Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Na het lezen van dit boek weet je: met alleen argumenten verander je niet iemands mening. Zeker in gesprekken over grote onderwerpen waarin twee kampen lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan – denk aan klimaat, corona of stikstof.Het goede nieuws: mensen veranderen wel degelijk van mening en doen dat ook voortdurend, hun hele leven lang. En als je de wetenschap daarachter begrijpt, kun je betere gesprekken voeren om iemand (of jezelf) van mening te laten veranderen.In de sociologie, psychologie en neurowetenschappen vond de laatste jaren een revolutie plaats, met veel nieuwe inzichten over hoe meningen worden gevormd en hoe je ze kunt veranderen. In dit boek brengt wetenschapsjournalist David McRaney deze kennis voor het eerst samen, op een toegankelijke en praktische manier.Je krijgt inzicht in waaróm iemand iets vindt en concrete gesprekstechnieken om die mening te bevragen. In een tijd waarin polarisatie toeneemt en ieder debat kan worden afgedaan met 'ja, maar dat is jouw mening' levert dit boek je cruciale kennis op om de uitdagingen van nu het hoofd te bieden.
Opinievorming. --- 654 Publieke opinie --- 070 Psychologie --- [trefwoord]
Choose an application
De auteurs en regisseur ontvingen zes wetenschappers uit diverse disciplines voor een documentaire over de coronacrisis, de maatregelen, het beleid, de vaccins, privacy en de toekomst van onze samenleving. Dit is de geschreven versie van deze documentaire.
654 Publieke opinie --- COVID-19 --- Maatschappelijk debat --- books --- Coronacrisis.
Choose an application
Social psychology --- 070 Psychologie --- 241 Hedendaagse wereldproblemen --- 654 Publieke opinie --- Chaostheorie --- Massapsychologie --- publieke opinie --- sociale psychologie --- sociale bewegingen --- klimaatverandering
Choose an application
publieke opinie --- Mass communications --- sociaal gedrag --- massapsychologie --- Sociology of culture --- Massapsychologie --- Beeldvorming --- 316.653 --- #GBIB:Overlegcentrum Christelijke Ethiek --- 316.351 --- #A0206A --- 654 Publieke opinie --- 316.653 Openbare mening. Publieke opinie --- Openbare mening. Publieke opinie --- Opinies --- Communicatie --- Publieke opinie --- Psychologie --- Sociale psychologie --- Geruchten --- Sociologie --- Cultuur --- Cultuursociologie --- Communicatiesociologie --- #SBIB:309H271 --- Politieke communicatie: toepassingsgebieden --- Opinie --- Gerucht --- Toerisme --- Man --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
In Rationaliteit legt Steven Pinker de belangrijkste instrumenten voor rationeel denken uit, leidt de lezer door de basisprincipes van logica, kritisch denken, waarschijnlijkheid, correlatie en causaliteit, en helpt ons om alleen en met anderen rationele keuzes te maken. Redelijkheid is de belangrijkste troef waarover burgers en bestuurders beschikken. Het onderwerp kan bijna niet actueler. Hoe is het mogelijk dat de menselijke soort de grootste wetenschappelijke inzichten heeft verworven en tevens almaar meer nepnieuws, complottheorieën als QAnon en post-truth-retoriek produceert? In de eenentwintigste eeuw bereikt de mensheid nieuwe hoogten van wetenschappelijk inzicht en lijkt tegelijkertijd haar verstand te verliezen. Na Verlichting nu, waarin Steven Pinker de menselijke vooruitgang bezong, laat hij nu zien hoe we rationaliteit in ons leven en in de publieke sfeer kunnen versterken.
Kritisch denken --- Logica (redeneerkunst) --- Fake news --- Complottheorie --- Cognitive psychology --- Logic --- kritisch denken --- wetenschappelijk denken --- toegepaste filosofie --- 157.1 --- Pinker, Steven --- logica --- rationalisme --- causaliteit --- geschiedenis der wijsbegeerte, 1900-heden, algemeen --- Rationalisme (filosofie) --- Postmodernisme --- Verlichting (cultuurgeschiedenis) --- 060 Filosofie --- 090 Exacte wetenschappen --- 654 Publieke opinie
Choose an application
Hoe kweek je vertrouwen in de samenleving voor je organisatie? Door middel van van Issuesmanagement kun je de publieke opinie regisseren. Die publieke opinie is lang niet altijd mals, lang niet altijd redelijk en lang niet altijd terecht. Issuesmanagement is daarom een belangrijk taakgebied van 'communicatie'.. Issuesmanagement is langetermijnbeleid. Veenbrandjes als mediahypes zijn z aangestoken, maar dan hebben we het over crisiscommunicatie. Waar het bij issuesmanagement om gaat zijn de doorsmeulende branden van de publieke opinie. Moeten we ze blussen? Moeten we ze juist aanwakkeren? En hoe regis-seren we dat? Resultaat van goed issuesmanagement is een organisatie die als volwaardige partner door de politiek en niet-gouvernementele organisaties beschouwd wordt, en een betrouwbare bron is voor de media.
