Listing 1 - 10 of 110 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Duitse taal --- Vreemdetalenonderwijs en tekstsoorten. --- didactiek --- tekstsoorten.
Choose an application
#KVHA:Tekstlinguistiek; Duits --- Natuurwetenschappen --- Techniek --- Vaktaal --- tekstsoorten --- tekstlinguïstiek --- tekstsoorten. --- tekstlinguïstiek.
Choose an application
Doelstelling: Deze studie is gesitueerd binnen het kader van CDA and Appraisal theory en incorporeert de theoretische invalshoeken van Fowler (1991), Richardson (2006) en Martin and White (2005) die elk op hun eigen manier de partijdigheid van de taal in nieuwsverslaggeving in kaart trachten te brengen. Mijn doel is om partijdigheid of subjectiviteit in twee ideologisch verschillende kranten,The Namibian en Die Republikein, te traceren binnen bovenvermelde kaders. Middelen of methode: De artikelen die ik heb geanalyseerd behandelen een ongeval dat plaatsvond in november 2002 in Walvisbaai, Namibië waarbij zeven Belgische toeristen en een nationale bokskampioen betrokken waren. Zeven cruciale artikelen uit een totaal aantal van 80 artikelen werden geselecteerd uit elke krant en onderworpen aan een algemene analyse die gebaseerd is op de Critical Discourse Analysis zoals beschreven in Richardson (2006). Daarbinnen wordt gefocust op de beeldvorming over H.S., de Namibische bokskampioen en de manier waarop sensationaliteit en sentimentaliteit (twee kernbegrippen in Richardson 2006) gerealiseerd worden. Aansluitend wordt één artikel uit elke krant gedetailleerd geanalyseerd volgens de beginselen van Appraisal Theory, waarbinnen gezocht wordt naar de linguïstische middelen die de houding van de journalist t.o.v. de betrokkenen en de feiten reflecteren (bv. d.m.v ‘attitudinal positioning', ‘provoked, evoked and explicit judgements'; ‘disendorsed en endorsed quotations'; etc.). Resultaten: Uit de algemene en gedetailleerde analyse blijkt nogmaals dat objectiviteit in nieuwsverslaggeving onmogelijk is. Hoewel The Namibian een betere poging doet om objectiviteit na te streven, sluipt er toch subjectiviteit in de artikelen. Dit blijkt onder andere uit de negatieve beeldvorming over H.S., die geschetst wordt door de perspectieven van alle betrokken partijen. Bovendien is ook de taal die de journalisten toepassen niet louter objectief, wat blijkt uit het aanzienlijk aantal emotionele perspectieven over de slachtoffers. Opmerkelijk voor The Namibian is het groot aantal expliciet geïdentificeerde bronnen die de geloofwaardigheid van de inhoud verhogen en de expliciete veroordeling van H.S. toelaten. Op die manier klinken de journalisten van The Namibian overtuigender, wat hun negatieve attitudinale houding tegenover H.S. versterkt. Uit de algemene en gedetailleerde analyse van Die Republikein blijkt dat de beeldvorming omtrent H.S. een ander proces doorloopt: in de artikelen die gepubliceerd werden net na het ongeval wordt H.S. op een positieve manier voorgesteld met uitgebreide aandacht voor zijn succesvolle carrière. Naargelang het proces ontwikkelt en de bewijzen de schuld van H.S. aantonen, wordt de verslaggeving eerder neutraal tot negatief. Opmerkelijk is ook dat de nadruk ligt op de emotionele perspectieven van H.S. over zichzelf, in tegenstelling tot The Namibian die het verhaal van de slachtoffers centraliseert. Een ander verschil betreft het gebruik van bronnen die in tegenstelling tot The Namibian, meestal niet geïdentificeerd worden, wat de geloofwaardigheid van de inhoud verzwakt en slechts leidt tot impliciete veroordelingen van H.S.
Choose an application
Technische teksten. --- Tekstsoorten. --- Vaktaal --- tekstlinguïstiek.
