Listing 1 - 10 of 1724 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Democratic transitions have occurred in many countries in various regions across the globe, such as Southern Europe, Latin America, Africa, East and Southeast Asia, Eastern Europe, and the Middle East, and these nations have undergone simultaneously political, economic, and social transformations. Yet, the patterns and characteristics of transitions have varied significantly, and different modes of transition have resulted in different outcomes. This book offers cross-national comparisons of democratic transition since the turn of the twentieth century and asks what makes democracies succeed or fail. In doing so it explores the influence the mode of transition has on the longevity or durability of the democracy, by theoretically examining and quantitatively testing this relationship. The authors argue that the mode of transition directly impacts the success and failure of democracy, and suggest that cooperative transitions, where opposition groups work together with incumbent elites to peacefully transition the state, result in democracies that last longer and are associated with higher measures of democratic quality.
Choose an application
The most recent wave of democratic revolutions has convinced many in the West of the triumph of political rights. But in this provocative book, the author argues forcefully that nothing could be further from the truth. Today's revolutionaries - both democratic and nondemocratic - are much like those who preceded them throughout history. They have all come into power promising enhanced political, but especially economic, rights : higher wages, better living standards, more security. The difference between today's pro-democracy leaders and yesterday's nondemocratic ones, the author demonstrates, rests on the perceived international legitimacy of the democratic template. Now, when even the most abusive regimes feel the need to label themselves democracies, opponents delegitimize rulers by calling them undemocratic. This sets the stage for what the author calls the 'democratization disconnect'. Leaders and followers fight for political change not as an end, but as the most acceptable means to attain economic rights. But by selling democracy as a panacea for the ills of the preceding regime, new elites simultaneously cheapen the notion of democracy and, by creating unrealistic popular expectations, set it up for failure.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Peu de rapport gouvernementaux ont provoqué autant de discussions et de controverses que le Rapport Parent. Ce dernier ne visait pas moins que de restructurer de fond en comble le système d'éducation québécois. L'intérêt que suscita la Commission royale d'enquête sur l'enseignement dans la province de Québec, oeuvrant entre 1961 et 1966, et la mise en place ultérieure d'une majeure partie de ses recommandations font en sorte que son rapport final, nommé d'après le président de la Commission, Mgr Alphonse-Marie Parent, constitue un des documents fondateurs de la société québécoise contemporaine. Cette anthologie révèle le travail complexe de la Commission et l'actualité de ses convictions même quarante ans après. Un choix judicieux, parmi le 1485 pages et les 576 recommandations de l'original, permet de saisir la nouvelle philosophie de l'éducation dont le souci principal était une démocratisation du système scolaire et universitaire. La Commission recommande non seulement la création de nouvelles institutions devenues depuis part entière de l'éducation québécoise, comme le ministère de l'Éducation ou le cégep, mais elle réclame aussi une uniformisation des droits d'accès à la formation et à l'éducation. Claude Corbo présente le Rapport Parent dans le contexte de l'époque. D'une façon succincte et précise, il retrace dans l'introduction l'arrière-plan du système de l'éducation avant la création de la Commission, sa mise en place ainsi que son fonctionnement et son impact. Les textes choisis, regroupés en 25 chapitres qui sont précédés chacun d'une note explicative, permettent de replonger dans les débats majeurs qui transformeront la société québécoise et dont les répercussions sont encore palpables. Claude Corbo est professeur de science politique à l'Université du Québec à Montréal, dont il a été recteur de 1986 à 1996. Il enseigne notamment l'histoire de la pensée politique.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Dans le discours public, la république et ses « ?valeurs ? » sont invoquées en permanence, suscitant souvent l'indifférence et parfois l'irritation. Devant ce constat, il importait de redonner du sens aux mots, car la vie démocratique et la construction de l'intérêt général sont aussi une affaire de langue. Comment poursuivre une forme ou une autre de « ?vivre-ensemble ? » sans se parler et sans se comprendre ? Ce livre fait donc le choix de donner la parole à des chercheurs européens qui interrogent les mots de la république et du républicanisme dans une perspective internationale et sur la longue durée, des démocraties grecques aux enjeux contemporains. Son ambition : inviter le lecteur à prendre du recul et à penser la république non comme un dogme, mais comme un objet vivant où doivent se conjuguer l'intérêt commun et la liberté de tous.
Listing 1 - 10 of 1724 | << page >> |
Sort by
|