Marketing. --- Public relations. --- Publieke opinie en media. --- publieke opinie --- communicatiemanagement --- Mass communications --- Marketing --- Public relations --- Communicatie --- Issue management --- Externe communicatie --- Publieke opinie --- communicatie --- #A0411A --- 654 Publieke opinie --- #KVHA:Communicatie; Nederlands --- #KVHA:Publieke opinie --- 659.3 --- management --- marketing --- PR --- crisiscommunicatie --- organisatieleer --- 366.4 --- 301.17 --- 007 --- public relations --- bedrijfsleiding, management --- 659.3 Mass communication. Informing, enlightening of the public at large --- Mass communication. Informing, enlightening of the public at large
Choose an application
Examining a central assumption widely accepted as being crucial in making democracy work - that politicians form a more or less accurate image of public opinion and take that perception into account when representing citizens - Politicians' Reading of Public Opinion and its Biases presents a paradox of representation. On the one hand, politicians invest enormously in reading public opinion. They are committed to finding out what the people want and public opinion is a key consideration in many of their undertakings. Yet, on the other hand, politicians' perceptions of public opinion are surprisingly inaccurate. Politicians are hardly better at estimating public opinion than ordinary citizens are. Their perceptions are distorted by social projection, in the sense that politicians' own opinion affects their estimations, and on top of that, there seems to be a systematic right-wing bias in these perceptions. The findings imply that one of the main paths to responsive policy-making is flawed. Even though politicians do the best they can to learn about people's preferences, skewed perceptions put them on the wrong track. From a democratic perspective, the central findings of the book are quite sobering. The high hopes that many authors had with regard to politicians' ability to adequately 'consult' or 'sense' public opinion appear to be vain. The book puts forward a plausible driver of the slippage between the public and politics. Politicians are less responsive to people's preferences than they could be, not because they do not want to be responsive but because they base themselves on erroneous public opinion perceptions. (Provided by publisher) Examining a central assumption widely accepted as being crucial in making democracy work - that politicians form a more or less accurate image of public opinion and take that perception into account when representing citizens - Politicians' Reading of Public Opinion and its Biases presents a paradox of representation. On the one hand, politicians invest enormously in reading public opinion. They are committed to finding out what the people want and public opinion is a key consideration in many of their undertakings. Yet, on the other hand, politicians' perceptions of public opinion are surprisingly inaccurate. Politicians are hardly better at estimating public opinion than ordinary citizens are. Their perceptions are distorted by social projection, in the sense that politicians' own opinion affects their estimations, and on top of that, there seems to be a systematic right-wing bias in these perceptions. The findings imply that one of the main paths to responsive policy-making is flawed. Even though politicians do the best they can to learn about people's preferences, skewed perceptions put them on the wrong track. From a democratic perspective, the central findings of the book are quite sobering. The high hopes that many authors had with regard to politicians' ability to adequately 'consult' or 'sense' public opinion appear to be vain. The book puts forward a plausible driver of the slippage between the public and politics. Politicians are less responsive to people's preferences than they could be, not because they do not want to be responsive but because they base themselves on erroneous public opinion perceptions.
Public opinion --- Representative government and representation --- Politicians --- Constitutional history --- Constitutional law --- Political science --- Democracy --- Elections --- Republics --- Suffrage --- Parliamentary government --- Political representation --- Representation --- Self-government --- Statesmen --- Judgment --- Social psychology --- Attitude (Psychology) --- Focus groups --- Reputation --- Opinion, Public --- Perception, Public --- Popular opinion --- Public perception --- Public perceptions --- Political aspects --- Representative government and representation. --- Politicians. --- Political aspects. --- 210 Politicologie --- 654 Publieke opinie --- 380 Politieke partijen en stromingen --- #SBIB:324H50 --- #SBIB:303H13 --- Politieke participatie en legitimiteit (referenda, directe democratie, publieke opinie...) --- Methoden en technieken: politieke wetenschappen
Choose an application
Het Belgische politieke bedrijf baadt in een sfeer van crisis en onzekerheid. Traditionele partijen zien hun kiezersaantallen afnemen, de politieke uitersten winnen aan populariteit en het traditionele middenveld slaagt er steeds minder in om een brug te slaan tussen burgers en politiek. Deze politieke en institutionele veranderingen zijn een weerspiegeling van diepgaande sociologische verschuivingen en een herverkaveling van de publieke opinie. DE BREUKLIJNEN VOORBIJ? onderzoekt de wijzigingen in stemgedrag en publieke opinie vanuit een wetenschappelijk en empirisch perspectief. De analyses in dit boek illustreren hoe structurele posities verband houden met politieke, culturele en economische waardenoriëntaties, en hoe deze scheidslijnen zich vertalen in stemgedrag. We stellen vragen als: Wat denken burgers over de vakbonden, het activeringsbeleid en de integratie van etnische minderheden? Hoe variëren deze opvattingen tussen verschillende sociale groepen en hoe veranderen ze in de loop van de tijd? In hoeverre beïnvloeden onze waardeoriëntaties onze keuze voor een politieke partij? En hoe zit het met de opkomstplicht in ons land? De auteurs zijn verbonden aan het Instituut voor Sociaal en Politiek Opinieonderzoek (ISPO) en Centrum voor Sociologisch Onderzoek (CeSO) van de KU Leuven. Ze organiseren samen het Belgisch Nationaal Verkiezingsonderzoek.
