Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (6)

KDG (4)

Odisee (4)

UCLL (4)

VIVES (4)

AP (3)

DocAtlas (3)

Hogeschool West-Vlaanderen (3)

KBR (2)

PXL (2)

More...

Resource type

book (6)

digital (2)


Language

Undetermined (6)


Year
From To Submit

2022 (1)

2016 (1)

2012 (1)

2010 (1)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Op bezoek in de nieuwe klas

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Dag kleutertijd

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Tussen opleiding en beroepspraktijk : het potentieel van boundary crossing
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789023253761 9789023253754 9023253760 9023253752 Year: 2016 Publisher: Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren en werken goed laten aansluiten? Een complex vraagstuk! Studenten en startende werknemers zijn vaak niet optimaal voorbereid, opleiders weten niet goed wat er op de werkvloer speelt en praktijkbegeleiders hebben weinig zicht op wat stagiairs al op de opleiding hebben geleerd. Daarnaast zijn er vanuit Human Resources Development vragen over het Leven Lang Leren van hun werknemers op en buiten de werkplek zodat organisaties kunnen inspelen op actuele ontwikkelingen.Leren in een formele, schoolse context staat meestal op gespannen voet met leren op de werkplek. Vaak worden de verschillen tussen opleiding en beroepspraktijk als hinderlijk ervaren terwijl die verschillen juist ook leerzaam kunnen zijn. In 'Tussen opleiding en beroepspraktijk' wordt aan de hand van een theoretisch kader over boundary crossing en vele praktijkvoorbeelden beschreven hoe het leerpotentieel op de grens tussen opleiding en de beroepspraktijk, tussen professionaliseringstrajecten en leren op het werk, kan worden aangeboord.De beschikbare wetenschappelijke en ervaringskennis op het gebied van boundary crossing is gebundeld en toegankelijk gemaakt voor opleiders van beroepsopleidingen (mbo en hbo) en professionaliseringstrajecten in organisaties. 'Tussen opleiding en beroepspraktijk' biedt inzichten en inspiratie voor de innovatie van opleidings- en professionaliseringsactiviteiten, voor zelfstudie en ook voor het vormgeven van formele opleidingen.Dit boek is geschikt voor mbo- en hbo-docenten en studenten aan masteropleidingen zoals Leren en Innoveren, Onderwijskunde, Professioneel Meesterschap of Expertdocent Beroepsonderwijs. Daarnaast is het ook interessant voor managers, adviseurs, beleidsmedewerkers en HRD'ers in onderwijs of bedrijfsleven.https://www.uitgeverijvangorcum.nl/product/100-113_Tussen-opleiding-en-beroepspraktijk


Book
Goesting in leren en werken
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044128666 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het project (GoLeWe - Goesting in Leren en Werken werkten 7 hogescholen, 2 universitaire onderzoekscentra en 5 middelbare scholen uit de grensbrede regio Vlaanderen-Nederland samen. Het beeld dat deze projectpartners voor ogen hebben, is dat jongeren er zin in hebben om naar school te gaan en te leren. En later als ze afgestudeerd zijn: zin hebben en voldoening vinden in hun werk.Het Vlaamse woord 'goesting' drukt uit dat je zin in iets hebt vanuit je hart (je gevoel gaat er naar uit), je handen (die al gaan kriebelen) en vanuit een buikgevoel (een verlangen). Het hoofd volgt dan ook: je bent dan ook mentaal ingesteld op de dingen waarvoor je goesting hebt. Als je goesting hebt in je leren en werken, dan ben je gemotiveerd en enthousiast en zit je in je flow. Jongeren moeten hun kwaliteiten kunnen uitbouwen tot competenties die nodig zijn in de maatschappij en in het werkveld. Jongafgestudeerden moeten werk vinden dat aansluit bij hun eigen mogelijkheden, motivatie en ambities. Het boek behandelt themas omtrent de overgang naar hoger onderwijs, leren in het hoger onderwijs en samenwerking tussen hoger onderwijs en werkveld. Het inspireert onderwijsverantwoordelijken, coördinatoren, begeleiders, leraren en docenten van middelbaar en hoger onderwijs en verantwoordelijken van bedrijven en organisaties die overtuigd zijn van het belang van een nauwere samenwerking tussen onderwijs en werkveld


