Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
De spontane ontwikkeling van peuters en kleuters staat onder grote druk. Niet alleen pedagogen en leerkrachten zijn bezorgd over de huidige ontwikkelingen binnen het onderwijs aan jonge kinderen, waar leerlingvolgsystemen, test- en compensatieprogramma's de overhand krijgen. Ook medisch specialisten maken zich zorgen. Meer dan vroeger zien zij hun poliklinieken volstromen met 'gezonde' kinderen, bij wie desalniettemin een achterstand in de motorische, sociaalemotionele of taalontwikkeling wordt verondersteld. Hieruit wordt pijnlijk duidelijk dat de variaties die bij een normaal ontwikkelingsproces horen niet altijd meer erkend worden. In deze bundel met discussiebijdragen van deskundigen uit het onderwijs, de pedagogiek, ontwikkelingspyschologie en medische wetenschappen, wordt aandacht gevraagd voor de eigen positie en identiteit van peuters en kleuters in het onderwijs.
peuterscholen --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- Opvoeding --- #PBIB:+101.10 --- #PBIB:+107.10 --- didactiek --- ontwikkelingspsychologie --- peuters --- 441 --- differentiële opvoeding --- kleuters --- 416.23 --- Kleuters --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Ontwikkelingsstoornissen --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- Peuters --- Toetsen --- 471.4 --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Schoolrijpheid --- 37.013 --- Onderwijs --- 062925.jpg --- Ontwikkelingspsychologie ; kleuters --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- differentiële opvoeding - zuigelingen, peuters en kleuters --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs) --- Spelen --- Speltherapie --- Ontwikkelingsproblemen --- Geneeskunde --- onderwijspraktijk --- Peuter --- Kleuter --- Spel --- Ontwikkelingsprobleem --- Beroep --- Hulpverlening --- Verpleegkunde --- didactiek. --- differentiële opvoeding. --- kleuteronderwijs. --- kleuters. --- ontwikkelingspsychologie. --- peuters. --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen. --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen. --- Differentiële opvoeding - zuigelingen, peuters en kleuters. --- Didactiek; algemeen. --- (zie ook: Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs). --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (kleuterschool) --- Peuter- en kleuteropvoeding (kleuteropvoeding, peuter)
Choose an application
'Ik kan dat niet!' 'Ik durf dat niet!' 'Ik wil dat niet!' Het zijn woorden die alle kinderen wel eens in de mond nemen. Vaak hebben dergelijke uitspraken een signaalfunctie. Ze kunnen erop wijzen dat je kind faalangst heeft, of andere problemen op school. Je kunt maar beter niet antwoorden met ontwijkende dooddoeners als 'Die angst groeit er wel uit', of: 'Ik was vroeger ook zo'. In dit veelgebruikte boek laat Marc Litière zien hoe je beter kunt kijken en luisteren naar je kind en zo de oorzaak van zijn of haar gedrag kunt achterhalen. Hij geeft vele concrete adviezen om met faalangst om te gaan én om faalangst te vermijden. Deze herwerkte versie van dit klassieke boek biedt heel wat concrete adviezen voor ouders, leerkrachten en hulpverleners die op een creatieve manier willen werken aan het zelfvertrouwen bij kinderen. Het boek is een houvast, een hulp en een wegwijzer voor wie in elk kind het wonder wil zien.
faalangst --- ouders --- leraren --- Educational psychology --- kinderen --- motivatie --- schoolrijpheid --- hulpverlening --- Personality development --- #GSDBP --- zelfvertrouwen --- 415.3 --- angst --- 455.3 --- Faalangst --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Motoriek --- Psychologie --- Psychomotoriek --- Relatie leraar - leerling --- Relatie ouder - kind --- Schoolrijpheid --- Zelfbeeld --- 467 ) Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 376.54 --- Hulpverlening --- Kinderen --- #KVHA:Faalangst --- #KVHA:Opvoedkunde --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- Uitvoerende functies --- (zie ook: Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs) --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Faalangst --- #KVHB:Schoolrijpheid --- Faalangst: kinderen --- Pedagogische psychologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie
Choose an application
De auteurs behandelen het opgroeien van kinderen tot ongeveer tien jaar, een periode waarin het verschil tussen het voorschoolse kind en het aanvankelijke schoolkind een centrale plaats inneemt. Het meedoen en stimuleren, dat de situatie van het kleine kind kenmerkt, wordt, als het kind 'echt' schoolkind is geworden, vervangen door onderwijzen en leren. Het boek bevat afwisselend meer beschrijvende, ontwikkelingspsychologisch getinte en meer beschouwende, pedagogisch getinte hoofdstukken. In elk meer beschouwelijke hoofdstuk worden de in het vorige hoofdstuk beschreven ontwikkelingen nader geïnterpreteerd.
