Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Nathalie van Kordelaar en Marianne Schmidt hebben beiden ervaring in het geven van sociale vaardigheidstrainingen.Zij merkten dat bij de bestaande methoden de geleerde vaardigheden moeilijk integreerden bij kinderen in een situatie buiten de training. Vanuit deze ervaringen besloten ze een nieuwe training op te zetten waarin de integratie van de vaardigheden thuis en in de klas centraal staat. Deze training is opgezet voor de basisschool als geheel waarbij integratie met de klas een belangrijk aspect is. Ook leerlingen die niet meedoen aan de training profiteren ervan. De lessen en opdrachten bij de thema's zijn ondergebracht in een uitgave voor de onderbouw en een voor de bovenbouw. De methode is voor beide groepen hetzelfde. Er kan ook gewerkt worden in de klas en de RT met onderdelen uit de training. De rollenspellen, spelletjes en klassenlessen lenen zich ook goed als lessuggesties om sociale vaardigheden aan te leren en kinderen emotioneel weerbaarder te maken.
471.44 --- sociale vaardigheden (ler) --- sociale vaardigheden --- Pesten --- Sociaal-emotionele opvoeding --- basisschool (ler) --- Sociale vaardigheden --- basisonderwijs --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- Didactics of social education --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep)
Choose an application
Dutch literature --- prentenboeken (genre) --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Schoolleven --- Kleuteronderwijs. --- prentenboeken --- school --- eerste schooldag --- overgang kleuterschool - basisschool --- 470.1 --- basisschool (ler) --- kleuters (ler) --- Overgang kleuterschool-basisschool --- Kleuters: overgang lagere school --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
9
Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Poetry --- Dutch literature --- Nederlands --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- basisonderwijs --- didactiek --- poëzie --- leesbevordering --- kleuters --- lager onderwijs --- Jeugdpoëzie --- Lager onderwijs --- Didactische werkvormen --- Kleuteronderwijs --- Creativiteit --- Creatieve expressie --- Poëzie --- Onderwijs --- Poëzie : kleuteronderwijs --- didactiek lagere school --- #BSCH: vak: Nederlands --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs (x) --- taalonderwijs (x) --- voordrachtkunst (x) --- versjes --- 475.2 --- Basisonderwijs --- Poëzie (Versjes, Gedichten) --- 475.26 ) * LEZEN --- nederlands : didactiek : l.o. (ler) --- poëzie : basisschool (ler) --- Poëzie ; basisonderwijs --- Poëzie ; kleuteronderwijs --- 472.1 --- 474.54 --- Poëzie : basisonderwijs --- kleuterschool: taal --- moedertaal --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Didactische werkvorm --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Duits --- België --- China --- Musiceren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Letterkunde
Choose an application
De basisschool staat vandaag onder grote druk. Leerkrachten moeten te veel. Ze weten niet goed wat van hen wordt verwacht, ze kunnen weinig eigen klemtonen leggen en geraken ontmoedigd. Nochtans gaat er enorm veel energie schuil in de leerkracht die vanuit een geloof in eigen kracht kinderen help zichzelf te ontwikkelen. De clou is zichzelf bij het werk te 'plezieren'. De praktijk toont aan dat leerkrachten die een goed evenwicht vinden tussen 'moeten presteren' en 'deugd beleven' beter werken. Dit boek geeft praktische ideeën entips om leerkrachten tot meer 'zelfzorg' aan te zetten en leerling-gericht te denken: kortom, om de school zowel voor leerkrachten als leerlingen tot een gnietbare school te maken. (Bron: covertekst)
basisonderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- schoolklimaat --- Primary education --- didactiek --- Basisonderwijs ; didactiek --- #PBIB:2004.3 --- 450.7 --- 454.22 --- Leeromgeving --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolcultuur --- Schoolteam (Omgang met collega's) --- 474.2 --- Basisonderwijs --- Klassenmanagement --- Klassenraden --- Kwaliteitszorg --- Leerlingparticipatie --- Leraren --- Ouderparticipatie --- Relatie leraar - leerling --- Samenwerking --- Schoolteams --- Verbondenheid --- 473 --- 474.22 ) Onderwijsstijlen --- basisschool (ler) --- kinderen --- leerklimaat --- leerkracht --- leerkrachten --- leeromgeving --- schoolteam --- 37.064 --- Aandacht --- Communicatie --- Kinderen --- Omgangskunde --- Onderwijs --- 474.22 --- Onderwijskwaliteit --- Schoolteam --- 032038.jpg --- Lagere school --- Opleiding en bijscholing --- Onderwijsstijlen --- Onderwijsstrategieën --- onderwijs --- departement Lerarenopleiding --- Lager onderwijs --- Pedagogisch klimaat --- Sociology of education --- School management --- motivatie --- kinderrechten --- onderwijsstrategieën --- basisonderwijs. --- leerkrachten. --- motivatie.
Choose an application
DVD bij het gelijknamige boek.
