Narrow your search
Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Jeux de masques, jeux de ruses dans la littérature française mediévale (XIIe-XVe siècles)
Author:
ISBN: 9782745320773 2745320777 Year: 2010 Volume: 101 Publisher: Paris : Honoré Champion,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

JEUX DE MASQUES, JEUX DE RUSES DANS LA LITTERATURE FRANCAISE MEDIEVALE. XIIE-XVE SIECLE. Motif récurrent des textes littéraires médiévaux, le masque en désigne plusieurs aspects. À part le trucage d'identité d'un personnage qui change d'apparence en adoptant des vêtements propres à une certaine catégorie sociale, la contrefaçon de l'image peut constituer une interrogation de l'essence biologique indiquant le dépassement de soi-même et la redéfinition de l'être humain s ous un angle spirituel. D'un autre côté, le déguisement reflète le discours sournois que le personnage masqué invente en aimantrévéler une partie de la vérité. Enfin, le masquage signifie aussi les stratégies rhétoriques à travers lesquelles la voix de l'auteur avance sur la scène du discours et tente de convaincre l'auditoire ou le lecteur d'une réalité qui mêle enseignement mora l, dimension autobiographique et plaisir de composer. Nous proposons une analyse de ces multiples facettes dans une perspective se rapportant non seulement à une vaste période chronologique, du XIIe au XVe siècle, mais aussi à une variété de genres littéraires. En effet, des correspondances s'affirment entre des œuvres aussi diverses queLe Charro i de Nîmes, La Prise d'Orange, Les Enfances Vivien, La Vie de Saint Alexis, La Belle Hélène de Constantinople, Le Roman de Silence, La Mutacion de Fortune, La Cité des Dames, la poésie de Villon, Trubert, La Farce de Maître Pathelin. Le lien entre ces textes permet d'observer un recoupement des valeurs du masque . La dimension symbolique renvoie ainsi à une valeur narrative, à son tour indissociable d'une valeur discursive. Cela mène en outre à toute une problématique de la représentation de l'auteur dans le texte. Le déguisement illustre alors la conscience créatrice qui, au-delà du caractère théâtral permettant l'accomplissement de l'œuvre littéraire médiévale, joue avec les limites du langage et avec le pouvoir mystifiant du mot.

Gender in Play on the Shakespearean Stage : Boy Heroines and Female Pages
Author:
ISBN: 0472105671 0472084054 0472904248 Year: 1996 Publisher: Ann Arbor : The University of Michigan Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Like other English Renaissance writers and dramatists, Shakespeare was attracted to the heroine in male disguise. Gender in Play on the Shakespearean Stage examines the use of this type of character--man playing woman playing man--by framing five plays by Shakespeare against readings of some of the other "female page" plays written by other playwrights of the period. The many variations Michael Shapiro traces are placed in the context of female cross-dressing as a social phenomenon and in the context of female impersonation as the standard way of representing women on the Shakespearean stage. Shakespeare's use of the female page spanned his entire career: The Two Gentlemen of Verona (an early comedy), The Merchant of Venice, As You Like It, Twelfth Night (mature romantic comedies), and Cymbeline (a late romance). Shapiro deploys several modes of literary criticism to establish the distinctiveness of each of Shakespeare's five disguised heroine plays and to trace the subtle and ingenious variations on the motif by such writers as Greene, Fletcher, Chapman, Middleton, Jonson, and Ford. The popularity of the "female page" is examined as a playful literary and theatrical way of confronting, avoiding, or merely exploiting issues such as the place of women in a patriarchal culture and the representation of women on stage. Looking beyond and behind the stage for the cultural anxieties that cross-dressing London women being punished as prostitutes and speculation that the apprentices who played female roles in adult companies engaged in homoerotic practices. [This book] will appeal not only to scholars of Renaissance drama but to any reader interested in the historical construction and analysis of gender and sexuality, both on- and offstage"-- Back cover.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by