Choose an application
Doelstelling: Dit onderzoek vergelijkt de stijl van krantenberichten over voetbalwedstrijden met onlineberichten aan de hand van het gebruik van metaforen. Het is de bedoeling een overzicht te geven van de bronnen en functie van metaforen in beide vormen van berichtgeving. Middelen of methode: Voor dit onderzoek werden 13 artikels verzameld, 6 uit de Süddeutsche Zeitung en 7 van Die Welt.de. Deze artikels berichten over de wedstrijden van de Duitse nationale ploeg op het WK 2006 in Duitsland. De aangetroffen metaforen worden in groepen opgedeeld, die opdeling wordt gemaakt op basis van de oorsprong van de metaforen. Verder wordt het beeld dat via de metafoor wordt opgeroepen, verklaard. Resultaten: De scriptie toont aan dat beide vormen van berichtgeving ongeveer een zelfde aantal metaforen gebruiken en hun metaforen uit overwegend dezelfde bronnen halen. Daarbij kan echter vastgesteld worden dat het aandeel van de grote bronnen van metaforen in het totale aantal metaforen groter is in online-berichtgeving dan in krantenberichtgeving. Deze verschillen vallen te verklaren aan de hand van de functie van krantenartikels en onlineberichten
Fußballberichterstattung. --- Fußballsprache. --- Metaphern. --- Studie van tekstsoorten - pragmatisch.
Choose an application
Tekstsoorten --- Vaktaal --- Vertalen en tekstlinguïstiek. --- vertalen.
Choose an application
Doelstelling: De doelstelling van deze scriptie is na te gaan in welke mate het institutionele gesprek geanalyseerd kan worden volgens de principes van de conversatieanalyse. Zo worden de verschillende stappen van de conversatieanalyse toegepast: verzamelen en opnemen van de data, transcriberen, kiezen van de te bestuderen data en uiteindelijk de analyse. Tijdens deze laatste fase wordt het gesprek bestudeerd in drie stadia: eerst komt de beurtwisseling aan bod, daarna de sequentieorganisatie en ten slotte de herstelorganisatie. Middelen of methode: Het basismateriaal is een gesprek in het Engels tussen een Belgische sociaal werkster en een asielzoeker van Nepalese origine met een andere moedertaal. Er werd eerst een audio opname gemaakt van het gesprek, vervolgens werd het in een transcriptie omgezet en in de laatste fase werd het geanalyseerd. Voor deze drie stadia werd een beroep gedaan op de methodologie van de conversatieanalyse. Dit onderzoeksgebied bestudeert namelijk de fenomenen waarmee gespreksdeelnemers hun interacties organiseren. De voorwaarde is wel dat het gesprek niet uitgelokt wordt voor onderzoeksdoeleinden, maar onder natuurlijke omstandigheden plaatsvindt. Resultaten: Na een grondige analyse van het opgenomen gesprek blijkt dat verschillende stappen van de conversatieanalyse toegepast kunnen worden op de specifieke interactie uit de sociale sector. Via de beurtwisseling, de sequentieorganisatie en de herstelorganisatie zorgen de gespreksdeelnemers ervoor dat het institutionele gesprek georganiseerd verloopt.
Choose an application
Doelstelling: Deze masterproef vergelijkt Nederlandstalige en Duitstalige zakelijke brieven en e-mails met elkaar. Dat gebeurt op vier vlakken: Nederlandse brieven worden vergeleken met Duitse brieven, Nederlandse e-mails met Duitse e-mails, Nederlandse brieven met Nederlandse e-mails en Duitse brieven met Duitse e-mails. De vergelijking behandelt zowel inhoudelijke als structurele kenmerken van de verschillende tekstsoorten. Middelen of methode: Aan de hand van een voorbeeldbrief of e-mail worden de verschillende onderdelen van de tekstsoorten besproken. Daarvoor worden elektronische en gedrukte bronnen geraadpleegd en de verschillende meningen worden met elkaar geconfronteerd. Nadien worden de gelijkenissen en verschillen van de verschillende tekstsoorten aan elkaar getoetst. Resultaten: Uit de vergelijking van Duitse e-mails en brieven blijkt dat beide tekstsoorten sterk van elkaar verschillen. Ten tweede zijn er ook meer verschillen dan gelijkenissen tussen Nederlandstalige brieven en e-mails. Dezerlfde verschillen als tussen Duitse brieven en e-mails gelden hier ook. Tussen Nederlandse en Duitse zakelijke brieven bestaan er naast vormelijke verschillen ook belangrijke inhoudelijke verschillen. Beide brieven komen slechts op een paar punten overeen. Duitse en Nederlandse e-mails tenslotte verschillen maar op twee vlakken.
Duits. --- Nederlands. --- Studie van tekstsoorten. --- Zakelijke brief. --- Zakelijke e-mail.
