Narrow your search

Library

UCLL (20)

Odisee (18)

VIVES (18)

Hogeschool Gent (17)

Arteveldehogeschool (15)

KBR (14)

Thomas More Kempen (13)

Thomas More Mechelen (13)

KDG (12)

Hogeschool West-Vlaanderen (11)

More...

Resource type

book (25)


Language

Dutch (25)


Year
From To Submit

2020 (1)

2017 (1)

2012 (2)

2011 (1)

2010 (3)

More...
Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Fosfaatophoping en- uitspoeling in de bodem van mestoverschotgebieden
Authors: ---
ISBN: 9012057965 Year: 1986 Volume: vol 74 Publisher: 's-Gravenhage Staatuitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

633.255 --- 631.862 --- 631.416.2 --- 631.442.1 --- 546.185 --- $?$88/7


Book
Hoog intuïtieve kinderen : over kinderen met een sterke intuïtie en empathie
Authors: ---
ISBN: 9789063055233 Year: 2009 Publisher: Amsterdam Archipel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sommig kinderen lopen een kamer binnen en voelen - letterlijk - de sfeer aan, anderen leggen moeiteloos de vinger op een onuitgesproken familieconflict of drukken iemand op het hart voorzichtig te zijn bij het betreden van onbekend terrein. Intuïtief en empathisch sterk ontwikkeld, groeien ze op in een rationele wereld waarin alles wat maar lijkt op een zesde zintuig wordt beschouwd als volksvermaak. Dat geeft nogal eens problemen. Psychologie Catherine Crawford, gespecialiseerd in de begeleiding van hoog intuïtieve kinderen, biedt ouders, leraren en therapeuten praktische steun bij het begeleiden en opvoeden van kinderen met bijzondere gaven. (flaptekst)Drs. M.L. de JagerEr zijn kinderen waarbij al op zeer jonge leeftijd duidelijk wordt dat zij een zeer sterke intuïtie hebben. Deze kinderen voelen gebeurtenissen aan en zijn gevoelig voor emoties van anderen. Ze staan heel anders in de wereld dan meer zintuiglijk georiënteerde kinderen. In dit boek wordt uitgebreid ingegaan op dit onderwerp. In kleine stappen wordt de lezer bekend gemaakt met het thema, wijzen om het te herkennen, consequenties voor de ontwikkeling, vraagstukken in de opvoeding etc. Een boek dat ouders en opvoeders zeer veel inzichten geeft en concrete handvatten bevat om het kind te begeleiden. Zeer uitgebreide informatie, toegankelijk geschreven. Met eindnoten en een thematisch ingedeelde literatuuropgave.© NBD Biblion


Book
Je kind zindelijk krijgen? : dat doe je zo!
Author:
ISBN: 9789463440189 Year: 2017 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een tegensputterende peuter, ongelukjes thuis en onderweg en stress bij ouders en het kind: zindelijkheidstraining verloopt niet altijd over rozen. Terwijl het ene kind haast vanzelf droog wordt, heeft zindelijkheidstraining bij het andere kind heel wat voeten in de aarde. Tel daar het jachtige leven van twee werkende ouders bij en het is begrijpelijk dat sommigen de hele fase voor zich uit schuiven. In de jaren 60 van vorige eeuw was nog zo'n 90% was van de 2,5 jarigen overdag al droog. Het later voltooien van de zindelijkheidstraining kan nadelige gevolgen met zich meebrengen, zowel voor het kind, de ouders als voor de samenleving. Zindelijkheid is een complex en sociaal leerproces, dat inspanning, geduld en tijd vraagt. We hebben in dit boek heel wat nuttige gegevens, raadgevingen en richtlijnen verzameld en gepubliceerd om de ouders en gezondheidswerkers een klare kijk te geven in dit domein en hen te begeleiden met tips en trics in hun belangrijke taak de peuter droog te krijgen overdag.


