Narrow your search
Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Reflectie in de verpleegkundige beroepsuitoefening.
Author:
ISBN: 9051898487 Year: 2001 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Recente ontwikkelingen in de verpleegkunde, zoals aandacht voor research-based nursing en onderwijs, de ontwikkelingen van standaarden en classificaties en klinische besluitvorming dragen ertoe bij dat verpleegkundigen hun denken en handelen leren verwoorden, verklaren, verantwoorden en verbeteren in relatie tot een steeds veranderde praktijk van verplegen.Reflectie op de eigen praktijkvoering en die van anderen wordt beschouwd als een integraal onderdeel van verplegen. Door toepassing van reflectie kan de verpleegkundige zich ontwikkelen tot een kritisch, analytisch beroepsbeoefenaar die eigen beroepsmatig handelen kan onderbouwen vanuit kennis en nieuwe kennis kan ontwikkelen waardoor de kloof tussen theorie en praktijk kleiner wordt. Er zijn vele definities van reflectie. Volgens Vermunt (1992) is het reflecteren een metacognitieve vaardigheid, waarbij de persoon nieuwe kennis en inzichten opdoet op basis van een doorgemaakte situatie. Door de situatie te analyseren en de handelingswijze, de ontstane gevoelens en de gebruikte kennis te overdenken kan nieuwe kennis ontstaan die in een andere soortgelijke situatie gebruikt kan worden.Het reflecteren is een proces dat aangeleerd kan worden. Hiervoor bestaan verschillende methoden en modellen. Tevens kunnen de uitkomsten van reflectie vastgelegd worden in verschillende hulpmiddelen, zoals een logboek, port-folio of dagboek1. Inleiding.2. Reflectie in de verpleegkundige beroepsuitoefening.3. Opvattingen over leren en reflecteren.4. Het leerproces van het reflecteren.5. Modellen en methoden voor reflectie.6. Middelen coor reflectie7. Ethiek en reflectie.8. Reflectie en cultuurverschillen.9. Reflectiemodellen in de praktijk.


Book
Begeleiden naar leerzelfstandigheid : reflecties over retoriek en praktijk van open leerpakketten
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9033450771 9789033450778 Year: 2002 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Recente ontwikkelingen in het denken rond leren geven aan dat meer belang moet worden gehecht aan het vermogen van de lerende om het eigen leren te sturen. Dat impliceert een herdenken van de rolverdeling tussendocent en lerende binnen een krachtige leeromgeving die voldoende kansen biedt om te reflecteren, actief kennis en vaardigheden te verwerven, zelfstandigheid op te bouwen en coöperatief te leren.

Keywords

Studievaardigheden. --- hogescholen --- leren leren --- zelfstudie --- Higher education --- higher education --- Didactic strategies --- onderwijspraktijk --- retoriek --- Zelfstudie --- Studievaardigheden --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- #A0301A --- 737 Leerprogramma's --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- 371.31 --- 378 --- begeleid zelfstandig leren --- hoger onderwijs --- studentgecentreerd onderwijs --- zelfstandig leren --- 489.4 --- KH Mechelen --- OLP --- didactiek --- onderwijsstrategieën --- open leercentra --- zelfgestuurd onderwijs --- 378(05) --- 378.1 --- 450.8 --- 454.2 --- 489.5 --- Begeleiden --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Hoger onderwijs --- Leeromgeving --- Leren leren --- Open leerpakketten --- Reflecteren (Terugblikken) --- Relatie leraar-student --- Studentgecentreerde werkvormen --- Zelfstandig leren --- didactisch proces --- leermiddelen --- leeromgeving --- leren --- onderwijs --- onderwijsonderzoek --- onderwijsvernieuwing --- open leerpakketten --- studentenbegeleiding --- 371.39 --- Begeleid zelfstandig leren --- Leerzelfstandigheid --- Onderwijsinnovatie --- Race --- Studentgecentreerd onderwijs --- Studentgericht onderwijs --- Zelfstandig werken --- Zelfstudie (zelfstandig leren) --- 454.21 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- leerzelfstandigheid --- zelfstandig werken (ler) --- D22424.jpg --- Hoger onderwijs: didactiek --- Leerpakketten --- Onderwijsvernieuwing: hoger onderwijs --- Zelfstandig leren: hoger onderwijs --- zelfsturend leren --- 371.3 --- Didactische werkvormen --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- organisatie van het hoger onderwijs --- Methodiek van het studeren --- Onderwijsstrategieën --- Didactiek --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- 371.21 --- 489.52 --- leermethoden (gez) --- zelfstudie (gez) --- Leren --- Studiemethoden --- Opvoeding en onderwijs --- Projectonderwijs --- Leermethoden --- Leerplanontwikkeling --- Onderwijs --- Didactisch proces --- België --- Onderwijsconcepten --- Leeromgevingen --- Relatie leraar - leerling --- Studentenbegeleiding --- Coöperatief leren --- Leermiddelen --- Studeren --- Leerprocessen --- Studiebegeleiding --- Studiemethode --- Opvoeding --- Leermethode --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstrategie --- Leermiddel --- Leerproces


