Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
oudere werknemers --- Social security law --- pensioenbeleid --- pensioenen --- Belgium --- 451 Werkloosheid
Choose an application
#SBIB:303H34 --- #SBIB:311.21 G --- Kwalitatieve methoden: grondige gevallenstudie, casework, social work --- Statistische gegevens --- 430 Financien --- 664.1 Gezin --- 451 Werkloosheid --- 666 Armoede --- 480 Wonen --- 410 Overheidsdiensten en overheidsbedrijven --- 660 Welzijn --- Social surveys --- Union européenne
Choose an application
De groep van NEET’s – jongeren tot 25 jaar, Not in Education, Employment or Training, is één van de grote uitdagingen op de arbeidsmarkt in en rond Antwerpen. Want, zoals uit de definitie volgt, deze jongeren zijn niet eens geregistreerd bij VDAB of OCMW. Om hen te kunnen bereiken en ondersteunen naar werk zijn innovatieve methoden nodig. Voor zulke vraagstukken kan een Social Impact Bond (SIB) een oplossing bieden. Het principe is dat private investeerders het financiële risico dragen tot het resultaat is bewezen, en dienstverleners vrijheid krijgen om te vernieuwen zonder de financiële druk die typisch is bij het tender-mechanisme. Het te behalen resultaat en de doelgroepen, alsook de kostprijs en de rente die door de overheid worden terugbetaald aan de investeerder worden vooraf contractueel vastgelegd.Hoe een SIB kan worden vertaald in de Vlaamse context en welke keuzes zich aandienen is grondig uitgewerkt in een voorbereidende studie door HIVA in samenwerking met VDAB en ESF. Het rapport biedt de nodige wetenschappelijke onderbouwing voor de lancering van een SIB voor NEET’s in Antwerpen. Tegelijk is het ook relevant voor toekomstige projecten.
#SBIB:35H437 --- #SBIB:35H201 --- #SBIB:316.8H00 --- Beleidssectoren: sociale zekerheid --- Overheidsmanagement: technieken --- Sociaal beleid: algemeen --- 451 Werkloosheid --- 132 Sociale zekerheid --- Social impact bonds SIB --- Academic collection --- Labor market --- Belgium --- Economics --- Social aspects
Choose an application
Het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (hierna SWT) (oorspronkelijk “conventioneel brugpensioen” genoemd) is een stelsel dat zich situeert tussen het arbeidsrecht en het socialezekerheidsrecht. Het koppelde traditioneel een gunstig werkloosheidsstatuut aan een aanvullende vergoeding bovenop de werkloosheidsuitkeringen om het verschil tussen het vroegere nettoloon en de werkloosheidsuitkeringen te beperken. Het SWT is bestemd voor oudere werknemers die van het regime gebruik kunnen maken tot aan de wettelijke pensioenleeftijd van 65 jaar. In de praktijk is het SWT bedoeld als een stelsel van overgang naar het wettelijke pensioen. Vandaar ook de oorspronkelijke term ‘brugpensioen’ die voor het overige niets te maken had met het wettelijke pensioenstelsel. De regering Di Rupo I heeft destijds met haar “Vlinderakkoord” geopteerd voor de nieuwe benaming, “stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag”, gemeenzaam afgekort tot SWT. Dit stelsel wordt aangeduid als ‘conventioneel’ omdat het zijn oorsprong vindt in en gebaseerd is op CAO’s gesloten in de Nationale Arbeidsraad, paritaire comités en ondernemingen
personeelsbeleid --- sociaal recht --- werkloosheid --- fiscaliteit --- pensioen --- gestion du personnel --- droit social --- chomage --- fiscalite --- pension --- oudere werknemers --- Social security law --- pensioenbeleid --- pensioenen --- Belgium --- V24 - Droit de la sécurité sociale / Pensions - Sociaal zekerheidsrecht / Pensioenen --- 451 Werkloosheid --- Sociaal recht --- Socialezekerheidsrecht --- België --- Belgique
Choose an application
Labour market --- werkloosheid --- Social law. Labour law --- 451 Werkloosheid --- BE / Belgium - België - Belgique --- 332.621.5 --- 349.1 --- 332.631 --- 368.44 --- Cyclische werkloosheid. --- Sociale wetgeving. --- Werkloosheidsverzekering (werkgelegenheidsbeleid). --- Werkloosheidsverzekering (sociale zekerheid). --- chomage --- Cyclische werkloosheid --- Sociale wetgeving --- Werkloosheidsverzekering (werkgelegenheidsbeleid) --- Werkloosheidsverzekering (sociale zekerheid) --- Belgique
Choose an application
Social problems --- Flanders --- 451 Werkloosheid --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A472 --- #SBIB:316.334.2A350 --- werkloosheid 331.56 --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Werkloosheid 331.56 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- S2007354.JPG --- Vlaanderen --- tewerkstellingspolitiek --- werkloosheid --- Arbeidssociologie: het beleid ter bestrijding en opslorping van de werkloosheid --- Arbeidssociologie: werkloosheid: algemeen --- 493.8 --- 331.6 --- 331.66
