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"In recent years, fuelled by the mass migration of people fleeing war zones, authoritarian regimes and political or environmental crises, the alarming spectre of nationalism has returned to Europe, endangering European cohesion. The inequalities due to globalisation and the increasing cultural homogenisation that it has spurred have caused people to yearn for a return to seeming certainties – the sense of ‘belonging’ to a specific nation or national community. The product is a paradoxical situation, resulting in a tension between rising nationalism in Europe and at its borders, and the reality of supranational institutions like the EU and their pan-European political visions, transnational perspectives and cross-border economic agendas. How can we re-think the nation-state in light of today’s post-national realities? Can national sovereignty be reconciled with pluralism, an open society and today’s networked, integrated globalised societies? This book is published in conjunction with the exhibition The State is not a Work of Art in Tallinn on the occasion of Estonia’s centenary of independence. At this opportune moment, the exhibition and its accompanying publication reflect on the problems, contradictions and ideologies underlying nation and nationalism in today’s constantly transforming European socio-political landscape."--
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Nationalism and art --- Art and state --- Nationalism in art --- History
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Nationalism in art --- Nationalisme dans l'art --- Exhibitions --- Expositions --- Homer, Winslow, --- Exhibitions. --- Homer, Winslow --- Homer, Winslow.
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Nationalism in art --- Homer, Winslow, --- National Gallery of Art (U.S.)
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Nationalism in art --- Homer, Winslow, --- National Gallery of Art (U.S.)
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En histoire de l'art, la critique est l'un des miroirs identitaires d'une nation, la résultante d'un héritage façonné par les codes sociaux et culturels d'un pays. Elle repose sur des conventions qui lui sont propres et admises, consciemment ou non, par ses auteurs et son public. Les textes de critique d'art français informent par conséquent tout autant sur la culture de l'observateur que sur celle de l'observé.00Ce volume réunit douze études du discours français sur l'art des pays voisins dans un contexte de rivalités ou de compétitions internationales. Par l'analyse de commentaires de salons, de comptes rendus d'expositions ou encore d'ouvrages d'histoire de l'art du XIXe siècle, les contributions interrogent la part de chauvinisme, de protectionnisme ou de géopolitique inhérente aux transferts culturels européens. Que ce soit à travers les notions d'école artistique ou de nation, la critique d'art française est devenue un important vecteur de diffusion des stéréotypes nationaux et des conflits ou alliances au sein de l'Europe. Dès lors, le point de vue du critique sur l'œuvre d'un artiste est un matériau de premier choix pour comprendre les dynamiques identitaires. La réunion de ces études vise ainsi à révéler les dimensions anthropologiques et politiques de la critique d'art française du XIXe siècle permettant d'appréhender le discours sur l'art comme une participation à la conscience collective de la spécificité d'une nation.
Art criticism --- Art, European --- Nationalism in art. --- History --- Themes, motives. --- Critique d'art --- Congresses --- France --- 19th century --- Nationalism and art
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Le livre examine les prises de positions esthétiques et idéologiques parfois déroutantes de la critique d'art dans la France de l'entre-deux-guerres. Il met en rapport la revendication d'un art national avec le débat autour de la notion d'art et d'artiste juifs.
Art critics --- Nationalism and art --- École de Paris --- Jewish artists --- Antisemitism in art --- Art criticism --- Nationalism in art.
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Hybridization in art --- Nationalism in art --- Hybridation dans l'art --- Nationalisme dans l'art --- Orlan --- Muyle, Johan, --- Interview --- Flags --- Belgium --- Exhibitions --- Flags in art
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Die grosse Bedeutung der Künste ist eine oft übersehene Dimension des Nationalismus. In Deutschland wurden sie besonders in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts in starkem Masse politisiert. Nationalistische Kreise suchten nach einer zeitgemä�en 'wahren deutschen Kunst'. Die Nationalsozialisten versprachen, hierfür die entscheidenden Weichen stellen zu wollen. Auch in den USA war von 'true American art' in nationalistischem Sinn die Rede. Die Künste sollten sich von europäischer Einflussnahme befreien. Adelheid von Saldern analysiert die Diskussionen um die Ausrichtung von Künsten und Kunstkritik nach nationalen Belangen. Dabei untersucht sie, welche Parallelen, aber auch welche Unterschiede die Auseinandersetzungen kennzeichneten. Das betraf sowohl die kulturellen Praktiken als auch die gesellschaftlichen Strukturen und die politischen Konstellationen beider Länder. Sichtbar wird ebenso, wie nationsbezogene Narrative das transatlantische Beziehungsgeflecht prägten. Auch wenn es in beiden Ländern entscheidende Unterschiede gab, kann die Autorin zeigen, wie jede Form von Nationalismus, und so auch der Kunstnationalismus, die politische Kultur eines Landes gefährdet.
Political systems --- Art --- History of civilization --- National Socialism --- censorship --- folk art [traditional art] --- cultuurgeschiedenis --- kunst en politiek --- anno 1900-1999 --- Germany --- United States of America --- Nationalism and art --- Art and state --- Nationalism in art --- History --- Art and state. --- Nationalism and art. --- Nationalism in art. --- Nationalisme dans l'art --- Nationalisme et art --- Politique gouvernementale --- Histoire --- 1900-1999 --- Germany. --- United States.
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