babyfase --- kleuters --- onderwijskunde --- ontwikkelingspychologie --- pedagogiek --- peuters --- psychologie --- schoolkind --- Baby's --- Kinderen --- Kleuters --- Leren --- Opvoeding (Pedagogie) --- Peuters --- Psychologie --- Spelend leren --- 416 --- 416.23 --- Opvoedkunde --- Kindertekeningen --- Ontwikkelingspsychologie --- Schoolrijpheid --- Spel --- 101805.jpg --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- (zie ook: Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs) --- 159.98 --- Pedagogiek --- 416.2 --- Developmental psychology --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs --- baby's --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Informatie en tips voor ouders en leerkrachten om te bepalen of een kleuter toe is aan de basisschool.Redactie Vlabin-VBCIn dit boek gaat Marc Litière, psychomotorisch systeemtherapeut en begeleider van kinderen met schoolrijpheidsproblemen, dieper in op de problematiek van schoolrijpheid. In de eerste twee hoofdstukken belicht Litière de overgang van de kleuterschool naar het eerste leerjaar/groep 3. Vervolgens bespreekt hij de voorwaarden waaraan een kleuter moet voldoen om schoolrijp te zijn, en staan er diverse metaforen over schoolrijpheid centraal. Daarna wordt besproken hoe men schoolrijpheid kan bepalen en meten, en worden er enkele maatregelen bekeken voor een vlotte overgang. In dit deel vind je ook een veertigtal oefenblaadjes voor het kind. Verder krijgen ouders en leerkrachten tips en adviezen om alarmsignalen te herkennen die erop wijzen dat de kleuter nog niet schoolrijp is. In het laatste hoofdstuk wordt een aantal misvattingen in verband met schoolrijpheid ontkracht. Dat alles wordt ondersteund door figuren, kaders met allerlei gedachten en citaten, een bibliografie en voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Een aanrader voor zowel leerkrachten en leerlingenbegeleiders als voor ouders.© NBD Biblion
Schoolrijpheid --- Kleuters --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Schoolrijpheid. --- overgang kleuteronderwijs - lager onderwijs --- schoolrijpheid --- aansluiting kleuteronderwijs-lager onderwijs --- Schoolrijpheid(Schoolgeschiktheid) --- schoolrijpheid (ler) --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Overgangsproblematiek k.o. - l.o. --- 082506.jpg --- kleuteropvoeding --- aansluiting kleuteronderwijs-lager onderwijs, schoolrijpheid --- (zie ook: Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs) --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Schoolrijpheid --- eerste leerjaar --- 470.1 --- Overgang kleuteronderwijs - lager onderwijs --- kleuters --- overgang kleuterschool - basisschool --- onderwijs --- 37 --- 371 --- aansluiting kleuter- en lager onderwijs --- Didactics of primary education --- Orthopedagogics --- Toddlers --- Study and teaching --- Belgium --- Overgangsproblematiek k.o. - l.o --- Kleuter
Choose an application
Heel wat kinderen kampen met een motorische achterstand, zo blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek. Liefst één op de drie kleuters blijkt bijzonder zwak te presteren. Geen wonder: stoepen en straten zijn te druk of onveilig geworden om er te spelen. Hoepels, springtouwen, ballen en ander 'beweeglijk' speelgoed zijn ingeruild voor computerspelletjes en het internet. Nochtans is het erg belangrijk dat kinderen vanaf de geboorte voldoende bewegingskansen krijgen. Een motorische achterstand kan immers gevolgen hebben voor de volledige ontwikkeling van je kind. Zo kan een kind moeite hebben met schrijven, waardoor hij of zij op school een ernstige achterstand dreigt op te lopen. Bewegingstherapeute Liesbeth Verhoeven legt in dit boek uit waarom een goede motoriek zo belangrijk is en geeft tips en oefeningen mee om de ontwikkeling van je kind zo goed mogelijk te stimuleren. Stap voor stap is dan ook een ideale handleiding om je kind op een aangename en speelse manier groot te brengen.
613.95 --- Motoriek --- Motorische ontwikkeling --- Bewegen --- Kinderen --- Stimulering --- 416.23 --- Beweging --- Leerachterstand --- Opvoeden --- Stimuleren --- Ontwikkelingspsychologie --- Motoriek ; kinderen --- ontwikkelingspsychologie --- 159.98 --- Bewegingsopvoeding. --- Neurologische ontwikkeling --- Zintuigen. --- Kinderen. --- motoriek --- psychomotorische ontwikkeling --- kinesitherapie --- bewegingsopvoeding --- motorische ontwikkeling --- Physiology: movement organs, voice and skin --- kinderen --- Affective and dynamic functions --- Children --- Growth and development --- Handbooks, manuals, etc. --- Psychische functies --- Fysiologie: bewegingsorganen, stem en huid --- beweging --- opvoeding --- afzonderlijke leeftijdsgroepen in de jeugdpsychologie - tot c. 13 jaar --- PXL-Education 2016 --- bewegingsexpressie --- Ontwikkeling van kinderen --- Schoolrijpheid --- Peuters --- Kleuters --- schoolrijpheid --- kleuters --- (zie ook: Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs) --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot ca. 13 jaar --- Bewegingsopvoeding --- Zintuigen --- Ontwikkelingsspelen --- Kind --- Zintuig --- Ontwikkelingsspel --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Educational sciences
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|