Narrow your search
Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De vroege taalontwikkeling.
Authors: --- ---
ISBN: 9062879764 9789062879762 Year: 1981 Publisher: Amsterdam Arbeiderspers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cognitive psychology : a student's handbook
Authors: ---
ISBN: 1841693596 1841693588 9781841693583 9781841693590 Year: 2005 Publisher: Hove Psychology Press


Book
Praten doe je met z'n tweeën : een gids voor ouders om hun kind te helpen bij het leren praten
Author:
ISBN: 9050503683 Year: 1997 Publisher: Utrecht NIZW

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gids voor ouders om hun kind te helpen bij het leren praten. VAT-benadering: Volg je kind, laat je kind initiatief nemen - Aanpassen aan je kind om samen ervaringen te delen - Taal en ervaring toevoegen. Worden verder nog behandeld: spel en spelen - muziek - boeken - knutselen.


Book
Horen, zien en tolken : werken als tolk in de sociale sector
Author:
ISBN: 9038209401 9789401470414 Year: 2020 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Maandag tolk je voor Tsjetsjenen die de oorlog zijn ontvlucht en hun gehandicapte zoontje willen inschrijven in het Bijzonder Onderwijs. Dinsdag wordt er je gevraagd om de asielprocedure uit te leggen aan Oeigoeren, afkomstig uit Kazakstan. Woensdag moet je aanwezig zijn tijdens een consultatie in een centrum voor moeder- en kindzorg waar een Litouws baby'tje wordt opgevolgd voor een hardnekkige vorm van eczema. Donderdag ben je voor een paar uur zoet in een ziekenhuis waar je van de ene dienst naar de andere rent om dokters en verplegend personeel bij te staan tijdens consultaties die kunnen gaan over slechtziendheid, verlamming na een val, gynaecologische problemen, oorontstekingen enzovoort voor Oekraïense, Armeense en Georgische patiënten. Vrijdag ben je thuis en tolk je telefonisch voor cliënten van overal en nergens waarbij je administratieve problemen 'bespreekbaar' maakt, voor huisartsen en therapeuten tolkt of vrouwen in vluchthuizen een stem geeft (...). Dankzij haar buitenlandse ervaring, haar oog voor detail en door zich steeds opnieuw in vraag te stellen, weet Raïssa De Keyser in 'Horen, zien en tolken' haar ervaringen als sociaal tolk te systematiseren. Aan de hand van intrigerende casussen toetst ze de theorie aan de praktijk. De lezer stapt in de leefwereld van cliënten afkomstig uit verre oorden en proeft van de dagdagelijkse praktijk van de sociaal-medische zorgwereld. Via soms ontroerende en waar gebeurde verhalen getuigt Raïssa De Keyser van hoe de tolk groeit in zijn of haar beroep en toch gevoelig blijft voor de mens achter de cliënt.https://www.standaardboekhandel.be/p/horen-zien-en-tolken-9789038209401


Book
De klank van de stad : stedelijke meertaligheid en interculturele communicatie
Author:
ISBN: 9789033475047 9033475049 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pools, Russisch, Hindi, Berber, Engels, Chinees, Turks: in onze steden zijn steeds meer talen te horen, en het ziet er niet naar uit dat dit een voorbijgaand fenomeen is. In Vlaanderen en Nederland komt deze meertaligheid onzacht in aanraking met het vrijwel eentalige beleid in instituten als de gezondheidszorg, de administratie, het onderwijs en het gerecht. In elk van die instituten kan men regelmatig communicatie- en andere problemen registreren, met vaak nadelige gevolgen voor cliënten en bezoekers. Hoewel leerkrachten, sociaal werkers, verzorgers, ambtenaren en rechters naar best vermogen proberen om werkbare oplossingen te bedenken, mogen ze echter op weinig ondersteuning rekenen: overheden lijken niet of slechts schoorvoetend kennis te willen maken met meertaligheid, laat staan er voorzieningen voor te willen ontwikkelen. Daarom bieden verschillende experts uit de sociolinguïstiek, de vertaalkunde en de antropologie in dit boek concrete voorbeelden aan van de dagelijkse meertalige en interculturele werkelijkheid in de stad, van hoe men die werkelijkheid benadert en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn. Aan de hand van hun feitenanalyse en reflectie wijzen ze op verborgen problemen, onbedoelde effecten, uitdagingen en mogelijkheden om beleid en meertalige realiteit beter op elkaar af te stemmen


Book
Streeflijst woordenschat voor zesjarigen : gebaseerd op nieuw onderzoek in Nederland en België
Authors: --- ---
ISBN: 9026515723 Year: 1999 Publisher: Lisse Swets & Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze lijst biedt een overzicht van de passieve woordenschat die Nederlandstalige kinderen zouden moeten hebben bij de overgang van de kleuterschool naar de lagere school. Deze geheel herziene versie is net als de tweede uit 1981 gebaseerd op onderzoek in Nederland en België. Omdat het taalgebruik in de loop der jaren en bijvoorbeeld de gebruiksfrequentie van sommige woorden verandert, er nieuwe woorden bij komen (bijvoorbeeld computer, microgolfovern) en andere in onbruik raken, bleek er wederom een sterke behoefte aan een geactualiseerde uitgave te bestaan. De nieuwe streeflijst woordenschat voor zesjarigen is een valide indicator voor de verwervingsleeftijd van woorden. Bovendien is het een referentiepunt in het onderzoek naar de mechanismen van de woordenschatontwikkeling. Aan de nieuwe uitgangslijst zijn vele nieuwe, recente woorden toegevoegd. De nieuwe lijst bevat 6380 woorden en verschillende selecties of deellijsten zoals bijvoorbeeld een unaniemenlijst, lijsten van grote verschillen tussen Nederland en België, een rekenwoordenschatlijst en gemiddelde waarderingspercentages.