Nederlands --- Wereldoriëntatie --- Basisonderwijs. --- basisonderwijs --- moedertaalonderwijs --- Didactics of primary education --- Didactics of languages --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Taalonderwijs ; basisonderwijs ; didactiek --- 456.1 --- 475.2 --- didactiek --- taalonderwijs --- 471.41 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Didactische werkvormen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Taal --- Taalachterstand --- Taalvaardigheid --- 474 --- 475.2 ) * NEDERLANDSE TAAL - O.N. --- DVD 1 --- Handboek/cursus --- dvd --- geïntegreerd taalonderwijs : basisschool (ler) --- win-win-model --- zaakvakonderwijs --- Taalonderwijs ; basisonderwijs --- Taalopvoeding --- 475.25 --- 071313.jpg --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Contains audio-visual material --- vakoverschrijdend onderwijs --- Nederland --- Taalgericht vakonderwijs --- Didactiek --- Onderwijsstrategieën --- Vakoverschrijdend werken --- 475.2 ) * NEDERLANDSE TAAL - O.N --- 071314.jpg --- inclusief onderwijs --- Onderwijsstrategie --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Opvoeding en onderwijs zijn gestoeld op een drietal pedagogische principes: elk kind is opvoedbaar, elk kind kan en wil leren en een kind wil het zelf doen. Dit boek helpt aankomende onderwijsgevenden bij het vormen van eigen opvattingen over opvoeding en onderwijs. Door middel van casussen uit twee eeuwen schoolpedagogiek wordt teruggegrepen op herkenbare praktijksituaties. Er komt op verhalende wijze een aantal kernthema's aan de orde uit de geschiedenis, de theorie en de actuatliteit van opvoeding en onderwijs. Door het werken met concrete, aan de onderwijspraktijk ontleende casussen wordt steeds de koppeling tussen de theorie en de praktijk gelegd.
Pedagogie --- geschiedenis --- onderwijs --- onderwijskunde --- opvoedkunde --- pedagogiek --- 431 --- 432 --- Comenius, Johan Amos --- Dewey, John --- Didactische werkvormen --- Freinet, Célestin --- Fröbel, Friedrich --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs(Historische pedagogie) --- Herbart, Johann Friedrich --- Korczak, Janusz --- Leerinhoud --- Leren --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijstheorieën --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoedingstheorieën --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- Pestalozzi, Johann Heinrich --- Piaget, Jean --- Vygotsky --- 472.1 --- 472.2 --- Basisonderwijs --- Differentiërend onderwijs --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Kinderen --- Klassikaal onderwijs --- Leerinhouden --- Omgevingsonderwijs --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Rechten van het kind --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Relatie ouder - school --- Taakgericht werken --- 472 ) Lager onderwijs --- 472 --- basisonderwijs --- basisschool (ler) --- didactische werkvormen --- geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- kinderen --- kinderrechten --- klassikaal onderwijs --- leerinhouden --- leren --- opvoeden (ler) --- opvoeden tot burgerzin --- opvoeding --- pedagogie (ler) --- relatie onderwijs-maatschappij --- relatie ouders-school --- taakgericht onderwijs --- Theoretische opvoedkunde --- Geschiedenis --- Politiek, wetgeving en organisatie --- (zie ook: Onderwijskunde)
Choose an application
Dit boek behandelt onder meer een ruim gamma van relatiewijzen ; het interactieve handelen ; verschillende vormen van samenwerking en samenleving.
Didactics of social education --- sociale opvoeding --- pedagogiek --- axenroos --- Didactics of primary education --- relationele vorming --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Didactiek van het lager onderwijs --- vakoverschrijdende thema's --- lager onderwijs (doelgroep) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Sociale opvoeding --- Lager onderwijs --- Axenroos --- Sociaal-agogische vaardigheden --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- basisonderwijs --- basisscholen --- didactiek --- lager onderwijs --- sociale vaardigheden --- 433.4 --- agogie --- agogische vaardigheden --- 471.44 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Discussie --- Groepsdiscussies --- Omgangskunde --- Relatie --- Relationele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Taakgroepen --- Tweegesprek --- Tweegesprekken --- 305 --- 433.4 ) Sociale vaardigheden --- interactief handelen --- relatiewijzen --- samenwerking --- sociaal vaardig : basisschool (ler) --- sociale vaardigheden (gez) --- 37.032 --- Agologie --- Gedrag --- Groepsleiding --- Relaties --- Samenwerking --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Sociale redzaamheid ; kleuteronderwijs --- 478.8 --- Sociaal-agogische vaardigheden : basisonderwijs --- Basischool: sociale vaardigheid --- Relatiewijzen: lagere school --- #BSCH: vak: didactiek --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Schoolbooks - Didactic material --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Agressie. --- Basisonderwijs. --- Interactie. --- Persoonlijkheidsontwikkeling. --- Sociale vaardigheden. --- Zelfwaarneming.
