Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Effectief leren, basisboek bespreekt uitgebreid de instructiestrategieën ’directe instructie’ en ’samenwerkend leren’ en geeft talloze tips en werkvormen om hier in de klas vorm aan te geven. Deze twee strategieën zijn niet zomaar gekozen. Het veelomvattende onderzoek van de onderwijskundige John Hattie laat zien dat dit nog altijd de meest effectieve onderwijsstrategieën zijn. Daarnaast besteedt het boek veel aandacht aan goed vragen stellen, meervoudige intelligentie, en, niet in de laatste plaats, de ontwikkeling van een goed leerklimaat. Veel van de voorbeelden en tips zijn direct afkomstig uit de praktijk, uit de vele honderden lessen die de auteurs jaarlijks in scholen zien. Elk hoofdstuk sluit af met een uitgebreide rondgang door wat de literatuur over het betreffende onderwerp te zeggen heeft. De inhoud van dit boek is daarmee stevig geworteld in een combinatie van theorie en praktijk. Deze vierde editie van Effectief leren, basisboek is ingrijpend herzien. In deze editie is er nadrukkelijk aandacht voor het werk van John Hattie. Het gebruik van nieuwe media is geïntegreerd in de voorbeelden en onderbouwingen, maar alleen daar waar het leren bevordert. Er is extra aandacht besteed aan hoe om te gaan met huiswerk in de klas en in relatie daarmee aan het relatief nieuwe begrip flipping the classroom. In het hoofdstuk Klimaat is de paragraaf met het begrip ’basisbehoeften’ naar voren gehaald en daarmee tot een sleutelbegrip geworden voor het leerklimaat in de klas. Bij de bespreking van het begrip ’leren’ is uitdrukkelijk gebruikgemaakt van de recente studie van Douglas Hofstadter e.a. (2013).
454.2 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Directe instructie --- Hoger onderwijs --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Lager onderwijs --- Leren --- Meervoudige intelligentie --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- Onderwijs ; studeren. --- Coöperatief leren
Choose an application
Cd bij het gelijknamige boek.
475.4 --- Interactie --- Klassfeer --- Lager onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Realistisch rekenen --- Rekenen --- Wiskunde --- Wiskunde ; basisonderwijs ; didactiek --- Contains audio-visual material --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Klasklimaat --- Interactief rekenen --- Interactief onderwijs --- Rekenonderwijs
Choose an application
Wat is de invloed van een groep op het individu? Groepen aan het werk geeft een antwoord op deze vraag. In dit toegankelijke en handzame boek wordt sociaal-wetenschappelijke kennis geïllustreerd met ervaringen uit de praktijk. Dit maakt het geschikt voor iedereen die professioneel met groepsprocessen te maken heeft of krijgt; niet alleen sociaal-psychologen of sociologen maar ook managers, docenten, maatschappelijk werkers, sociaal-pedagogisch werkers en verpleegkundigen. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.m.: effectiviteit van taakgroepen, groepsontwikkeling/stadia, leercyclus van Kolb, communicatie, besluitvorming, conflict en onderhandeling, diversiteit, rollen en normen, leiderschap. Het boek onderscheidt zich door de vele onderwijskundige aanwijzingen voor het combineren van theorie en praktijk. In de herziene versie is die didactische component nog consequenter uitgediept. Per hoofdstuk worden veelsoortige opdrachten aangeboden: een rollenspel, een experiment, een groepsdiagnostische en een individueel diagnostische opdracht. De cd-rom speelt een belangrijke rol bij het verwerken en praktisch toepassen van de theorie. Practicum Groepsdynamica (cd-rom) Er zijn directe links van de matrix (inhoudsopgave) op de cd-rom naar de gekozen oefening aangebracht. De groepsopdrachten staan zowel in het boek als op de cd-rom. Verder staan er opdrachten op die de student individueel kan doen. Bij de diagnostische oefeningen is het mogelijk eenvoudige berekeningen te maken. De cd-rom bevat verder diverse lijsten, formats, test- en andere praktische hulpmiddelen. Deze kunnen worden uitgeprint of direct op de cd-rom worden ingevuld.
