Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Photography --- History of Belgium and Luxembourg --- black-and-white photographs --- documentary photography --- war photography --- anno 1940-1949 --- Belgium: coast --- military photography --- Geschiedenis (20e eeuw) --- Fotoalbum --- Tweede Wereldoorlog
Choose an application
Wereldoorlog I --- geschiedenis en archeologie --- oorlogserfgoed
Choose an application
De basis van dit syntheseonderzoek is een inventaris van opgravingsrapporten waarin structuren uit de Tweede Wereldoorlog werden onderzocht. Er konden maar liefst 172 stippen op de kaart gezet worden. Enkele wijzen op gerichte archeologische opgravingen van structuren uit de Tweede Wereldoorlog, maar in de meeste gevallen gaat het om kleine onderzoeken van oorlogssporen die eerder toevallig aan het licht kwamen bij opgravingen van oudere sites. Het toch wel hoge aantal van 172 vindplaatsen verbaasde ook de onderzoekers. WO II-archeologie is immers een erg prille discipline die bij ons tot voor kort op weinig aandacht kon rekenen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Engeland of Nederland. Het onderzoek stopt uiteraard niet bij die inventaris.
Choose an application
ecological art --- art [fine art] --- ecology --- human behavior --- Nature --- Art --- Human ecology. Social biology --- influence --- Art [Ecologie dans l' ] --- Art [Ecology in ] --- Art and society --- Art et société --- Ecologie dans l'art --- Ecologie in de kunst --- Ecology in art --- Kunst [Ecologie in de ] --- Kunst en maatschappij --- Maatschappij en kunst --- Society and art --- Société et art --- Heylen, Lodewijk --- Torres, José Luis --- Reyers, Zeger --- Ballengée, Brandon --- Jansen, Theo --- Everaert, Jeroen --- Meijman, Sjef --- Fiennes, Sophie --- Copers, Leo --- Sailstorfer, Michael --- HeHe --- Vanfleteren, Stephan --- Moore, Matthew --- Taylor, Jason deCaires --- Gentils, Frans --- Eynde, Vanden, Maarten --- Brooks, David --- Faithfull, Simon --- Zhang Huan --- Lee, Jae Rhim --- Fontcuberta, Joan --- Cooper, Chloe --- Balkin, Amy --- Deleu, Luc --- Ackroyd, Heather --- Peitersen, Rune --- Pinsky, Michael --- Leroi, Olivier --- Chapman, Dinos --- Smithson, Robert --- Cohen, Revital --- Chapman, Jake --- Delvoye, Wim --- De Cordier, Louis --- Spohler, Henrik --- Ouedraogo, Nyaba Léon --- Buggenhout, Peter --- Charrière, Julian --- Simpson, Buster --- Harvey, Dan --- Westphal, Uli --- Miller, Kathryn --- Kowalski, Kacper --- Paterson, Katie --- Sonfist, Alan --- Verdonck, Kris --- Dion, Mark --- Cai Guo Qiang --- Dongen, van Teresa --- Balen, van, Tuur --- Floc'h, Nicolas --- Kronental, Laurent --- Thwaites, Thomas --- Acord, James L. --- Smets, Melle --- Burden, Chris --- Auger Loizeau --- Hoeydonck, van, Paul --- Officina Corpuscoli --- Yao Lu --- Yoldas, Pinar --- Bernier, Pascal --- Jonsson, Cecilia --- Meindertsma, Christien --- Sekula, Allan --- Provost, Nicolas --- Center for PostNatural History [Pittsburgh, Pa] --- Ant Farm --- Dunne & Raby --- Flatbread Society [Oslo] --- Kultivator --- Art [Modern ] --- 21st century --- Menselijke ecologie. Sociale biologie --- Kunst --- kunst --- ecologie --- menselijk gedrag --- invloed --- natuur --- ecologische kunst --- Montalti, Maurizio --- Cordier, De, Louis --- art [discipline]
Choose an application
Tijdens mijn stage bij ATB werkte ik vooral aan Robinson R44’s. Eén van mijn opdrachten was het uitvoeren van een lektest op de pop-out drijvers van een Clipper 2. Na het voltooien van de test werd ik nieuwsgierig naar de werking van de drijvers, dus besloot ik hiernaar onderzoek te doen. Na het lezen van verschillende documenten stelde ik me de vraag: ‘kan ik het huidige ontwerp verbeteren, zonder de veiligheid te bedreigen.’ En dus maak ik mijn bachelorproef over de pop-out drijvers van de R44 Clipper 2. Mijn bachelorproef heb ik volledig theoretisch uitgewerkt omdat ik niets praktisch heb kunnen testen. Voor al mijn berekeningen gebruikte ik de EASA wetgevingen en de handboeken van Robinson. Ik heb enkele ideeën van verbetering onderzocht, elk met zijn nadelen. Daarna beoordeelde ik ze op realistisch zijn en weldegelijk verbetering brengend. Uit alle mogelijkheden was het gebruik van aspirators het meeste realistische, maar voor het mogelijk te maken en om de veiligheid te garanderen is er een zware aanpassing nodig aan de fuselage alsook het installeren van vochtigheid filters. Als conclusie kan ik zeggen dat veranderingen in het systeem zeker mogelijk zijn maar mijn eigen ideeën te eenvoudig zijn voor verbetering te brengen. Na het bekijken van producten van DART aerospace is het duidelijk dat de verbetering van het drijver systeem op dit moment neerkomt op de keuze van de eigenaar.
