Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het hoger onderwijs staat geregeld op de maatschappelijke en de politieke agenda: structuren en autonomie, taalregeling, toelatingseisen en democratisering, ... en dus ook commercialisering en internationalisering. Want bij geen enkel onderwijsniveau is de internationale context zo belangrijk. Dit boek analyseert dit probleem en gaat na hoe onderwijsbeleidsvoerders en leden van het hoger onderwijs erop reageren. Het is een kwestie met verstrekkende gevolgen voor de toekomst van het hoger onderwijs, want zowel de internationale als de commerciële context zullen alsmaar toenemen.
Hoger onderwijs --- Internationalisering. --- onderwijsbeleid --- HO (hoger onderwijs) --- onderwijsmarketing --- internationalisering --- School management --- Higher education --- #PBIB:2005.2 --- #SBIB:316.334.1O210 --- #SBIB:316.334.1O213 --- Academic collection --- 780 Hoger onderwijs --- Aanwinstenlijst november 05 --- hoger onderwijs --- 489.32 --- België --- commercialisering --- politiek --- 378 --- Commercialisering --- Internationalisering --- Vlaanderen --- onderwijs --- Onderwijsbeleid: algemeen --- Onderwijsbeleid: regionaal --- hoger onderwijs België - politiek, wetgeving, organisatie, democratisering en studentenverzet --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Emigratie
Choose an application
Algebra --- Mathematical analysis --- Geometry --- Higher education --- wiskunde --- Mathématiques --- Wiskunde --- 51(075.3) --- 510 --- toelatingsexamen --- 510.3 --- didactiek --- 06.067 --- 371.27 --- 378 --- 51 --- 51(076.1) --- examens --- hoger onderwijs --- oefeningen --- toelatingsexamens --- Wiskunde in de ingenieurswetenschappen en technologie --- 510 )* WISKUNDE --- analyse --- examen --- getallenleer --- ingenieurs --- meetkunde --- Mathematics--?<075.3> --- Fundamental and general considerations of mathematics. Foundations, logic etc. --- wiskunde - inleidingen --- Examenstelsel. Kwalificatiestelsel. Competitie --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- 510 Fundamental and general considerations of mathematics. Foundations, logic etc. --- 51(075.3) Mathematics--?<075.3>
Choose an application
02960
Adult education. Lifelong learning --- Personnel management --- Flanders --- #SBIB:316.334.2A553 --- #SBIB:35H303 --- Academic collection --- #A0212A --- 710 Vorming --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Personeelsbeleid 658.3 --- Personeelsselectie 331.108.37 --- 331.36 --- 331.5 --- 351.83 --- 378 --- 378:331 --- EVC erkenning verworven competenties --- arbeidsmarkt --- hoger onderwijs --- politieke sociologie --- tewerkstellingsbeleid --- EVC --- 658.386 --- Personeelsbeleid en loonbeleid, functieclassificaties --- Organisatieleer: mensen --- loopbaanontwikkeling. training, scholing op het werk --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid. --- Overheidsbeleid ten aanzien van werk en werkgelegenheid. Toezicht op de sociale wetgeving --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- hogescholen en de bedrijfswereld --- bedrijfsopleiding - opleiding in organisaties --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- Vlaanderen --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie
Choose an application
Universiteiten en hogescholen kiezen steeds vaker de ontwikkeling van beroepscompetenties en academische vorming als uitgangspunt bij de vernieuwing van studieprogramma's. De samenhang in een curriculum, de integratie van kennis uit diverse vakgebieden en doorlopende leerlijnen zijn voor studenten van groot belang. Ook visitatiecommissies, vertegenwoordigers van werkgevers en afgestudeerden vragen om meer aandacht voor (beroeps)competenties en academische vaardigheden. In dit boek is veel kennis en ervaring bijeengebracht uit onderwijsinnovaties waarin het gehele curriculum van opleidingen opnieuw werd doordacht vanuit deze gezichtspunten. De voorbeelden komen uit diverse studierichtingen in het wetenschappelijk en hoger beroepsonderwijs.
