Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Kies ik voor de ouder of voor het kind? Of is dat een oneigenlijk dilemma? Moet ik aansturen op uithuisplaatsing of toch nog niet? Hoe informeer ik een collega goed over een gezin zonder hun vertrouwen te verliezen? Wat is hier in het belang van het kind? Wie in de jeugdzorg werkt, ontkomt niet aan dit soort vragen. Ze hebben allemaal met beroepsethiek te maken: Wat moet ik doen om goed te doen? Welke houding neem ik daarbij aan? Hoe denkt mijn beroepsgroep erover? Het beantwoorden van complexe ethische vragen vergt tijd en reflectie, maar werkdruk en handelingsverlegenheid zitten geregeld in de weg. Dit boek nodigt uit om toch even stil te staan, om wél tijd te nemen voor ethische reflectie en zo het bewustzijn te versterken van de waarden en normen die gidsend zijn in de jeugdzorg. Uiteenlopende thema's komen aan bod: van ketensamenwerking tot kindermishandeling, van beroepscodes tot 'belang van het kind' en van beroepsgeheim tot handelingsverlegenheid. De thema's worden besproken in de vorm van interviews, casusanalyses en concrete handreikingen zodat collega's met elkaar over ethische kwesties in gesprek kunnen raken
deontologie --- jeugdzorg --- Professional ethics. Deontology --- sociaal werk --- Social policy and particular groups --- PXL-Social Work 2015 --- jeugdbescherming --- ethische aspecten --- beroepsgeheim --- Beroepsethiek --- Kindermishandeling --- Huiselijk geweld --- Handelingsverlegenheid --- Jeugdzorg --- Waarden --- Normen --- Beroepsgeheim --- beroepsethiek --- 323 --- 362.7 --- 172 --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Norm (gedragsregel) --- Intrafamiliaal geweld
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|