Choose an application
Dit eindwerk richt zich op de recyclage van de Boeing 727 die zich aan het Oostendse VLOC bevindt. Het zal specifiek gaan over kijken naar bepaalde delen van het vliegtuig die interessant kunnen zijn voor Vives Oostende vooraleer er een eventuele afbraak van het vliegtuig plaatsvindt. Deze theoretische uitwerking van de recyclage is opgedeeld per interessant herbruikbaar deel van het toestel, hoewel deze keuze uiteraard subjectief is, is er voldoende overlegd en besproken om deze delen vast te leggen. Een van de belangrijkste drijfveren achter de keuze van onderdelen was de didactische waarde die deze nog kunnen bieden aan de studenten. Er is ook gekozen om grote stukken van het toestel intact te houden in plaats van elk klein bruikbaar deel te nemen en de rest verder af te breken. Het nut hiervan is dat onderdelen zo in hun oorspronkelijke setting blijven. Dit geeft een meerwaarde aan de studenten omdat ze zo een realistisch beeld krijgen. Een voorbeeld hiervan is dat we het avionica compartiment van het toestel volledig intact laten, dit is voor studenten een betere weergave dan de apparatuur die zich in een etalagekast bevindt. Als resultaat hebben we vijf grote zaken die we willen recupereren: de cockpit en romp, de cabine sectie boven de vleugel waar de nooddeuren zich bevinden, de airconditioning unit onderaan in het toestel, de motorophanging en een vleugelsectie. Als conclusie moet ik toegeven dat mijn tijdsverdeling niet goed was, te veel tijd werd gespendeerd aan het uitkiezen van de onderdelen die bewaard moeten blijven. Als gevolg is er te weinig tijd over gebleven om van elk deel een volledige analyse te maken. Echter ben ik wel overtuigd dat dit eindwerk een goede basis kan vormen voor de uiteindelijke uitvoering van het grootschalige project.
Choose an application
De fascinerende lessen over het gebruik van composiet in de cursus vliegtuigmaterialen inspireerden mij voor het schrijven van dit eindwerk. Ik ben ervan overtuigd dat composiet het materiaal van de toekomst is voor de luchtvaartindustrie. In de wereld van de remote control vliegtuigen is dit nog niet het geval. De keuze was dan snel gemaakt om een remote control vliegtuig uit composiet te maken, want ik vermoed dat de markt hierop zal inspelen. Hiermee kunnen er sterkere en lichtere remote control vliegtuigen gemaakt worden dan de huidige, die gemaakt worden uit piepschuim. Deze gaan sneller stuk dan de composiet remote control vliegtuigen. De eerste stap hierbij was onderzoek naar composiet om het materiaal te leren kennen en weten wat ermee gedaan kan worden. Vervolgens begon het ontwerpen van het vliegtuig. De derde stap was de concrete uitvoering van het ontwerp. Het bouwproces en de materiaalkeuze worden telkens toegelicht. De idee is om een geheel stappenplan te maken voor elk onderdeel om zo uiteindelijk tot een geheel vliegtuig te geraken. Het doel om een geheel vliegtuig te bouwen, werd niet volledig gerealiseerd door de vele problemen die ik ondervond tijdens het bouwproces. De gebruikte mallen bleken niet praktisch en dienden telkens aangepast te worden. Bovendien bleek composiet een moeilijk manipuleerbaar materiaal. Toch kon er een stappenplan opgesteld worden met de nodige uitleg betreffende de vervaardigde onderdelen. Dit betekent niet dat deze bachelorproef gefaald is. Er kan veel informatie uit verzameld worden door toekomstige studenten die over composieten les zullen krijgen. De gebruikte mallen kunnen ook nog dienstig zijn als leermateriaal voor het labo composieten.
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|