Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Community --- Professionalisering --- Leraar --- Teamwerk --- Onderwijsvernieuwing --- Lesson Study
Choose an application
Je bent de begeleider van een professionele leergemeenschap (PLG). Je hebt er het een en ander over gelezen en het lijkt je een goed idee om samen met collega's onderzoekend en ontwerpend antwoorden te gaan vinden op vragen die leven in de school. Maar wat staat je nu te wachten? Waar loop je tegenaan? Waar moet je aan denken bij de voorbereiding van de bijeenkomsten?In deze gids loodst Naomi Mertens - als ervaren PLG-begeleider - je langs de cruciale momenten in het PLG-proces. Het is een van de mooiste manieren om samen te werken met collega's en er zelf nog wijzer van te worden ook.https://shop.onderwijsmaakjesamen.nl/mijn-leergemeenschap.html
onderwijs --- 474.21 --- Professionele leergemeenschap --- Onderwijs --- Professionalisering --- Schoolontwikkeling --- Onderwijsonderzoek --- Praktijkonderzoek --- Actieonderzoek --- Intervisie --- Lesson Study --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Professionele leergemeenschappen --- Onderzoekend leren --- Ontwerpend leren --- STEM
Choose an application
Onderzoek toont aan dat leraren het meest leren in de praktijk en van elkaar. Lesson Study is daar bij uitstek voor bedoeld. Het is een cyclisch proces: een kleine groep leraren ontwerpt gezamenlijk een les, die door een van hen wordt gegeven. De anderen observeren en achteraf wordt gezamenlijk besproken wat goed ging en wat beter kan; de les wordt vervolgens geoptimaliseerd.De opbrengst is niet alleen een betere les; ook is er vaak sprake van een verbeterde samenwerking en een professionele dialoog. De werkwijze komt dus zowel de leerlingen als de leraren ten goede.Dit boek bestaat uit drie delen: weten, doen en kunnen. Nadat een algemeen theoretisch kader is neergezet, wordt al snel de stap naar het doen gemaakt. Aan de hand van praktijkvoorbeelden worden de fases van de cyclus behandeld. Ervaren, toepassen en leren zijn hierbij sleutelwoorden.In deel drie komen de benodigde vaardigheden aan bod: een onderzoekende houding, het leren van leerlingen zichtbaar maken en begrijpen. De rode draad is het kijken naar leerlingen en van hen leren.Lesson Study is een professionaliseringsaanpak die zijn oorsprong heeft in Japan. In Nederland wint deze effectieve benadering snel aan populariteit, zowel in het primair als voortgezet onderwijs. Dit boek is bedoeld voor leraren, intern begeleiders, directeuren, bestuurders en procesbegeleiders in het primair onderwijs.Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/lesson-study-pica
Lesson Study --- Leraren --- Professionalisering --- Teamwerk --- Teamteaching --- Basisonderwijs --- Basisonderwijs ; didactiek --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- Primary education --- kwaliteitsverbetering --- onderwijskwaliteit --- basisonderwijs --- deskundigheid --- effectieve scholen --- Leraar --- Directie
Choose an application
'Leraar is het mooiste beroep ter wereld' is een veelgehoorde uitspraak.Tegelijkertijd is het een van de meest ingewikkelde beroepen. Een goede leraar word je dan ook niet vanzelf. Na de lerarenopleiding blijf je, samen met collega's, jezelf voortdurend ontwikkelen. Lesson Study is een aanpak waarmee aanstaande, beginnende en ervaren leraren doelgericht en constructief samenwerken aan professionele groei, zowel in de lerarenopleiding als in de beroepsuitoefening daarna.Basisboek Lesson Study in de lerarenopleiding begeleidt (aanstaande) leraren bij het vorm en inhoud