Book
Van contractie naar actie : theorieën over motoriek en toepassingen in sport, therapie en pedagogiek
Authors: --- ---
ISBN: 9031306940 9789031396504 9789031306947 Year: 1986 Publisher: Utrecht Antwerpen Bohn, Scheltema & Holkema


Book
Met zorg verplegen : deel 5 : Kinderverpleegkunde.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9023822072 Year: 1991 Publisher: Leiden Spruyt, Van Mantgem & De Does


Book
Kleine baby's, prille ouders : samen in ontwikkeling
Authors: ---
ISBN: 9033461005 9789033461002 Year: 2006 Volume: *1 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De komst van een kind schudt het leven van ouders door elkaar. Baby's en hun ouders brengen een en ander bij elkaar teweeg. We durven te stellen dat een ouder geboren wordt bij de geboorte van een kind. Dit betekent bijgevolg dat ook ouders recht hebben op ruimte om te groeien en te ontwikkelen, recht op een ondersteunende omgeving deze groei en ontwikkeling mogelijk maakt.We willen met dit boek inzichten aanreiken over ontwikkelingsprocessen van jonge baby's, en die van hun prille ouders, alsook over de relationele en communicatieve processen die zich afspelen tussen ouder en kind. Dergelijke inzichten zijn immers belangrijke hulpmiddelen om groei en ontwikkeling van ouderschap te bevorderen. Ze zijn bedoeld om beter te begrijpen hoe en waar je ouders ontwikkelingsgericht kan ondersteunen in hun ouderschap.Dit boek is geschreven voor professionelen die ouders omringen en ondersteunen bij hun ouderschap. Het richt zich naar al wie actief is in het curatieve domein en als hulpverlener geconfronteerd Wordt met problemen van pril ouderschap en vroege ontwikkeling. Het is eveneens bedoeld voor wie een preventieve en ondersteunende of begeleidende taak heeft. Dit boek, geschreven voor en door ontwikkelingspsychologen, heeft als doel om vanuit een psychodynamische visie een gedetailleerd beeld te schetsen van de ontwikkelingsfasen en -sprongen in de vroegste fase van de kindertijd. Eveneens wil het een overzicht geven van de aanpassings- en verwerkingsprocessen die gepaard gaan met beginnend ouderschap. De auteur zet een aantal theoretische gezichtspunten uiteen die aanknopingspunten kunnen bieden voor de preventieve en curatieve hulpverlening aan prille ouders. De eerste kapittels over de individuele en interactionele ontwikkeling zijn erg theoretisch en gespecialiseerd. Voor lezers zonder voorkennis van de ontwikkelingspsychologie van baby's zijn deze erg stroef om lezen en niet altijd herkenbaar in de dagdagelijkse praktijk. De kloof tussen theorie en praktijk probeert men vervolgens op te vangen Met concrete baby-observaties in een 'good-enough'-omgeving. Per leeftijdscategorie beschrijft men een fragment uit een baby-observatie. Naderhand wordt dit observatiefragment in een theoretische bespreking geanalyseerd. De auteur sluit het boek af met een hoofdstuk over baby-observatie als methode. Waar kijk je naar en waar moet je specifiek op letten tijdens de observatie van ouder-kind interacties? Voor hulpverleners die handelen en begeleiden vanuit een psychodynamische achtergrond biedt het boek een goed overzicht van de meest gangbare theorien. De meerwaarde van dit handboek ligt in de gemaakte toepassingen door de auteur. Aan de hand van concrete cases en observaties maakt ze de transfer naar implementatie van de psychodynamische theorie in een dagelijkse praktijk Inhoudsopgave : 1. Een psychodynamische visie op de vroege ontwikkeling van het kind 2. Individuele en interactionele ontwikkelingsperspectieven 3. De baby en zijn ouders: twee partners in ontwikkeling 4. Observaties van baby Marlies: Illustratie van een normale ontwikkeling in een 'good-enough' omgeving 5. Baby-observatie als methode in het kader van vroege interventie, een illustratie


Book
Keien van kinderen! : een boek voor ouders van jonge kinderen
Author:
ISBN: 9789048705122 Year: 2009 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ideeën en tips voor ouders om hun kinderen te helpen bij de ontwikkeling van hun taal, denken, creativiteit en motoriek en bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling.


