Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
photography [process] --- fotografie --- Photography --- Fotografie --- Photographie --- Johan De Vos --- theorie --- 77.01 --- 750 --- photographie
Choose an application
Documentation and information --- photography [process] --- registration [information handling] --- collections [object groupings] --- Photography --- Netherlands --- 025.32 --- 779 --- Titelbeschrijving. Titelopname. ISBD --- Fotografie--Fotoverzamelingen. Collecties --- 779 Fotografie--Fotoverzamelingen. Collecties --- 025.32 Titelbeschrijving. Titelopname. ISBD
Choose an application
Het 'Kriegsalbum' is een fotoalbum dat werd gemaakt door het Duitse bezettingsleger in Gent tijdens de Eerste Wereldoorlog en gepubliceerd werd in 1916. De originele foto's worden samen met andere foto's uit het foto-archief van het Duitse Vierde Leger bewaard door Archief Gent en zijn door de Vlaamse overheid erkend als Topstukken. Het fotoalbum wordt voorafgegaan door een uitgebreide historische inleiding, die onder meer handelt over de Duitse bezetting van Gent, als hoofdstad van het etappegebied van het Duitse Vierde Leger, het dagelijkse leven in de stad en in het etappegebied tijdens de Eerste Wereldoorlog, en het Kriegsalbum als beeldcollectie. In een tweede deel wordt een selectie van 120 foto's gepresenteerd, telkens met een korte duiding. Naast de foto's van het Kriegsalbum is er ruimte voor een selectie van andere beelden uit de Eerste Wereldoorlog (de Duitse negatieven uit het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, tekstaffiches) en voor egodocumenten (de dagboeken van onder meer Virginie Loveling en Heinrich Wandt). Het geheel biedt een levendige, persoonlijke en directe getuigenis van de beleving van de oorlogsjaren. Bij een twintigtal beelden schrijft Michiel Hendryckx een uitgebreidere tekst op basis van historische input door Archief Gent.
Polemology --- History of Belgium and Luxembourg --- photography [process] --- anno 1940-1949 --- Ghent --- World War, 1914-1918 --- Ghent (Belgium) --- Photography --- Eerste Wereldoorlog --- Gent --- Wereldoorlog I --- geschiedenis --- fotografie --- bezetting --- Vlaanderen --- Duitsland --- Wereldoorlog I. --- geschiedenis. --- fotografie. --- bezetting. --- Gent. --- Vlaanderen. --- Duitsland. --- Eerste Wereldoorlog.
Choose an application
Searching for information on locally, nationally or internationally renowned amateur or professional photographers working in Belgium before the Second World War? Maybe you will find some information on the internet, but still a lot has only been published in print. This printed information is very scattered and difficult to find. It may have been published in journals on culture and art, on heritage, on local and general history, on photography and history of photography, in catalogues of collections and exhibitions, in reference works, monographs and theses. 'Belgian Photographers 1839-1939' provides an overview of printed publications published after 1945 about Belgian photographers active from the discovery of photography until the Second World War. It presents a chronological bibliography, an author index and-most importantly- a completely comprehensive photographer index. This means that the references of all publications in which a particular photographer is mentioned, can be found in the bibliography. Definitely this book will be an essential guide for all those with an interest in the history of photography in Belgium, including photo and art historians, heritage researchers, genealogists and archivists.
Photography --- fotografie --- C3 --- naslagwerk --- Kunst en cultuur --- photography [process] --- anno 1800-1999 --- anno 2000-2099 --- Belgium --- Photographie --- Histoire. --- Photographers --- History --- Bibliography --- photographers --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1909 --- anno 1910-1919 --- anno 1920-1929 --- anno 1930-1939 --- België --- België.
Choose an application
In deze publicatie krijgen we België te zien doorheen de fotolens van onze eerste vrouwelijke persfotograaf, Germaine Van Parys, geboren in 1893. Ze bleef tot op het einde van haar leven met veel passie haar fotografiekunst beoefenen. Zelfs ernstige gezondheidsproblemen konden haar er niet van af brengen; telkens herpakte ze zich en wierp zich opnieuw vol overgave op haar werk. Jarenlang was zij een actief lid van de beroepsvereniging van professionele fotografen, maar daar kreeg ze niet altijd evenveel respect van haar mannelijke collega's. Dat belette haar echter niet een geheel eigen stijl te ontwikkelen, die gekenmerkt werd door veel warmte en menselijkheid.
