Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Gamma : bronnenboek intercultureel onderwijs.
Authors: --- --- ---
ISBN: 906508097X Publisher: Hoevelaken : Christelijk Pedagogisch Studiecentrum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Professionalisering op school : meer dan een nascholingsplan
Authors: --- ---
ISBN: 9789057183836 9057183838 Year: 2014 Publisher: Brussel ASP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dat het belangrijk is om je leven lang te leren wordt algemeen aanvaard. Maar wat betekent het voor een school met zoveel verschillende personeelsleden? Hoe kun je een beleid voeren dat voor elk van hen zin heeft, maar uiteindelijk de leerling ten goede komt? Waar staan we, waar willen we naartoe, hoe doen we dat en hoe evalueren we? Dit boek biedt directeurs van onderwijsinstellingen antwoorden op die vragen.0De term &#x91 ;professionaliseringsbeleid&#x92 ; is bewust gekozen. Hij is immers veel ruimer dan &#x91;nascholingsbeleid&#x92 ;. Nascholing wordt hier opgevat als één mogelijke vorm van professionalisering. Dit boek belicht alle initiatieven die ervoor zorgen dat schoolteamleden groeien in hun professionele deskundigheid.0Het boek is in drie opzichten nuttig. Het biedt de school handvatten om haar professionaliseringsbeleid in kaart te brengen, om het aan zelfevaluatie te onderwerpen en om een bestaand plan aan te passen of een nieuw professionaliseringsplan op te stellen. Directeurs vinden hier een methodiek om nascholing te kaderen binnen een bredere visie op professionaliseren. Ten slotte worden de verschillende professionaliseringsmogelijkheden binnen en buiten de school hier in kaart gebracht.


Book
Van eiland naar WIJland : collegiaal leren in de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789081748445 Year: 2013 Publisher: Helmond OMJS (Onderwijs Maak Je Samen)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren van en met elkaar is essentieel voor elke professional. Je werkplek kan een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroten van je bekwaamheid en aan de innovatie en kennisontwikkeling van je school. De kwaliteit van elk 'eiland' is belangrijk, maar het 'WIJland' bepaalt uiteindelijk de kwaliteit van het onderwijs. Deze publicatie maakt duidelijk wat we tegenwoordig verstaan onder 'kwaliteit', 'professionaliteit' en 'een professionele cultuur' en wat je hier zelf als professional aan kunt bijdragen.


Book
Kennis en kwaliteit : opleiding en nascholing van leraren
Author:
ISBN: 9044110039 Year: 2000 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek is een verscheidenheid aan vormen van kruisbestuiving samengebracht. Vormen die veelal leiden tot een groeiende kennis van en inzicht in leerprocessen bij leerlingen, leerprocessen bij (aanstaande) leraren en leerprocessen bij opleiders en onderzoekers. De auteurs doen op een toegankelijke manier veslag van uiteenlopende ontwikkelingsprocessen en onderzoek. Aan bod komen onder meer praktijkkennis van leraren, ervaringsleren, integratie van bijvoorbeeld informatie- en communicatietechnologie, en de pedagigische opdracht, didactische modellen en de omgang tussen leraren en leerlingen. Het gaat allemaal om de kwaliteit van het onderwijs.


Book
Beleidsmatig werken aan professionaliteit
Authors: --- ---
ISBN: 9044112155 Year: 2001 Volume: 7 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sedert enkele jaren worden scholen van zowal het basisonderwijs al van het secundair onderwijs decretaal uitgenodigd en aangespoord om autonoom hun pedagogisch project te expliciteren en te realiseren. Tevens moeten zij, via een doorgedreven professionaliseringsbeleid hun personeel vertrouw maken met het eigentijdse schoolgebeuren. Dit boek wil een leidraad zijn om alle betrokkenen bij het beleid van een school te helpen en te ondersteunen. (Bron: covertekst)


Periodical
Supervisie en coaching : tijdschrift voor begeleidingskunde.
ISSN: 15720306 Year: 2003 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum.


Book
De leraar : professioneel leren en ontwikkelen
Authors: ---
ISBN: 9789033478123 Year: 2010 Volume: *2 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het is onmogelijk om leraren tijdens hun opleiding voor te bereiden op alle uitdagingen die ze doorheen hun loopbaan zullen tegenkomen. Bijgevolg zien velen het belang in van nascholing of andere vormen van professioneel leren. Vaak gaat men ervan uit dat zo'n initiatieven een invloed zullen hebben op het leren van leerlingen. Maar is dat wel degelijk het geval? Deze publicatie wil nascholers ondersteunen bij het opzetten van professioneel leren dat een positieve invloed heeft op het leren van leerlingen. Meer bepaald werd relevant onderzoek over dit thema toegankelijk gemaakt voor de Vlaamse context. Het uitgangspunt daarbij was een Nieuw-Zeelandse review, die het werk was van Helen Timperley en haar collega's. Zij trachtten antwoorden te geven op vragen zoals: Heeft professionele ontwikkeling een positieve invloed op het leren van leerlingen? Wat zijn de kenmerken van effectief professioneel leren van leraren op het vlak van taal, wiskunde, wetenschappen en sociale constructies van leraren over leerlingen? Welke rol spelen leerlingenevaluaties, schoolleiders, bestaande lerarentheorieën en professionele leer- of praktijkgemeenschappen in effectief professioneel leren? Over welke aspecten van het geschetste thema zijn er nog geen uitspraken mogelijk op basis van het beschikbare onderzoek?


Book
Leerkracht: over de kracht van blijven leren
Authors: ---
ISBN: 9001584314 Year: 2002 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkracht gaat uit van de kracht die ieder in zich heeft om zich te ontwikkelen. Met dit boek kunnen leerkrachten in duo's of met het hele team samenwerken aan het verbeteren van hun eigen functioneren, aan een hechter team en een betere school. Het boek biedt een uitgewerkte leerlijn met tal van handvatten om leerkracht uit te oefenen ook in minder ideale omstandigheden. De kern van alle verbetering is de leerkracht, de man of de vrouw voor de klas. Bij hem of haar begint het. De aangeboden werkvormen vormen de bedding waarbinnen verbeteringen in de school in een stroomversnelling kunnen raken. In die bedding kan gewerkt worden aan allerlei onderwerpen rond kwaliteit zoals beter samenwerken, het adaptief werken, effectief lesgeven of vormgeven van een missie. Naast praktische informatie voor de leerkracht waarmee hij of zij direct aan de slag kan, is er een extra lijn met informatie waarmee de schoolleider het leerproces kan verdiepen en faciliteren. In een aantal cases worden voorbeelden van de praktijk van werken geschetst. Een uitgebreide lijst met bronnen stimuleert het verder leren.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by