Choose an application
In dit boek selecteerden de auteurs acht verhalen van kinderen wier welbevinden laag is en over hun leerkrachten die hieraan iets trachten te doen. De verhalen komen uit de verschillende graden van het lager onderwijs en uit verschillende contexten (van plattelandsschool tot stadsschool). Ze zijn uit de werkelijkheid gegrepen. Ze laten zien hoe je vanuit een ervaringsgerichte kijk op kinderen signalen voor problemen kan opvangen en interpreteren, hoe je kan zoeken naar interventies en hoe deze gaandeweg effecten sorteren.
Emotionele stoornissen --- Gedragsstoornissen --- Leerstoornissen --- Kinderen --- Onderwijs. --- Basisonderwijs. --- socio-emotionele opvang --- Primary education --- zorgverbreding --- leerlingenbegeleiding --- socio-emotionele stoornissen --- Sociology of education --- Educational psychology --- emotionele ontwikkeling --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- Emotionele stoornissen ; kinderen ; onderwijs --- Gedragsstoornissen ; basisonderwijs --- Leerstoornissen ; basisonderwijs --- #PBIB:+105.10 --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Sociaal-emotionele ontwikkeling --- sociaal-emotionele problemen --- sociale vaardigheden --- 467 --- basisonderwijs --- emotionele problemen --- gedragsproblemen --- kinderen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- sociale problemen --- 478.9 --- Anders zijn --- Autisme --- Conflicten --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Faalangst --- Gezinsuitbreiding --- Hoogbegaafde kinderen --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Lager onderwijs --- Relatie leraar-leerling --- Relationele opvoeding --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale problemen(kinderen met sociale problemen) --- Sociale vaardigheden --- Vriendschap --- Welbevinden --- Zorgverbreding --- ervaringsgericht onderwijs --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- onderwijs --- sociaal emotionele ontwikkeling --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Gedragsproblemen --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele problemen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 467 ) Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- basisschool (ler) --- kinderen met gedrags- en gevoelsproblemen --- kinderen met leerproblemen --- kinderpsychologie (ler) --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- 37.032 --- Interventie --- 478.8 --- Emoties --- Emotionele opvoeding; ba.o --- Gevoelens : basisonderwijs --- Gevoelens --- Sociale opvoeding; ba.o --- 040818.jpg --- Leermoeilijkheden --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Overige vormingsgebieden --- Didactische principes --- psychosociale problemen --- Handboek/cursus --- 040817.jpg --- Kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs --- Leerproblemen --- Sociaal-emotioneel probleem --- Gedragsprobleem --- Kind --- Leerprobleem --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs
Choose an application
Boeken zijn niet weg te denken uit een school. Vele scholen hebben dan ook een schoolbibliotheek of een documentatiecentrum. In tal van klassen is er een hoek met allerlei boeken en geregeld wordt de openbare bibliotheek bezocht. Hierbij zijn niet alleen "leesboeken" aan de orde, maar zeker ook "informatieve boeken". In dit boek krijgt de leerkracht hulp om een goede keuze te maken in het grote aanbod van informatieve boeken.
Informatieve jeugdboeken --- Basisonderwijs. --- Basisonderwijs --- Technologie. --- Wetenschap. --- Didactiek. --- probleemoplossend denken --- wetenschappen --- Didactics of sciences --- wetenschapsbevordering --- Didactics of primary education --- Informatieve jeugdboeken ; basisonderwijs --- Informatieve jeugdboeken ; basisschool --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Didactiek --- basisscholen --- informatieve boeken --- leesbevordering --- non-fictie --- 433.7 --- basisonderwijs --- leesopvoeding --- 434.8 --- 470 --- Informatiebronnen --- Keuzelijsten --- Leesbevordering(Boekpromotie) --- Lezen --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- 474.54 --- Boeken --- Jeugdboeken --- 433.75 --- informatieve boeken (ler) --- Bibliotheekbezoek --- Informatievaardigheden --- Kleuteronderwijs --- Leesbevordering ; basisonderwijs --- Leesbevordering --- 476.15 --- Boeken : basisonderwijs --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- Activiteiten met het jeugdboek --- Het boek in het onderwijs --- 043415.jpg --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- didactiek --- lager onderwijs --- techniek --- technologische opvoeding --- wetenschap --- 476 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Lager onderwijs --- Leren leren --- Probleemoplossend denken --- Techniek --- Wetenschap --- 476.1 --- Denken --- Didactiek --- Wetenschappelijk onderzoek --- Wetenschappen --- basisschool (ler) --- wetenschap (ler) --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; didactiek --- Wetenschapsonderwijs --- Wetenschappen ; basisonderwijs ; didactiek --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie en kennisgebieden --- Wereldoriëntatie en kennisgebieden --- Wereldoriëntatie; algemeen --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- Werken met jeugdboeken --- Informatieve boeken --- Wereldoriëntatie --- Informatief boek --- Jeugdliteratuur --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- 456.3 --- didactiek algemeen - wiskunde, informatiekunde, technologische opvoeding
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|