Narrow your search
Listing 1 - 10 of 40 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Une méthode de contrôle en orientation scolaire et professionnelle
Authors: ---
Year: 1962 Publisher: Bruxelles Editest

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Schoolkeuzen van ouders in het basisonderwijs : evaluatie van voorlichting aan ouders in Zaanstad-Zuid over witte en zwarte scholen
Authors: --- ---
ISBN: 9068135988 9789068135985 Year: 1999 Publisher: Amsterdam : SCO-Kohnstamm Instituut,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De allerbeste basisschool : gids voor ouders, leerkrachten en politici
Author:
ISBN: 9027494010 Year: 2004 Publisher: Utrecht Het Spectrum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Een deliberatie over onderwijsvrijheid
Authors: ---
ISBN: 9789401453561 Year: 2018 Publisher: Leuven Lannoo Campus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is een centraal aanmeldsysteem een inbreuk op vrije schoolkeuze? Is de onderwijsvrijheid van leraren niet schadelijk voor leerlingen? Is onze onderwijsvrijheid eigenlijk wel democratisch? Onderwijsvrijheid is relevanter dan ooit. De meningen rond de wenselijkheid ervan zijn vaak verdeeld. Voor iedereen die betrokken is bij onderwijs - leerlingen, ouders, leraren, beleid, onderwijsverstrekkers, overheid en onderzoekers - speelt onderwijsvrijheid op een of andere manier mee in het vormgeven van ons onderwijs. In een deliberatie over onderwijsvrijheid belichten onderwijsliefhebbers wat er voor hen op spel staat als het over dat thema gaat. Want, en dat is het uitgangspunt van dit boek, het is pas door het delen van de vele en verschillende bekommernissen dat het mogelijk wordt om waardevolle uitspraken over onderwijsvrijheid te kunnen doen. Dit boek is een oproep om te delibereren over onderwijsvrijheid. Alleen door gezamenlijke betrokkenheid en pluraliteit in het debat is onderwijsvrijheid niet voorbehouden aan een of ander eigen gelijk, maar wordt het een gedeelde zaak van ons allemaal.


Book
Aspecten van het oriënterings- en van het psycho-medisch-sociaal begeleidingswerk
Year: 1962 Publisher: Brussel Centrale voor studie- en beroepsoriëntering, C.S.B.O


Book
Bulletin de psychologie scolaire et d'orientation. Organe de la Fédération des centres psychomédico-sociaux et d'orientation libres, F.C.P.L. Trimestriel
Year: 1962 Publisher: Bruxelles


Book
De buurt en de school: gescheiden contexten? : een onderzoek bij kinderen naar de relatie tussen hun buurt en hun onderwijservaringen en -verwachtingen
Author:
ISBN: 9789033476068 Year: 2010 Volume: 14 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Welke is de meest geschikte omgeving voor een kind om in op te groeien? De stedelijke buurt is meestal niet het antwoord op deze vraag. Integendeel, de stad wordt beschouwd als overbevolkt, vervuild, druk, onpersoonlijk en allesbehalve een gepaste leefomgeving, zowel voor kinderen als jongeren. Dergelijke invalshoek benadrukt de stedelijke buurt als beperkend en negeert de potentiële kansen. Hoe kinderen die opgroeien in een stedelijke context dit zelf ervaren, blijft echter achterwege in de discussie. Dit boek laat de kinderen, uit 3 verschillende stedelijke buurten, zelf aan het woord. Hoe omschrijven ze hun buurt? Hoe beleven ze hun buurt? Hoe maken ze gebruik van hun buurt? Via een waaier aan kwalitatieve onderzoeksmethoden geeft de auteur een caleidoscopisch beeld over de buurten. Zij distilleert vanuit hun antwoorden verschillende buurtmechanismen. Treedt de buurt op als een socialisatiemilieu? Fungeren de sociale relaties in de buurt als hulpbronnen? Biedt de aanwezige buurtinfrastructuur een lerende omgeving aan? Op dergelijke manier achterhaalt zij welke kansen buurten geven of welke beperkingen ze opleggen. De focus ligt hierbij op onderwijs, met de volgende centrale vraag: speelt de buurt waar kinderen wonen een rol bij hun schoolkeuze, hun schoolervaringen?


Book
Kiezen is een kunst : zó help je scholieren op weg
Author:
ISBN: 9789065085566 9065085564 Year: 2006 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het is belangrijk dat jongeren kunnen kiezen. Ze leven immers in een maatschappij waarin keuzevrijheid en eigen verantwoordelijkheid centraal staan. Ook in het onderwijs wordt meer en meer een appèl gedaan op de zelfverantwoordelijkheid van en regie door leerlingen. Maar weten jongeren altijd hoe ze moeten kiezen? Het is nodig dat het onderwijs nadrukkelijker dan nu het geval is, aandacht besteedt aan het leren kiezen door leerlingen. Dit boek gaat hierover. De belangrijkste bouwstenen van leren kiezen komen aan de orde. Naast de logischrationele keuzestijl die in keuzebegeleiding doorgaans veel aandacht krijgt, worden zes andere keuzestijlen gepresenteerd die scholieren in de praktijk vaak hanteren. Ook geeft het boek een beschrijving van de kwaliteiten en valkuilen die bij deze stijlen horen. Het laatste deel van het boek bevat een concreet lesplan, inclusief veel oefeningen.

Listing 1 - 10 of 40 << page
of 4
>>
Sort by