Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Mconderwijs in Vlaanderen : internationalisering en commercialisering van het hoger onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9030184779 Year: 2005 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn Professionele Informatie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het hoger onderwijs staat geregeld op de maatschappelijke en de politieke agenda: structuren en autonomie, taalregeling, toelatingseisen en democratisering, ... en dus ook commercialisering en internationalisering. Want bij geen enkel onderwijsniveau is de internationale context zo belangrijk. Dit boek analyseert dit probleem en gaat na hoe onderwijsbeleidsvoerders en leden van het hoger onderwijs erop reageren. Het is een kwestie met verstrekkende gevolgen voor de toekomst van het hoger onderwijs, want zowel de internationale als de commerciële context zullen alsmaar toenemen.


Book
Wiskundige toelatingsexamens : met opgeloste vragen van de toelatingsexamens voor Burgelijk Ingenieur en de Koninklijke Militaire School
Author:
ISBN: 9002175248 Year: 1998 Publisher: Antwerpen Standaard Uitgeverij


Book
Beroepscompetenties en academische vorming in het hoger onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9001626009 Year: 2000 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Universiteiten en hogescholen kiezen steeds vaker de ontwikkeling van beroepscompetenties en academische vorming als uitgangspunt bij de vernieuwing van studieprogramma's. De samenhang in een curriculum, de integratie van kennis uit diverse vakgebieden en doorlopende leerlijnen zijn voor studenten van groot belang. Ook visitatiecommissies, vertegenwoordigers van werkgevers en afgestudeerden vragen om meer aandacht voor (beroeps)competenties en academische vaardigheden. In dit boek is veel kennis en ervaring bijeengebracht uit onderwijsinnovaties waarin het gehele curriculum van opleidingen opnieuw werd doordacht vanuit deze gezichtspunten. De voorbeelden komen uit diverse studierichtingen in het wetenschappelijk en hoger beroepsonderwijs.


Book
Managen van competenties in organisaties
Authors: --- ---
ISBN: 9051895860 Year: 2000 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Competentieontwikkeling --- Organisatie --- 371.014.3 --- 65.012 --- 65.012.4 --- #SBIB:003.IO --- #SBIB:35H2103 --- #SBIB:35H303 --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Competentiemanagement --- 331.108 --- 331.36 --- 331.5 --- 351.83 --- 378 --- 378:331 --- arbeidsmarkt --- competenties --- hoger onderwijs --- kennismaatschappij --- politieke sociologie --- competentieontwikkeling --- management --- organisatieontwikkeling --- 65.012.4 Management. Directorate. Technique and methods of management --- Management. Directorate. Technique and methods of management --- 65.012 Methods --- Methods --- 371.014.3 Onderwijshervorming. Onderwijsvernieuwing --(algemeen) --- Onderwijshervorming. Onderwijsvernieuwing --(algemeen) --- Personeelsmanagement bij de overheid: vorming en opleiding --- Organisatieleer: mensen --- Personeelsbeleid. Bepaling van het aantal arbeidskrachten. Arbeidsverordeningen. Arbeidsdiscipline --- loopbaanontwikkeling. training, scholing op het werk --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --- Overheidsbeleid ten aanzien van werk en werkgelegenheid. Toezicht op de sociale wetgeving --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- hogescholen en de bedrijfswereld --- 658.37 --- 65.012.3 --- Arbeids- en organisatiepsychologie --- Human resource management(=HRM). --- Overheidsmanagement: personeel. --- Personeelsbeleid. --- personeelsbeleid en -opleiding. --- School management --- Organization theory --- HO (hoger onderwijs) --- kennismanagement --- bedrijfsorganisatie --- didactiek --- competentiemanagement


Multi
Omgaan met concurrerende waarden als voorwaarde tot de ontwikkeling van integrale kwaliteitszorg in het hogescholenonderwijs in Vlaanderen.
Author:
ISBN: 9080681113 Year: 2001 Publisher: Brussel EHSAL


Periodical
Delta : tijdschrift voor hoger onderwijs.
Authors: ---
ISSN: 17806941 Year: 2004 Publisher: Brugge Die Keure.


Book
De docent als coach in het hoger onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9001700187 9789001700188 Year: 2006 Publisher: Groningen/Houten Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het doorbreken van het traditionele docentgericht onderwijs vergt andere rollen en vaardigheden. De focus ligt op een didactisch handelen, sterker inhakend op de competenties vande studenten en het zelfstandig leren. Als coach is de docent evenwel een duizendpoot: het draait niet enkel om leerprocessen. Bij de bespreking van portfolio's, bij studieloopbaanbegeleiding en bij persoonlijke ontwikkelingplannen komt ook coaching om de hoek kijken. In dit veelzijdige coachingproces valt een gemeenschappelijk startpunt te onderkennen: de student met zijn intrensieke motivatie, reële verwachtingen, mogelijkheden en beperkingen

