Narrow your search
Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Article
Attitudes des élèves francophones envers le néerlandais : frein ou moteur d'apprentissage?

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Taalgedrag in de klas : een bundel artikelen over aspecten van de rol die taal speelt in elke onderwijsleersituatie
Authors: --- ---
ISBN: 9001201318 Year: 1980 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Het taalgedrag van Vlamingen en Nederlanders in Brussel
Author:
Year: 1985 Publisher: Leuven : Acco (Academische Cooperatief Leuven),

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Taal en gender: Studie van het taalgedrag van vrouwen en mannen in gemengde gesprekken
Authors: --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De wetenschap heeft dikwijls bewezen dat mannen en vrouwen biologisch verschillend zijn. Deze sekseverschillen hebben echter geleid tot een patriarchale samenleving met ongelijke behandeling. Sinds de 18e eeuw strijdt het feminisme hiertegen en bevordert het de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. De houdingen zijn geleidelijk veranderd en vrouwen hebben verschillende rechten opgeëist en gekregen: het recht op onderwijs, evenals het stemrecht, het recht om functies te bekleden die voorheen aan mannen voorbehouden waren, enz. Desondanks blijft genderdiscriminatie bestaan in onze samenleving en wordt die onder andere weerspiegeld in ons taalgedrag. In een tijd waarin feminisme steeds belangrijker wordt, wil deze studie de verschillen in het taalgedrag van mannen en vrouwen analyseren en nagaan of er nog steeds sprake kan zijn van mannelijke overheersing.


Dissertation
Etude relative à l'implémentation de l'Enseignement d'une Matière par Intégration d'une Langue Etrangère à l'école hôtelière de Hasselt: observations d'une classe et interview de groupe
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Door de toenemende globalisering en internationalisering vormt meertalig onderwijs een prominent thema in de politieke debatten inzake Onderwijs van de 20ste en de 21ste eeuw. Hoewel de Europese Unie het meertalig schoolprogramma CLIL sterk promoot, blijft Vlaanderen weigerachtig. Sinds 2007 mogen echter negen Vlaamse scholen gedurende drie jaar met CLIL experimenteren. Deze studie onderzoekt de implementatie van CLIL in de Hotelschool in Hasselt, ten eerste door de leerstrategieën van de leerkracht te achterhalen en te analyseren hoe de leerlingen hierop reageren, ten tweede door de representaties van de leerlingen ten opzichte van vreemde talen leren en betreffende het CLIL-programma te onderzoeken. Middelen of methode: Deze studie is gebaseerd op twee observaties en een focusgroepgesprek in een klas uit het eerste jaar, waarvan de audiovisuele opnames getranscribeerd werden. De relevante fragmenten voor dit onderzoek werden geanalyseerd met behulp van theorieën uit de vakliteratuur. Resultaten: De analyse van het taalgedrag toont aan dat de leerkracht sterk de nadruk legt op woordenschat. Zijn leerstrategie evolueert echter van een receptiegerichte aanpak in het eerste semester naar een meer productiegerichte benadering in het tweede semester. De leerlingen reageren verschillend op deze strategieën.Het focusgroepgesprek toont dat, ondanks hun geloof in de effectiviteit van CLIL, de leerlingen niet bewust gekozen hebben voor een meertalig schoolprogramma. Door hun beperkte kennis van CLIL, plaatsen de leerlingen de instructietaal in functie van de leerstof, hoewel het concept van CLIL die link niet legt. De leerlingen beschouwen de vreemde taalbeheersing vooral als een handig instrument voor hun professionele toekomst, waarbij de keuze voor een bepaalde taal afhangt van de geambieerde job.

Language attitudes in the Dutch language area
Authors: ---
ISBN: 9067653861 Year: 1988 Publisher: Dordrecht Foris


Book
Kognitive Semantiktheorie und neuropsychologische Realität: repräsentationale und prozedurale Aspekte der semantischen Kompetenz
Author:
ISBN: 3484302739 3111353885 9783484302730 Year: 1992 Volume: 273 Publisher: Tübingen Niemeyer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kognitive Semantiktheorie Und Neuropsychologische Realität: Repräsentationale Und Prozedurale Aspekte Der Semantischen Kompetenz


Book
Onderwijs in taalbeschouwing : nadenken over taal en taalgedrag
Author:
ISBN: 9027624917 Year: 1997 Volume: 15 Publisher: Tilburg Zwijsen

Vrouwentaal en mannenpraat : verschillen in taalgebruik en taalgedrag in relatie tot de maatschappelijke rolverdeling.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9060123972 9789060123973 Year: 1979 Publisher: Amsterdam Van Gennep

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by