Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In En toen was ik de helikopter beschrijft de vermaarde Amerikaanse pedagoge Vivian Gussin Paley aan de hand van een aantal praktijkgevallen hoe kinderen die om wat voor redenen dan ook sociaal geïsoleerd zijn, met veel geduld en inzet normaal functionerende mensen worden. De school vormt daarbij, letterlijk en figuurlijk, de plaats waar die socialisatie tot stand komt. Het vertellen van verhalen is daarbij een belangrijk hulpmiddel. De kinderen worden de hoofdpersonen in het verhaal, gaan actief deelnemen en raken zo geleidelijk uit hun isolement, waardoor ze na verloop van tijd in staat zijn op ongedwongen en spontane wijze met andere kinderen om te gaan.
Vertellen --- Jeugdliteratuur --- Taalopvoeding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- socio-educatieve problemen --- orthopedagogiek --- 465 --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
gedragsstoornissen --- lager onderwijs --- Personality development --- Primary education --- Pedagogiek en onderwijskunde --- psychologische pedagogiek --- gedragsproblemen --- Gedragsproblemen ; basisonderwijs --- 474.22 --- Probleemgedrag ; leerlingen --- socio-educatieve problemen --- orthopedagogiek --- basisonderwijs --- 465 --- basisonderwijs (ler) --- gedragsproblemen (ler) --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- psychologische pedagogiek. --- Psychologische pedagogiek.
Choose an application
Korczak, Janusz --- Pedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- Polen --- Socio-educatieve problemen --- 323 --- jaarboek --- jeugddelinquentie --- jeugdhulpverlening --- jeugdigen --- kinderen --- opvoeding --- probleemgedrag --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Opvoeding --- Sociaal-emotioneel probleem --- Onderwijs --- Poëzie
Choose an application
Hoewel de opvoeding van de meeste kinderen uiteindelijk leidt tot gezonde volwassen persoonlijkheden, kampen veel ouders met opvoedingsproblemen. Meestal zijn deze problemen tijdelijk en niet zo ernstig, soms gaat het om heel hardnekkige problemen met een zorgwekkende prognose. In Zorgenkinderen behandelt Juliaan van Acker een breed scala van opvoedingsproblemen. Deze variëren van problemen met peuters die vreselijk lastig zijn, slaapproblemen, eetstoornissen, hyperactiviteit en angstproblemen hebben, tot opstandig en brutaal gedrag van pubers en zelfs jeugdcriminaliteit. Extra aandacht wordt besteed aan problemen in allochtone gezinnen en aan ouders die problemen hebben met de kinderbescherming. Aan de hand van vele voorbeelden uit zijn praktijk als therapeut en op basis van zijn kennis als pedagoog laat Van Acker zien hoe iets aan deze problemen gedaan kan worden. Kernthema's in zijn behandelmethode zijn: het niet diskwalificeren van de ouders, het werken aan de concrete problemen uit het gewone dagelijkse leven, samenwerking met het gezin en met de school, volharding, behandeling op maat van het gezin en er rekening mee houden dat elk gezin en elk kind uniek is.
#KVHB:Orthopedagogie --- opvoedingsproblemen --- slaapstoornissen --- kinderen --- angst --- eetstoornissen --- hyperactiviteit --- ADHD --- eetproblemen --- gedragsproblemen --- socio-educatieve problemen --- orthopedagogiek --- 465 --- Opvoedingsproblemen --- gezinsbegeleiding --- moeilijk opvoedbare jongeren --- opvoedingsondersteuning --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- 392.5 --- 376 --- 37.018
Choose an application
Leerlingen kunnen op school problematisch gedrag vertonen. De school en vooral deleerkracht in de klas moet daar wat mee. Dit boek levert ideeën en praktische methoden aan om met situaties waarin mensen binnen het onderwijs meer dan eens vastlopen, om te gaan. Vaak hebben gedrags-of emotionele problemen van leerlingen te maken met gezinssituaties of persoonlijkheidsfactoren. Leerkrachten kunnen daar meestal echter niet veel aan doen. Maar ze moeten nu eenmaal wel uit de voeten kunnen met storend gedrag, of het veranderen, ongeacht wat de oorzaak ervan is. Dit boek houdt zich dan ook bezig met wat er meteen in de praktijk gedaan kan worden. De hier beschreven methoden zijn te gebruiken door leerkrachten in de klas, door begeleiders, in hulpverleningsgesprekken, bij het uitstippelen van schoolstrategieën enz. De aandacht wordt daarbij verlegd van problemen naar oplossingen. Omdat leerkrachten en andere medewerkers van een school vaak krap in hun tijd zitten, is de behoefte aan snelwerkende manieren om problemen het hoofd te bieden groot. Dit boek geeft precies een dergelijke manier van werken aan.
