. Zij snakken naar informatie over hoe ze hun (levens)loopbaan het beste kunnen vormgeven. Maar ze weten vervolgens niet wat te doen met deze informatie omdat ze geen verhaal hebben over hun eigen leven dat verleden, heden en toekomst op een zinvolle wijze met elkaar verbindt.Tegelijkertijd wordt allerwege van hen verwacht dat ze een dergelijk verhaal wel paraat hebben. Zelfsturing is het parool, zowel in het onderwijs ('eigen verantwoordelijkheid'), op de arbeidsmarkt ('employability') als in de samenleving ('burgerschap').Het verhaal dat zelfsturing mogelijk maakt, ontstaat echter niet vanzelf. Het wordt gaandeweg geschreven in een dialoog die zich niet alleen afspeelt tussen maar ook binnen mensen.In deze bundel gaan 22 auteurs vanuit diverse gezichtspunten in op vragen als:Hoe ziet een goede (loopbaan)dialoog er uit?Waarom vinden docenten het vaak moeilijk met hun studenten over hun loopbaan te praten?Welke situaties bevorderen een dialoog?


Book
Levenslang leren : universitaire permanente vorming op de drempel van de 21ste eeuw
Author:
ISBN: 9033441284 Year: 1999 Volume: 3 Publisher: Leuven/Amersfoort Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek vormt de neerslag van een studiedag, waarbij de vragen van de profit- en de non-profitsectoren werden behandeld in hun samenhang met de bevraging van zowel het universitaire als het overheidsbeleid. De diverse bijdragen illustreren de verschillende invalshoeken inzake universitaire permanente vorming en geven duidelijke boodschappen mee voor het universitaire beleid in de 21ste eeuw. (Bron: covertekst)


Book
Marktonderzoek : hoe pak je het zelf aan?
Authors: ---
ISBN: 9789030190578 Year: 2007 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een handleiding voor studenten, maar ook voor alle andere personen die zelf een marktonderzoek willen of moeten opzetten. Het is opgebouwd in tien logische stappen. Elke stap start met een beknopte theoretische basis. Deze basis wordt daarna uitgebreid geïllustreerd aan de hand van ver uitgewerkte, zeer concrete voorbeelden. Beide samen geven een goed beeld van hoe de fase zelf kan worden uitgewerkt.


Book
European networking and learning for the future : the EuroPACE approach
Authors: ---
ISBN: 9789044122565 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This publication collects articles from different authors involved in the development of the EuroPACE network. It positions EuroPACE in the landscape of international e-learning. The articles give an overview of the history of the EuroPACE network and the changes that took place in the field of technology enhanced education and training over the past 20 years. At the same time, the book intends to look ahead and to focus on future developments. It draws the attention for the new EuroPACE and defines the role of the organisation in an ever changing landscape. (Bron: covertekst)


Book
Tips voor lesgevers : suggesties voor meer werkplezier
Authors: ---
ISBN: 9789044123227 Year: 2008 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen blijven maar een paar jaar op school, leerkrachten hun hele leven. Leerkrachten hebben er dan ook alles voor over om hun job goed te doen. Vaak zijn leerkrachten niet geholpen met overwegend theoretische informatie die ze zelf moeten omzetten in praktisch handelen. Meteen bruikbare tips zijn dikwijls veel handiger en ze werken sneller. Maar die tips moeten dan wel in een kader zijn geplaatst en onderbouwd. Dit boek brengt weldoordachte tips bij elkaar, vanuit vragen van leraren en uit de ervaring van de auteurs als lerarenopleider. Sommige tips behoeven maar een korte overdenking, misschien op de fiets op weg naar de school. Andere vragen meer denkwerk en voor nog andere is enige voorstudie en overleg nodig. Een deel hiervan levert een specifieke bijdrage tot het zelfstandig leren van de leerlingen. De auteurs hebben heel wat zelfkritiek, getuige de vele cartoons. Uit de inhoud: *1. Leraar in opleiding *2. Voor de les *3. Het begin van de les *4. Tijdens de les *5. Evalueren, beoordelen, cijfers geven *6. In gesprek met een leerling *7. In contact met een klas *8. De rechter hersenhelft *9. De zorgzame lesgever *10. Iedereen is anders *11. OverlevenIn dit boekje geven onderwijskundigen en docententrainers Hans de Waard en Daan King heel wat praktische tips voor leerkrachten. Icoontjes maken duidelijk of je te maken hebt met een tip die je zonder verdere voorbereiding kunt toepassen, een tip waar enig denkwerk voor nodig is, of een tip die je het beste met je collega's bespreekt. Elke tip gaat vergezeld van voorbeelden uit de praktijk en een korte theoretische duiding. De lezer krijgt antwoorden op de meest voorkomende vragen, zoals: hoe ga ik om met fouten die ik maak bij het lesgeven en het contact met leerlingen? Wat doe ik met opstandige leerlingen? Nieuw in deze derde, herziene en uitgebreide druk zijn hoofdstukken over de leraar in opleiding en de leerlingenzorg. Het boek wordt besloten met een overzicht van boeken en referentiewerken Die worden voorgesteld op een ietwat alternatieve manier. Een vlot geschreven en erg praktisch boekje, dat zowel geschikt is voor de leraar in opleiding als voor de beginnende of ervaren leraar. Overzichtelijke lay-out, met een ruime linkermarge. Verlucht met cartoons.