Book
Psychologisch onderzoek bij kinderen
Authors: ---
ISBN: 9789020999754 Year: 2012 Volume: *4 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat zegt de uitslag van een psychologisch onderzoek eigenlijk?In dit boek worden ouders, leerkrachten en hulpverleners in heldere taal geinformeerd over psychologisch onderzoek bij kinderen tot 18 jaar.Wanneer wordt welk onderzoek ingezet? Welke uitslagen zijn er te verwachten? Hoe kunnen de resulaten geinterpreteerd worden? In dit boek wordt de lezer duidelijk gemaakt wat de uitslag van een psychologisch onderzoek nu werkelijk over een kind zegt.


Book
Praktijkgerichte ontwikkelingspsychologie : van wieg tot hangplek: de ontwikkeling van 0- tot 18-jarigen
Authors: ---
ISBN: 9789024417360 Year: 2007 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek behandelt de ontwikkelingspsychologie van kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar. In leesbare taal worden de ontwikkelingen op cognitief, sociaal en emotioneel gebied uiteengezet. De ontwikkelingen die kinderen en jongeren doormaken worden beschreven aan de hand van ontwikkelingstaken. Zo zijn er bijvoorbeeld de ontwikkelingstaken van het verwerven van een veilige basis, het leren omgaan met anderen en het verwerven van een eigen identiteit, maar ook van het omgaan met vrije tijd en het kiezen van een opleiding en beroep. Dit boek is bedoeld voor studenten van de hbo-opleidingen Social Work. Daarnaast kan dit boek voor de opleiding hbo pedagogiek een introductie vormen in het ontwikkelingspsychologisch denken en handelen. Dit boek behandelt de ontwikkelingspsychologie van kinderen van 0 tot 18 jaar. Goed opgebouwd wordt aangegeven hoe de ontwikkeling op cognitief, emotioneel en sociaal gebied meestal verloopt. In het boek wordt gebruik gemaakt van een hoofdstukverdeling, schema's En kopjes en trefwoorden in de marge in blauwe steunkleur. Dat maakt het heel overzichtelijk en duidelijk. Het geheel wordt verlevendigd met tekeningen. In het eerste hoofdstuk wordt de opbouw van het boek uitgelegd. Bij het boek is een cd-rom gevoegd met videofragmenten ter illustratie van verschillende ontwikkelingssituaties. Ook is achterin een lijst met geraadpleegde literatuur te vinden. De twee schrijfsters zijn beiden psycholoog en hebben beiden ruime ervaring in hun vakgebied. Het boek is bedoeld voor studenten HBO sociaal werk. Daarnaast kan dit boek gebruikt worden door professionals die met kinderen werken. Op de bijgeleverde cd-rom staan videofragmenten van uiteenlopende situaties. Door middel van deze beelden en bijbehorende opdrachten maken studenten de koppeling van theorie naar praktijk. Het is voor hbo-studenten belangrijk steeds een praktijkgerichte toepassing te maken van de theorie. Wat valt op aan het gedrag van deze kinderen en jongeren, en zijn dit dan signalen van mogelijke Stoornissen of hoort het bij de leeftijdsfase? Het boek belicht ook de sterke kanten en mogelijkheden van kinderen en jongeren Inhoudsopgave : 1 Wat is ontwikkelingspsychologie? 