Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Dit boek geeft een aanzet om zingevingsvragen in het geschiedenisonderwijs aan te pakken. Jongeren leren dat mensen - in alle tijden en op alle plaatsen - steeds denken, handelen, voelen en leven vanuit een bepaald mens-, wereld- en godsbeeld. Dat gebeurt misschien niet altijd even bewust. Het expliciteren van dat beeld en het reflecteren erover is een opdracht van het onderwijs. Het boek knoopt aan bij bestaande leerplannen en ontwikkelt een algemene visie over zingeving en geschiedenis. Een aantal concrete voorbeelden en lessen gevan aan hoe je als leraar met de ruimte voor zingeving en levensbeschouwing kan omgaan. (Bron: covertekst)
Didactics of secundary education --- geschiedenisonderwijs --- Didactics of history --- Christian church history --- 372.893 --- 901 --- geschiedenis --- zingeving --- 485.52 --- Handboek/cursus --- 456.6 --- Zingeving --- Geschiedenis --- Levensvragen --- Onderwijs --- 372.893 Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- Geschiedenisonderwijs --(niet-universitair onderwijs) --- geschiedenisfilosofie --- Didactiek --- 060317.jpg --- Geschiedenis: didactiek secundair onderwijs --- #GGSB: Filosofie --- #GGSB: Filosofie van de geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Filosofie --- Filosofie van de geschiedenis --- Geschiedenisonderwijs
Choose an application
De evaluatie van leerlingen via goed doordachte toetsen is voor de leerkracht geschiedenis een allesbehalve eenvoudige opdracht. Dit Cahier wil met concrete voorbeelden aantonen hoe leerkrachten hun toetsvragen kunnen optimaliseren. Het boek opent met enkele beschouwingen over de didactische functie van de evaluatie en de noodzakelijke correlatie tussen leersituatie en toetsing. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de kenmerken en aan de voor- en nadelen van de verschillende vraagvormen (open vragen en de belangrijkste vormen van gesloten vragen). Daaropvolgend wordt de problematiek behandeld van de keuze van de vraagvorm, de kenmerken die iedere toets moet bezitten en de beoordeling van de resultaten. Ten slotte wordt een reeks gesloten vragen aangeboden die afgestemd zijn op specifieke onderwijsdoelen voor het vak geschiedenis. De theoretische inzichten worden zoveel mogelijk geïllustreerd met geselecteerd toetsmateriaal uit een relatief groot aantal Vlaamse ASO en TSO scholen, waardoor het geheel is afgestemd op de reële klaspraktijk.
Evaluatietechnieken --- Geschiedenis --- Onderwijs. --- Secundair onderwijs. --- Didactics of secundary education --- Didactics of history --- evaluatie (onderwijs) --- Didactic evaluation --- geschiedenis --- didactiek --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; evaluatie --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- evalueren --- geschiedenisonderwijs --- 484.4 --- evaluatie --- onderwijs --- resultaten --- 691 --- 485.610 --- 900.21 --- Didactiek --- Evaluatie --- Onderwijs --- Onderwijsdoelen --- 485.6 --- Toetsen --- evalueren (ler) --- geschiedenis : didactiek (ler) --- Geschiedenis ; secundair onderwijs --- 485.55 --- Evalueren --- Geschiedenisonderwijs --- evaluatietechniek --- 072292.jpg --- geschiedenis: didactiek secundair onderwijs --- Pedagogie --- didactiek secundair onderwijs - evaluatie --- Pedagogie en didactiek --- Geschiedenis - vakdidactiek --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- #BSCH: vak : geschiedenis --- #BSCH: vak: didactiek
Choose an application
Dit boek toont met concrete voorbeelden aan dat bepaalde vernieuwingen in het geschiedenisonderwijs niet alleen mooie theorieën zijn, maar dat ze ook haalbaar zijn in de concrete klaspraktijk. Het opent met een verduidelijking van wat het funderend uitgangspunt van historische vorming is. Vervolgens worden de fundamentele leerdoelen die hieruit voortvloeien theoretisch toegelicht en aan de hand van relevante en heldere voorbeelden geconcretiseerd. Verder wordt aangetoond hoe de onderzoekende methode het mogelijk maakt om de gestelde leerdoelen van historische vorming ook daadwerkelijk te realiseren.
Geschiedenis. --- Secundair onderwijs --- Didactiek. --- Didactics of secundary education --- Sociology --- Didactics of history --- Flanders --- geschiedenis --- geschiedenis, schoolvak --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- didactiek --- secundair onderwijs --- 456.6 --- 691 --- 485.610 --- 900.21 --- Didactiek --- Geschiedenis --- Historische kritiek --- Historische vaardigheden --- Leren leren --- Probleemoplossend denken --- 485.6 --- Documenten --- 485.6 ) Geschiedenis - Maatschappijleer - s.o --- geschiedenisonderwijs --- historische vorming --- Geschiedenis ; secundair onderwijs --- Geschiedeniswetenschap ; methodiek --- 485.55 --- Geschiedenisonderwijs --- geschiedenis: didactiek secundair onderwijs --- 94 --- 372.8 --- Pedagogie --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Pedagogie en didactiek --- Geschiedenis - vakdidactiek --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- #BSCH: vak : geschiedenis --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Methodologie
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|