Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Effectief leren, de docent als regisseur reikt toekomstige leerkrachten instrumenten aan die ervoor zorgen dat lesgeven onder regie van de docent resulteert in effectief leren. Het boek bespreekt uitgebreid de instructiestrategieën ‘directe instructie’ en ‘samenwerkend leren’. Ook de kracht van ‘activerende didactiek’ komt uitvoerig aan de orde. Verder is er veel aandacht voor de ontwikkeling van een goed leerklimaat en het stellen van vragen. Het boek zit boordevol praktijkvoorbeelden, praktische tips en werkvormen om toe te passen in de klas. Deze praktijkgerichte inslag wordt mooi gecombineerd met een stevige theoretische basis.Deze vijfde editie is volledig herzien en vernieuwd. Er is extra aandacht voor leerstrategieën en formatief handelen. Daarnaast is het boek uitgebreid met een hoofdstuk over differentiëren in de klas. Verder is er aan het eind van ieder hoofdstuk een paragraaf toegevoegd met gereedschap voor de toekomstige docent, zodat deze het geleerde nog makkelijker kan koppelen aan de eigen praktijk. Tot slot is er een duidelijke koppeling aangebracht tussen de inhoud van de hoofdstukken en de wetenschappelijke verdieping aan het einde van ieder hoofdstuk.Naast het boek is er een website die uitgebreide ondersteuning biedt voor studenten en docenten. Daar zijn oefentoetsen, een begrippentrainer, opdrachten, illustratieve filmpjes en samenvattingen te vinden.
Didactiek. --- Doceren. --- Lesgeven. --- Didactiek --- Instructie --- Directe instructie --- Samenwerkend leren --- Activerende didactiek --- Vragen stellen --- Leerklimaat --- Werkvormen --- Leerstrategieën --- Formatief handelen --- Differentiëren --- Studievaardigheden ; leerlingbegeleiding
Choose an application
Praktijkboek voor (aankomende) leraren po, vo, mbo en het speciaal onderwijs die op zoek zijn naar gereedschap om goed beslagen ten ijs te komen als het gaat om het bevorderen van gewenst gedrag. Na een beknopte introductie met als theoretisch paradigma de fases van groepsvorming (Tuckman) en de Roos van Leary, komt de praktische informatie in vijf hoofdstukken tot de lezer. Adviezen voor eerste lessen (de eerste klap is een daalder waard), reageren op gewenst en ongewenst gedrag, corrigeren van ongewenst gedrag, wat als leerlingen… en wat je beter niet kunt doen! Een vijftiental bijlagen (meteen te gebruiken), een uitgebreide literatuurlijst en register sluiten deze praktische uitgave af. Aan de hand van 141 herkenbare voorbeelden uit de praktijk (vooral uit vo en mbo), met toelichting en oefening, kan de lezer zelf, of samen met anderen (intervisie, rollenspel) aan de slag. Eenvoudig kleurgebruik ondersteunt de informatie – een enkele cartoonachtige tekening geeft wat lucht in de zware materie. Een uitgave die niet mag ontbreken op lerarenopleidingen – oefenen maar!
Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- klassenmanagement --- klassfeer --- gedragsontwikkeling --- 454.22 --- Leerklimaat --- Oudergesprek --- Klasmanagement --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Klasklimaat --- didactiek --- Buitengewoon onderwijs --- klasmanagement (ler) --- Onderwijsstijlen --- 371.3 --- 462.1 hoogbegaafde kinderen --- hoogbegaafdheid --- kinderen --- orthopedagogiek --- klasklimaat --- werkvormen en leeractiviteiten --- onderwijsstijlen --- leerklimaat --- klasmanagement
Choose an application
In het onderwijs durft men de lat hoog te leggen. Dat geldt ook voor het ontwikkelen van basisvaardigheden die het goede leven kunnen bevorderen. De school is een centrum waar leerlingen, leerkrachten, ouders, begeleiders en alle andere betrokkenen zich optimaal kunnen ontwikkelen, in alle openheid. Het gevoel van zinvolle aanwezigheid is hierbij essentieel. De hamvraag is: Hoe kun je een school met een positief leef- en leerklimaat realiseren? Met concrete voorbeelden komen eerst de school- en de groepsregels aan bod. Daarna volgen werkvormen die helpen om een positief groepsklimaat te creëren. Er is pro-actief ook een draaiboek voor grensoverschrijdend gedrag. Juist bij grensoverschrijdend gedrag verdienen ouders speciale aandacht. Ook een anti-pestactieplan kan niet ontbreken. Hoewel dit boek geschreven is voor de basisscholen, kan het heel verdienstelijk zijn voor de Basisvorming van het Voortgezet Onderwijs en voor de Middenscholen. Met concrete voorbeelden komen eerst de school- en de groepsregels aan bod. Daarna volgen werkvormen die helpen om een positief groepsklimaat te creëren. Er is pro-actief ook een draaiboek voor grensoverschrijdend gedrag. Juist bij grensoverschrijdend gedrag verdienen ouders speciale aandacht. Ook een anti-pestactieplan kan niet ontbreken.