History of Belgium and Luxembourg --- Parys, Van, Germaine --- anno 1900-1999 --- België --- 77 <493> --- 77 VAN PARYS, GERMAINE --- 20ste eeuw --- 761.2 --- 935 --- Fotografie --- Fotografie--België --- Fotografie--VAN PARYS, GERMAINE --- fotografen, afzonderlijk --- 20e eeuw - 21e eeuw --- 20e eeuw --- 77 <493> Fotografie--België --- photography [process] --- Photography --- Belgium --- History --- 20th century --- Pictorial works --- België --- Fotografie--België --- Biographical details --- Book
Choose an application
Mensen zijn kijkdieren. Eerst zien, dan geloven. Zien ís geloven. Ook via andermans ogen en lenzen. Foto's hebben een enorme overtuigingskracht. Maar merkwaardig genoeg kijken en zien we doorgaans nogal achteloos en oppervlakkig, en ook met foto's springen we niet bepaald zorgvuldig om. Dat lijkt paradoxaal maar is in feite een logisch gevolg van de combinatie van de directe bewijskracht van foto's en hun meerduidigheid, een tekort aan inhoudelijke precisie. Hoe overtuigend foto's ook lijken, ze konden van het begin af niet zonder verklaring. De wereld van het beeld wordt door het woord beheerst. Niet de foto illustreert de tekst, het is de tekst die de foto belicht, duidt en verklaart. De overtuiging dat de camera niet liegt, niet liegen kan, maakt de leugen mogelijk. Er wordt geknipt en geplakt dat het een lieve lust is. Soms bewust, vaker niet-bewust, zonder dat men er erg in heeft. Foto's en bijschriften worden werktuigelijk aangepast aan andere omstandigheden en visies, toegesneden op nieuwe interpretaties en collectieve herinneringen. Gebeurtenissen veranderen van tijd, oorden van naam, slachtoffers en daders van identiteit. Het boek stelt vijftien min of meer bekende historische foto's voor. Omdat tekst en context in hoge mate bepalen wat wordt gezien, kan de lezer eerst zelf kijken en zien, een eigen mening vormen. Vervolgens worden de foto's op de lichtbak van de geschiedschrijver gelegd. Wordings- en receptiegeschiedenis, vormvarianten en wisselende betekenissen worden doorgelicht en in hun bredere historische en fotografische context geplaatst. Kijken en zien veranderen
Persfotografie --- Fotomanipulatie --- Geschiedbronnen --- Historische kritiek --- Fotomanipulatie. --- Persfotografie. --- journalistiek --- fotografie --- history [discipline] --- photography [process] --- war photography --- journalistic photography --- oorlogsfotografie --- Journalism --- Photography --- World history --- anno 1800-1999 --- Pictorial works --- Images [Photographic ] --- Picture interpretation --- Visual perception --- Camera obscuras --- Iconography --- History as a science --- Geschiedenis --- Beeldcultuur --- Fotografie --- Beeldvorming --- Fotojournalistiek --- Media --- Pers --- Geschiedbron --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Perswezen
Choose an application
journalism --- photography [process] --- journalistic photography --- fotografie --- Photography --- fotojournalistiek --- History of Eastern Europe --- Siberia --- De Keyzer, Carl --- Carl De Keyzer --- De Keyzer Carl --- reportagefotografie --- Rusland --- Siberië --- gevangenissen --- strafkampen --- Magnum --- 77.071 DE KEYZER --- 77.044 --- Prisoners --- Prisons --- Dungeons --- Gaols --- Penitentiaries --- Correctional institutions --- Imprisonment --- Prison-industrial complex --- Convicts --- Imprisoned persons --- Incarcerated persons --- Prison inmates --- Inmates of institutions --- Inmates --- Persons
Choose an application
Ethnology. Cultural anthropology --- Sociology of culture --- Belgians --- Romanies --- Social conditions --- Social life and customs --- Yoors, Jan. --- Bohemians (Romanies) --- Gipsies --- Gitanos --- Gypsies --- Kalderash --- Manush --- Roma (People) --- Romani --- Sinti --- Nomads --- Ethnology --- Sociologie van de cultuur --- Volkenkunde. Culturele antropologie --- Fotografie --- fotografie --- Rom [culture] --- Photography --- photography [process] --- Roma (volk) --- culturele antropologie --- Yoors, Jan --- Europa --- België --- fotografie. --- Europa. --- België.
Choose an application
77 <09> --- -Laurent Roosens and Luc Salu --- 016:77 --- Fotografie--Geschiedenis van ... --- 77 <09> Fotografie--Geschiedenis van ... --- 77 <01> --- Photography --- fotografie --- naslagwerk --- bibliografie --- twintigste eeuw --- negentiende eeuw --- 77 --- 77 <01> Fotografie--Bibliografieën. Catalogi --- Fotografie--Bibliografieën. Catalogi --- History --- -Bibliography --- anno 1800-1999 --- bibliografieën --- Photographie --- Bibliography --- Histoire --- Bibliographie --- photography [process] --- Fotografie--Geschiedenis van .. --- Fotografie--Geschiedenis van . --- Fotografie--Geschiedenis van --- -77 <09> Fotografie--Geschiedenis van ... --- -History
Choose an application
C3 --- beeldende kunst --- Wereldoorlog I --- islam --- christendom --- Kunst en cultuur --- Exhibitions --- conflict [general sense] --- Lahlou, Mehdi-Georges --- Identity (Psychology) in art --- Art, Moroccan --- Identité (Psychologie) dans l'art --- Art marocain --- Lahlou, Mehdi-Georges, --- Identité (Psychologie) dans l'art --- sculpting --- performance art --- multiculturalism --- installations [visual works] --- identity --- photography [process] --- video art --- gender issues --- Art --- Art, French --- Photography, Artistic --- Art français --- Photographie artistique --- Exhibitions. --- Expositions
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|