Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
En toen was ik de helikopter : het vertellen van verhalen in de klas
Authors: --- ---
ISBN: 9053330518 Year: 1991 Publisher: Amsterdam Prometheus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In En toen was ik de helikopter beschrijft de vermaarde Amerikaanse pedagoge Vivian Gussin Paley aan de hand van een aantal praktijkgevallen hoe kinderen die om wat voor redenen dan ook sociaal geïsoleerd zijn, met veel geduld en inzet normaal functionerende mensen worden. De school vormt daarbij, letterlijk en figuurlijk, de plaats waar die socialisatie tot stand komt. Het vertellen van verhalen is daarbij een belangrijk hulpmiddel. De kinderen worden de hoofdpersonen in het verhaal, gaan actief deelnemen en raken zo geleidelijk uit hun isolement, waardoor ze na verloop van tijd in staat zijn op ongedwongen en spontane wijze met andere kinderen om te gaan.


Book
Gedragsproblemen op de basisschool : een opleidings- en praktijkboek
Authors: --- ---
ISBN: 902550034X Year: 1988 Publisher: Nijmegen Dekker & van de Vegt


Book
Kinderen hebben wortels en vleugels nodig
Author:
ISBN: 9052639531 Year: 2004 Publisher: Amsterdam Janusz Korczak Stichting


Book
Zorgenkinderen : omgaan met opvoedingsproblemen.
Author:
ISBN: 902631714X Year: 2001 Publisher: Amsterdam Ambo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoewel de opvoeding van de meeste kinderen uiteindelijk leidt tot gezonde volwassen persoonlijkheden, kampen veel ouders met opvoedingsproblemen. Meestal zijn deze problemen tijdelijk en niet zo ernstig, soms gaat het om heel hardnekkige problemen met een zorgwekkende prognose. In Zorgenkinderen behandelt Juliaan van Acker een breed scala van opvoedingsproblemen. Deze variëren van problemen met peuters die vreselijk lastig zijn, slaapproblemen, eetstoornissen, hyperactiviteit en angstproblemen hebben, tot opstandig en brutaal gedrag van pubers en zelfs jeugdcriminaliteit. Extra aandacht wordt besteed aan problemen in allochtone gezinnen en aan ouders die problemen hebben met de kinderbescherming. Aan de hand van vele voorbeelden uit zijn praktijk als therapeut en op basis van zijn kennis als pedagoog laat Van Acker zien hoe iets aan deze problemen gedaan kan worden. Kernthema's in zijn behandelmethode zijn: het niet diskwalificeren van de ouders, het werken aan de concrete problemen uit het gewone dagelijkse leven, samenwerking met het gezin en met de school, volharding, behandeling op maat van het gezin en er rekening mee houden dat elk gezin en elk kind uniek is.


Book
Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school
Author:
ISBN: 9789044121575 Year: 2007 Volume: nr. 3 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen kunnen op school problematisch gedrag vertonen. De school en vooral deleerkracht in de klas moet daar wat mee. Dit boek levert ideeën en praktische methoden aan om met situaties waarin mensen binnen het onderwijs meer dan eens vastlopen, om te gaan. Vaak hebben gedrags-of emotionele problemen van leerlingen te maken met gezinssituaties of persoonlijkheidsfactoren. Leerkrachten kunnen daar meestal echter niet veel aan doen. Maar ze moeten nu eenmaal wel uit de voeten kunnen met storend gedrag, of het veranderen, ongeacht wat de oorzaak ervan is. Dit boek houdt zich dan ook bezig met wat er meteen in de praktijk gedaan kan worden. De hier beschreven methoden zijn te gebruiken door leerkrachten in de klas, door begeleiders, in hulpverleningsgesprekken, bij het uitstippelen van schoolstrategieën enz. De aandacht wordt daarbij verlegd van problemen naar oplossingen. Omdat leerkrachten en andere medewerkers van een school vaak krap in hun tijd zitten, is de behoefte aan snelwerkende manieren om problemen het hoofd te bieden groot. Dit boek geeft precies een dergelijke manier van werken aan.