Besluitvorming --- Groepspsychologie --- Groepswerk --- groepspsychologie --- #KVHB:Groepen --- #KVHB:Sociale psychologie --- 493.6 --- groepswerk --- 305.2 --- Communicatie --- Conflicten --- Cultuurverschillen --- Feedback --- Groepsdynamica --- Leidinggeven --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Rollenpatronen --- Rollenspel --- Samenwerking --- Teamcommunicatie --- 658.017 --- Conflictbeheersing --- Diversiteit --- Groepering --- Groeperingsvormen --- Groepsgedrag --- Normen --- Sociale vaardigheden op het werk --- groepswerk, psycho- en sociodrama, rollenspel, simulatiespel --- Psychologie van groepen --- Contains audio-visual material --- Groepspsychologie. --- Groepswerk. --- groepspsychologie. --- Primary groups --- Social welfare methods --- groepsprocessen
Choose an application
Samenwerkend leren wordt gezien als een van de krachtigste instructiestrategieën om het zelfstandige leren van leerlingen te ontwikkelen. In dit boek wordt een groot aantal samenwerkingsstructuren uitgelegd, voorzien van voorbeelden. De auteurs bespreken de sterke en zwakke kanten van samenwerkend leren met behulp van achtergrondtheorieën en onderzoeksresultaten. De succesfactoren komen aan bod, net als de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Ook de opbouw van sociale vaardigheden bij leerlingen, groepsprocessen, hoe docenten samenwerking tussen leerlingen kunnen begeleiden en hoe docenten samenwerkend leren kunnen beoordelen wordt besproken. Aparte aandacht is er voor de klas als groep. De veronderstelling is dat leerlingen aanzienlijk effectiever leren als de klas zichzelf als groep ervaart dan wanneer zij zich zien als een verzameling individuen.
Coöperatief leren --- Didactiek --- 454.2 --- Begeleiding(Coaching) --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Evaluatie --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Hoger onderwijs --- Klasmanagement --- Lager onderwijs --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- Sociale vaardigheden --- 454.21 --- Groeperingsvormen --- Groepsgedrag --- Klasdoorbrekend werken --- Klassenmanagement --- Onderwijsleergesprekken --- Didactische werkvormen --- Coöperatief leren. --- Didactiek.
Choose an application
Effectief leren speelt in alle onderwijssituaties een belangrijke rol. In alle onderwijssituaties moeten leerlingen basiskennis opdoen en basisvaardigheden aanleren. Dit basisboek geeft door middel van de instructiestrategie van directe instructie een groot aantal praktische adviezen aan op welke wijze docenten dat kunnen vormgeven, of hoe docententeams dat samen kunnen doen en hoe ze van daaruit een begin kunnen maken met activerend leren. Het boek is rijkelijk voorzien van praktische adviezen en voorbeelden uit de praktijk.
Teacher education. Teacher's profession --- Initial didactic situation --- actief leren --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- didactiek --- 371.13 --- 371.212 --- 371.31 --- 454.21 --- effectief leren --- 454.2 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Directe instructie --- Hoger onderwijs --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Lager onderwijs --- Leren --- Meervoudige intelligentie --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- onderwijsbeleid (ler) --- onderwijsleerprocessen (ler) --- onderwijsorganisatie (ler) --- 094180.jpg --- Didactiek --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Didactische beginsituatie --- Didactische werkvormen --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- basiseducatie --- Coöperatief leren --- leren leren --- departement Lerarenopleiding 10 --- leeromgevingen --- leermotivatie
Choose an application
In dit praktijkboek komt de onderwijspraktijk van samenwerked leren aan bod door de verscheidenheid aan samenwerkingsstructuren toe te lichten en van vele voorbeelden te voorzien. Ook worden de succesfacturen besproken, net als de klassenorganisatie rond samenwerkend leren. Dezelfde geldt voor de opbouw van sociale vaardigheden bij leerlinge, groepsprocessen, hoe docenten samenwerking tussen leerlingen kunnen begeleiden en hoe docenten samenwerkend leren kunnen beoordelen. Aparte aandacht is er voor de klas als groep. De veronderstelling is dat leerlingen aanzienlijk effectiever leren als zij zich als groep ervaren dan wanneer zij zich als een verzameling individueen zien. (Bron: covertekst)
454.2 --- Begeleiding(Coaching) --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Evaluatie --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Hoger onderwijs --- Klasmanagement --- Lager onderwijs --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- Sociale vaardigheden --- 474.21 ) * DIDACTISCHE WERKVORMEN - O.N. --- groepsprocessen --- samenwerkend leren --- samenwerkingsstructuren --- sociale vaardigheden --- Samenwerkend leren --- Teacher education. Teacher's profession --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic strategies --- pedagogiek --- samenwerking --- didactiek --- Coöperatief leren --- departement Lerarenopleiding 10 --- didactische werkvormen --- actief leren --- onderwijsstrategie --- 474.21 ) * DIDACTISCHE WERKVORMEN - O.N
Choose an application
