Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Toetsontwikkeling in de praktijk : hoe maak ik goede vragen en toetsen?
Authors: ---
ISBN: 9789081679428 9081679422 Year: 2015 Publisher: Wilp Teelen B.V.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Eindexamen Bikkels : overwin snel en eenvoudig je examenvrees
Authors: ---
ISBN: 9789044132779 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zenuwachtig voor je eindexamens? Slapeloze nachten, trillende knieën en bang voor een black-out? Examenvrees kun je snel en eenvoudig overwinnen in een aantal praktische stappen. Door serieus aandacht te besteden aan je stress voor het examen, haal je straks veel betere resultaten dan je ooit had gedacht. Aan de slag dus! Eindexamen Bikkels is speciaal geschreven voor middelbare scholieren die voor het eindexamen staan. Dit boek staat boordevol tips en trucs met veel aandacht voor het goed leren plannen en organiseren van je eindexamenstof, motivatie, relativeren en ontspannen. (Bron: covertekst)


Book
Toetsing en zelfstandig leren : gevarieerd toetsen binnen probleemgestuurd onderwijs en projectonderwijs in het HBO en MBO
Authors: --- ---
ISBN: 9080488348 Year: 2000 Publisher: Leiden SMD Educatieve Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gevarieerd toetsen binnen probleemgestuurd onderwijs en projectonderwijs in het HBO en MBO. In dit boek komen de volgende facetten aan bod: 1. De noodzaak van gevarieerd toetsen2. Het toetsplan3. Individuele producttoetsing (casustoetsing en meerkeuzetoetsen)4. Individuele procestoetsing5. Groepstoetsing6. De nieuwste ontwikkelingen op het terrein van toetsing.


Book
Toetsing in probleemgestuurd onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9001905447 Year: 2000 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Probleemgestuurd onderwijs vereist voor toetsing een andere dan de traditionele aanpak. Deze uitgave geeft inzicht in de wijze waarop toetsing in probleemgestuurd onderwijs kan worden aangepakt. Het bevat een overzicht van de huidige inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en gaat in op de ontwikkelingen op het gebied van nieuwe toetsvormen. Ook geven de auteurs een aantal adviezen voor de opzet van een toetsprogramma. Toetsing in probleemgestuurd onderwijs biedt nuttige informatie voor een ieder die zich verder in de toetsproblematiek wil verdiepen. 1. PGO en toetsing; 2. Kenmerken van PGO; 3. Ontwikkeling in toetsvormen; 4. Voorbeelden van toetsvormen; 5. Toetsing als integraal programma; 6. Naar een ideaal toetsprogramma; 7. Vijf basisvragen


Book
Toetsen in het hoger onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9031336394 9789031336395 Year: 2002 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij toetsing en examinering gaat nog steeds veel mis. Uit analyses van tentamens en tijdens cursussen voor docenten komen veelvuldig onnodige slordigheden boven tafel bij het construeren van toetsen en bij het formuleren van vragen. Zo is het bijvoorbeeld met behulp van een werkwoordentabel relatief eenvoudig vragen te formuleren die verder gaan dan het bevragen van reproducerende kennis. Door een specificatietabel te gebruiken is het ook eenvoudig de toets te laten voldoen aan de valiteitseis. De kwaliteit van de vragen is sterk te verbeteren door de checklists aan te houden die hiervoor bestaan. &#13;Door nieuwe doelen die aan onderwijs worden gesteld én door het gebruik van innovatieve onderwijsvormen, geven de gebruikelijke toetsvormen (vooal met meerkeuzevragen) onvoldoende zicht op de kennis , kunde en vaardigheden van studenten. Door het afnemen van toetsen met de computer, de Over-All-toets, toetsen met portfolio's, voortgangstoetsen, toetsen van competenties en het toetsen van groepsproducten worden deze problemen ondervangen. &#13;Veel klachten van studenten hebben te maken met de beoordeling, de wijze van nakijken, de zak/ slaaggrens en de beslissingen die over hen worden genomen. Het hanteren van een antwoordmodel bijvoorbeeld voorkomt al veel problemen. &#13;Dit inspirerende boek geeft docenten antwoorden op al deze vragen en gaat in op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van toetsen, op vragen van docenten en het bevat veel concrete handvatten.&#13;&#13;


Book
Studieloopbaanbegeleiding en assesment : spelen met grondhoudingen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789001700980 9001700985 Year: 2006 Publisher: Groningen/Houten Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studieloopbaanbegeleiding en assessment is bestemd voor studenten en docenten die met elkaar kennis willen ontwikkelen. En die daarbij vooral willen aansluiten bij elkaars talent en expertise. Uitgangspunt is dat zij elkaar inspireren en daardoor op een hger plan komen. Als nieuwe invalshoek is gekozen voor het spelen met grondhoudingen. Grondhoudingen worden gezien als essentieel voor het komen tot kennisontwikkeling. Dit geldt zowel voor studenten als docenten. In dit opzicht wordt de relatie student - docent als gelijkwaardig beschouwd. Beiden hebben elkaar iets te bieden. De in dit boek voorgestelde methode geeft de student kans vanuit de eigen leefwereld nieuwe inzichten in te brengen en geeft de docent kans om in te brengen waar hij/zij goed in is.


