Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
#KVHB:Taalontwikkeling --- 800 ) Taalverwerving --- 159.9:800 --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Psycholinguistiek --- 159.9:800 Psycholinguistiek
Choose an application
Cognition --- Cognitive psychology --- Aandacht / aandachtsstoornissen (concentratiestoornissen) --- Cognitieve psychologie --- Denkproces --- Geheugen --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Waarneming --- #KVHB:Cognitieve psychologie --- Gedragstherapie --- Psychologie --- Neuropsychologie --- Neurologie --- Man --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
Gids voor ouders om hun kind te helpen bij het leren praten. VAT-benadering: Volg je kind, laat je kind initiatief nemen - Aanpassen aan je kind om samen ervaringen te delen - Taal en ervaring toevoegen. Worden verder nog behandeld: spel en spelen - muziek - boeken - knutselen.
Taalverwerving --- Nederlands --- Communicatie --- Peuters --- Kleuters --- Logopedie --- #KVHB:Taalontwikkeling --- 433 --- Kinderen --- Taalontwikkeling --- Opvoeding in de praktijk --- Kindertaal --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Peuter --- Kleuter --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Cognitive psychology --- personen met een auditieve beperking --- Developmental psychology --- spraakstoornissen --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- leerstoornissen --- linguïstiek --- Kinderpsychologie --- Opvoedkunde --- Psychologie de l'enfant --- Pédagogie --- Language acquisition --- Language disorders in children --- Child Psychology --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Leerprocessen --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Leerpsychologie --- leerprocessen --- leesvoorwaarden --- ontwikkelingspsychologie --- Dyslexie --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Leesstoornissen (woordblindheid) --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Leerpsychologie --- Child psychology. --- Language acquisition. --- Language disorders in children. --- Ontwikkelingspsychologie --- cognitieve ontwikkeling --- cognitieve ontwikkeling. --- Cognitieve ontwikkeling.
Choose an application
Maandag tolk je voor Tsjetsjenen die de oorlog zijn ontvlucht en hun gehandicapte zoontje willen inschrijven in het Bijzonder Onderwijs. Dinsdag wordt er je gevraagd om de asielprocedure uit te leggen aan Oeigoeren, afkomstig uit Kazakstan. Woensdag moet je aanwezig zijn tijdens een consultatie in een centrum voor moeder- en kindzorg waar een Litouws baby'tje wordt opgevolgd voor een hardnekkige vorm van eczema. Donderdag ben je voor een paar uur zoet in een ziekenhuis waar je van de ene dienst naar de andere rent om dokters en verplegend personeel bij te staan tijdens consultaties die kunnen gaan over slechtziendheid, verlamming na een val, gynaecologische problemen, oorontstekingen enzovoort voor Oekraïense, Armeense en Georgische patiënten. Vrijdag ben je thuis en tolk je telefonisch voor cliënten van overal en nergens waarbij je administratieve problemen 'bespreekbaar' maakt, voor huisartsen en therapeuten tolkt of vrouwen in vluchthuizen een stem geeft (...). Dankzij haar buitenlandse ervaring, haar oog voor detail en door zich steeds opnieuw in vraag te stellen, weet Raïssa De Keyser in 'Horen, zien en tolken' haar ervaringen als sociaal tolk te systematiseren. Aan de hand van intrigerende casussen toetst ze de theorie aan de praktijk. De lezer stapt in de leefwereld van cliënten afkomstig uit verre oorden en proeft van de dagdagelijkse praktijk van de sociaal-medische zorgwereld. Via soms ontroerende en waar gebeurde verhalen getuigt Raïssa De Keyser van hoe de tolk groeit in zijn of haar beroep en toch gevoelig blijft voor de mens achter de cliënt.https://www.standaardboekhandel.be/p/horen-zien-en-tolken-9789038209401
S200732.JPG --- taalkunde --- communicatie --- interculturele communicatie --- #KVHA:Tolken --- #KVHA:Sociaal tolken --- Communicatie in de hulpverlening --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- 8 --- 007 --- 82.033 --- 660 Welzijn --- Tolken --- 321 --- beroepsethiek --- tolken --- welzijnszorg --- Literatuur. Algemene literatuurwetenschap. Tolken --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Vreemdelingen --- Hulpverlening --- Dienstverlening --- Interculturele hulpverlening --- Interculturele bemiddeling --- Gespreksvoering --- Taalstoornissen --- Vreemdeling --- Taalstoornis --- Tolk --- Sociale welzijnszorg --- Interculturele communicatie --- Relatie cliënt
Choose an application