onderwijsbeleid --- competentiemanagement --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs --- Onderwijsvernieuwing ; hoger onderwijs --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- academische vorming --- beroepscompetenties --- hoger onderwijs --- 489.4 --- competentieleren --- didactiek --- 37.08 --- 378 --- competenties --- curricula --- docenten --- leren --- onderwijsonderzoek --- onderwijsorganisatie --- onderwijsvernieuwing --- toetsen --- vaardigheidstraining --- vorming --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- 378.1 --- Competenties --- Didactische doelstellingen --- Doelstellingen --- Leren --- Onderwijs, evaluatie --- Onderwijs, holt --- Onderwijs, sociale vaardigheden --- Onderwijs, universitair en voortgezet --- Opleidingen --- Praktijkonderwijs --- Vaardigheden --- Zelfstudie --- 371.3 --- Academische vaardigheden --- leerplannen --- onderwijshervormingen --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- personeelsaangelegenheden. Personeel --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- 371.1 --- Bijscholing --- Opleiding --- Professionalisering --- Competentie --- Arbeidsmarkt
Choose an application
Education --- Educational sociology. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- Sociology of education --- Educational sociology --- hoger onderwijs --- onderwijsbeleid --- onderwijsonderzoek --- onderwijssociologie --- onderwijs --- S2006639.JPG --- sociologie --- 37.014 --- 378 --- Academic collection --- #SBIB:316.334.1O340 --- 37 --- 720 Onderwijs --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Education and sociology --- Social problems in education --- Society and education --- Sociology, Educational --- Sociology --- 371 --- 301 --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Aims and objectives --- Onderwijs --- Maatschappij --- Verhoeven, J. C. --- 37 Education --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Verhoeven, Jef C.
Choose an application
Competentieontwikkeling --- Organisatie --- 371.014.3 --- 65.012 --- 65.012.4 --- #SBIB:003.IO --- #SBIB:35H2103 --- #SBIB:35H303 --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Competentiemanagement --- 331.108 --- 331.36 --- 331.5 --- 351.83 --- 378 --- 378:331 --- arbeidsmarkt --- competenties --- hoger onderwijs --- kennismaatschappij --- politieke sociologie --- competentieontwikkeling --- management --- organisatieontwikkeling --- 65.012.4 Management. Directorate. Technique and methods of management --- Management. Directorate. Technique and methods of management --- 65.012 Methods --- Methods --- 371.014.3 Onderwijshervorming. Onderwijsvernieuwing --(algemeen) --- Onderwijshervorming. Onderwijsvernieuwing --(algemeen) --- Personeelsmanagement bij de overheid: vorming en opleiding --- Organisatieleer: mensen --- Personeelsbeleid. Bepaling van het aantal arbeidskrachten. Arbeidsverordeningen. Arbeidsdiscipline --- loopbaanontwikkeling. training, scholing op het werk --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --- Overheidsbeleid ten aanzien van werk en werkgelegenheid. Toezicht op de sociale wetgeving --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- hogescholen en de bedrijfswereld --- 658.37 --- 65.012.3 --- Arbeids- en organisatiepsychologie --- Human resource management(=HRM). --- Overheidsmanagement: personeel. --- Personeelsbeleid. --- personeelsbeleid en -opleiding. --- School management --- Organization theory --- HO (hoger onderwijs) --- kennismanagement --- bedrijfsorganisatie --- didactiek --- competentiemanagement
Choose an application
