Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Despite its importance as a central feature of musical sounds, timbre has rarely stood in the limelight. First defined in the eighteenth century, denigrated during the nineteenth, the concept of timbre came into its own during the twentieth century and its fascination with synthesizers and electronic music-or so the story goes. But in fact, timbre cuts across all the boundaries that make up musical thought-combining scientific and artistic approaches to music, material and philosophical aspects, and historical and theoretical perspectives. Timbre challenges us to fundamentally reorganize the way we think about music.The twenty-five essays that make up this collection offer a variety of engagements with music from the perspective of timbre. The boundaries are set as broad as possible: from ancient Homeric sounds to contemporary sound installations, from birdsong to cochlear implants, from Tuvan overtone singing to the tv show The Voice, from violin mutes to Moog synthesizers. What unifies the essays across this vast diversity is the material starting point of the sounding object. This focus on the listening experience is radical departure from the musical work that has traditionally dominated musical discourse since its academic inception in late-nineteenth-century Europe.Timbre remains a slippery concept that has continuously demanded more, be it more precise vocabulary, a more systematic theory, or more rigorous analysis. Rooted in the psychology of listening, timbre consistently resists pinning complete down. This collection of essays provides an invitation for further engagement with the range of fascinating questions that timbre opens up.
Choose an application
Music --- Tone color (Music). --- Psychological aspects. --- 78.86.1
Choose an application
Keyboard instruments --- Piano --- Electronic piano --- Tone color (Music) --- Musical temperament --- Tuning. --- Tuning --- Tuning. --- History.
Choose an application
Sound --- Melodic analysis --- Tone color (Music) --- Son --- Analyse mélodique --- Timbre
Choose an application
Composition (Music). --- Music --- Sound. --- Tone color (Music). --- Acoustics and physics. --- Psychological aspects. --- 78.82 --- 78.65 --- 78.86.1
Choose an application
Le thème unificateur de ce volume d’écrits de T.W. Adorno – la plupart tardifs – est celui de la couleur dans la musique, le mot Farbe en allemand ayant donné celui de Klangfarbe, qui désigne le timbre. Il faut l’entendre de deux façons : d’une part, Adorno explore, dans plusieurs des textes réunis dans ce volume, les relations qu’entretiennent musique et peinture, réfléchissant aussi bien sur la singularité propre aux deux arts que sur leurs échanges. C’est le cas notamment des cours sur la couleur dans la musique donnés à Darmstadt et inédits en français. D’autre part, dans les essais consacrés à Wagner et Richard Strauss, il s’attache à des musiques dans lesquelles la question du timbre, le caractère évocateur, voire illustratif, de la couleur sonore, est une dimension importante. Elle est liée, chez ces deux compositeurs, aux genres de l’opéra et du poème symphonique. En revenant sur Wagner, auquel il avait consacré un livre extrêmement critique, et en développant une réflexion très approfondie sur la musique de Strauss, qui s’articule à celle, centrale chez lui, sur Schönberg, Berg et Webern, Adorno dévoile de nouveaux aspects de sa pensée. Dans les notes consignées de 1940 à 1969, année de sa mort, il tente de pénétrer l’Idée du phénomène musical dans la fulgurance de fragments apparentés à des aphorismes, ces notes se présentant tel un laboratoire des essais et monographies consacrés à la musique. Ainsi, dans l’Allemagne de l’ouest des années 1960, Adorno fait entendre une voix discordante, refusant de dissocier la destinée de la culture allemande des événements politiques qui se sont succédé, notamment de l’expérience du national-socialisme. Si certains des textes de ce volume ont fait l’objet d’une traduction aujourd’hui introuvable, la plupart sont inédits en français. Une grande partie d’entre eux se trouvent dans le volume 16 des œuvres complètes publiée en Allemagne. Cet ouvrage fait suite à la publication par Contrechamps de trois autres livres d’Adorno : Introduction à la sociologie de la musique, Figures sonores (Écrits musicaux I) et Moments musicaux.
Tone color (Music) --- Music --- Art and music --- Music and color --- Philosophy and aesthetics --- Strauss, Richard, --- Wagner, Richard,
Choose an application
"From Music to Sound is an examination of the six musical histories whose convergence produces the emergence of sound, offering a plural, original history of new music. Both well-known and lesser-known works and composers are analyzed in detail, from Debussy to contemporary music in the early 1st century; from rock to electronics; from the sound objects of the earliest musique concrète to current electroacoustic music; from the Poème électronique of Le Corbusier-Varèse-Xenakis to the most recent inter-arts attempts. Covering theory, analysis and aesthetics, this book will be of great interest to scholars, professionals and students of Music, Musicology, Sound Studies and Sonic Arts"--
Music --- Music --- Sound (Philosophy) --- Noise (Philosophy) --- Listening (Philosophy) --- Tone color (Music) --- Philosophy and aesthetics --- Philosophy and aesthetics
Choose an application
"The first book on timbre (or, tone color), and one that covers both classical and popular music"--
Tone color (Music) --- Psychoacoustics. --- Musical perception. --- Music --- Music --- Popular music --- Semiotics. --- Philosophy and aesthetics. --- Philosophy and aesthetics.
Choose an application
Musical intervals and scales --- Music --- Tone color (Music) --- Musique --- Timbre --- Acoustics and physics --- Intervalles et gammes --- Acoustique et physique --- 78.62 --- 78.86.1
Choose an application
Dissonance (Music) --- Tone Color (Music) --- Musical intervals and scales --- Psychoacoustics --- Timbre (Music) --- Tone quality --- Music --- Acoustics and physics --- muziektheorie --- 78.65
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|