Keywords

Coaching. --- Leerlingbegeleiding. --- Teacher education. Teacher's profession --- HO (hoger onderwijs) --- studentenbegeleiding --- coaching --- Didactics of higher education --- leraren-leerling relatie --- supervisie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Didactic strategies --- lesgeven --- Lerarenbegeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Coaching ; hoger onderwijs --- Competenties ; hoger onderwijs --- 378.012 --- #KVHA:Coaching --- #KVHA:Onderwijskunde --- #KVHA:Studentenbegeleiding --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Studiebegeleiding --- coachen --- hoger onderwijs --- studiebegeleiding --- leraren hoger onderwijs --- 371.3 --- 378 --- 489 --- 489.32 --- 489.52 --- Begeleiding(Coaching) --- Coaching --- Communicatie --- Communicatievaardigheden --- Groepsdynamica --- Hoger onderwijs --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Mentoren --- Professionele ontwikkeling --- Studiebegeleiding --- docenten --- doceren --- gesprekstraining --- leerlingenbegeleiding --- reflectievaardigheid --- Coachend lesgeven --- Leraren hoger onderwijs --- Lesgeven --- 489.4 --- 489.52 ) Studiebegeleiding --- Onderwijs --- coachend lesgeven --- hoger onderwijs: didactiek --- studietechnieken --- Begeleid zelfstandig leren --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- Studievaardigheden --- gesprek --- gesprekstechnieken --- leerkracht --- motivatie --- docent --- S20080136.JPG --- Onderwijsresearch: hoger onderwijs --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Hoger onderwijs; algemeen --- België; Hoger ondewijs; politiek, wetgeving en organisatie --- 658.31 --- departement Algemeen 07 --- Onderwijsbegeleiding --- Opvoeding en onderwijs --- Gesprekstechnieken --- Groepsgesprekken --- Doceren --- Leraar hoger onderwijs --- Opvoeding --- Gesprekstechniek --- Groepsgesprek


Book
Succesvol studeren, communiceren en onderzoeken : alfabetisch naslagwerk voor het hoger onderwijs
Author:
ISBN: 9789043015660 Year: 2009 Publisher: Amsterdam Pearson Education

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een uitgebreide alfabetische verzameling (ongeveer 350 lemma's) van aanwijzingen en richtlijnen voor het voorbereiden, uitvoeren en afronden van projectwerk, onderzoekswerk en schriftelijke en mondelinge producten. Daarnaast kunnen studenten de bij studieloopbaanbegeleiding gangbare terminologie opzoeken. &#13;&#13;Studenten kunnen het boek gebruiken als naslagwerk om een antwoord te vinden op de meest uiteenlopende vragen, bijvoorbeeld hoe notulen eruit zien, aan welke eisen een natuurwetenschappelijk verslag moet voldoen, hoe een spreekschema voor een presentatie er uitziet, hoe je een offerte moet opbouwen, wat een porfolio is, enzovoort. Docenten kunnen het boek gebruiken als richtlijn bij het beoordelen. &#13;&#13;Waar mogelijk zijn in de lemma's referenties aan andere lemma's opgenomen, en het boek is voorzien van een uitgebreide index. Hierdoor is het lastig níet te vinden wat je zoekt! &#13;&#13;Dit boek, in 1998 voor het eerst in readervorm verschenen, is momenteel verplicht voor iedere student aan de Hogeschool Zeeland en is binnen de hogeschool hét referentiekader voor eisen en definities aangaande onderzoek, communicatieve vaardigheden en studieloopbaanontwikkeling. Het is in de loop van de afgelopen 10 jaar steeds herzien op basis van feedback van zowel docenten als studenten. Ook bij stagebedrijven is het inmiddels veelvuldig in gebruik. &#13;&#13;Voor deze eerste officiële boekuitgave zijn de lemma's ook door docenten buiten de Hogeschool Zeeland uitgebreid gereviewd en bewerkt, zodat het nu echt een universeel werk is geworden.&#13;&#13;

Keywords

Research --- Studeren --- Studieloopbaanontwikkeling. --- Wetenschappelijk onderzoek --- hoger onderwijs. --- methodologie. --- Didactics --- Science --- Teaching --- Didactics of higher education --- Sociology --- research [function] --- communication [function] --- studeren --- Methods in social research (general) --- Psychology --- Pupil counseling. Pupil guidance --- HO (hoger onderwijs) --- wetenschappelijk onderzoek --- communicatie --- Study methods --- didactiek --- Mass communications --- didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- communicatievaardigheden --- onderzoeksmethoden --- Studievaardigheden --- 450.8 --- hoger onderwijs --- studiemethoden --- 378 --- 489 --- naslagwerken --- wetenschappelijk onderwijs --- Communicatie --- Eindwerken --- Hoger onderwijs --- Mondelinge communicatie --- Onderzoek --- Schriftelijke communicatie --- Studieloopbaan --- academisch rapporteren --- communicatie, mondeling --- communicatie, schriftelijk --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Hoger onderwijs; algemeen --- Methodiek van het studeren --- Opvoeding en onderwijs --- Studiemethoden --- Communicatieve vaardigheden --- Methodologie --- Vaktaal --- Terminologie --- Hoger onderwijs. --- Methodologie. --- Opvoeding --- Studiemethode --- Vakjargon --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderwijs --- Onderzoek (wetenschap) --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:309H519 --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken

Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by