Multi
Lezen en schrijven doe je samen : een ontwikkelingsgerichte didactiek voor het lezen en schrijven in groep 3 en 4
Author:
ISBN: 9789023258353 Year: 2022 Publisher: Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Lezen en schrijven doe je samen' is een handboek voor iedereen die jonge leerlingen wil leren lezen en schrijven op een betekenisvolle manier. In andere aanpakken gaan leerlingen dikwijls in hun eentje door een leesmethode heen. In dit boek ligt de nadruk op lezen en schrijven met elkaar, in de groep én samen met de leerkracht.In dit boek lees je hoe je lees- en schrijfactiviteiten kunt verbinden aan thema's en onderwerpen waar jonge lezers warm voor lopen. Thema's die relevant, actueel en interessant zijn maken dat kinderen zich betrokken voelen bij de inhoud van wat ze lezen. Daar hoort ook bij dat je kinderen zelf keuzes laat maken voor boeken en teksten. Dit zorgt voor een positieve leesverwachting en -motivatie en uiteindelijk een betere leesvaardigheid.Lezen met begrip en woordenschatuitbreiding komen ook aan bod in combinatie met een gevarieerde leesomgeving, verschillende leesactiviteiten en het zelf schrijven van teksten. Daarnaast wordt ook veel aandacht besteed aan het eigen schrijverschap van leerlingen bij hun spelverhalen en het thema in de groep.De voorbeelden in het boek zijn afkomstig uit de groepen 2/3, 3 en 3/4 van verschillende scholen. Deze uitwerkingen geven een helder beeld van de rol die de leerkracht heeft als ontwerper en begeleider.Met dit praktische handboek kunnen leerkrachten, pabostudenten en hun begeleiders en docenten direct aan de slag!https://www.vangorcum.nl/onderwijs/taal/100-461_Lezen-en-schrijven-doe-je-samen


Book
Inclusief onderwijs in de praktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044125320 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Redactie Vlabin-VBCIn dit boek gaan vier orthopedagogen die respectievelijk verbonden zijn aan de Universiteit Gent en de Hogeschool Gent dieper in op de dagelijkse praktijk van het inclusief onderwijs, waarin ook leerlingen met een beperking een plaats krijgen. Het boek gaat terug op het onderzoek 'Inclusief onderwijs in Vlaanderen', dat peilde naar kritische processen voor een goede inclusiepraktijk. Eerst wordt erg beknopt een theoretisch kader geschetst. Daarna worden negen 'kritische factoren' besproken: kind, leerproces, participatie, ouders en gezin, leraar, klasgenoten, ondersteuning, overgangen en team. Elke factor wordt uitgewerkt aan de hand van een casus in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. De tekst wordt verhelderd met schema's en na elk hoofdstuk volgen reflectie- en observatievragen die aanzetten tot nadenken over het eigen handelen (bijvoorbeeld over de manier waarop je zou omgaan met leerlingen met een beperking in je klas). Achteraan volgt een bibliografie. Een degelijk, praktijkgericht boek voor leerkrachten. Jammer wel van de talrijke schrijffouten en rare zinswendingen.© NBD Biblion

Keywords

Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen. --- 376 --- 371.3 --- buitengewoon onderwijs --- didactiek --- inclusief onderwijs --- leerproblemen --- 460.8 --- orthopedagogiek --- 454.23 --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Inclusief onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- gehandicapten --- inclusie --- 37.014 --- Participatie --- Personen met een handicap --- 120199.jpg --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Didactische principes --- Buitengewoon onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Orthopedagogics --- School management --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Education--Research --- departement Gezondheidszorg 10 --- onderwijsniveaus --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Gehandicapte kinderen --- Geïntegreerd onderwijs --- Vlaanderen --- Leerprocessen --- Ouderbetrokkenheid --- Klasgenoten --- Ondersteuning --- Overgang gewoon - buitengewoon onderwijs --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Kind met een handicap --- Leerproces --- Klasgenoot --- Hoger onderwijs --- Emigratie

Listing 1 - 6 of 6
Sort by