Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Dolgedraaid : mogen peuters nog peuteren en kleuters nog kleuteren?
Authors: ---
ISBN: 9789066657021 9066657022 Year: 2006 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De spontane ontwikkeling van peuters en kleuters staat onder grote druk. Niet alleen pedagogen en leerkrachten zijn bezorgd over de huidige ontwikkelingen binnen het onderwijs aan jonge kinderen, waar leerlingvolgsystemen, test- en compensatieprogramma's de overhand krijgen. Ook medisch specialisten maken zich zorgen. Meer dan vroeger zien zij hun poliklinieken volstromen met 'gezonde' kinderen, bij wie desalniettemin een achterstand in de motorische, sociaalemotionele of taalontwikkeling wordt verondersteld. Hieruit wordt pijnlijk duidelijk dat de variaties die bij een normaal ontwikkelingsproces horen niet altijd meer erkend worden. In deze bundel met discussiebijdragen van deskundigen uit het onderwijs, de pedagogiek, ontwikkelingspyschologie en medische wetenschappen, wordt aandacht gevraagd voor de eigen positie en identiteit van peuters en kleuters in het onderwijs.

Keywords

peuterscholen --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- Opvoeding --- #PBIB:+101.10 --- #PBIB:+107.10 --- didactiek --- ontwikkelingspsychologie --- peuters --- 441 --- differentiële opvoeding --- kleuters --- 416.23 --- Kleuters --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Ontwikkelingsstoornissen --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- Peuters --- Toetsen --- 471.4 --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Schoolrijpheid --- 37.013 --- Onderwijs --- 062925.jpg --- Ontwikkelingspsychologie ; kleuters --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- differentiële opvoeding - zuigelingen, peuters en kleuters --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs) --- Spelen --- Speltherapie --- Ontwikkelingsproblemen --- Geneeskunde --- onderwijspraktijk --- Peuter --- Kleuter --- Spel --- Ontwikkelingsprobleem --- Beroep --- Hulpverlening --- Verpleegkunde --- didactiek. --- differentiële opvoeding. --- kleuteronderwijs. --- kleuters. --- ontwikkelingspsychologie. --- peuters. --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen. --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen. --- Differentiële opvoeding - zuigelingen, peuters en kleuters. --- Didactiek; algemeen. --- (zie ook: Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs). --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (kleuterschool) --- Peuter- en kleuteropvoeding (kleuteropvoeding, peuter)


Book
'Ik kan dat niet !' zegt mijn kind : omgaan met faalangst bij kinderen : een positieve gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners
Authors: ---
ISBN: 9020941178 Year: 2000 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Ik kan dat niet!' 'Ik durf dat niet!' 'Ik wil dat niet!' Het zijn woorden die alle kinderen wel eens in de mond nemen. Vaak hebben dergelijke uitspraken een signaalfunctie. Ze kunnen erop wijzen dat je kind faalangst heeft, of andere problemen op school. Je kunt maar beter niet antwoorden met ontwijkende dooddoeners als 'Die angst groeit er wel uit', of: 'Ik was vroeger ook zo'. In dit veelgebruikte boek laat Marc Litière zien hoe je beter kunt kijken en luisteren naar je kind en zo de oorzaak van zijn of haar gedrag kunt achterhalen. Hij geeft vele concrete adviezen om met faalangst om te gaan én om faalangst te vermijden. Deze herwerkte versie van dit klassieke boek biedt heel wat concrete adviezen voor ouders, leerkrachten en hulpverleners die op een creatieve manier willen werken aan het zelfvertrouwen bij kinderen. Het boek is een houvast, een hulp en een wegwijzer voor wie in elk kind het wonder wil zien.



Book
Meedoen en leren : psychologie en pedagogiek van het jonge kind
Authors: ---
ISBN: 9789006978032 Year: 2010 Publisher: Baarn ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs behandelen het opgroeien van kinderen tot ongeveer tien jaar, een periode waarin het verschil tussen het voorschoolse kind en het aanvankelijke schoolkind een centrale plaats inneemt. Het meedoen en stimuleren, dat de situatie van het kleine kind kenmerkt, wordt, als het kind 'echt' schoolkind is geworden, vervangen door onderwijzen en leren. Het boek bevat afwisselend meer beschrijvende, ontwikkelingspsychologisch getinte en meer beschouwende, pedagogisch getinte hoofdstukken. In elk meer beschouwelijke hoofdstuk worden de in het vorige hoofdstuk beschreven ontwikkelingen nader geïnterpreteerd.


Book
Juf, mag ik overvaren : schoolrijpheid : als het kleuteren voorbij is
Author:
ISBN: 9789020978148 Year: 2009 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Informatie en tips voor ouders en leerkrachten om te bepalen of een kleuter toe is aan de basisschool.Redactie Vlabin-VBCIn dit boek gaat Marc Litière, psychomotorisch systeemtherapeut en begeleider van kinderen met schoolrijpheidsproblemen, dieper in op de problematiek van schoolrijpheid. In de eerste twee hoofdstukken belicht Litière de overgang van de kleuterschool naar het eerste leerjaar/groep 3. Vervolgens bespreekt hij de voorwaarden waaraan een kleuter moet voldoen om schoolrijp te zijn, en staan er diverse metaforen over schoolrijpheid centraal. Daarna wordt besproken hoe men schoolrijpheid kan bepalen en meten, en worden er enkele maatregelen bekeken voor een vlotte overgang. In dit deel vind je ook een veertigtal oefenblaadjes voor het kind. Verder krijgen ouders en leerkrachten tips en adviezen om alarmsignalen te herkennen die erop wijzen dat de kleuter nog niet schoolrijp is. In het laatste hoofdstuk wordt een aantal misvattingen in verband met schoolrijpheid ontkracht. Dat alles wordt ondersteund door figuren, kaders met allerlei gedachten en citaten, een bibliografie en voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Een aanrader voor zowel leerkrachten en leerlingenbegeleiders als voor ouders.© NBD Biblion


Book
Stap voor stap : hoe stimuleer je de motorische ontwikkeling van je kind?
Author:
ISBN: 9789020991901 Year: 2010 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heel wat kinderen kampen met een motorische achterstand, zo blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek. Liefst één op de drie kleuters blijkt bijzonder zwak te presteren. Geen wonder: stoepen en straten zijn te druk of onveilig geworden om er te spelen. Hoepels, springtouwen, ballen en ander 'beweeglijk' speelgoed zijn ingeruild voor computerspelletjes en het internet. Nochtans is het erg belangrijk dat kinderen vanaf de geboorte voldoende bewegingskansen krijgen. Een motorische achterstand kan immers gevolgen hebben voor de volledige ontwikkeling van je kind. Zo kan een kind moeite hebben met schrijven, waardoor hij of zij op school een ernstige achterstand dreigt op te lopen. Bewegingstherapeute Liesbeth Verhoeven legt in dit boek uit waarom een goede motoriek zo belangrijk is en geeft tips en oefeningen mee om de ontwikkeling van je kind zo goed mogelijk te stimuleren. Stap voor stap is dan ook een ideale handleiding om je kind op een aangename en speelse manier groot te brengen.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by