geven aan hun professionele ontwikkeling. Het is gebaseerd op de vijf big ideas van Lesson Study: focus op het leren van leerlingen, integreren van externe kennis in de praktijk, onderzoeken van de eigen praktijk, productief samenwerken en cyclisch werken. Elk big idea wordt in heldere taal uitgelegd en geïllustreerd met praktijkvoorbeelden. Ook is er ruim aandacht voor de dilemma's in het Lesson Study-proces.De online leeromgeving bij het boek biedt praktisch materiaal voor (aanstaande) leraren, zoals formats, gesprekskaarten en het online boek. Daarnaast is er voor docenten aan de lerarenopleiding praktische informatie beschikbaar over hoe het boek inclusief werkvormen gebruikt kan worden.Dit basisboek is bedoeld voor voltijd of deeltijd studenten in alle lerarenopleidingen (pabo, tweede- en eerstegraads) die zich voorbereiden op het leraarschap in po, vo, so, mbo en ho.https://www.boomhogeronderwijs.nl/onderwijs-en-opvoeding/100-11231_Basisboek-Lesson-Study-in-de-lerarenopleiding
Science --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- Didactics --- HO (hoger onderwijs) --- onderzoeksmethoden --- didactische werkvormen --- onderwijsonderzoek --- Didactiek --- Lesvoorbereiding --- Leerdoel --- Lesson Study --- Lerarenopleiding --- Professionalisering --- Leraar
Choose an application
Het boek Lesson Study: praktische handreiking voor teams is een grondige verkenning van Lesson Study in het Nederlandse onderwijs. Het richt zich op de implementatie van Lesson Study als een mengvorm van formeel en informeel leren. Het boek behandelt onder meer de uitdagingen en kansen van Lesson Study in de Nederlandse context, de rol van begeleiders en de leerprocessen.De auteurs baseren hun bevindingen op uitgebreid onderzoek, waaronder analyses van vragenlijsten, interviews en gespreksanalyses van Lesson Study-bijeenkomsten in het voortgezet onderwijs. Ook worden er praktische handreikingen gedaan voor effectieve toepassing van Lesson Study in scholen, waardoor het boek een waardevollebijdrage is voor lerarenteams en alle andere onderwijsprofessionals die betrokken zijn bij de professionalisering van leraren en het onderzoek daarnaar.
Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- kwaliteitsverbetering --- onderwijskwaliteit --- professionaliteit --- deskundigheid --- effectieve scholen --- Onderwijs --- Professionalisering --- Praktijkonderzoek --- Teamteaching --- Lesson Study --- Teamwerk --- Onderwijsonderzoek --- Professionele leergemeenschap --- Onderzoeksmethode --- Onderzoeksvaardigheid --- Secundair onderwijs
Choose an application
Lesson Study is een effectieve benadering voor onderwijsprofessionalisering die in Nederland snel aan populariteit wint. Het is een werkwijze waarbij docenten in teamverband een cyclus doorlopen om het leren van leerlingen te verbeteren. De cyclus bestaat uit de volgende stappen: oriënteren en doelen stellen; ontwerpen van de onderzoeksles met een didactiek om alle leerlingen te bereiken; geven van de eerste onderzoeksles; nabespreken van de eerste onderzoeksles; herzien en nogmaals geven van de onderzoeksles; reflecteren en delen van resultaten. De kern van dit praktische boek is een uitgebreid draaiboek met allerlei ondersteunend materiaal om Lesson Study uit te voeren. Daarnaast bevat het een inleiding met achtergronden over Lesson Study, en aparte hoofdstukken over het leiden en begeleiden van Lesson Study, de onderwijscontexten met veel praktijkvoorbeelden waarin Lesson Study toegepast kan worden en hoe Lesson Study verduurzaamd kan worden. Het boek wordt ondersteund door een website.
