Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
SOCIOLINGUISTIEK --- TAALGEDRAG --- SOCIOLINGUISTIEK --- TAALGEDRAG
Choose an application
Choose an application
NEDERLANDSE TAAL --- SOCIOLINGUISTIEK --- TAALCONTACT --- TAALGEDRAG --- BRUSSEL
Choose an application
De wetenschap heeft dikwijls bewezen dat mannen en vrouwen biologisch verschillend zijn. Deze sekseverschillen hebben echter geleid tot een patriarchale samenleving met ongelijke behandeling. Sinds de 18e eeuw strijdt het feminisme hiertegen en bevordert het de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. De houdingen zijn geleidelijk veranderd en vrouwen hebben verschillende rechten opgeëist en gekregen: het recht op onderwijs, evenals het stemrecht, het recht om functies te bekleden die voorheen aan mannen voorbehouden waren, enz. Desondanks blijft genderdiscriminatie bestaan in onze samenleving en wordt die onder andere weerspiegeld in ons taalgedrag. In een tijd waarin feminisme steeds belangrijker wordt, wil deze studie de verschillen in het taalgedrag van mannen en vrouwen analyseren en nagaan of er nog steeds sprake kan zijn van mannelijke overheersing.
sociolinguïstiek --- taalgedrag --- gespreksstijl --- genderverschillen --- taalverschillen --- taal en gender --- gemengde gesprekken --- Arts & sciences humaines > Langues & linguistique
Choose an application
Doelstelling: Door de toenemende globalisering en internationalisering vormt meertalig onderwijs een prominent thema in de politieke debatten inzake Onderwijs van de 20ste en de 21ste eeuw. Hoewel de Europese Unie het meertalig schoolprogramma CLIL sterk promoot, blijft Vlaanderen weigerachtig. Sinds 2007 mogen echter negen Vlaamse scholen gedurende drie jaar met CLIL experimenteren. Deze studie onderzoekt de implementatie van CLIL in de Hotelschool in Hasselt, ten eerste door de leerstrategieën van de leerkracht te achterhalen en te analyseren hoe de leerlingen hierop reageren, ten tweede door de representaties van de leerlingen ten opzichte van vreemde talen leren en betreffende het CLIL-programma te onderzoeken. Middelen of methode: Deze studie is gebaseerd op twee observaties en een focusgroepgesprek in een klas uit het eerste jaar, waarvan de audiovisuele opnames getranscribeerd werden. De relevante fragmenten voor dit onderzoek werden geanalyseerd met behulp van theorieën uit de vakliteratuur. Resultaten: De analyse van het taalgedrag toont aan dat de leerkracht sterk de nadruk legt op woordenschat. Zijn leerstrategie evolueert echter van een receptiegerichte aanpak in het eerste semester naar een meer productiegerichte benadering in het tweede semester. De leerlingen reageren verschillend op deze strategieën.Het focusgroepgesprek toont dat, ondanks hun geloof in de effectiviteit van CLIL, de leerlingen niet bewust gekozen hebben voor een meertalig schoolprogramma. Door hun beperkte kennis van CLIL, plaatsen de leerlingen de instructietaal in functie van de leerstof, hoewel het concept van CLIL die link niet legt. De leerlingen beschouwen de vreemde taalbeheersing vooral als een handig instrument voor hun professionele toekomst, waarbij de keuze voor een bepaalde taal afhangt van de geambieerde job.
CLIL. --- Hotelschool Hasselt. --- Leerstrategieën. --- Meertalig onderwijs. --- Proeftuinen. --- Representaties. --- Studie in de meertalige communicatie. --- Taalgedrag. --- Talennota Vandenbroucke. --- Vlaams taalbeleid.
Choose an application
Dutch language --- Sociolinguistics --- 316:800 --- #SBIB:309H518 --- Sociolinguistiek --- Verbale communicatie: sociologie, antropologie, sociolinguistiek --- 316:800 Sociolinguistiek --- SOCIOLINGUISTIEK --- SOCIOLINGUISTICS --- TAALGEBRUIK --- TAALGEDRAG --- TAALATTITUDE --- LANGUAGE ATTITUDE
Choose an application
Kognitive Semantiktheorie Und Neuropsychologische Realität: Repräsentationale Und Prozedurale Aspekte Der Semantischen Kompetenz
Competence et performance (Linguistique) --- Neuro-linguistics --- Neurolinguïstiek --- Taalvermogen en taalgedrag (Taalwetenschap) --- Semantics --- -Cognition --- Neuropsychology --- Formal semantics --- Semasiology --- Semiology (Semantics) --- Psychological aspects --- Lexicology. Semantics --- Psycholinguistics --- Cognition --- Neurophysiology --- Psychophysiology --- Psychology --- Cognition. --- Neuropsychology. --- Psychological aspects. --- Neurolinguistics --- Cognitive science --- Semantics - Psychological aspects.
Choose an application
urlijst
basisonderwijs --- taalbeschouwing --- didactiek --- moedertaalonderwijs --- Nederlands --- 475.2 --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Onderwijs --- Taal --- Taalbeschouwing --- Taalgedrag --- Taalontwikkeling --- Moedertaalonderwijs ; basisonderwijs --- Taalbeschouwing ; basisonderwijs --- moedertaal: didactiek lagere school --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taalonderwijs ; Nederlandse taal --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: teleonderwijs) --- Lager onderwijs --- Taalopvoeding --- Kleuteronderwijs --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Fonds Suzan Daniel (FSD)
Language and languages --- Sex differences. --- 800:316 --- -Foreign languages --- Languages --- Anthropology --- Communication --- Ethnology --- Information theory --- Meaning (Psychology) --- Philology --- Linguistics --- Sociolinguistiek --- Sex differences --- -Sociolinguistiek --- 800:316 Sociolinguistiek --- -800:316 Sociolinguistiek --- Foreign languages --- Sociolinguistics --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- -#KVHA:Taalsociologie --- Language and sex --- Sexism in language --- #KVHA:Taalsociologie --- 316.77 --- 316.77 Communicatiesociologie --- Communicatiesociologie --- taalsociologie --- Psycholinguistics --- Pragmatics --- Language and languages - Sex differences --- SOCIOLINGUISTIEK --- TAALGEBRUIK --- TAALGEDRAG --- TAALATTITUDE --- SEKSVERSCHILLEN --- Gender roles --- Language use --- Book
Choose an application
Competence and performance (Linguistics) --- Competence et performance (Linguistique) --- Langage [Psychologie du ] --- Langage et enseignement --- Langage et langues--Aspect psychologique --- Langage et langues--Psychologie --- Langage et psychanalyse --- Langage standard --- Langage--Aspects psychologiques --- Langage--Psychologie --- Language and education --- Language and psychoanalysis --- Language--Psychological aspects --- Language--Psychology --- Langues--Psychologie --- Parole--Psychologie --- Psychanalyse et langage --- Psychoanalyse en taal --- Psychoanalysis and language --- Psycholinguistics --- Psycholinguistique --- Psychologie du langage --- Psychologie van de taal --- Standaardtaal --- Standard language --- Taal en onderwijs --- Taal en psychoanalyse --- Taal--Psychologie --- Taal--Psychologische aspecten --- Taalpsychologie --- Taalvermogen en taalgedrag (Taalwetenschap) --- German language --- Dialects --- Switzerland --- Language and languages --- Variation
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|