Book
Verwaarlozing : een kwestie van urgente individuele en maatschappelijke verantwoordelijkheid
Authors: ---
ISBN: 9077834117 Year: 2005 Publisher: Utrecht Agiel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoudsopgave1 Verwaarlozing in de jeugdzorg; over de beschikbaarheid van zorg2 Jeugdigen tussen wal en schip?3 Verwaarlozing van de residentiële hulpverlening4 Emotionele verwaarlozing5 Intermezzo: over verwaarlozing in het onderwijs: op zoek naar de bevlogen leerling6 Pedagogische verwaarlozing van het publieke kind: naar een herwaardering van het algemeen belang als opvoedingsdoel


Book
Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school.
Authors: ---
ISBN: 9044112023 Year: 2001 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen kunnen op school problematisch gedrag vertonen. De school en vooral de leerkracht in de klas moet daar wat mee. Dit boek levert ideeën en praktische methoden aan om met situaties waarin mensen binnen het onderwijs meer dan eens vastlopen, om te gaan. Vaak hebben gedragsof emotionele probIemen van leerlingen te maken met gezinsof persoonlijkheidsfactoren. Leerkrachten kunnen daar meestal niet veel aan doen. Maar ze moeten nu eenmaal wel uit de voeten kunnen met storend gedrag, of het veranderen, ongeacht wat de oorzaak ervan is. Dit boek houdt zich dan ook bezig met wat er meteen in de praktijk gedaankan worden. De hier beschreven methoden zijn te gebruiken in de klas, bij het begeleiden van leerkrachten, in hulpverleningsgesprekken, bij het uitstippelen van schoolstrategieën enz. Omdat leerkrachten en andere medewerkers van een school vaak krap in hun tijd zitten, is de behoefte aan snelwerkende manieren om problemen het hoofd te bieden groot. Dit boek geeft precies een dergelijke manier van werken aan.


Book
Een ervaringsgerichte strategie voor kleuters met sociaal-emotionele problemen: van screening tot interventie
Authors: --- ---
ISBN: 9074798020 Year: 1993 Publisher: Leuven Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek wil een concreet hulpmiddel zijn bij het signaleren, diagnostiseren en begeleiden van sociaal-emotionele problemen bij kleuters. De theoretische basis ervan is breed, maar stoelt in de eerste plaats op inzichten vanuit de humanistische psychologie. De in dit boek geboden strategie is bedoeld voor kleuterleidsters. Het boek is opgebouwd volgens de stappen in deze strategie: het verzamelen van gegevens, het verwerken van gegevens en het doen van interventies. Bij deze stappen (fasen genoemd) is een serie instrumenten en formulieren ontwikkeld. Na het doorlopen van de drie stappen begint het proces opnieuw, doordat de eerste cyclus nieuwe vragen opriep die om een reactie vragen. De verschillende stappen en onderdelen daarvan worden gedetailleerd besproken, op basis van een uitgewerkt voorbeeld en vele korte situatiebeschrijvingen van gedragingen. Een centrale rol speelt daarin een screeningsinstrument, 'roos' genaamd, in de vorm van een in segmenten en binnencirkels verdeelde cirkel. De diverse symptomen krijgen een codering, waartoe een uitgebreid coderingssysteem wordt gepresenteerd. Het boek wordt afgesloten met een reeks begeleidingssuggesties en -voorbeelden.

Keywords

Academic collection --- #KVHB:Emotionele stoornissen --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Kleuters --- #KVHB:Orthopedagogie --- emotionele opvoeding --- kleuteronderwijs --- sociaal-emotionele problemen --- sociale opvoeding --- 467 --- 471.4 --- 471.44 --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kleuteronderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale problemen(kinderen met sociale problemen) --- Zorgverbreding --- emotionele problemen --- kleuters --- pedagogiek --- sociale problemen --- Ervaringsreconstructie --- Intervenieren --- Inventariseren --- Screeningsinstrument --- Synthetiseren --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactiek algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- didactiek --- didactiek. --- Didactiek. --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Socio-educatieve problemen --- Psychosociale en emotionele problemen --- Sociale opvoeding --- Didactiek; algemeen --- ervaringsgericht onderwijs --- socio-educatieve problemen --- 474.9 --- Handboek/cursus --- Kinderen met gevoelsproblemen --- Kinderen met psychosociale problemen --- 471.5 --- Kleuters --- Sociaal-emotionele problemen --- kleuterschool: sociaal-emotionele opvoeding --- leermoeilijkheden --- didactiek kleuteronderwijs --- #SBIB:316.334.1O440 --- #SBIB:316.334.1O340 --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- socio-emotionele opvoeding --- Historische en vergelijkende pedagogiek.


Book
Fouten maken mag : initiatieven en leermiddelen voor kansarme kinderen in het basisonderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9051300859 9789051300857 Year: 1992 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by