School management --- 433.2 --- morele opvoeding --- sociale opvoeding --- sociale vaardigheden --- 458.1 --- Basisschool --- Conflicten --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Pesten --- Schoolcultuur --- Sociale opvoeding --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Groeperingsvormen --- Groepsgedrag --- Leeromgeving --- Pesten op school --- Schoolklimaat --- Schoolreglementen --- 456.8 --- basisonderwijs (ler) --- leerklimaat --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsvisie --- 071073.jpg --- 104395.jpg --- Orde houden ; onderwijs --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- morele en religieuze opvoeding --- Organisatie - Management --- Didactische principes --- basisonderwijs --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- Tolhuis
Choose an application
Leerlingen verantwoordelijkheid geven voor hun eigen leerproces is een lastig onderwerp. Te snel te veel verantwoordelijkheid overdragen, betekent dat leerlingen verloren kunnen raken; wanneer docenten te weinig verantwoordelijkheid afstaan, blijven leerlingen afhankelijk. In beide gevallen leren zij minder actief en effectief als mogelijk zou zijn. Dit boek geeft zowel een praktijktheoretisch kader als vele voorbeelden van hoe docenten met dit spanningsveld om kunnen gaan. Naast voorbeelden uit de praktijk worden ook de belangrijkste principes uit de leertheorie, de pedagogie en de didactiek bij elkaar gebracht. Daardoor wordt ook vanuit een theoreitsch kader duidelijk wat nodig is om leerlingen actiever en met meer verantwoordelijkheid voor hun leerproces te laten functioneren.
Teacher education. Teacher's profession --- didactische processen --- Initial didactic situation --- leerlingen --- leren leren --- actief leren --- verantwoordelijkheid --- 454.23 --- didactiek --- leren --- 450.8 --- Leerlingen --- Leerprocessen --- Leren leren --- Verantwoordelijkheden --- Intelligentie --- Leeractiviteiten --- Leerklimaat --- Leerproces --- Onderwijs --- Vaardigheden --- 474.21 ) * DIDACTISCHE WERKVORMEN - O.N. --- leeractiviteiten --- vaardigheden --- Actief leren --- Didactiek --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Methodiek van het studeren --- (zie ook: teleonderwijs) --- Leerstrategieën --- Studiemethoden --- Leerlingbegeleiding --- onderwijsstrategie --- studievaardigheden --- leerlingbegeleiding --- onderwijsleerprocessen --- 474.21 ) * DIDACTISCHE WERKVORMEN - O.N
Choose an application
De basisschool staat vandaag onder grote druk. Leerkrachten moeten te veel. Ze weten niet goed wat van hen wordt verwacht, ze kunnen weinig eigen klemtonen leggen en geraken ontmoedigd. Nochtans gaat er enorm veel energie schuil in de leerkracht die vanuit een geloof in eigen kracht kinderen help zichzelf te ontwikkelen. De clou is zichzelf bij het werk te 'plezieren'. De praktijk toont aan dat leerkrachten die een goed evenwicht vinden tussen 'moeten presteren' en 'deugd beleven' beter werken. Dit boek geeft praktische ideeën entips om leerkrachten tot meer 'zelfzorg' aan te zetten en leerling-gericht te denken: kortom, om de school zowel voor leerkrachten als leerlingen tot een gnietbare school te maken. (Bron: covertekst)
basisonderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- schoolklimaat --- Primary education --- didactiek --- Basisonderwijs ; didactiek --- #PBIB:2004.3 --- 450.7 --- 454.22 --- Leeromgeving --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolcultuur --- Schoolteam (Omgang met collega's) --- 474.2 --- Basisonderwijs --- Klassenmanagement --- Klassenraden --- Kwaliteitszorg --- Leerlingparticipatie --- Leraren --- Ouderparticipatie --- Relatie leraar - leerling --- Samenwerking --- Schoolteams --- Verbondenheid --- 473 --- 474.22 ) Onderwijsstijlen --- basisschool (ler) --- kinderen --- leerklimaat --- leerkracht --- leerkrachten --- leeromgeving --- schoolteam --- 37.064 --- Aandacht --- Communicatie --- Kinderen --- Omgangskunde --- Onderwijs --- 474.22 --- Onderwijskwaliteit --- Schoolteam --- 032038.jpg --- Lagere school --- Opleiding en bijscholing --- Onderwijsstijlen --- Onderwijsstrategieën --- onderwijs --- departement Lerarenopleiding --- Lager onderwijs --- Pedagogisch klimaat --- Sociology of education --- School management --- motivatie --- kinderrechten --- onderwijsstrategieën --- basisonderwijs. --- leerkrachten. --- motivatie.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|