Pools, Russisch, Hindi, Berber, Engels, Chinees, Turks: in onze steden zijn steeds meer talen te horen, en het ziet er niet naar uit dat dit een voorbijgaand fenomeen is. In Vlaanderen en Nederland komt deze meertaligheid onzacht in aanraking met het vrijwel eentalige beleid in instituten als de gezondheidszorg, de administratie, het onderwijs en het gerecht. In elk van die instituten kan men regelmatig communicatie- en andere problemen registreren, met vaak nadelige gevolgen voor cliënten en bezoekers. Hoewel leerkrachten, sociaal werkers, verzorgers, ambtenaren en rechters naar best vermogen proberen om werkbare oplossingen te bedenken, mogen ze echter op weinig ondersteuning rekenen: overheden lijken niet of slechts schoorvoetend kennis te willen maken met meertaligheid, laat staan er voorzieningen voor te willen ontwikkelen. Daarom bieden verschillende experts uit de sociolinguïstiek, de vertaalkunde en de antropologie in dit boek concrete voorbeelden aan van de dagelijkse meertalige en interculturele werkelijkheid in de stad, van hoe men die werkelijkheid benadert en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn. Aan de hand van hun feitenanalyse en reflectie wijzen ze op verborgen problemen, onbedoelde effecten, uitdagingen en mogelijkheden om beleid en meertalige realiteit beter op elkaar af te stemmen
Interculturele communicatie --- Meertalige communicatie. --- Meertaligheid --- Steden. --- asielzoekers --- Interpreting --- Sociolinguistics --- meertaligheid --- onderwijs --- eerstelijnsgezondheidszorg --- interculturele communicatie --- sociaal tolken --- Bilingualism --- Multilingualism --- Intercultural communication --- Bilinguisme --- Multilinguisme --- Communication interculturelle --- Cities and towns --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Sociological aspects --- Sociolinguistiek --- Multiculturele samenleving --- 803.2 --- 645 Sociolinguistiek --- #KVHA:Taalkunde --- #KVHA:Interculturele communicatie --- #KVHA:Meertaligheid --- 316.7 --- Migranten --- Communicatie --- Interculturele vaardigheden --- linguïstiek --- communicatie --- multiculturele samenleving --- steden --- Migrantenkinderen, onderwijs --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- sociolinguïstiek, taalachterstand, taalminderheden, tweetaligheid --- Interculturele verhoudingen --- Steden en gemeenten --- Steden --- Diversiteit --- Stadssamenleving --- Gezondheidszorg --- Onderwijs --- Recht --- Interculturaliteit --- Verpleegkunde --- Stad --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- diversiteit --- 810 --- taalgebruik --- cultuursociologie --- taalkunde --- linguistique
Choose an application
Deze lijst biedt een overzicht van de passieve woordenschat die Nederlandstalige kinderen zouden moeten hebben bij de overgang van de kleuterschool naar de lagere school. Deze geheel herziene versie is net als de tweede uit 1981 gebaseerd op onderzoek in Nederland en België. Omdat het taalgebruik in de loop der jaren en bijvoorbeeld de gebruiksfrequentie van sommige woorden verandert, er nieuwe woorden bij komen (bijvoorbeeld computer, microgolfovern) en andere in onbruik raken, bleek er wederom een sterke behoefte aan een geactualiseerde uitgave te bestaan. De nieuwe streeflijst woordenschat voor zesjarigen is een valide indicator voor de verwervingsleeftijd van woorden. Bovendien is het een referentiepunt in het onderzoek naar de mechanismen van de woordenschatontwikkeling. Aan de nieuwe uitgangslijst zijn vele nieuwe, recente woorden toegevoegd. De nieuwe lijst bevat 6380 woorden en verschillende selecties of deellijsten zoals bijvoorbeeld een unaniemenlijst, lijsten van grote verschillen tussen Nederland en België, een rekenwoordenschatlijst en gemiddelde waarderingspercentages.
Dutch language --- Study and teaching (Primary) --- Vocabulary. --- Lexicology. Semantics --- Didactics of Dutch --- woordenschat --- Psycholinguistics --- Child --- Language Development. --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 471.41 --- 475.2 --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Nederlands --- Woordenschat --- Woordfrequentielijsten --- streeflijst woordenschat --- kleuterschool: taal --- 803.3 --- basisonderwijs --- didactiek --- taalverwerving --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Woordenschat --- Development, Language --- Developments, Language --- Language Developments --- Children --- Minors --- Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- Vocabulary --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie --- psycholinguïstiek, taalverwerving, kindertaal --- Language Development --- Taalverwerving --- Psycholinguïstiek --- 6-jarigen --- Logopedie --- Zoek --- Language Acquisition --- Acquisition, Language --- 6-jarige --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- Overgang kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Academic collection
Choose an application
Enfants --- Gehandicapten --- Handicapés --- Kinderen --- Logopedie --- Logopédie --- Communicative disorders in children --- #PEDA *2.21 --- #PEDA *6.541 --- #SBIB:309H517 --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Communicatie; gehoorgestoorden --- #KVHB:Communicatie; mentaal gehandicapten --- #KVHB:Gehandicapte kinderen --- #KVHB:Taalontwikkeling --- 415.4 --- moeilijk lerende kinderen --- motorisch gehandicapten --- sociale vaardigheden --- taalfunctiestoornissen --- taalontwikkeling --- zintuiglijk gehandicapten --- Kinderen en jongeren met een handicap --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- 376 --- Autisme --- Communicatie --- Kinderen met een handicap --- Personen met een auditieve handicap --- Personen met een motorische handicap --- Taalverwerving --- Disorders of communication in children --- Pediatric neurology --- Verbale communicatie: sociale psychologie van de taal en de interactie, psycholinguistiek --- Hogere geestelijke functies