Gedragsstoornissen ; onderwijs --- probleemkinderen --- gedragsstoornissen --- schoolproblemen --- Educational psychology --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Orthopedagogie --- 465 --- gedragsproblemen --- orthopedagogiek --- socio-educatieve problemen --- Assessment --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Probleemsituaties --- 467 --- Counseling --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs --- Gedragsproblemen --- Probleemgedrag --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Problem children --- Education --- Accompaniment --- School discipline --- Psychological aspects --- Child rearing --- Handbooks, manuals, etc. --- PHL-Education 13 --- emotionele problemen --- onderwijs --- hulpverlening
Choose an application
Inhoudsopgave1 Verwaarlozing in de jeugdzorg; over de beschikbaarheid van zorg2 Jeugdigen tussen wal en schip?3 Verwaarlozing van de residentiële hulpverlening4 Emotionele verwaarlozing5 Intermezzo: over verwaarlozing in het onderwijs: op zoek naar de bevlogen leerling6 Pedagogische verwaarlozing van het publieke kind: naar een herwaardering van het algemeen belang als opvoedingsdoel
#KVHB:Verwaarlozing --- 465 --- orthopedagogiek --- socio-educatieve problemen --- verwaarlozing --- 323.4 --- Hulpverlening --- Jeugdzorg --- Kindermishandeling --- Verwaarloosde kinderen --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Problematische opvoedingssituatie (POS) --- Sociaal verwaarloosden (verwaarloosde jeugd) --- Verwaarlozing --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Jeugdbescherming --- Jeugdzorg. --- Opvoeding. --- Orthopedagogiek. --- Hulpverlening. --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Orthopedagogics --- pedagogische verwaarlozing --- jeugdzorg
Choose an application
Leerlingen kunnen op school problematisch gedrag vertonen. De school en vooral de leerkracht in de klas moet daar wat mee. Dit boek levert ideeën en praktische methoden aan om met situaties waarin mensen binnen het onderwijs meer dan eens vastlopen, om te gaan. Vaak hebben gedragsof emotionele probIemen van leerlingen te maken met gezinsof persoonlijkheidsfactoren. Leerkrachten kunnen daar meestal niet veel aan doen. Maar ze moeten nu eenmaal wel uit de voeten kunnen met storend gedrag, of het veranderen, ongeacht wat de oorzaak ervan is. Dit boek houdt zich dan ook bezig met wat er meteen in de praktijk gedaankan worden. De hier beschreven methoden zijn te gebruiken in de klas, bij het begeleiden van leerkrachten, in hulpverleningsgesprekken, bij het uitstippelen van schoolstrategieën enz. Omdat leerkrachten en andere medewerkers van een school vaak krap in hun tijd zitten, is de behoefte aan snelwerkende manieren om problemen het hoofd te bieden groot. Dit boek geeft precies een dergelijke manier van werken aan.