Book
Trainersboek faalangst, examenvrees en sociale vaardigheden : een praktisch handboek voor trainers in en buiten het onderwijs
Author:
ISBN: 9789020976458 Year: 2011 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt begeleiders in en buiten het onderwijs handvatten om faalangst, examenvrees en sociaal onhandig gedrag bij jongeren te signaleren en hen te begeleiden. Het is een zeer praktisch handboek boordevol tips en adviezen voor het opzetten van een training. De thematische kaarten van de oefening 'Dobbelen voor het leven' zijn in een handig katern achterin het boek opgenomen, waardoor de trainer hier direct mee aan de slag kan. Gebrek aan sociale vaardigheden en zelfvertrouwen bij jongeren kan leiden tot negatief gedrag. Speciaal voor dit boek is de oefening 'Dobbelen voor het leven' ontwikkeld. De basis van deze oefening zijn kaarten waarop diverse situaties binnen de thema's van dit boek zijn beschreven. De trainer kan deze kaarten gebruiken om alle deelnemendejongeren uitdagende situaties te laten oefenen om zo hun zelfvertrouwen en hun sociale vaardigheden op te bouwen.


Book
Zicht op toetsen : toetsconstructie in het hoger onderwijs.
Author:
ISBN: 9023234642 Year: 1999 Publisher: Essen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijs en toetsen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. . Toetsen sluiten doorgaans een onderwijsperiode af. Toetsen maken echter ook deel uit van het onderwijsproces. Een toets kan studenten in staat stellen doelmatiger te leren. Indien toetsen op een zorgvuldige wijze in het onderwijs worden geconstrueerd, vormen ze een middel om het leerproces van studenten te sturen. Met andere woorden, toetsen moeten niet worden gezien, en behandeld, als iets losstaands van onderwijs, ze vormen een integraal onderdeel van het onderwijsproces. Zicht op toetsen volgt een groep docenten die voor de taak staat een toets te construeren die aansluit op het gegeven onderwijs. Iedere stap van het toetsconstructie proces wordt uitgebreid besproken. Het constructieproces begint met het formuleren van de eindtermen en eindigt met het versturen van de uitslag aan studenten en de opleiding. Alle stappen van het constructieproces worden op een uitputtende manier behandeld.Dit boek is bedoeld voor docenten in het hoger onderwijs die op een zorgvuldige manier een toets willen construeren. Het is geen theoretisch boek; voorkennis is nauwelijks vereist. Noodzakelijke termen worden op een duidelijke manier uitgelegd met steeds een link naar de onderwijspraktijk van alledag.. Henk van Berkel heeft vijfentwintig jaar ervaring als onderwijskundige in het hoger onderwijs en is als universiteit hoofddocent werkzaam bij de Universiteit Maastricht. Hij heeft zijn inspiratie voor de inhoud van dit boek gehaald uit de talloze workshops die hij heeft gegeven in het hoger onderwijs. Daardoor is hij bekend met de praktische problemen die docenten ervaren bij het toetsconstructieproces. De inhoud van het boek biedt de oplossingen. (Bron: covertekst)


Book
Examinatoren en examinandi: wie buist wie? : een pedagogische, juridische en menselijke leidraad bij het examineren in het hoger onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033445506 Year: 2000 Volume: 2,1 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het afleggen, afnemen en beoordelen van examens en stages zorgt meer dan eens voor controversen tussen student, docent, ombudsman/vrouw en directie. Dit Cahier belicht deze problematiek op een pedagogische, juridische en menselijke manier. Het is een praktische leidraad, in vraagvorm geschreven.

Keywords

Evaluatietechnieken --- Lerarenopleiding --- Onderwijs. --- Algemeen. --- Didactics --- education --- evaluation --- examinations [documents] --- higher education --- School management --- Higher education --- examens --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- organisatie --- ombudsdiensten --- Evaluatietechnieken ; hoger onderwijs --- Didactische evaluatie --- Onderwijsorganisatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- hoger onderwijs --- Evaluatietechnieken: hoger onderwijs --- Examens: hoger onderwijs --- recht --- student --- 371.27 --- C6 --- Vlaanderen --- examens (x) --- hoger onderwijs buiten de universiteit (x) --- #A0105A --- 725 Onderwijsrecht --- 780 Hoger onderwijs --- #KVHA:Examineren; hoger onderwijs --- #KVHB:Examineren --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 371.2 --- 371.25 --- 378 --- 373 --- Willy Meeus, Hilde Stroobants, Christel Van Haecke en Herman Willems --- beroepsprocedures --- deliberaties --- didactiek --- evaluatie --- examencommissies --- lerarenopleiding --- ombudsman --- onderwijs --- pedagogie --- 454.4 --- Hoger onderwijs: examens --- onderwijsbeleid --- 378(05) --- 378.1 --- 489.5 --- 489.54 --- Examens --- Hoger onderwijs --- delibereren --- een pedagogische, juridische en menselijke leidraad bij het examineren in het hoger onderwijs --- examen --- examencommissie --- examineren --- hogescholen --- ombudsfunctie --- Beroepsprocedure --- Deliberatie --- Examen --- Examencommissie --- Examenreglement --- Examentransparantie --- Examineren --- Ombudsman --- Onderwijs --- hoger onderwijs : examineren (ler) --- 371.26 --- Beroepsprocedures --- Deliberaties --- Evaluaties --- Ombudsdienst --- Reglementen --- 489.53 --- Evaluatie --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- 371.27 Examens. Schriftelijke examens. Gestandaardiseerde proefwerken. Multiple choice. Objectieve studietoetsen. Studietoetsen. Examenvrees --- Examens. Schriftelijke examens. Gestandaardiseerde proefwerken. Multiple choice. Objectieve studietoetsen. Studietoetsen. Examenvrees --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- 371.21 --- 493.8 --- organisatie van het hoger onderwijs --- Studie en studieresultaten --- Examens (hoger onderwijs) --- Leren --- Studiebegeleiding --- Tests (geneeskunde) --- Test (geneeskunde)

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by