hogescholen --- School management --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- Higher education --- Flanders --- #SBIB:316.334.1O222 --- #SBIB:316.334.1O225 --- 371.2 --- 378 --- Vlaanderen --- Hoger onderwijs 378 --- Kwaliteitszorg 658.56 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Onderwijs 37 --- 658.56 --- IKZ integrale kwaliteitszorg --- hoger onderwijs --- kwaliteit --- onderwijsonderzoek --- personeelsbeleid --- arbeid, motivatie --- integrale kwaliteitszorg --- onderwijs, universitair en voortgezet --- onderwijzend personeel --- Organisatie van het onderwijs: regionaal --- Organisatie van het onderwijs: doelmatigheid, effectiviteit, efficiëntie --- Onderwijsorganisatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Kwaliteitscontrole. Toezicht op uitgifte van gereedschappen, materialen, producten, ... --- 658.5 --- Academic collection --- #PBIB:2002.1 --- #PBIB:gift 2002 --- Theses --- Kwaliteitszorg --- hoger onderwijs. --- Hoger onderwijs. --- Kwaliteitscontrole. Toezicht op uitgifte van gereedschappen, materialen, producten, .. --- Kwaliteitscontrole. Toezicht op uitgifte van gereedschappen, materialen, producten, . --- Kwaliteitscontrole. Toezicht op uitgifte van gereedschappen, materialen, producten,
Choose an application
higher education --- accreditatie --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Enseignement supérieur et universitaire --- Hoger en universitair onderwijs --- Législation scolaire --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsrecht --- Politique en matière d'enseignement --- Périodiques --- Tijdschriften --- 378.4 <493> --- 378.4 <493-17> --- 378.4 <05> --- 780 Hoger onderwijs --- 378 --- onderwijs --- tijdschriften --- LO --- 489.3 --- Hoger onderwijs --- Hoger onderwijs buiten de universiteit --- Onderwijs --- Onderzoek --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Tijdschriften SAW --- abonnementen --- hoger onderwijs --- onderwijsbeleid --- 489 --- Universiteiten--België --- Universiteiten--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Universiteiten--Tijdschriften --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Politiek, wetgeving en organisatie (hoger onderwijs) --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Hoger onderwijs; algemeen --- (zie ook: teleonderwijs) --- Periodicals --- 378.4 <05> Universiteiten--Tijdschriften --- 378.4 <493-17> Universiteiten--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 378.4 <493> Universiteiten--België --- tijdschriften. --- Tijdschriften.
Choose an application
Het doorbreken van het traditionele docentgericht onderwijs vergt andere rollen en vaardigheden. De focus ligt op een didactisch handelen, sterker inhakend op de competenties vande studenten en het zelfstandig leren. Als coach is de docent evenwel een duizendpoot: het draait niet enkel om leerprocessen. Bij de bespreking van portfolio's, bij studieloopbaanbegeleiding en bij persoonlijke ontwikkelingplannen komt ook coaching om de hoek kijken. In dit veelzijdige coachingproces valt een gemeenschappelijk startpunt te onderkennen: de student met zijn intrensieke motivatie, reële verwachtingen, mogelijkheden en beperkingen
Coaching. --- Leerlingbegeleiding. --- Teacher education. Teacher's profession --- HO (hoger onderwijs) --- studentenbegeleiding --- coaching --- Didactics of higher education --- leraren-leerling relatie --- supervisie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Didactic strategies --- lesgeven --- Lerarenbegeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Coaching ; hoger onderwijs --- Competenties ; hoger onderwijs --- 378.012 --- #KVHA:Coaching --- #KVHA:Onderwijskunde --- #KVHA:Studentenbegeleiding --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Studiebegeleiding --- coachen --- hoger onderwijs --- studiebegeleiding --- leraren hoger onderwijs --- 371.3 --- 378 --- 489 --- 489.32 --- 489.52 --- Begeleiding(Coaching) --- Coaching --- Communicatie --- Communicatievaardigheden --- Groepsdynamica --- Hoger onderwijs --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Mentoren --- Professionele ontwikkeling --- Studiebegeleiding --- docenten --- doceren --- gesprekstraining --- leerlingenbegeleiding --- reflectievaardigheid --- Coachend lesgeven --- Leraren hoger onderwijs --- Lesgeven --- 489.4 --- 489.52 ) Studiebegeleiding --- Onderwijs --- coachend lesgeven --- hoger onderwijs: didactiek --- studietechnieken --- Begeleid zelfstandig leren --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- Studievaardigheden --- gesprek --- gesprekstechnieken --- leerkracht --- motivatie --- docent --- S20080136.JPG --- Onderwijsresearch: hoger onderwijs --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Hoger onderwijs; algemeen --- België; Hoger ondewijs; politiek, wetgeving en organisatie --- 658.31 --- departement Algemeen 07 --- Onderwijsbegeleiding --- Opvoeding en onderwijs --- Gesprekstechnieken --- Groepsgesprekken --- Doceren --- Leraar hoger onderwijs --- Opvoeding --- Gesprekstechniek --- Groepsgesprek
Choose an application
Dit boek is een uitgebreide alfabetische verzameling (ongeveer 350 lemma's) van aanwijzingen en richtlijnen voor het voorbereiden, uitvoeren en afronden van projectwerk, onderzoekswerk en schriftelijke en mondelinge producten. Daarnaast kunnen studenten de bij studieloopbaanbegeleiding gangbare terminologie opzoeken. Studenten kunnen het boek gebruiken als naslagwerk om een antwoord te vinden op de meest uiteenlopende vragen, bijvoorbeeld hoe notulen eruit zien, aan welke eisen een natuurwetenschappelijk verslag moet voldoen, hoe een spreekschema voor een presentatie er uitziet, hoe je een offerte moet opbouwen, wat een porfolio is, enzovoort. Docenten kunnen het boek gebruiken als richtlijn bij het beoordelen. Waar mogelijk zijn in de lemma's referenties aan andere lemma's opgenomen, en het boek is voorzien van een uitgebreide index. Hierdoor is het lastig níet te vinden wat je zoekt! Dit boek, in 1998 voor het eerst in readervorm verschenen, is momenteel verplicht voor iedere student aan de Hogeschool Zeeland en is binnen de hogeschool hét referentiekader voor eisen en definities aangaande onderzoek, communicatieve vaardigheden en studieloopbaanontwikkeling. Het is in de loop van de afgelopen 10 jaar steeds herzien op basis van feedback van zowel docenten als studenten. Ook bij stagebedrijven is het inmiddels veelvuldig in gebruik. Voor deze eerste officiële boekuitgave zijn de lemma's ook door docenten buiten de Hogeschool Zeeland uitgebreid gereviewd en bewerkt, zodat het nu echt een universeel werk is geworden.
Research --- Studeren --- Studieloopbaanontwikkeling. --- Wetenschappelijk onderzoek --- hoger onderwijs. --- methodologie. --- Didactics --- Science --- Teaching --- Didactics of higher education --- Sociology --- research [function] --- communication [function] --- studeren --- Methods in social research (general) --- Psychology --- Pupil counseling. Pupil guidance --- HO (hoger onderwijs) --- wetenschappelijk onderzoek --- communicatie --- Study methods --- didactiek --- Mass communications --- didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- communicatievaardigheden --- onderzoeksmethoden --- Studievaardigheden --- 450.8 --- hoger onderwijs --- studiemethoden --- 378 --- 489 --- naslagwerken --- wetenschappelijk onderwijs --- Communicatie --- Eindwerken --- Hoger onderwijs --- Mondelinge communicatie --- Onderzoek --- Schriftelijke communicatie --- Studieloopbaan --- academisch rapporteren --- communicatie, mondeling --- communicatie, schriftelijk --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Hoger onderwijs; algemeen --- Methodiek van het studeren --- Opvoeding en onderwijs --- Studiemethoden --- Communicatieve vaardigheden --- Methodologie --- Vaktaal --- Terminologie --- Hoger onderwijs. --- Methodologie. --- Opvoeding --- Studiemethode --- Vakjargon --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderwijs --- Onderzoek (wetenschap) --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:309H519 --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|