464 --- Basisonderwijs --- Competentiegericht onderwijs --- Gedragsproblemen --- Onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Kinderen met leerproblemen --- Gedragsstoornissen onderwijs --- D31143.jpg --- #PBIB:+107.21 --- gedragsproblemen --- 465 --- orthopedagogiek --- socio-educatieve problemen --- 467 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Probleemsituaties --- counseling --- onderwijs --- probleemgedrag --- 37.06 --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Leerlingbegeleiding --- Methodiek --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Gedragsstoornissen ; onderwijs
Choose an application
Dit boek wil een concreet hulpmiddel zijn bij het signaleren, diagnostiseren en begeleiden van sociaal-emotionele problemen bij kleuters. De theoretische basis ervan is breed, maar stoelt in de eerste plaats op inzichten vanuit de humanistische psychologie. De in dit boek geboden strategie is bedoeld voor kleuterleidsters. Het boek is opgebouwd volgens de stappen in deze strategie: het verzamelen van gegevens, het verwerken van gegevens en het doen van interventies. Bij deze stappen (fasen genoemd) is een serie instrumenten en formulieren ontwikkeld. Na het doorlopen van de drie stappen begint het proces opnieuw, doordat de eerste cyclus nieuwe vragen opriep die om een reactie vragen. De verschillende stappen en onderdelen daarvan worden gedetailleerd besproken, op basis van een uitgewerkt voorbeeld en vele korte situatiebeschrijvingen van gedragingen. Een centrale rol speelt daarin een screeningsinstrument, 'roos' genaamd, in de vorm van een in segmenten en binnencirkels verdeelde cirkel. De diverse symptomen krijgen een codering, waartoe een uitgebreid coderingssysteem wordt gepresenteerd. Het boek wordt afgesloten met een reeks begeleidingssuggesties en -voorbeelden.
Academic collection --- #KVHB:Emotionele stoornissen --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Kleuters --- #KVHB:Orthopedagogie --- emotionele opvoeding --- kleuteronderwijs --- sociaal-emotionele problemen --- sociale opvoeding --- 467 --- 471.4 --- 471.44 --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kleuteronderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale problemen(kinderen met sociale problemen) --- Zorgverbreding --- emotionele problemen --- kleuters --- pedagogiek --- sociale problemen --- Ervaringsreconstructie --- Intervenieren --- Inventariseren --- Screeningsinstrument --- Synthetiseren --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactiek algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- didactiek --- didactiek. --- Didactiek. --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Socio-educatieve problemen --- Psychosociale en emotionele problemen --- Sociale opvoeding --- Didactiek; algemeen --- ervaringsgericht onderwijs --- socio-educatieve problemen --- 474.9 --- Handboek/cursus --- Kinderen met gevoelsproblemen --- Kinderen met psychosociale problemen --- 471.5 --- Kleuters --- Sociaal-emotionele problemen --- kleuterschool: sociaal-emotionele opvoeding --- leermoeilijkheden --- didactiek kleuteronderwijs --- #SBIB:316.334.1O440 --- #SBIB:316.334.1O340 --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- socio-emotionele opvoeding --- Historische en vergelijkende pedagogiek.
Choose an application
3 inventarissen van bestaande initiatieven en leermiddelen voor kansarme kinderen in het basisonderwijs. Bedoeld voor (kandidaat)leerkrachten.
Basisonderwijs --- Enseignement primaire --- kansarmoede --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Orthodidactiek --- #KVHB:Kansarmoede --- socio-educatieve problemen --- 465 --- Kansarme jeugd --- Kansarmen: didactiek: kleuteronderwijs --- Kansarmen: didactiek: lager onderwijs --- kansarmen: didactiek lagere school --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Age group sociology --- Primary education --- Social problems --- Teaching aids --- leermiddelen --- Belgium --- onderwijs --- #KVHB:Migranten --- #KVHB:Orthopedagogie --- Age group sociology. --- Primary education. --- Social problems. --- Teaching aids. --- kansarmoede. --- leermiddelen. --- Belgium. --- Educational psychology --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education
Choose an application
ethiek --- jeugdhulpverlening --- orthodidactiek --- Age group sociology --- General ethics --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- 433.1 --- 467 --- Don Bosco --- Salesianen --- kwetsbare jongeren --- opvoedingssysteem --- resilience --- verbondenheid --- Opvoedingsstijlen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 253:37 --- 271.77*16 --- #gsdbQ620.4 --- C1 --- Salesiaanse opvoeding --- jeugdbescherming --- jeugdsociologie --- socio-educatieve problemen --- 465 --- 271.77*16 Salesianen. Don Giovanni Bosco --- Salesianen. Don Giovanni Bosco --- 253:37 Pastoraal voor jeugd en opvoeding --- Pastoraal voor jeugd en opvoeding --- Kerken en religie --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Probleemjongeren --- Onderwijs --- Onderwijskansen --- Opvoeding en onderwijs --- Hulpverlening --- #GGSB: Onderwijs --- #GGSB: Jongeren --- Probleemjongere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongeren
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|