Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Deeltijds leren en voortrajecten - voortrajecten als schakel in totaalproject - doelgroep en doelstellingen - inhoud en werkvormen - organisatorische aspecten - zorg voor totaaltraject - evaluatie van voortrajecten - rol voor Vlaamse overheid
Academic collection --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Deeltijds leren 377.35 --- arbeidsmarkt --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs --- overheidsbestuur --- vormingswerk
Choose an application
Ongeveer 6000 leerlingen bereiden zich in het deeltijds onderwijs voor op de uitoefening van een beroep. Idealiter vullen zij hun opleiding in een centrum voor deeltijds onderwijs aan met werkervaring zodat ze goed voorbereid op de arbeidsmarkt komen. Maar de realiteit is anders: ongeveer de helft van de jongeren werkt niet. Uit eerder onderzoek weten we dat dit deels te verklaren valt door de kenmerken van de jongeren (lage motivatie, tekort aan competenties en arbeidsattitudes, Â ) en dat het zeker ook niet evident is dat werkgevers zich engageren om leerlingen uit het deeltijds onderwijs werk te geven en op te leiden. Toch zijn er centra voor deeltijds onderwijs waar veel meer leerlingen aan het werk zijn dan gemiddeld. In opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming onderzocht het Hoger instituut voor de arbeid (HIVA-K.U.Leuven) of de grote verschillen tussen de centra te verklaren zijn door de strategieën die ze aanwenden opdat leerlingen hun opleiding aanvullen met werkervaring. Dit onderzoeksrapport geeft het onderwijs inzicht in werkzame acties en strategieën en in de knelpunten, en geeft ook aan op welke manier de overheid en arbeidsmarktactoren kunnen bijdragen tot het realiseren van een voltijds engagement in het deeltijds onderwijs. Inhoudsopgave : Hoofdstuk 1/ Een voltijds engagement in het deeltijds onderwijs Hoofdstuk 2/ Inzicht verwerven in de strategieën van de cdo's Hoofdstuk 3/ Werken aan de invulling van het werkervaringscomponent Hoofdstuk 4/ Conclusies en aanbevelingen Bijlage 1/ Synthese: uitdagingen, werkzame acties, belemmerende factoren en aanbevelingen
Deeltijds onderwijs --- Vlaanderen --- Onderwijs 37 --- Deeltijds leren 377.35 --- Jeugdproblematiek 301.185.3-053.7 --- Academic collection --- Vlaanderen.
Choose an application
Deeltijds onderwijs (deeltijds leren) --- Brochure --- #A9803A --- Deeltijds leren 377.35 --- deeltijds leren --- 451.2 --- deeltijds leren (ler) --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- Algemeen.
Choose an application
Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt 371:331 --- Deeltijds leren 377.35 --- Werkgeversorganisaties 331.105.42 --- Academic collection --- 373.6 --- 338.93 --- 331.862 --- 331.882 --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 710 Vorming --- 738 Deeltijds leren, Open Universiteit --- 774 Beroepsonderwijs en technisch onderwijs --- leertijd --- -053.6 jongeren --- 374 vorming en opleiding --- participatie onderwijs - deeltijds leren --- ondernemingsproblematiek --- leerlingwerkplaatsen - bedrijfsscholen - personeelsvorming --- werkgeversverenigingen - patronaat
Choose an application
In deze beleidsnota wordt een visie voorgesteld om competenties te ontdekken, te ontwikkelen en in te zetten. Dit alles gebeurt met als doel een duurzame, innovatieve economische groei en een hogere graad van tewerkstelling in Vlaanderen te realiseren- Grondige doorlichting van de meest actuele thema's en trends voor vormings- en opleidingsverantwoordelijken- Aanbevelingen en engagementen voor elk vormings-, HR- of overheidsbeleid inzake ontwikkeling en leren.- Best practices en innovatieve invalshoeken om het talent van mensen te activeren en te ontwikkelen.- Hoe kunnen bedrijfsleven en onderwijs krachtig samenwerken ?- Wat is het verschil tussen competentiemanagement en talentmanagement ? En hoe implementeer je het ?- Al werkende leren of al lerend werken? Wat is het verband tussen werken en leren ?- Een gids voor wie wil meewerken aan aangepaste loopbanen, een dynamische arbeidsorganisatie en/of een efficiëntere arbeidsmarkt
Personnel management --- HO (hoger onderwijs) --- duurzame ontwikkeling --- talentmanagement --- Adult education. Lifelong learning --- HRM (human resource management) --- didactiek --- 100607.jpg --- Onderwijs en ondernemingen --- Permanente vorming --- 713 Beroepsopleiding en beroepsomscholing --- 658.3 --- 331.626.1 --- 658.386.1 --- Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt 371:331 --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Deeltijds leren 377.35 --- Loopbaan 658.312 --- sociaal beleid in het bedrijf - personeelsbeleid - personeelwerk - human resource management (zie ook 361.411) --- tewerkstellingspolitiek - werkgelegenheidsbeleid --- Competentiemanagement --- Ondernemen --- Onderwijs --- Teamwerk --- Competentieontwikkeling --- Talentontwikkeling --- Levenslang leren --- Loopbaanplanning --- Apprentissage Leerproces --- Parascolaire Opleiding buiten schoolverband --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- competentieontwikkeling --- permanente vorming --- bedrijfsleven en onderwijs
Choose an application
Eindrapport van de commissie 'Een nieuw perspectief voor technische en technologische beroepen en opleidingen' aan de Koning Boudewijnstichting.