Choose an application
Labour market --- Manpower policy --- -Unemployment --- -#A0005A --- 451 Werkloosheid --- Joblessness --- Employment (Economic theory) --- Full employment policies --- Labor supply --- Right to labor --- Underemployment --- Employment policy --- Human resource development --- Labor market --- Labor market policy --- Manpower utilization --- Labor policy --- Trade adjustment assistance --- Government policy --- -Government policy --- Unemployment --- -Manpower policy --- #A0005A
Choose an application
-#A0009A --- -Werkgelegenheid en werkloosheid in de Europese Gemeenschappen. --- Labor supply --- Unemployment --- Youth --- 334.151.54 --- EEC / European Union - EU -Europese Unie - Union Européenne - UE --- 451 Werkloosheid --- #A0009A --- Young people --- Young persons --- Youngsters --- Youths --- Age groups --- Life cycle, Human --- Employment --- Werkgelegenheid en werkloosheid in de Europese Gemeenschappen --- Manpower policy --- Jeunesse --- Emploi --- Marché du travail --- Chômage --- Travail --- Politique gouvernementale --- POLITIQUE DE L'EMPLOI --- EUROPE
Choose an application
Early school leaving and youth unemployment are on top of the societal and political agendas, both in Belgium and in Europe. More and more observers fear a 'lost generation' of young people who, by the combined effects of educational failure and unemployment, see their chances for a fulfilling and productive life seriously diminished. Integrating and keeping young people into education and the labour market is becoming a huge challenge and a priority for European societies. Early school leaving & youth unemployment is the result of an international call for scientific papers by the P&V Foundation, which aimed to reward articles that succeed to elucidate in a rigorous, empirical and original way the causes of and possible solutions for early school leaving and/or youth unemployment in Belgium and other OECD societies. The authors come from different disciplines, such as sociology, economy, education and labour market studies.
Labour market --- Age group sociology --- Sociology of education --- #SBIB:316.334.2A343 --- #SBIB:316.334.2A350 --- #SBIB:316.334.1O350 --- PBIB --- 451 Werkloosheid --- 742 Scholieren en studenten --- Schoolmoeheid (schooluitval) --- Drop-out --- jeugdwerkloosheid --- Schoolverlaters --- 371.212.8 --- 331.66-053.7 --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: positie van jongeren en ouderen op de arbeidsmarkt --- Arbeidssociologie: werkloosheid: algemeen --- Onderwijs en economie --- Voortijdig schoolverlaten --- Jeugdwerkloosheid --- 331.66 --- schoolverlaters --- Voortijdige schoolverlaters --- Voortijdige schoolverlaters. --- Jeugdwerkloosheid. --- Youth --- Employment --- Belgium --- European communities --- Dropouts --- European Union countries
Choose an application
This book asks why some countries devote the lion's share of their social policy resources to the elderly, while others have a more balanced repertoire of social spending. Far from being the outcome of demands for welfare spending by powerful age-based groups in society, the 'age' of welfare is an unintended consequence of the way that social programs are set up. The way that politicians use welfare state spending to compete for votes, along either programmatic or particularistic lines, locks these early institutional choices into place. So while society is changing - aging, divorcing, moving in and out of the labor force over the life course in new ways - social policies do not evolve to catch up. The result, in occupational welfare states like Italy, the United States, and Japan, is social spending that favors the elderly and leaves working-aged adults and children largely to fend for themselves.
Social policy and particular groups --- AGE DISCRIMINATION -- 323 --- CROSS-CULTURAL STUDIES -- 323 --- POLITICAL PATRONAGE -- 323 --- 132 Sociale zekerheid --- 132.1 Pensioenen --- Kinderbijslag --- 451 Werkloosheid --- welvaartsstaat --- Vergrijzing --- Italië --- Nederland --- Age discrimination --- Age groups --- Patronage, Political --- Public welfare --- Government policy --- Political patronage --- Spoils system --- Civil service reform --- Groups, Age --- Peer groups --- Social generations --- Social groups --- Cohort analysis --- Discrimination --- Social Sciences --- Political Science --- Clientelism, Political --- Patron-client politics --- Political clientelism --- Political sociology
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|