Book
Instrumenten voor begeleide zelfstudie : een greep uit het bestaande instrumentarium als inspiratie voor bevlogen lectoren
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9033447746 Year: 2000 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Instrumenten voor begeleide zelfstudie belicht de thematiek van de zelfwerkzaamheid en de begeleide zelfstudie vanuit een zeer specifieke invalshoek. Er wordt gefocust op de instrumenten die de student en de docent kunnen helpen bij minder of meer begleide vormen van zelfstudie.

Keywords

Hoger onderwijs. --- Zelfstudie. --- zelfstudie --- HO (hoger onderwijs) --- studiemethoden --- Didactics of higher education --- higher education --- Teaching aids --- studeren --- Study methods --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- didactiek --- Belgium --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Zelfstudie ; hoger onderwijs --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- E100055.jpg --- leermiddelen --- Onderwijsvernieuwing: hoger onderwijs --- Zelfstudie: hoger onderwijs --- Hoger onderwijs --- Zelfstudie --- studiemethode --- #SBIB:041.GIFT --- #SBIB:316.334.1O440 --- Academic collection --- C6 --- #A0105A --- 720 Onderwijs --- #KVHA:Zelfstudie --- #KVHA:Zelfstudie; onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Zelfstudie --- 37.041 --- 371.31 --- 371.6 --- 378.147 --- België --- hoger onderwijs --- 489 --- 37.02 --- 37.04 --- 378(05) --- 450.8 --- 454.21 --- 489.4 --- 489.5 --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- Softwareprogramma --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- Zelfstandig leren --- didactisch materiaal --- evaluatie --- leren --- leren leren --- onderwijs --- onderwijsfilosofie --- softwareprogramma --- studiebegeleiding --- tijdschriften --- 371.39 --- 371.395 --- 493.3 --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Evaluatie (Beoordeling) --- Onderwijs --- Studeren --- Studiemethode --- Studievaardigheden --- Zelfstudie (zelfstandig leren) --- h.o.: zelfstudie (ler) --- studiemethoden (gez) --- zelfstudie (gez) --- 371.386 --- Leermiddelen --- Software --- Studiemethoden --- Zelfstandig studeren --- Zelfstandig werken --- zelfstandig leren --- 371.21 --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Studiemethodiek --- Onderwijsmiddelen --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Methodiek van het studeren --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- Onderwijs voor volwassenen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Leren --- Studiebegeleiding --- Opvoeding en onderwijs --- Leerprocessen --- 370.040 --- #A0105A. --- #KVHA:Zelfstudie. --- #KVHA:Zelfstudie; onderwijs. --- #KVHB:Didactiek. --- #KVHB:Zelfstudie. --- #SBIB:041.GIFT. --- 370.040. --- 720 Onderwijs. --- Academic collection. --- Didactische werkvormen. --- Evaluatie. --- Softwareprogramma. --- Studiemethoden. --- Studiemethodes (Studievaardigheden). --- Studievaardigheden. --- Zelfstandig leren. --- Zelfstandig werken. --- didactiek. --- didactisch materiaal. --- evaluatie. --- hoger onderwijs. --- leren leren. --- leren. --- onderwijs. --- onderwijsfilosofie. --- softwareprogramma. --- studiebegeleiding. --- studiemethoden. --- tijdschriften. --- zelfstandig leren. --- zelfstudie. --- Onderwijsgedrag: algemeen. --- Algemene vraagstukken van didactiek en methode. --- Methodiek van het studeren. --- Didactiek (hoger onderwijs). --- Didactiek. --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs). --- Onderwijs voor volwassenen. --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap. --- (zie ook: Schoolrapporten). --- 371.21. --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leerproces

Listing 1 - 3 of 3
Sort by