Choose an application
Spraak, taal en leren is een helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende spraak,-, taal,- en leerproblemen bij kinderen en jeugdigen - problemen die niet alleen voor de betrokken jeugdigen heel vervelend kunnen zijn maar ook voor hun directe omgeving. Ieder hoofdstuk van Spraak, taal en leren is volgens een vast stramien opgezet. De auteurs - allen autoriteit op hun vakgebied - beginnen elk hoofdstuk met een praktijkvoorbeeld. Daarna wordt het probleem of de stoornis zo goed mogelijk omschreven. Vervolgens worden verschillende aspecten van het onderwerp uitgewerkt. In ieder hoofdstuk worden verder de theoretische achtergronden en mogelijke oorzaken van het probleem, de diagnose en de mogelijkheden voor behandeling aan de orde geteld. Ten slotte komen, meestal kort, de prognose en de mogelijkheden voor preventie van het probleem aan bod. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting en literatuurverwijzingen die de lezer op weg kunnen helpen naar een bredere oriëntatie op het probleem. In dit deel komen de volgende spraak,-, taal en leerproblemen aan de orde: dyslexie, spraak- en taalontwikkelingsstoornissen, problemen met voorbe-reidende schoolse vaardigheden bij kleuters, linkshandigheid, tweetaligheid, rekenproblemen en dyscalculie, computerverslaving, schoolweigering, stotteren, stemstoornissen, hoogbegaafde kinderen en voortijdig schoolverlaten.
spraakstoornissen --- hoogbegaafdheid --- linkshandigheid --- Psycholinguistics --- tweetaligheid --- stotteren --- Orthopedagogics --- schoolverlaters --- stemstoornissen --- dyslexie --- schoolproblemen --- dyscalculie --- taalstoornissen --- HOOGBEGAAFDE KINDEREN -- 372 --- VROEGTIJDIG SHOOLVERLATEN -- 372 --- KINDEREN -- 372 --- ADOLESCENTEN -- 372 --- SPRAAKPROBLEMEN -- 159.920.5 --- TAALONTWIKKELINGSSTOORNISSEN -- 159.920.5 --- STEMSTOORNISSEN -- 372 --- 464 --- Dyslexie --- Taalontwikkeling --- Linkshandigheid --- Tweetaligheid --- Rekenproblemen --- Verslaving --- Stotteren --- Stemgebruik --- Hoogbegaafdheid --- Schoolverzuim --- Spraakstoornissen (aprosodie) --- Onderwijs --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- 376.5 --- Taal --- Dyscalculie --- Taalontwikkeling en sociale omgang --- Leerproblemen --- leerpsychologie --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Dyscalculie) --- 159.95 --- Leerstoornissen. --- Orthopedagogiek --- Spraakstoornissen --- Taalontwikkelingsstoornissen. --- Handboeken en inleidingen. --- Kinderen. --- Spraakproblemen --- Kinderen --- Kinderen en jeugd --- Taalproblemen --- Spraakontwikkeling --- Taalverwerving --- Schoolrijpheid --- Adolescenten --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Linkshandigen --- Stemproblemen --- Hoogbegaafde kinderen --- Voortijdige schoolverlaters --- Jeugd --- Spraakprobleem --- Kind --- Taalprobleem --- Leerprobleem --- Adolescent --- Rekenprobleem --- Stemprobleem --- Vroegtijdige schoolverlater --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Language Development. --- Speech-Language Pathology. --- Language Therapy. --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Taalstoornissen kinderen --- #KVHB:Taalstoornissen therapie --- 803.93 -06 --- kinderen --- taalproblemen --- taalontwikkeling --- Nederlands --- 803.3 --- 800 ) Taalverwerving --- kind en taal --- taalpathologie --- taalstoornissen --- taaltherapie --- taalverwerving --- Taal: kinderen --- Taalontwikkeling --- Taalpathologie --- Taaltherapie --- Therapy, Language --- Language Training --- Language Therapies --- Language Trainings --- Therapies, Language --- Training, Language --- Trainings, Language --- Development, Language --- Developments, Language --- Language Developments --- 803.93 -06 Nederlands: taalzuiverheid taalbeheersing --- Nederlands: taalzuiverheid taalbeheersing --- psycholinguïstiek, taalverwerving, kindertaal --- 803.93-07 --- #KVHB:Taalstoornissen; kinderen --- #KVHB:Taalstoornissen; therapie --- 803.93-07 Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Language development. --- Language therapy. --- Speech-language pathology. --- Language Development --- Language Therapy --- Speech-Language Pathology --- 803.93 -06 Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- Psycholinguistics --- Pathology, Language --- Pathology, Speech --- Pathology, Speech-Language --- Language Pathology --- Speech Pathology --- Pathology, Speech Language --- Speech Language Pathology --- psycholinguïstiek --- taalopvoeding --- Dutch language --- Otorhinolaryngology --- Afasie --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Language Acquisition --- Acquisition, Language
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|