Book
Spraak, taal en leren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789031378357 9789031378364 Year: 2010 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Spraak, taal en leren is een helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende spraak,-, taal,- en leerproblemen bij kinderen en jeugdigen - problemen die niet alleen voor de betrokken jeugdigen heel vervelend kunnen zijn maar ook voor hun directe omgeving. Ieder hoofdstuk van Spraak, taal en leren is volgens een vast stramien opgezet. De auteurs - allen autoriteit op hun vakgebied - beginnen elk hoofdstuk met een praktijkvoorbeeld. Daarna wordt het probleem of de stoornis zo goed mogelijk omschreven. Vervolgens worden verschillende aspecten van het onderwerp uitgewerkt. In ieder hoofdstuk worden verder de theoretische achtergronden en mogelijke oorzaken van het probleem, de diagnose en de mogelijkheden voor behandeling aan de orde geteld. Ten slotte komen, meestal kort, de prognose en de mogelijkheden voor preventie van het probleem aan bod. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting en literatuurverwijzingen die de lezer op weg kunnen helpen naar een bredere oriëntatie op het probleem. In dit deel komen de volgende spraak,-, taal en leerproblemen aan de orde: dyslexie, spraak- en taalontwikkelingsstoornissen, problemen met voorbe-reidende schoolse vaardigheden bij kleuters, linkshandigheid, tweetaligheid, rekenproblemen en dyscalculie, computerverslaving, schoolweigering, stotteren, stemstoornissen, hoogbegaafde kinderen en voortijdig schoolverlaten.

Keywords

spraakstoornissen --- hoogbegaafdheid --- linkshandigheid --- Psycholinguistics --- tweetaligheid --- stotteren --- Orthopedagogics --- schoolverlaters --- stemstoornissen --- dyslexie --- schoolproblemen --- dyscalculie --- taalstoornissen --- HOOGBEGAAFDE KINDEREN -- 372 --- VROEGTIJDIG SHOOLVERLATEN -- 372 --- KINDEREN -- 372 --- ADOLESCENTEN -- 372 --- SPRAAKPROBLEMEN -- 159.920.5 --- TAALONTWIKKELINGSSTOORNISSEN -- 159.920.5 --- STEMSTOORNISSEN -- 372 --- 464 --- Dyslexie --- Taalontwikkeling --- Linkshandigheid --- Tweetaligheid --- Rekenproblemen --- Verslaving --- Stotteren --- Stemgebruik --- Hoogbegaafdheid --- Schoolverzuim --- Spraakstoornissen (aprosodie) --- Onderwijs --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- 376.5 --- Taal --- Dyscalculie --- Taalontwikkeling en sociale omgang --- Leerproblemen --- leerpsychologie --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Dyscalculie) --- 159.95 --- Leerstoornissen. --- Orthopedagogiek --- Spraakstoornissen --- Taalontwikkelingsstoornissen. --- Handboeken en inleidingen. --- Kinderen. --- Spraakproblemen --- Kinderen --- Kinderen en jeugd --- Taalproblemen --- Spraakontwikkeling --- Taalverwerving --- Schoolrijpheid --- Adolescenten --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Linkshandigen --- Stemproblemen --- Hoogbegaafde kinderen --- Voortijdige schoolverlaters --- Jeugd --- Spraakprobleem --- Kind --- Taalprobleem --- Leerprobleem --- Adolescent --- Rekenprobleem --- Stemprobleem --- Vroegtijdige schoolverlater --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere


Book
Handboek taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie bij nederlandssprekende kinderen
Authors: ---
ISBN: 9035214854 Year: 1994 Publisher: Utrecht Tijdstroom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Language Development. --- Speech-Language Pathology. --- Language Therapy. --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Taalstoornissen kinderen --- #KVHB:Taalstoornissen therapie --- 803.93 -06 --- kinderen --- taalproblemen --- taalontwikkeling --- Nederlands --- 803.3 --- 800 ) Taalverwerving --- kind en taal --- taalpathologie --- taalstoornissen --- taaltherapie --- taalverwerving --- Taal: kinderen --- Taalontwikkeling --- Taalpathologie --- Taaltherapie --- Therapy, Language --- Language Training --- Language Therapies --- Language Trainings --- Therapies, Language --- Training, Language --- Trainings, Language --- Development, Language --- Developments, Language --- Language Developments --- 803.93 -06 Nederlands: taalzuiverheid taalbeheersing --- Nederlands: taalzuiverheid taalbeheersing --- psycholinguïstiek, taalverwerving, kindertaal --- 803.93-07 --- #KVHB:Taalstoornissen; kinderen --- #KVHB:Taalstoornissen; therapie --- 803.93-07 Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Language development. --- Language therapy. --- Speech-language pathology. --- Language Development --- Language Therapy --- Speech-Language Pathology --- 803.93 -06 Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- Psycholinguistics --- Pathology, Language --- Pathology, Speech --- Pathology, Speech-Language --- Language Pathology --- Speech Pathology --- Pathology, Speech Language --- Speech Language Pathology --- psycholinguïstiek --- taalopvoeding --- Dutch language --- Otorhinolaryngology --- Afasie --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Language Acquisition --- Acquisition, Language

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by