1.1 Inleiding 1.2 Ontwikkelingstaken 1.3 Variaties in ontwikkeling 1.4 De (veer)kracht van jeugd 1.5 Van theorie naar praktijk 2 Een veilige basis 2.1 Inleiding 2.2 Ontwikkeling van een veilige basis: zo gaat het meestal 2.3 Soms gaat het anders 2.4 Hechtingsproblemen en hechtingsstoornissen 2.5 Hechtingsproblemen in de dagelijkse praktijk 2.6 Van theorie naar praktijk 3 Het verkennen van de wereld 3.1 Inleiding 3.2 Eerste ervaringen 3.3 Neurologische ontwikkeling: zo gaat het meestal 3.4 Zintuiglijke ontwikkeling: zo gaat het meestal 3.5 Motorische ontwikkeling: zo gaat het meestal 3.6 Wederzijdse benvloeding 3.7 Soms gaat het anders 3.8 Problemen en stoornissen 3.9 Van theorie naar praktijk 4 Een eigen identiteit 4.1 Inleiding 4.2 Zo gaat het meestal: ontdekken van het ik 4.3 Soms gaat het anders 4.4 Identiteitsstoornissen 4.5 Van theorie naar praktijk 5 Leren communiceren 5.1 Inleiding 5.2 Taalontwikkeling 5.3 Non-verbale communicatie 5.4 Als het anders gaat 5.5 Stoornissen en problemen in de communicatie 5.6 Stoornissen in de verbale communicatie 5.7 Stoornissen in de non-verbale communicatie 5.8 Van theorie naar praktijk 6 Het begrijpen van de wereld 6.1 Inleiding 6.2 Ontwikkeling van het denken 6.3 Intelligentie 6.4 Als het anders gaat 6.5 Beperkingen en problemen 6.6 Van theorie naar praktijk 7 Omgaan met anderen 7.1 Inleiding 7.2 Leren omgaan met anderen: zo gaat het meestal 7.3 Als het anders gaat 7.4 Problemen en stoornissen 7.5 Van theorie naar praktijk 8 Opgroeien in een gezin 8.1 Inleiding 8.2 Het gezin als systeem 8.3 Omstandigheden van het gezin 8.4 Opvoeding 8.5 Soms gaat het anders 8.6 Gezinsproblemen en gestoorde gezinsrelaties 8.7 Gezinsbehandeling 8.8 Kinderbescherming 8.9 Van theorie naar praktijk 9 Kind en school 9.1 Inleiding 9.2 Ontwikkeling van een kind op school 9.3 Leren op school 9.4 De school Als medeopvoeder 9.5 De school als sociale omgeving 9.6 Na de basisschool 9.7 Soms gaat het anders 9.8 Leerproblemen en leerstoornissen 9.9 Van theorie naar praktijk 10 Van kind naar puber 10.1 Inleiding 10.2 Biologische veranderingen 10.3 Neurologische en cognitieve veranderingen 10.4 Veranderingen op school 10.5 Veranderingen in het gezin 10.6 Visies op puberteit 10.7 Ontwikkelingstaken voor jongeren 10.8 Soms gaat het anders 10.9 Van theorie naar praktijk 11 Een eigen persoonlijkheid 11.1 Inleiding 11.2 Emotionele ontwikkeling 11.3 Morele ontwikkeling 11.4 Identiteitsontwikkeling 11.5 Stoornissen in de emotionele ontwikkeling 11.6 Van theorie naar praktijk 12 Gezondheid en uiterlijk 12.1 Inleiding 12.2 Zelfconcept en zelfwaardering 12.3 Stoornissen in het zelfconcept 12.4 Eten, drinken en roken 12.5 Alcohol- en drugsverslaving 12.6 Bevorderen van gezond gedrag 12.7 Van theorie naar praktijk 13 Het invullen van vrije tijd 13.1 Inleiding 13.2 Zo gaat het meestal: clubjes en baantjes 13.3 Soms gaat het Anders: hangjongeren 13.4 Jeugdcriminaliteit 13.5 Van theorie naar praktijk 14 Sociale contacten en vriendschappen 14.1 Inleiding 14.2 Peergroups 14.3 Jeugdculturen en jongerenstijlen 14.4 Omgaan met groepsdruk 14.5 Soms gaat het anders: de eenling 14.6 Invloed van leeftijdsgenoten en invloed van thuis 14.7 Van theorie naar praktijk 15 Een seksuele identiteit 15.1 Inleiding 15.2 Zo gaat het meestal 15.3 Soms gaat het anders 15.4 Seksueel misbruik 15.5 Jeugdige zedendelinquenten 15.6 Loverboys 15.7 Van theorie naar praktijk 16 Kiezen voor opleiding en werk 16.1 Inleiding 16.2 Schoolbeleving 16.3 Schoolmotivatie 16.4 Kiezen voor een opleiding 16.5 Jongeren op de arbeidsmarkt 16.6 Soms gaat het anders: spijbelen 16.7 Van theorie naar praktijk 17 Een plek in de maatschappij 17.1 Inleiding 17.2 Omgaan met autoriteit 17.3 Jeugdparticipatie 17.4 Binding met de maatschappij 17.5 Van theorie naar praktijk

Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by