leerdoelen --- lesvoorbereiding --- onderzoeksmethoden --- Didactics --- Education --- Curricula --- Curriculum planning --- Research --- Methodology --- Study and teaching (Secondary) --- 481.7 --- Lesvoorbereidingen --- Leerdoelen --- Onderwijskunde --- Methodiek --- PXL-Central Office 2018 --- probleemgestuurd onderwijs --- didactische werkvormen --- onderwijskunde --- Leraren --- Professionalisering --- Leraar --- Directie --- Lesson Study
Choose an application
Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment Als je iedere leerling wilt laten zien dat hij kan groeien,als je het belangrijk vindt dat leerlingen eigenaar worden van hun leerproces,als je de focus wilt leggen op het leerproces en niet op ?het juiste antwoord geven?,dan is formatieve assessment de juiste benadering!Formatief betekent dat je de prestaties van een leerling niet vergelijkt met die van andere leerlingen, maar met zijn eerdere resultaten. Daarmee breng je de persoonlijke ontwikkeling in beeld.Onder assessment verstaan we de manier waarop je leerlingen vooruit helpt in hun leerproces: o.a. door feedback te geven, vragen te stellen, het leerdoel helder te maken en aan te geven hoe een ?goed? leerresultaat eruit ziet.Leerlingen krijgen terugkoppeling van de leraar, maar ook van klasgenoten. Bovendien leren ze om zelf te reflecteren op hun leerresultaten. Zo maak je samen het ?leren? zichtbaar.In dit boek laat Shirley Clarke zien hoe je dat concreet in de praktijk brengt. De vele voorbeelden en online video?s bieden inspiratie om meteen in je klas aan de slag te gaan!
Didactic evaluation --- Didactic strategies --- evaluatie (onderwijs) --- assessments (onderwijs) --- #PBIB:+110.10 --- Didactische principes --- 454.2 --- leren leren --- formatieve assessment --- leercultuur --- didactische principes --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- onderwijsstrategieën --- assessment (beoordeling, vaststelling) --- leeromgeving --- Leerdoelen --- Leerprocessen --- feedback --- 454.21 --- 454.4 --- Leren --- Lesgeven --- Feedback --- Lesson Study --- leren --- lesgeven --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- Onderwijs --- Methodiek --- Onderwijskunde --- Onderwijsfilosofie --- Assessment --- 474.23 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Orthopedagogics
Choose an application
Wil jij jouw onderwijs nog beter afstemmen op je leerlingen? Wil je samen met jouw collega?s aan de slag als onderzoeker in de eigen klaspraktijk? Bekijk lesgeven eens door een andere bril en start met Lesson Study.Je vertrekt als team vanuit een concrete onderzoeksvraag en ontwerpt samen een onderzoeksles om de klaspraktijk voor (een groep) leerlingen te verbeteren. Je verzamelt data bij je leerlingen en vraagt je op basis daarvan af of het vooropgestelde doel bereikt is.Lesson Study is een methode die internationaal zijn meerwaarde heeft bewezen. In het schooljaar 2018-2019 gingen drie lerarenteams uit het lager onderwijs en drie lerarenteams uit het secundair onderwijs aan de slag met de Lesson Study-methodiek. In het kader van het project TALENT werd de focus gelegd op cognitief begaafde leerlingen. Op basis van hun intensieve praktijkervaringen en in lijn met wat werkt in de praktijk schreven de auteurs dit boek. Het zit vol met nuttige aanbevelingenen tools voor het uitvoeren van een Lesson Study.( https://www.acco.be/nl-be/items/9789463798440/Lesson-Study )
Didactic strategies --- Didactics --- leraren-leerling relatie --- Didactiek --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Teacher education. Teacher's profession --- praktijkonderzoek --- onderwijsonderzoek --- Lesson Study --- Teamteaching --- Leraren --- Professionalisering --- Praktijkonderzoek --- Teamwerk --- Differentiatie --- Hoogbegaafde kinderen --- Onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsontwikkeling --- Leraar --- Hoogbegaafdheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport
Choose an application