Book
Volwassen leren : een model van ervaringsleren nader bekeken
Author:
ISBN: 9024410967 Year: 1981 Publisher: Baarn Nelissen


Book
Handelingsgericht werken in de klas : de leerkracht doet ertoe!
Authors: --- ---
ISBN: 9789033479250 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zorgteams en CLB zijn enthousiast over Handelingsgericht werken (HGW). De Nederlandse auteurs, Noëlle Pameijer, Tanja van Beukering en Sonja de Lange schreven in 2009 een boek speciaal voor leerkrachten: HGW voor schoolteams. Dit boek is de Vlaamse bewerking hiervan. HGW gaat over omgaan met verschillen. Het beoogt de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding voor alle leerlingen te verbeteren. De volgende uitgangspunten zijn daarbij sturend: De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal: wat hebben zij nodig om bepaalde onderwijsdoelen te behalen? Het gaat om de afstemming en wisselwerking tussen deze leerling, deze klas, deze leerkracht, deze school en deze ouders. Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, zorgteam, CLB en externe begeleiders is noodzakelijk om kwaliteitsvol onderwijs te kunnen realiseren. Het schoolteam formuleert en evalueert lange- en kortetermijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle leerlingen. Het onderwijs- en begeleidingstraject verloopt systematisch, in stappen en transparant. Het is eenieder duidelijk hoe de school wil werken en waarom.


Book
Het pomphuis van de 21ste eeuw : educatie in de actieve welvaartsstaat
Authors: ---
ISBN: 9064451702 Year: 2000 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het 17de-eeuwse pomphuis werden hardnekkige werkweigeraars opgesloten die alleen door hard labeur - pompen - letterlijk het hoofd boven water konden houden. In onze actieve welvaartsstaat worden laaggeschoolde werklozen dwingend aangemaand hun "basic skills" bij te schaven met het oog op hun plaats op de arbeidsmarkt. Zoniet dreigen er sancties. Ook voor wie werk heeft, is er de permanente onzekerheid. Een job voor het leven behoort tot het verleden. In de globaliserende economie wordt levenslang leren een instrument van flexibiliteit en inzetbaarheid - employability. Voor de begeleidende instanties, van volwasseneneducatie over welzijnswerk tot vakbonden, groeit de druk om dit sterk fluctuerende arbeidsleger gewillig in permanente mobilisatie te houden. Moet er niet meer gewerkt worden aan de weerbaarheid van laaggeschoolden? Is de levenslange veroordeling tot leren een teken van vooruitgang? Is om het even welke arbeid een remedie tegen uitsluiting? En moet niet veeleer de uitsluiting dan wel de uitgeslotene geviseerd worden? Een nieuwe invulling van het nobele begrip levenslang leren is nodig om te vermijden dat de (basis)educatie het pomphuis van de 21ste eeuw wordt. Zelfontplooiing staat daarbij centraal. Dit boek is aanbevolen lectuur voor sociale scholen, universitaire opleidingen agogiek en pedagogie, sociale readaptatiewetenschappen, voortgezette opleiding basiseducatie.

Keywords

Adult education. --- Education and state. --- Basiseducatie. --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Volwassenenvorming. --- Welvaartsstaat. --- Algemeen. --- Didactische theorieën. --- Political philosophy. Social philosophy --- loonarbeid --- Sociology of culture --- arbeidsethiek --- flexibiliteit --- basiseducatie --- Sociology of education --- actieve welvaartsstaat --- levenslang leren --- anno 2000-2099 --- Welvaartsstaat --- Basiseducatie --- Volwassenenvorming --- Permanente educatie --- Volwasseneneducatie --- Beroepsopleidingen --- Adult education --- Education and state --- 316.323.65 --- 331.5 <493> --- 331.55 <493> --- 331.58 <493> --- Volwasseneneducatie (levenslang leren, permanente educatie, tweedekansonderwijs) --- maatschappijkritiek --- onderwijssociologie --- volwassenenvorming --- welvaartsstaat --- 493.2 --- #PBIB:2003.3 --- 330.580 --- 470 --- BE / Belgium - België - Belgique --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 651 Maatschappij. Algemeen --- 711 Basiseducatie --- #A0006A --- 375 --- 304 --- 339 --- basiseducatie, alfabetiseringswerk, analfabetisme, vormingsinitiatieven --- Gecontroleerde economie. Geleide economie. Welvaarststaat. Algemeenheden --- Openbaar onderwijs: algemeenheden --- Education --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- Adults, Education of --- Education of adults --- Continuing education --- Open learning --- Government policy --- Levenslang leren --- Beroepsopleiding --- werklozen --- educatie --- Opvoeding --- Maatschappelijk welzijn --- Sociologie

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by