Learning Disorders --- Neuropsychology --- Child Behavior Disorders --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Dyslexia --- Attention --- Neuropsychological Tests. --- 371.212.72 --- 376.5 --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O410 --- #SBIB:316.334.1O420 --- Academic collection --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- gedragsproblemen --- leerproblemen --- 464 --- orthopedagogiek --- 467 --- 474.23 --- Differentiatie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Spelling --- Technisch lezen --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Zorgverbreding --- denken --- leergesprekken --- leerlingenbegeleiding --- leerstoornissen --- leesproblemen --- onderwijs --- Coöperatief leren --- Denken --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Kleuters --- Leerproblemen --- Leesproblemen --- Onderwijsleergesprekken --- Rekenproblemen --- Responsief onderwijs --- Risicokleuters --- gedragsproblemen (ler) --- leerproblemen (ler) --- 376 --- Begeleiding --- Gedragsstoornissen --- Hulpverlening --- Leerstoornissen --- Onderwijs --- Opvoeding --- Scholen --- dyslexie --- leerlinggedrag --- leermoeilijkheden --- leerpsychologie --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- 371.212.72 Doubleren van schooljaar. Leerproblemen. Leerlingen met problemen. Zittenblijvers --- Doubleren van schooljaar. Leerproblemen. Leerlingen met problemen. Zittenblijvers --- Concentration --- Attentions --- Concentrations --- Executive Function --- Developmental Reading Disorder --- Word Blindness --- Alexia --- Dyslexia, Developmental --- Reading Disability, Developmental --- Reading Disorder --- Reading Disorder, Developmental --- Alexias --- Blindness, Word --- Blindnesses, Word --- Developmental Dyslexia --- Developmental Dyslexias --- Developmental Reading Disabilities --- Developmental Reading Disability --- Developmental Reading Disorders --- Disabilities, Developmental Reading --- Disability, Developmental Reading --- Disorder, Developmental Reading --- Disorder, Reading --- Disorders, Developmental Reading --- Disorders, Reading --- Dyslexias --- Dyslexias, Developmental --- Reading Disabilities, Developmental --- Reading Disorders --- Reading Disorders, Developmental --- Word Blindnesses --- Behavior Disorders, Child --- Disorders, Child Behavior --- AX-CPT --- Behavioral Assessment of Dysexecutive Syndrome --- CANTAB --- Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery --- Clock Test --- Cognitive Function Scanner --- Continuous Performance Task --- Controlled Oral Word Association Test --- Delis-Kaplan Executive Function System --- Developmental Neuropsychological Assessment --- Hooper Visual Organization Test --- NEPSY --- Neuropsychologic Tests --- Neuropsychological Test --- Paced Auditory Serial Addition Test --- Repeatable Battery for the Assessment of Neuropsychological Status --- Rey-Osterrieth Complex Figure --- Symbol Digit Modalities Test --- Test of Everyday Attention --- Test, Neuropsychological --- Tests, Neuropsychological --- Tower of London Test --- Aphasia Tests --- Memory for Designs Test --- Neuropsychologic Test --- etiology --- methods --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- Leergedrag: sociaal, communicatief en emotioneel gedrag: algemeen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactische principes --- (zie ook: Dyscalculie) --- 159.95 --- 371.21 --- Orthopedagogiek --- Gedrags- en emotionele stoornissen. --- gedragsstoornissen --- Educational psychology --- Orthopedagogics --- Neuropsychological Tests --- Focus of Attention --- Attention Focus --- Learning Disabilities --- Lager onderwijs --- Logopedie --- Rekenstoornissen --- Leesstoornissen --- Leermethoden --- Cognitive Test --- Cognitive Testing --- Cognitive Tests --- Neuropsychological Testing --- Test, Cognitive --- Testing, Cognitive --- Testing, Neuropsychological --- Tests, Cognitive --- Social Attention --- Attention, Social --- Attentions, Social --- Childhood Behavior Disorders --- Behavior Disorder, Child --- Behavior Disorder, Childhood --- Child Behavior Disorder --- Childhood Behavior Disorder --- Disorder, Childhood Behavior --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- Rekenstoornis --- Leesstoornis --- Leermethode --- Nederlands --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Academic Disorder, Developmental --- Adult Learning Disorders --- Developmental Disorders of Scholastic Skills --- Learning Disorders, Adult --- Learning Disturbance --- Scholastic Skills Development Disorders --- Adult Learning Disabilities --- Developmental Academic Disability --- Developmental Academic Disorder --- Developmental Disabilities of Scholastic Skills --- Academic Disabilities, Developmental --- Academic Disability, Developmental --- Academic Disorders, Developmental --- Adult Learning Disability --- Adult Learning Disorder --- Developmental Academic Disabilities --- Developmental Academic Disorders --- Disabilities, Adult Learning --- Disabilities, Developmental Academic --- Disabilities, Learning --- Disability, Adult Learning --- Disability, Developmental Academic --- Disability, Learning --- Disorder, Learning --- Disorders, Learning --- Disturbance, Learning --- Disturbances, Learning --- Learning Disabilities, Adult --- Learning Disability --- Learning Disability, Adult --- Learning Disorder --- Learning Disorder, Adult --- Learning Disturbances
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|