education --- lesson study --- pedagogy --- teaching --- Education --- Teaching --- Teaching. --- Education. --- Indonesia. --- Children --- Education of children --- Education, Primitive --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Training --- Didactics --- School teaching --- Schoolteaching --- Instructional systems --- Pedagogical content knowledge --- Indonesia --- Dutch East Indies (Territory under Japanese occupation, 1942-1945) --- Dutch East Indies --- Endonèsie --- Indanezii͡ --- Indoneshia --- Indoneshia Kyōwakoku --- Indonesi --- Indonesya --- Indonezia --- Indonezii͡ --- Indonezija --- İndoneziya --- İndoneziya Respublikası --- Indūnīsīy --- Induonezėj --- Jumhūrīyah Indūnīsīy --- PDRI --- Pemerintah Darurat Republik Indonesia --- R.I. --- Republic of Indonesia --- Republic of the United States of Indonesia --- Republica d'Indonesia --- Republiek van Indonesi --- Republik Indonesia --- Republik Indonesia Serikat --- Republika Indonezii͡ --- Republika Indonezija --- Rėspublika Indanezii͡ --- RI --- United States of Indonesia --- Yinni --- Indanezii︠a︡ --- Indonesië --- Indonezii︠a︡ --- Indūnīsīyā --- Induonezėjė --- Jumhūrīyah Indūnīsīyā --- Republiek van Indonesië --- Republika Indonezii︠a︡ --- Rėspublika Indanezii︠a︡
Choose an application
This open access book is intended to assist teachers, teacher trainers, curriculum designers, editors and authors of textbooks in developing strategies to teach the multiplication of natural numbers based on the experience of the Lesson Study in Japan. This approach to mathematics education dates back to the 1870s and reconciles the emphasis on problem solving with the treatment of the curricular contents. It has gained international recognition since the 1990s and thanks to it mathematics education in Japan has been recognized as one of the most efficient and innovative in the world. This growing international awareness has led to an effort to apply the principles of Lesson Study to other parts of the world and this book shows how experienced authors from Brazil, Chile, Mexico, Spain and Portugal have worked to adapt some of these methods and techniques to the Portuguese and Spanish speaking countries of Ibero-America. Drawing on the impact of Lesson Study on government curriculum decisions and teacher behavior in Japanese classrooms; offering examples of lessons, lesson plans and suggestions for teaching; and presenting examples of the good reception of the principles of Lesson Study in Ibero-America, Teaching Multiplication with Lesson Study – Japanese and Ibero-American Theories for Mathematics Education shows how an efficient and cutting-edge experience in mathematics education can travel the world and help teachers in many different countries.
Mathematics—Study and teaching . --- Teaching. --- Curriculums (Courses of study). --- Education—Curricula. --- International education . --- Comparative education. --- Mathematics Education. --- Teaching and Teacher Education. --- Curriculum Studies. --- International and Comparative Education. --- Education, Comparative --- Education --- Global education --- Intellectual cooperation --- Internationalism --- Core curriculum --- Courses of study --- Curricula (Courses of study) --- Curriculums (Courses of study) --- Schools --- Study, Courses of --- Instructional systems --- Didactics --- Instruction --- Pedagogy --- School teaching --- Schoolteaching --- Pedagogical content knowledge --- Training --- History --- Curricula --- Mathematics Education --- Teaching and Teacher Education --- Curriculum Studies --- International and Comparative Education --- Curriculum --- Lesson study --- Teaching multiplication --- Comparative education --- Ethnomathematics --- Mathematics education in Japan --- Mathematics education in Latin America --- Learning to multiply --- Multiply by zero --- Multiplication facts --- Multiplication properties --- Algorithms to multiply --- Vertical multiplication --- Mathematics teacher education --- Instructional activities and practices --- Elementary school education --- Problem solving --- Mathematics textbooks --- open access --- Teaching of a specific subject --- Mathematics --- Teacher training --- Curriculum planning & development --- International education. --- Education. --- Study and teaching.
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|