Choose an application
Doelstelling: In dit onderzoek wordt nagegaan of het effect van de berichtgeving over Duitsland voor de verschillende Turkse kranten in Duitsland apart onderzocht moet worden, vooraleer men kan zeggen of de Turkse kranten in Duitsland al dan niet voldoende over de Duitse politiek en de Duitse maatschappij berichten en daardoor de integratie van Turkse migranten in Duitsland bevorderen of hinderen. Middelen of methode: Daarvoor heb ik de berichtgeving van twee exemplaren van twee Turkse kranten in Duitsland (de Hürriyet en de Türkiye) onderzocht, om vast te kunnen stellen in welke mate beide Turkse kranten in hun Europa-bijlage over de Duitse politiek en de Duitse maatschappij berichten en op die manier de integratie ondersteunen. Indien beide kranten effectief verschillen vertonen in hun berichtgeving over de Duitse politiek en de Duitse maatschappij, dan moet het effect van de berichtgeving over Duitsland voor alle Turkse kranten in Duitsland apart onderzocht worden. Resultaten: De resultaten tonen aan dat de Turkse kranten Hürriyet en Türkiye daadwerkelijk verschillen vertonen in hun berichtgeving over de Duitse politiek en maatschappij en dat het effect van de berichtgeving voor alle Turkse kranten apart onderzocht moet worden. Alhoewel beide kranten relatief weinig over de Duitse politiek en maatschappij berichten, verschenen in de Europa-bijlagen van de Türkiye meer artikels over de Duitse politiek en maatschappij dan in de Europa-bijlagen van de Hürriyet. De Hürriyet daarentegen publiceerde meer artikels over de Duitse politiek en maatschappij in de Hürriyet zelf (buiten de Europa-bijlagen). Om een algemeen beeld te krijgen van het effect van de berichtgeving over Duitsland in de verschillende turkse kranten in Duitsland, zal de berichtgeving van de Milliyet, de Sabah en de Zaman nog onderzocht moeten worden. Pas daarna kan er geconcludeerd worden in welke mate de verschillende Turkse kranten in Duitsland berichten over de Duitse politiek en maatschappij.
Berichterstattung. --- Hürriyet. --- Integration. --- Medienkonsum. --- Studie van tekstsoorten. --- Türkische Printmedien. --- Türkiye.
Choose an application
Doelstelling: Deze studie onderzoekt hoe deontische modaliteit wordt uitgedrukt in reclame in het Britse en Vlaamse taalgebied. Middelen of methode: Voor dit onderzoek werden vijftien commerciële websites volledig geanalyseerd op deontische modale werkwoorden en op imperatieven. Om deze websites statistisch met elkaar te kunnen vergelijken, werden alle teksten volledig verwerkt, om zo het percentage aan imperatieven en deontische modaliteit te kunnen berekenen per website. Binnen deze gegevens werd er bovendien onderscheid gemaakt tussen promotionele uitdrukkingen en andere imperatieven. Tenslotte werd er gezocht naar een indeling binnen de promotionele imperatieven die misschien kan aantonen welke websites agressiever gebruik maken van deontische modaliteit van andere. Resultaten: Britse websites gebruiken maar half zo vaak imperatieven als Vlaamse websites. Binnen de gebruikte imperatieven is er geen duidelijk waarneembaar verschil in het gebruik van promotionele en niet-promotionele imperatieven: beide talen gebruiken iets meer dan 40% van de gebruikte imperatieven voor een promotioneel doel. Van alle niet-promotionele imperatieven werd iets meer dan 40% van de Vlaamse imperatieven gebruikt bij een hyperlink, terwijl de Britse websites meer dan de helft van de onderzochte niet-promotionele imperatieven als hyperlink gebruikt. Verder onderzoek is nodig om te bepalen of Vlaamse websites minder hyperlinks bevatten of dat Vlaamse website minder imperatieven gebruiken in hun hyperlinks. Tenslotte werden de promotionele websites ingedeeld in 4 groepen, waarvan er een als erg promotioneel wordt gezien en dus erg agressief, een als gematigd promotioneel en twee als relatief weinig agressief. Slechts een paar sites vertoonden een voorkeur voor de agressieve categorie. De website van een goed doel, Plan België, was de meest agressieve website op vlak van deontische modaliteit, waarschijnlijk omdat de lezer minder aanstoot neemt als hij het eens is met de boodschap.
Advertising. --- Deontic. --- Imperative. --- Internet. --- Modality. --- Reclame. --- Studie van tekstsoorten.
Listing 1 - 10 of 110 | << page >> |
Sort by
|