Listing 1 - 10 of 979 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Is het de wereld die plots sneller draait? Of zijn wij zo sloom geworden? De coronacrisis legt een vergrootglas op de kansen en bedreigingen waarmee we de afgelopen jaren hebben geworsteld. Voor de optimisten groeien de bomen tot in de hemel en kan het alleen maar beter gaan. De pessimisten hebben elke dag de ondergang van het Westen op het menu - koud geserveerd. Onze ongekende macht, welvaart en technologische vooruitgang worden uitgehold door een wrang gevoel van stagnatie, politieke patstellingen en culturele oorlogen. Kinderen van onze tijd herkennen elkaar aan de gedeelde ontgoocheling: het is allemaal niet geworden wat we ervan hadden verwacht. In 'Autonomie' probeert Harold Polis te weten te komen hoe we op dat punt zijn aanbeland. Bij het stellen van zijn diagnose put hij rijkelijk uit geschiedenis, economie, politiek, pop, filosofie en literatuur. De zoektocht in de essays in 'Autonomie' brengt een gevarieerd gezelschap verlichte zielen samen, gaande van Thomas Hobbes, Nietzsche, Franciscus en Georgia Meloni tot Pete Townshend, Iggy Pop en Cardi B. Harold Polis plaatst kanttekeningen bij optimisten en pessimisten, peilt naar de duurzaamheid van onze ontgoocheling en de opties om uit de impasse te raken. Wie weet hebben we ons lot gewoon nog altijd in eigen handen. HAROLD POLIS (1970) is essayist en uitgever. Hij was medesamensteller van de 'Wereldgeschiedenis van Vlaanderen' en de 'Brieven' van Gerard Walschap, en bezorgde edities van onder anderen Marnix Gijsen, Louis Paul Boon en Jef Geeraerts.
Choose an application
In a post-secular society contemporaries are challenged to raise and face existential questions in the midst of a plurality of (religious and non-religious) worldviews. Children, adolescents and young adults are especially eager for orientation in negotiating this plurality. Religious Education in European schools can provide them with solid insights and a safe space to accept this challenge. In this book the narrative, communicative and spiritual dimensions of religious education are discussed. In the act of theologizing with children, adolescents and young adults, “in each other’s presence” and with a view to wisdom traditions, they are empowered to patiently engage in new ways. Alternative patterns of framing identity and community, experience and interpretation, transcendence and immanence, can then emerge. The book is rooted in the teaching praxis of the author and reaches out to the centers of initial teacher education, where future leaders learn to discover the theological dignity of religious education.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 979 | << page >> |
Sort by
|