Onderwijsvernieuwing. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Technisch onderwijs. --- Technologische opvoeding. --- Didactische theorieën. --- Onderwijsbeleid. --- onderwijsbeleid. --- talentmanagement --- School management --- technisch-technologische vakken --- Technical, artistic and vocational education --- Flanders --- 371.012 --- #GSDBP --- #PBIB:2003.3 --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O350 --- #SBIB:316.334.2A320 --- arbeidsmarkt --- innovatie --- onderwijs --- #A0301A --- 774 Beroepsonderwijs en technisch onderwijs --- Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt 371:331 --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Deeltijds leren 377.35 --- Onderwijs 37 --- onderwijsinnovatie --- technisch onderwijs --- 483 --- BSO --- Leren --- Onderwijsvernieuwing --- Secundair onderwijs --- TSO --- Werken --- 031792.jpg --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Onderwijs en economie --- Arbeidssociologie: morfologie van de arbeidsmarkt --- Vernieuwing van het secundair onderwijs --- 451.3 --- competenties --- deeltijds onderwijs --- deeltijdse arbeid --- onderwijsvernieuwing --- Onderwijsorganisatie --- Technisch, kunst- en beroepsonderwijs --- Vlaanderen --- Technisch secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Buitenland
Choose an application
Situering : onderzoek - onderzoeksvragen - methodologie ; Ontwikkeling theoretisch model : CIPO-model ; Zes systemen, zes praktijkvoorbeelden : leerlingenstage - middenstandsleerlingenwezen - industrieel leerlingwezen - VDAB-stage - individuele beroepsopleiding - WEP-plus ; Leren tijdens leerwerkprojecten in kaart gebracht : algemene situering - meerwaarde leerwerkprojecten of output - beschrijving leerprocessen of proces - hefbomen voor kwaliteitsvolle leerwerkprojecten of input - leerwerkprojecten en kansengroepen - context van systemen - aanbevelingen voor beleid en praktijk ; Bijlagen : interviewleidraad stagiair - narratief portret - voorbereiding stage
Secondary education --- stages --- beroepsopleiding --- deeltijds onderwijs --- Academic collection --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- #SBIB:316.334.1O225 --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O331 --- #SBIB:35H415 --- #A0309A --- 713 Beroepsopleiding en beroepsomscholing --- 712 Onderwijs voor volwassenen --- Beroepsopleiding 377 --- Deeltijds leren 377.35 --- Kwaliteitszorg 658.56 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Beroepsopleiding (onderneming-school, onderwijs en arbeidsmarkt, onderwijs en bedrijfsleven) --- Deeltijds onderwijs (deeltijds leren) --- Stage --- VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) --- arbeid --- praktijkonderwijs --- Organisatie van het onderwijs: doelmatigheid, effectiviteit, efficiëntie --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Doelen en functies van participatieonderwijs voor werkende jongeren --- Beleidscyclus: evaluatie --- Laagopgeleiden --- Onderwijs --- Leerwerkplaatsen --- Stages --- Jeugd --- Organisatie van het onderwijs: doelmatigheid, effectiviteit, efficiëntie --- Laagopgeleide --- Leerwerkplaats --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Taalonderwijs --- Jongere
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|