#SBIB:303H34 --- #SBIB:323H310 --- 200 Politiek. --- 242 Nationaliteitenproblemen, Nationalisme. --- 313.3 Samenwerking. Federaal, Gemeenschappen, Gewesten. --- 314.2 Verkiezingsprogramma's. --- 315 Taalkwestie en communautaire problemen. --- 380 Politieke partijen en stromingen. --- 451 Werkloosheid. --- 453.1 Vakbonden. --- 654 Publieke opinie. --- 661.1 Welzijnszorg. Overheid. --- 668.6 Multiculturele samenleving. --- BPB2312. --- Turkije. --- absenteïsme. --- academic collection. --- blanco-stem. --- minderheden. --- polarisering. --- populisme. --- stemgedrag. --- Kwalitatieve methoden: grondige gevallenstudie, casework, social work. --- Belgische politieke partijen: algemeen. --- Economic policy and planning (general) --- Political sociology --- Belgium --- politiek
Choose an application
This paper inquires into how individual attitudes to climate issues and support for climate policies have evolved in the context of the pandemic. Using data from a unique survey of 14,500 individuals across 16 major economies, this study shows that the experience of the COVID-19 pandemic increased concern for climate change and public support for green recovery policies. This suggests that the global health crisis has opened up more space for policy makers in key large economies to implement bolder climate policies. The study also finds that support for climate policies decreases when a person has experienced income and/or job loss during the pandemic. Protecting incomes and livelihoods in the near-term is thus important also from a climate policy perspective.
VEKP --- 520 Milieubeleid --- 670 Gezondheid --- 654 Publieke opinie --- Macroeconomics --- Economics: General --- Environmental Economics --- Diseases: Contagious --- Environmental Policy --- Climate --- Natural Disasters and Their Management --- Global Warming --- Health Behavior --- Environmental Economics: Government Policy --- Health: General --- Environmental Economics: General --- Economic & financial crises & disasters --- Economics of specific sectors --- Climate change --- Infectious & contagious diseases --- Environmental policy & protocols --- Health economics --- Environmental economics --- Environment --- COVID-19 --- Health --- Climate policy --- Currency crises --- Informal sector --- Economics --- Climatic changes --- Communicable diseases --- Environmental policy --- Environmental sciences --- United States
Choose an application
This paper inquires into how individual attitudes to climate issues and support for climate policies have evolved in the context of the pandemic. Using data from a unique survey of 14,500 individuals across 16 major economies, this study shows that the experience of the COVID-19 pandemic increased concern for climate change and public support for green recovery policies. This suggests that the global health crisis has opened up more space for policy makers in key large economies to implement bolder climate policies. The study also finds that support for climate policies decreases when a person has experienced income and/or job loss during the pandemic. Protecting incomes and livelihoods in the near-term is thus important also from a climate policy perspective.
United States --- VEKP --- 520 Milieubeleid --- 670 Gezondheid --- 654 Publieke opinie --- Macroeconomics --- Economics: General --- Environmental Economics --- Diseases: Contagious --- Environmental Policy --- Climate --- Natural Disasters and Their Management --- Global Warming --- Health Behavior --- Environmental Economics: Government Policy --- Health: General --- Environmental Economics: General --- Economic & financial crises & disasters --- Economics of specific sectors --- Climate change --- Infectious & contagious diseases --- Environmental policy & protocols --- Health economics --- Environmental economics --- Environment --- COVID-19 --- Health --- Climate policy --- Currency crises --- Informal sector --- Economics --- Climatic changes --- Communicable diseases --- Environmental policy --- Environmental sciences --- Covid-19
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|